DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Het is maar wat je gewend bent :lol:

Een ESS dac klinkt op den duur best wel opgefokt.

Is echt pikky wat je er aan knoopt en hoe.

Waar ik de ESS voor waardeer is de diepte in het beeld,soms klinkt er iets scarry echt,net alsof je op je schouder getikt wordt door een geest uit het verleden,moet je tegen kunnen,maar het overall geluid luister je geen dag naar,word je moe van :? .

Maar ja, misschien vogel ik nog wat uit en wordt het wel iets wat je de hele dag aan zet O:)

Was al verrast door de Khardas dac met een goede basweergave,waar ik bij de goedkopere China dac echt wel moeite voor moest doen met de nodige aanpassingen, wilde je bas horen.
Hoe ze dat hardware matig hebben gedaan bij Khardas,geen idee,petje af :dank:

Maar de Khardas heeft enkel USB of SPDIF in en geen I2S dat is dan weer jammer.

Ik knoei nog maar even verder :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door Leeuwarden »

democles schreef:
Soldeerbout opgewarmd en de twee weerstanden in de D-voeding overbrugt.

Spanning gemeten oke :D

Inpluggen maar.

Hee,het helpt :shock:

Het eerste wat in me op komt is ,,meer lucht,,

Maar weer verder luisteren.
Eindelijk iemand die het daadwerkelijk doet! En zie daar het resultaat! Ik vond het zelf een hele mooie verbetering.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door Leeuwarden »

3kes schreef:
Lekker aan het knutselen zeg! Ik heb de voeding van Doede (in de dddac) vervangen voor een Sjöström Audio voeding. Wel het een en ander aan opstart gedoe gehad. De dac werkte wel direct en had er direct een setje Cinemag 15/15b trafo's achter gezet. Gevolg was een sound zonder bas.

Na nog meer lezen en navragen blijkt de combinatie met de Cinemags pas naar behoren te werken bij een 4 deks DAC. Jaaaa... dan zijn we weer minimaal 475 euro verder. Hm..

Ik heb nu de trafo's eruit gevist en de dac direct op de Pass B1 buffer aangesloten. De lage tonen zijn nu weer terug echter, ik hoor geen werkelijk verschil tussen de dddac en de Audiophonics i-sabre 9023 dac (van 75 euro). Oei.
Ik heb me, toen ik hem in bezit had, wel eens afgevraagd wat je in godsnaam allemaal moet doen om de DDDAC echt goed klinkend te krijgen. Ik had zelf 2 decks op aanraden van Doede, Het verschil met 4 decks was volgens hem minimaal... Ik blijf erbij dat de DDDAC financieel gezien een dramatisch project is. Voor veel minder geld het je een ESS al aan het zingen...
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door 3kes »

Leeuwarden schreef:
3kes schreef:
Lekker aan het knutselen zeg! Ik heb de voeding van Doede (in de dddac) vervangen voor een Sjöström Audio voeding. Wel het een en ander aan opstart gedoe gehad. De dac werkte wel direct en had er direct een setje Cinemag 15/15b trafo's achter gezet. Gevolg was een sound zonder bas.

Na nog meer lezen en navragen blijkt de combinatie met de Cinemags pas naar behoren te werken bij een 4 deks DAC. Jaaaa... dan zijn we weer minimaal 475 euro verder. Hm..

Ik heb nu de trafo's eruit gevist en de dac direct op de Pass B1 buffer aangesloten. De lage tonen zijn nu weer terug echter, ik hoor geen werkelijk verschil tussen de dddac en de Audiophonics i-sabre 9023 dac (van 75 euro). Oei.
Ik heb me, toen ik hem in bezit had, wel eens afgevraagd wat je in godsnaam allemaal moet doen om de DDDAC echt goed klinkend te krijgen. Ik had zelf 2 decks op aanraden van Doede, Het verschil met 4 decks was volgens hem minimaal... Ik blijf erbij dat de DDDAC financieel gezien een dramatisch project is. Voor veel minder geld het je een ESS al aan het zingen...
Ben het met je eens dat het een prijzig project is. Ik wil niet zeggen dat het beroerd klinkt, alleen in vergelijk met de voor mij beschikbare ess dacs vind ik de verschillen marginaal. Daar weegt de prijs gewoon niet tegen op.

Ik denk dat ik de dddac laat voor wat het is, leuke dac voor de slaapkamer ofzo. Verder naar de volgende heilige graal. :relax:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door Shadow »

democles schreef:
Het is maar wat je gewend bent :lol:

Een ESS dac klinkt op den duur best wel opgefokt.

Is echt pikky wat je er aan knoopt en hoe.

Waar ik de ESS voor waardeer is de diepte in het beeld,soms klinkt er iets scarry echt,net alsof je op je schouder getikt wordt door een geest uit het verleden,moet je tegen kunnen,maar het overall geluid luister je geen dag naar,word je moe van :? .

Maar ja, misschien vogel ik nog wat uit en wordt het wel iets wat je de hele dag aan zet O:)

Was al verrast door de Khardas dac met een goede basweergave,waar ik bij de goedkopere China dac echt wel moeite voor moest doen met de nodige aanpassingen, wilde je bas horen.
Hoe ze dat hardware matig hebben gedaan bij Khardas,geen idee,petje af :dank:

Maar de Khardas heeft enkel USB of SPDIF in en geen I2S dat is dan weer jammer.

Ik knoei nog maar even verder :lol:
Ik heb een ESS9006 in de Yamaha zitten, geen idee hoe die zich gedraagd tov de 9038! O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Vandaag maar even een verloopje gemaakt om de 5v voeding een beetje fatsoenlijk op de herder van de dac in te pluggen.

Tevens een 100uF Oscon buffer elco geplaatst.

Morgen testen.............. :mrgreen:
Bijlagen
ver1.jpg
ver2.jpg
ver3.jpg
ver.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Oke,gisteren de hele middag geluisterd naar de Khardas dac via SPDIF en deze elco er tussen.

Klonk in het begin nergens naar,beetje brij :| maar na +- 3 uur spelen klaarde de lucht op en kwam er een fatsoenlijk geluid uit.

On the fly switchen met mijn winterstreamer gaf bijna geen verschil in geluidskwaliteit :shock:

Wel was er iets van een hoog raspje op de zang te horen,waar komt dat vandaan,wat is de oorzaak?

Voorversterker gewisseld en ik hoor het nog! :think:

USB in aan de dac geknoopt en ik hoor het nog.

Software probleem.

Max2play opnieuw op de winterstreamer gezet,niet op de update knop gedrukt en na Alsa te hebben geunmute is alles er weer en weg raspje :D

Dan maar even verder kloten.

Om te horen of USB op de Khardas nu zo veel verschil maakt met SPDIF in,de Odroid C1+ voorzien van ook een verse installatie Max2play zonder update en enkel squeezelite (de speler) geinstalleerd,verder alle plugins uit de software geknikkerd.

Spelen maar via USB met de C1+ en dan wordt het moeilijk te kiezen wat mooier klinkt .
Had de Odroid wel van een 8 Gb EMMC module voorzien i.p.v. de SD kaart,is dus in theorie een stuk sneller.

Kortom ik weet het nog niet,maar even verder luisteren.
Laatst gewijzigd door democles op do 31 jan 2019, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door hannesie »

Niet alleen in theorie. :lagge:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Ja,kwam dat EMMC geheugen weer tegen in mijn bakje met onderdelen.

De vorige keer dat ik het gebruikt had was een drama , ik dacht dat het kapot was omdat het niet lekker speelde(veel haperingen) en is zo in de onderdelen bak verdwenen.

Nu weet ik wat het probleem was :shock:
Haperende kaartlezer!

Had het programma er op gezet met een kaartlezer van de Action,no budget ding [-X ,heb nu 1 van de Hema en dan gaat het goed :yeah:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Even wat ontwikkelingen tussendoor,

In mijn winterstreamer had de Burson opamp het begeven (begon aan een kanaal te kraken),nog geen 2 jaar oud :?
Dan maar een zandbakje (ander woord voor reguliere opamp) er in gedrukt.
Een aantal dagen laten spelen om aan het geluid te wennen :|
Een nieuwe Burson komt morgen binnen,nu versie 6 i.p.v. versie 5 die er in zat.

Vandaag geluisterd naar de Khardas dac.
Twee Chinese USB kabeltjes waren binnen (de blauwe dingen),dus verloop er tussen gezet en de dac onafhankelijk van de Odroid C1+ speler gevoed.
at1.jpg
Na een aantal uren spelen alles weer teruggezet naar 1 voeding.
at2.jpg
Gescheiden voeding maakt niks uit,klinkt zo zelfs een ietsie pietsie beter :lol:

Wel blijft de voeding met de extra ,,MKP biggen,, het beter doen,kwa geluid als de eenvoudige voeding.

Had ondertussen nog wat veranderd aan de voedingsprint.
100nF over de diodes gezet en een pio over de 10.00uF buffer condensator,
voeding test 1.jpg
Dat was het eerst wel,voor nu.................. :mrgreen:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Waarom nu deze voeding gebouwd?

-meer filmcondensatoren verbeteren de voeding,het geluid wordt voller.

-Geen fatsoenlijke lineaire 5v voeding kunnen vinden die tot +3A gaat.
De reguliere voedingen houden meestal op bij 1,5A :?

Eigenlijk ideaal voor een RaspberryPi met dac of Harde schijf of een ander klein computertje.

Je zou kleiner kunnen in voeding met dezelfde spec,s zonder toevoeging van extra film condensatoren,maar in A/B vergelijk hoor je het verschil.

Geprobeerd om na de film condensatoren toch elco,s te plaatsen,maakt voor het geluid niet uit zolang er maar een string film condensatoren tussen zit.
En het liefst verschillende,,groot,klein en totaal iets van +100uF,,.

Rest 1 dingetje,de buffer capaciteit voor de LT1084 regelaar te vergroten naar 2x 10.000uF. (2x 30mm elco,s)

Even aan het ontwerpen,dan wordt dit hem.
Bijlagen
voeding ess.JPG
voeding ess...jpg
Laatst gewijzigd door democles op di 17 sep 2019, 21:55, 4 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Nu is het gebruik van die hele grote MKP condensatoren die ik hier gebruik wel erg overdreven,maar ik had ze liggen :lol:

Op Diyaudio wordt er gesproken over een string MKS4 Wima condensatoren.

2x10uF-22uF-2x33uF deze zijn 27,5mm,ook groot maar iets kleiner,wordt waarschijnlijk de volgende. :D

Zal dan zoiets worden :lol:
Bijlagen
ess voeding 4.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

De Khardas dac had trouwens een update,deze er in geschoten morgen maar even testen [-o<
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door hannesie »

Het is nog wel eens vreemd waar je je voordeel kunt halen, kan mij ook zomaar voorstellen dat sommige inspanningen niet beloont worden, en soms heel makkelijk beter zijn.


Ben jij wel eens bezig geweest met de DAC te scheiden van de streamer, door b.v. USB of I²S?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Hans,begrijp dit niet helemaal.
Mijn dac,s worden kwa data gevoed via I2S/SPDIF/USB.

Deze voedingen staan daar los van.

Deze voedingen zijn voor de streamer of speler en niet voor de data.

Als je doelt op los voeden van streamer en speler dan is mijn oordeel doe geen moeite,1 goede voeding is alles wat er nodig is.

Alleen kunnen de meeste voedingen de ampère,s niet aan,de mijne wel,zonder in te zakken of schel te klinken.
Laatst gewijzigd door democles op do 14 mar 2019, 1:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door hannesie »

De data is dan de Streamer, en dan zal het in de meeste gevallen niet zoveel schelen, naar mijn ervaringen.

De DAC krijgt dan de Data binnen en zal het moeten omzetten naar analoog, en ik heb het idee dat er daar de meeste resultaten zijn te behalen.

De combi van b.v. RPI en dan een Hat kan zomaar wat andere effecten geven.
Gebruikersavatar
3kes
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 28 feb 2018, 11:06
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door 3kes »

In welk programma ontwerp je eigenlijk de pcb’s voor de voedingen e.d.?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Abacom Sprint Layout.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Nog even wachten op de koelplaatjes voor de diodes,maar de rest van de voeding zit in elkaar. :lol:
Bijlagen
voedig 2-1.jpg
voeding 2.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

De diodes geplaatst en testen maar................... :mrgreen:

Die doet het :rock:
Bijlagen
f2.jpg
f1.jpg
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Het is Zondag tijd voor wat Overkill............. :mrgreen:

Waarom?

Omdat het kan :yeah:

De dac en streamer apart gevoed klinkt goed,moest alleen de dac USB er even uit en in duwen voordat de dac speelt.

Waarom is me een raadsel,maar het speelt. :rock:
Bijlagen
overkill.jpg
overkill2.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door hannesie »

Het zal aan mij liggen, maar hoe krijg je de data bij de dac, en waar is je verloop plug nu?
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Als je de foto bekijkt zie je twee blauwe USB kabels,de een is de voeding voor de dac de ander geeft de data van de Odroid streamer via USB maar dan zonder de +-5V alleen data ,voeding apart dus.

De zwarte USB kabel gaat naar de dac en heeft dus de data van de Odroid en de voeding apart.

De verloopplug is dus het verloopprintje :lol:
Bijlagen
overkill2.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door hannesie »

AHA, dat is dus gecompliceerder. :think: Nog niet aan gedacht. :mrgreen: :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: DAC Allo en Sparkoslab ES9038Q2M

Bericht door democles »

Ja

In principe poets ik hier de scherpe randjes in het geluid (vooral te merken op de zang) er af , geef de muziek meer lucht(reverb en bekkens) en dat met een LT1084 regelaar die 5A aan kan. :rock:
Genoeg sap voor al onze dacjes,streamertjes en externe HD,s :lol:

Nu nog even het laatste bedenksel proberen . :-k
Bijlagen
ess voeding 4.JPG
Laatst gewijzigd door democles op zo 17 mar 2019, 21:54, 2 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”