Microprocessor gestuurde Bias voor Fixed NRS buizen eindtrappen?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
guuz

Microprocessor gestuurde Bias voor Fixed NRS buizen eindtrappen?

Bericht door guuz »

Hi,

Heeft iemand ervaring (of een mening) over deze kit van Tubeland DE ( http://www.tubeland.de/ ) ?

http://www.tubeland.de/product_info.php?products_id=33
http://www.tubeland.de/product_info.php?products_id=31

Vooral de laatste versie (PCB en voorgeprogrammerde Microprocessor (zonder componenten) voor €22.- ) lijkt mij de moeite waard om eens te proberen (in een 4 x KT88 eindtrap met vaste negatieve Roosterspanning).
(En nee, ik wil deze vaste NRS schakeling NIET vervangen door een gezamenlijke KathodeWeerstand met electrolytische condensator).

Voor degenen, die menen dat buizen en halfgeleiders niet samengaan wil ik toch opmerken dat moderne Buizen Eindtrappen van gerenommeerde fabrikanten ook moderne autobias schakelingen bezitten. ( https://www.stereo.net.au/news/audio-re ... amplifiers }.
4ch-sch-gross1.png
block-gross.png
SSassen
Contacteer:

Re: Microprocessor gestuurde Bias voor Fixed NRS buizen eindtrappen?

Bericht door SSassen »

Waarom zo ingewikkeld, een stroomspiegel met een instelbare referentie en je bent klaar, daar heb je echt geen microprocessor voor nodig.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Ja, maar dat was de vraag niet....

En voor die prijs lijkt het me zeer de moeite waard om te proberen. Er is ook een versie voor 2 buizen (monoblokken), maar die is nauwelijks goedkoper. 22 euro en wat klein grut wat je in de la hebt liggen is echt een behoorlijke doorbraak als je het vergelijkt met de van der Veen/ Tentlabs.

voor zelfbouw: spit dit draadje even door:

viewtopic.php?f=7&t=9507

Er staan ook goede opmerkingen over de theoretische achtergrond en waarom sommige oplossingen stabieler zijn dan andere, IIRC.

Zelf heb ik geen ervaring met dit ontwerp, Anne kan er denk ik meer over zeggen nav de schema's. Ik zit er toch over te denken om ze in mijn KT88 blokken in te bouwen.

Je opmerking over toepassing in commerciele versterkers: akkoord, maar zo veel zijn dat er niet. Ik volg weliswaar al een tijdje niet meer zo intensief de ontwerpen van wat er commercieel op de markt komt, en buiten een model van Prima Luna kom/ kwam je een dergelijke oplossing in een commerciële versterker bereikbaar voor 'normale stervelingen' gewoon nooit tegen.
Je linkt naar een AR eindversterker van rond de 30 mille. Voor dat geld verwacht, nee EIS ik een dergelijke schakeling in het ontwerp. Zo te zien aan de beschrijving is het overigens een bijna noodzakelijk feature: AR claimt een vermogen met KT150 dat je zeker haalt, maar met een anodespanning die een stuk hoger ligt dan die van een doorsnee KT88 versterker. Je kan KT120/ 150 in een KT88 versterker zetten - niet dat je daar veel mee opschiet qua vermogen- maar andersom niet zomaar. Omdat er toch compatibiliteit met Kt88/ 6550 wordt geclaimd zal de anodespanning wel tegen het max van die buizen aanliggen (600v). Dan is het wel noodzakelijk om een dergelijke schakeling te hebben om ongelukken te voorkomen.
Piet1950

Bericht door Piet1950 »

Kijk hier, hoe ik het opgelost heb. Een simpele schakeling, die goed werkt.

Piet
KT88 regeling1.jpg
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef:
Kijk hier, hoe ik het opgelost heb. Een simpele schakeling, die goed werkt.
Piet
KT88 regeling1.jpg
Dat is geen auto ruststroom regeling, enkel een ruststroom balans regeling.
Wel makkelijker in te stellen dan twee afzonderlijke instellingen :D
Anne
guuz

Bericht door guuz »

Hoi,

Hartelijk dank al voor jullie reakties!

Ik heb zelf een PrimaLuna Prologue5, met 4x KT88 en 2X ECC83 en 2X ECC82 (slechts 3/4 jaar oud), tweedehands op MP gekocht.
Deze speelt fijn (Open, 3D geluid) , maar ik was nieuwsgierig naar de Autobias schakeling die door de ontwerper (Kroeze) werd toegepast.
Uiteindelijk heb ik het volledige schema, boven water gehaald (ik zal het hier maar niet publiceren i.v.m. Copyright e.d).

De schakeling van Kroeze is een servo die de spanning over kleine kathodeweerstanden van de eindbuizen meet, vergelijkt met een referentiespanning en met een hysteresis dan de Negatieve Roosterspanning corrigeert. (in principe niet helemaal onafhankelijk van het Audiovolume).

De versterker staat afgesteld op een ruststroom van 40mA (anodespanning 430V), wat overeenkomt met Class AB (50% Cold), dus vrij conservatief i.v.m. de levensduur van de KT88 Buizen.
Ik moet zeggen: het klinkt prima (en eigenlijk geen reden om iets te veranderen; just curious hoe die Duitse schakeling zich gedraagt en of dit nog een verbetering oplevert).
Deze bevriest de Biasinstelling nl als er muziek is gedetecteerd (na hem eerst ingeregeld te hebben).
(Ook een leuk knutselproject trouwens, en makkelijk te proberen, terwijl de oorspronkelijke PrimaLuna Autobias, zo teruggebouwd kan worden.

Maar ik had de volgende twijfels:
1) Kan de schakeling op hol slaan, en de eindbuizen om zeep helpen als een kritische component onverhoopt defekt raakt, maw is de schakeling helemaal FailSafe?
2) Is de belasting over de kathodemeetweerstanden ( 1Ohm), voldoende hoogohmig zodat de audio niet beinvloed wordt.
Zelfde vraag voor de BF461 transistoren die de NRS regelen.
KT88 Cold Bias 40mA  430V.JPG
KT88 Cold Bias 40mA  430V   2.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

guuz schreef:
Maar ik had de volgende twijfels:
1) Kan de schakeling op hol slaan, en de eindbuizen om zeep helpen als een kritische component onverhoopt defekt raakt, maw is de schakeling helemaal FailSafe?
Hangt er vanaf hoe zorgvuldig het program omgaat met opdraaien van de stroom.Om en om wat erbij tegen magnetiseren kern met tijd ertussen wegens vertragingen laag-filters.En alarm als de stroom onredelijk toeneemt.En meten liefst zonder signaal, of weinig toch, er wordt gemiddeld gemeten.
Maar ja, alles kan stuk, zekering in de +voeding heeft minder kans op weigeren.
2) Is de belasting over de kathodemeetweerstanden ( 1Ohm), voldoende hoogohmig zodat de audio niet beinvloed wordt.
Zelfde vraag voor de BF461 transistoren die de NRS regelen.
Waar komt die 1Ω vandaan :? Eén schema 14Ω ander 16Ω en de transistor BF421 goed voor 250V ruim voldoende.
Meestal wordt 10Ω gebruikt, makkelijk stroommeten zonder rekenen.
De steilheid van veel eindbuizen zit rond 10mA/V geeft Zk van 100Ω, wordt met de kathode(meet)weerstand wat meer, zolang je niet overdrijft niet erg :sure:
Anne
guuz

Bericht door guuz »

Bedankt Anne,

Je hebt gelijk, ik zat er een factor 10 naast!

De keuze van de kathode weerstand (zie tabel) is zodanig dat die te kiezen is met de Biaskeuze schakelaar (S1-16standen)
In mijn geval 40mA (0.040A) zou zijn). KT88, Class AB, 50% "koude" instelling

Je hebt dan verschillende opties voor de kathode weerstand (van 10 Ohm tot 18 Ohm) , maar kiest liefst zodanig dat je zowel ruimte hebt om naar boven (of naar beneden) in te stellen.
Voor een 10 Ohm weerstand kun je instellen tussen 29.1 mA (stand 0) tot 81.1 mA (stand F).

Voor de KT88(35W) betekent dit een regelbereik van Classe AB (Koud, 50% Safe dissipation) tot Classe A (Hot, 90% max safe dissipation).

Ook nog bedankt voor de andere opmerkingen!
Keuze kathode weerstand.pdf
(1.25 MiB) 21 keer gedownload
PrimaLuna Bias Setting KT88 acc MFGR.JPG
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Waarom duur als het zo prachtig en goed werkt met de bias automaat die Hier op zelfbouw audio.nl door een grote groep internationale experts Is ontwikkeld en in de praktijk is getest
Werkt met een LT1014 Lees het maar eens na
Als je er belangstelling in hebt en hem wilt gebruiken er zijn nog een paar gratis printjes
printjes
Met de opdruk in spiegelschrift
Maar een goede opdruk kan je op je printer zo uit printen even spiegelen
Maar is ook in het topic te vinden
guuz

Bericht door guuz »

Hoi Bert61,

Helemaal met je eens.!
Ik was pas vanavond begonnen jouw link (die ook al eerder ook door Jan Geert Jan was gegeven, zie hierboven, door aan het spitten.
Er ging een wereld voor mij open.
Vanwege de lengte van deze thread (63! pagina's heb ik na zo'n 15 pagina's gespiekt wat nu het uiteindelijke resultaat was.
IK moet alles nog heel goed nalezen, maar het resultaat lijkt wel wat op de PL schakeling; (Moet eerst de thread helemaal & kritisch lezen en dan jullie resultaat vergelijken met de PL schakeling).
Ik kan vanwege CopyRights deze niet meteen hier zetten (had hem gevonden op een Frans Elektor buizen forum).
Ik kan je misschien een Private Mail sturen (ook aan Anne). Dan kunnen jullie mij misschien vertellen wat de verschillen tussen de twee schakelingen zijn.
Nog hartelijk dank voor je tip (Ik zag idd dat jij in de genoemde draad heel actief bent geweest!). Complimenten!!

Neemt niet weg dat de Duitse Microprocessor schakeling ook AF is en getest en niet zo duur ( € 22.- voor een printplaatje + voorgeprogrammerde Microprocessor). Vandaar dat ik het wel zou willen testen.
Dit alles omdat ik nieuwsgierig ben naar de werking.

Groeten,
Mart
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Snap ik Guus
En je mag hier wel een link plaatsen naar die schakeling
Ik ben niet genoeg technisch onderleg Maar er zijn er hier zat
Dus ook voor andere is het leuker als de technische verhandeling gewoon openbaar is hier opin jouw topic
En als je mij Mn gang laat gaan heb je zo 30 pagina,s :oops:
Heb n losse hand :bakkie:
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Snap ik Guus
Dus ook voor andere is het leuker als de technische verhandeling gewoon openbaar is hier opin jouw topic
De schakeling in de PrimaLune heb ik jaren geleden uitgeplozen als bijdrage aan het Franstalig forum van Elektor.
Guuz heeft die teruggevonden :goedzo: en omdat het geen kopie is maar m'n eigen kunstwerk :sure: mag 't hier best.Voor de belangstellenden,
01PL1.jpg
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Snap ik Guus
De schakeling in de PrimaLune heb ik jaren geleden uitgeplozen als bijdrage aan het Franstalig forum van Elektor.
Guuz heeft die teruggevonden :goedzo: en omdat het geen kopie is maar m'n eigen kunstwerk :sure: mag 't hier best.Voor de belangstellenden, 01PL1.jpg Anne
Sodeju Anne jij hebt ook 7 levens hier, op DYAudio, Franse elektor , op de Nederlandse waarschijnlijk ook :goeie:
Werkt deze schakeling ook zo als die van Zelfbouw Audio.nl :think:
Of heeft deze een andere werking
Zie ook hier een 10 ohm kathode weerstand en een 1N4148 als referentie dus voor 60 mA :shock: lekker warm met dit weer :D
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Bert61 schreef:
Sodeju Anne jij hebt ook 7 levens hier, op DYAudio, Franse elektor , op de Nederlandse waarschijnlijk ook :goeie:
Ja en Engels en wat Duits, nogal wat jeugdzondes :D
Zie ook hier een 10 ohm kathode weerstand en een 1N4148 als referentie dus voor 60 mA :shock: lekker warm met dit weer :D
Werkt ongever 't zelfde (MorganJones) De "referentie" is D4-D5, tussen aanhalingstekens want niet helemaal er is terugwerking door de hoeveelheid neg roosterspanning.Vind 't niet zo fraai.
Anne
OpaBert

Bericht door OpaBert »

Ah!buis schreef:
Bert61 schreef:
Ja en Engels en wat Duits, nogal wat jeugdzondes :D
Werkt ongever 't zelfde (MorganJones) De "referentie" is D4-D5, tussen aanhalingstekens want niet helemaal er is terugwerking door de hoeveelheid neg roosterspanning.Vind 't niet zo fraai.
Anne
Jeugdzondes hebben we allemaal wel :D het is u vergeven
De keren dat ik de ruststroom heb gecontroleerd , dat is best wel veel keren bij die PCL86 , was het prima kloppend bij alle 8 buizen :goeie:
Nog een week of 3-4 dan kunnen we de draad weer oppakken en Hopenlijk is het nu zonder problemen
En eigenlijk was dat ook van mijn kant ook teveel gevraagd
Dan wil ik weer proberen om met wat meer hoogspanning een 20 Watt te halen , maar dat zal wel teveel gevraagd zijn
Terug on Topic.
:hide:
Plaats reactie