JE labs Open Baffle

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Pjotr

Re: JE labs Open Baffle

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef:
Ja ervaring met brede baffle. Klinkt erg lekker maar realistische weergave is niet mogelijk.
Misschien naar wat meer uitvoeringen luisteren? Ik had op de AVMN avond in december toch een andere ervaring met deze, zij het commerciële, speakers:
fot_ls1_dark.jpg
https://www.grimmaudio.com/hifi-product ... akers/ls1/

Klonken echt griezelig realistisch naar mijn ervaring, op het saaie af :mrgreen:
richard

Bericht door richard »

leonidas schreef:
...
Is er (buiten realistische weergave) nog een reden bekend waarom mensen naar smaller gaan ?
Ik denk dat ruimtebeslag ook een rol speelt, zeker als je de unit op oorhoogte monteert en je toch een lange kortsluitweg wil creëren.
Bij een smalle unit moet je toch meer compenseren, of het hoog verzwakken t.o.v. het laag of extra laagunits plaatsen. Of gewoon accepteren dat je weinig laag hebt; kan ook heel bevrijdend werken.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef:
jeroen_d schreef:
Ja ervaring met brede baffle. Klinkt erg lekker maar realistische weergave is niet mogelijk.
Misschien naar wat meer uitvoeringen luisteren? Ik had op de AVMN avond in december toch een andere ervaring met deze, zij het commerciële, speakers:

fot_ls1_dark.jpg
https://www.grimmaudio.com/hifi-product ... akers/ls1/

Klonken echt griezelig realistisch naar mijn ervaring, op het saaie af :mrgreen:
Jouw reactie is volledig off-topic.
Er zijn heel duidelijke redenen waarom een brede baffle in dit geval voor een gecontroleerd afstraalgedrag zorgdraagt, waarbij de brede baffle zorgt voor het zo laag mogelijk leggen van de baffle step.
Een open baffle heeft geen baffle step, werkt totaal anders en geeft met een brede baffle teveel versmering en kamfilter effecten om een zo nauwkeurige weergave te kunnen brengen als dat het Grimm systeem doet.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik haakte alleen maar in op een nogal boude bewering van je Jeroen, n.a.v. het verhaal van Toni (wat overigens ook geen OB betreft). Grimm gebruikt heel bewust een brede baffle. Dus waarom mijn reactie dan off-topic is? Wat Grimm doet om de edge effecten te elimineren is de zijkanten een grote radius geven.
Walt

Bericht door Walt »

Dit hele topic gaat over brede open baffles Peter, de Grimm valt daar niet onder, dus daarom off topic.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ok, dan was Barry zijn opmerking over Tony ook off-topic. Dat ging over de Twentyfives, een BR systeem. Naar aanleiding daarvan werd in zijn algemeenheid beweerd dat een realistische weergave niet mogelijk is met een brede baffle. Ik heb gelukkig anders mogen ervaren. En laten we nu geen polemiek beginnen over wat realistisch is en niet. Dat is toch relatief en smaak- dan wel ervaringsafhankelijk.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

leonidas schreef:
Als ik mijn vraag nu anders formuleer :

Zijn er mensen hier , die hebben geexperimenteerd met "brede" open baffles ??

Luister ervaringen ?
Infinity Bèta, Genesis Reference 2 en de Martin Logan Statement 2. Die laatste heeft een stadsgenoot momenteel, die heeft de andere vervangen, die wat feller klonken. Magnetostatische B&G mids, vanaf ca 100 hz open baffle lijnbron dipolen. Alle 3 zijn dipolen met subwooferondersteuning.

De Martin Logan nu heeft per kant 7 6,5" scan-speak midwoofers voor de overlap tussen de subs (8x12" per kant) en de folies. Deze dipolen zijn ook ca een meter breed.

Alles klonk groot, vanwege een goede diepteprojectie kon het ook klein. Maar eigenlijk was het vooral ook een heel groots geluidsbeeld elke keer.

Niet geheel wat je vroeg maar wel brede open baffles.
richard

Bericht door richard »

Zou je de esl63 ook kunnen noemen, die heb ik zelf nog nooit gehoord.
Wel eens een Apogee magnetostaat, maar dat heeft geen bijzondere indruk gemaakt.

Maar ik denk dat Leon specifiek een breedbander in een brede plank bedoeld, zoals de plaatjes in het begin van dit topic.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Klopt Richard : een Fr driver in een brede OB.

Gisteren ReneN zijn mening gevraagd , gebruikt baffles van 100x122cm. ( breder dan JE labs).

Nog een vraagje :
Ik ben een draadje gestart : JE labs Open Baffle.
Ik zoek naar persoonlijke ervaringen : smalle open baffle vs brede open baffle.

Heb al een reactie : van Jeroen , dat brede open baffle lekker kan klinken maar minder realistisch is.
Jij gebruikt ook een "brede" open baffle (1 meter) , dus : heb jij dezelfde ervaring als Jeroen ?

mvgr. Leon

Antwoord van René :

Ik heb er even over na zitten denken Leon. Ik had eerst redelijk smalle baffles en de stap naar de huidige grotere OB was best wel een grote. Het geluidsbeeld is volledig anders geworden, juist ook door door die veel grotere baffle. En nu dan ook dat "articulerend" laag dat veel meer in evenwicht is met het mid en hoog en de fieldcoil heeft daar zeker aan bijgedragen.

Kan ik nu zeggen dat het natuurlijker is geworden? Het is ánders, heel anders. Ik heb eerder al wel eens het gevoel gehad dat ik daar qua mid en hoog wat dichter bij zat, maar er is sindsdien al weer zóveel veranderd dat er daarover weinig te zeggen is.....
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Ik heb lang geleden eens een woofer op een JE Labs-achtige baffle geplaatst. (Paar cm breder, paar cm minder hoog, geen plankje boven de unit.) Maar ik deed niets met meten en filteren, dus zelfs mijn subjectieve indruk vertelt je weinig. In mijn toenmalige woonruimte loeide het vooral, wat ik ook met een grafische equalizer uitspookte. Met de kennis van nu een staande golf, of een paar.

Maar meer algemeen gezegd, uit ervaring en beredeneerd, de oude ontwerpen voor breedbandluidsprekers waren low-tech oplossingen voor de grootste tekortkomingen van de gebruikte units. En effectief. De natuurkunde is hetzelfde, maar er is voortschrijdend inzicht hoe de natuurkunde het best toegepast kan worden. De JE Labs variant is geliefd onder hobbyisten, maar wordt niet "opnieuw" ontwikkeld door profs of fanatieke hobbyisten. De Schmackshorn is ook zo'n verhaal, absoluut veel en diep laag uit units die dat niet makkelijk leveren, maar iemand met verstand van zaken en AJhorn, Hornresp, Akabak of noem nog eens wat kan beslist een aantal lelijke gebreken van de Schmackshorn oplossen.

Ik denk eigenlijk dat jij al genoeg weet over verschillende "speakers in planken" en subjectieve indrukken van anderen jou niet echt helpen. Jij hebt al richting en ideeën.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Hoi Ivo ,

Ja , ik heb al richting en ideeën.
Maar wat persoonlijke indrukken zijn nooit weg toch ?

We krijgen uit China nog 2 units : een 15 inch FR en een 8 inch.
Mijn bedoeling is om met een concept (bijv. JE labs) alle units te kunnen beoordelen.

Uiteindelijk is het behoorlijk vol hier en zou het prettig zijn om een test baffle te hebben die je op kunt vouwen en tegen de muur kunt zetten.

Tevens zie ik veel van die single ended buizen jongens dit concept gebruiken.
Ook dit is een leuke ingang.

mvgr. Leon
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

Uitwisseling van ideeën en ervaringen is nooit weg inderdaad.

Interessant, een 15 inch breedbander. Ik gebruik nu de 15 inch Fane breedbander in een soort bigger is better variant. Anderen gebruiken die op open baffles en zijn daar zeer enthousiast over.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Hoi Ivo ,

Even een paar foto's van wat ons te wachten staat.
net als jouw Fane : Fs van rond de 50 Hz en Qt van 0,71

De 8 inch , die er nog aan komt , ga ik ook in een BIB testen.
De BIB kasten staan hier nog in de hoek ergens :)

De 15 zien er netjes afgewerkt uit zou ik zeggen.

Ben wel benieuwd want de Crystal 10 , die ik nu aan het proberen ben , is ongeveer de beste (persoonlijk) FR unit die ik ooit heb gehoord.

mvgr. Leon
Bijlagen
1.jpg
2.jpg
3.jpg
说明书箱体11.jpg
richard

Bericht door richard »

Een Mms van 13,7 gram voor een 15" is eigenlijk niks.

Een paar jaar geleden had je luidsprekers van Rullit; misschien niet de meest betrouwbare leverancier, maar naar mijn mening wel erg fraai om te zien.

Afbeelding
Ivo
Contacteer:

Bericht door Ivo »

richard schreef:
Klopt dat dan wel? Een 8" Lowther zit al op 11 gram, geloof ik. Da's een kwart van het membraanoppervlak.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Yup de Seas Exotic F8 zit op 10 gram. Ooit nog wel eens het plan er een full range mee te bouwen maar de prijs weerhoudt mij toch nog.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ivo schreef:
richard schreef:
Klopt dat dan wel? Een 8" Lowther zit al op 11 gram, geloof ik. Da's een kwart van het membraanoppervlak.
Net zoals met de frequentieresponse zal er wel een beetje creatief gedaan zijn :wink:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ze zijn sowieso creatief. Met een Sd van 146cm2 kom ik op een eff. diam. van 5". Als je daarvan uitgaat zou het kunnen kloppen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ai daar keek ik dan overheen #-o
richard

Bericht door richard »

Pjotr schreef:
Ze zijn sowieso creatief. Met een Sd van 146cm2 kom ik op een eff. diam. van 5". Als je daarvan uitgaat zou het kunnen kloppen.
Maar voor een 5" is het rendement weer ongeloofwaardig. De parameters zoals hier opgegeven moeten denk ik met een korrel rijst worden genomen. Misschien dat het engels niet zijn sterkste kant is, of hij gooit inches en cm door elkaar (doen ze zelfs bij de NASA).
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Ik heb hier zelf niet eens naar gekeken.
Gewoon beetje blind van het net geplukt :)

Maar dit alles zit er wel heel veel "naast".

Ik ga vanavond eens proberen om het aan te kaarten met de producent/ontwerper.

Als hun bedoeling is om units te verkopen aan de DIY market , dan zullen ze toch met iets geloofwaardigere data moeten komen.

mvgr. Leon
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Op zich ziet het er heel net uit. Zou best wel eens kunnen wat Richard oppert met die cm vs inches.
leonidas
In memoriam †

Bericht door leonidas »

Blijven we nog met een vreemde Mms zitten toch ??
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Jawel, maar die is uitgerekend a.d.h. van andere goed meetbare parameters. Dus als die niet kloppen... Even afwachten wat die Japanner zegt. Overigens zijn de meeste van die parameters pas relevant als je hem in een kast gaat stoppen. Anders is alleen rendement, Fs en impedantie relevant.
richard

Bericht door richard »

En voor een klankscherm het rendement op de Fs. Daarvoor is een wat hogere Q ook wel aantrekkelijk.
Zo aan die parameters te zien (als deze tenminste wel kloppen) is deze breedbander daar wel voor bedoeld.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”