Vervormingsarme 6C33 SE versterker!

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
knuisje
Berichten: 3690
Lid geworden op: zo 15 apr 2007, 0:07
Locatie: Julianadorp

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door knuisje »

Mooie apparatuur heb je achter het colaatje staan!
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

En de trafo's passen ook nog 'ns probleemloos in de trafokappen waarvan ik d'r een aantal extra had besteld voor de KT88 versterker, het zit vandaag 'ns een keer mee :mrgreen: ...
IMG_1374.jpg
IMG_1377.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

knuisje schreef:
Mooie apparatuur heb je achter het colaatje staan!
Bedankt, alles in het kader van meten is weten :sure: ...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Henkjan »

SSassen schreef:
En de trafo's passen ook nog 'ns probleemloos in de trafokappen waarvan ik d'r een aantal extra had besteld voor de KT88 versterker, het zit vandaag 'ns een keer mee :mrgreen: ...
meteen staatslot kopen :beer:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Ondertussen een wat andere manier voor de SE zitten uitknobbelen, zit de boel niet zo op 't randje.
LS-wikkeling langs de kathode en (zoals Sander al voorstelde) één van de overgebleven wikkelingen voor tegenkoppeling naar begin.
Anne
Bijlagen
anode-uit.png
84-SE-1k.png
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door AatV »

Dat wordt wel een heel stevige potmeter om 26 Volt / 0,17A, 30 á 40 Watt? Hoe bedrijfszeker dit is weet ik niet.
Zou het zelf liever doen met een capacitief overbrugde stroombron of (misschien beter nog) een regelbare spanning op de anode van de ECC84.

groet,
Aat
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

AatV schreef:
Dat wordt wel een heel stevige potmeter om 26 Volt / 0,17A, 30 á 40 Watt? Hoe bedrijfszeker dit is weet ik niet.
Zou het zelf liever doen met een capacitief overbrugde stroombron of (misschien beter nog) een regelbare spanning op de anode van de ECC84.

groet,
Aat
Klein misverstand, de dikke weerstand moet niet veranderd ! Het potje onderaan de ECC84 regelen tot er 26(,25)volt over die dikke staat.
De ruststroom van de 6C33 wordt geregeld in een lus met de ECC84 er is geen koppel-C.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Bedankt Anne, ik vind het weer een sterk staaltje! Maar de opzet was juist om de trafo vanuit de kathode aan te sturen, met de 6C33 geschakeld als kathodevolger met legio voordelen.

We kunnen best wat omlaag met de stroom en spanning, 12W of 8W is nu niet echt een wereld van verschil. Als alles dan naar behoren werkt kunnen we links en rechts wat schaven aan het ontwerp en dan gewoon andere trafo’s bestellen/laten wikkelen.

Kortom wat mij betreft gaan we stoeien met deze trafo’s en als alles naar behoren werkt en duidelijk is waar winst te boeken valt bouw ik gewoon versie 2.0, evt. met andere trafo’s.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Bedankt Anne, ik vind het weer een sterk staaltje! Maar de opzet was juist om de trafo vanuit de kathode aan te sturen, met de 6C33 geschakeld als kathodevolger met legio voordelen.

We kunnen best wat omlaag met de stroom en spanning, 12W of 8W is nu niet echt een wereld van verschil. Als alles dan naar behoren werkt kunnen we links en rechts wat schaven aan het ontwerp en dan gewoon andere trafo’s bestellen/laten wikkelen.

Kortom wat mij betreft gaan we stoeien met deze trafo’s en als alles naar behoren werkt en duidelijk is waar winst te boeken valt bouw ik gewoon versie 2.0, evt. met andere trafo’s.
Dan moet er nog wat uitgezocht/bijgewerkt.Bij terugkijken zag ik daarnet dat er, behalve de omgekeerde diode, nog iets niet klopt. Ik heb de grafieken van de 6C33 voor één triode gebruikt :oops:
Zou met 220mA wel verschil maken maar dan weer andere voedingsspanningen, weer in de knoop met de voedingstrafo.
Misschien 's kijken of er met een ECC99 iets te doen is.Kan meer spanning hebben, nodig bij de beperkte stroom in de UGT (voor zover duidelijk max 200mA, liefst eronder blijven lijkt me)
wordt vervolgd, Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Het is je vergeven Anne, als ik snotverkouden ben en de hoesteritis heb dan ben ik ook niet zo scherp meer. Misschien wat meer borrelen? De combinatie alcohol en bacterien wordt in de regel niet in het voordeel van de bacterien beslist :D ...
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door democles »

ECC99?
Kan het ook met de 6N6P?.............. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

democles schreef:
ECC99?
Kan het ook met de 6N6P?.............. :mrgreen:
Ongeveer even goed als de E(P)CC84, maar de 6N6 wordt steeds duurder (PCC84 kost bijna niks) en Sander heeft de ECC99.
Hoewel de ECC99 is eigenlijk de slechtste is van de drie is het de enige die (naar het er uitziet) hogere spanningen mag hebben.
Anne
Bijlagen
99&.png
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

@Anne,

Dit is eventueel ook een alternatief met Idc=200mA?

http://www.amplimo.nl/images/downloads/ ... 324see.pdf
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
@Anne,

Dit is eventueel ook een alternatief met Idc=200mA?

http://www.amplimo.nl/images/downloads/ ... 324see.pdf
Dat is bijna 't zelfde als die je al hebt en daar staat ook die 200mA op.Zijn wel meer gegevens en ook nog een UL-tap, niet van toepassing met de trafo aan de kathode.
Ik zie ook Rip=95 Ohm , hoeveel is die bij die ander ? Wel even opletten hoe het aansluiten gaat, de foto doet twee primaire wikkelingen vermoeden, moeten die in serie of parallel.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Goed, even wat concrete zaken. Er is wat twijfel over de maximale stroom die de UGT zou kunnen hebben voordat deze in de verzadiging gaat. De datasheet vermeldt 200mA, maar feitelijk wil ik even de proef op de som nemen en zelf een meting doen.

Ik had dit als volgt in gedachten, zie onderstaande simulatie, ik sluit een regelbare voeding met een serie weerstand aan op de primaire wikkeling en stuur dmv. een koppelcondensator, 1000uF, een sinus in van 100Hz met pakweg 10Vpp. Ik geef vervolgens continue de uitgangsspanning van de trafo weer op een oscilloscoop terwijl ik langzaam het voltage, en daarmee dus ook de stroom, over de primaire wikkeling opvoer. Op een gegeven moment zal de trafo gaan verzadigen waardoor de sinus ernstig zal gaan vervormen, de stroomsterkte op dat moment is daarmee het maximum wat de trafo toelaat.
trafo_verzadiging_meting.jpg
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Ergens zit er een denkfout in deze benadering, want ik heb bovenstaande zojuist opgebouwd en geprobeerd, maar zelfs met 30V en 0.5A door de trafo ziet de 100Hz er net zo uit als met 0V en 0mA. Iemand?
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Piet1950 »

Als 200mA DC het maximum is voor deze trafo, dan zal 400mA (piek) dus ook nog goed weergegeven moeten kunnen worden. In klasse A zal de stroom namelijk tussen 0mA en 400mA variëren, bij 200mA ruststroom. Deze piek moet dus in principe met lage vervorming weergegeven kunnen worden, bij de laagste frequentie van de trafo. Dit zal, hoop ik, lager zijn dan 200Hz. Dus ga je frequentie eens verlagen.

Verder weet ik niet wat de impedantie van je generator is. Als deze erg laag is, zal de spanning nog niet direct vervormen maar mogelijk de stroom al wel.

Piet
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Piet1950 schreef:
Als 200mA DC het maximum is voor deze trafo, dan zal 400mA (piek) dus ook nog goed weergegeven moeten kunnen worden. In klasse A zal de stroom namelijk tussen 0mA en 400mA variëren, bij 200mA ruststroom. Deze piek moet dus in principe met lage vervorming weergegeven kunnen worden, bij de laagste frequentie van de trafo. Dit zal, hoop ik, lager zijn dan 200Hz. Dus ga je frequentie eens verlagen.
Ik ben begonnen op 100Hz, heb ook 50 en 20Hz geprobeerd, zonder verschil.
Piet1950 schreef:
Verder weet ik niet wat de impedantie van je generator is. Als deze erg laag is, zal de spanning nog niet direct vervormen maar mogelijk de stroom al wel.
Netto 50 Ohm, maar ik kan eventueel wel gewoon een transistor eindversterker aankoppelen, dan heb ik een veel lagere uitgangsimpedantie uiteraard. Ik heb ook, ipv. de 50 Ohm weerstand, een 5H/300mA spoel gebruikt omdat ik dacht dat dat het euvel wellicht was.
IMG_1383.jpg
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

De generator levert spanning op de primaire en dat geeft secundair een spanning volgens de wikkelverhouding.Zolang de spanning op peil blijft verandert daar niks (tenzij de zelfinduktie trafo in de zelfde grootte-orde komt als de strooi-induktie), wel de stroom.Naar gelang de zelfinduktie afneemt moet de generator meer stroom leveren.
Je zou dus de stroomtoename van de wisselstroombron moeten meten.Maar de meeste stroom gaat door die 10Ω weerstand, stelt de stroomtoename in de trafo in verhouding niet veel voor.
De weerstand vervangen door een smoorspoel wordt lastig, moet bij grote stromen z'n grote zelfinduktie (staat parallel aan de trafo-zelfinduktie) niet verliezen.
Je zou het kunnen doen met bijv 100Ω in serie met de 1000µF, worden wel veel kleinere spanningen.
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef:
Als 200mA DC het maximum is voor deze trafo, dan zal 400mA (piek) dus ook nog goed weergegeven moeten kunnen worden. In klasse A zal de stroom namelijk tussen 0mA en 400mA variëren, bij 200mA ruststroom.
Zo had ik het toch niet begrepen :?
Als de stroom primair verandert, verandert de stroom secundair in tegengestelde zin, zodat er netto voor de kern niks verandert.Moet enkel z'n zelfinduktie (staat parallel aan het gebeuren) bij de ruststroom niet verliezen.
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Piet1950 »

Anne schreef:
Als de stroom primair verandert, verandert de stroom secundair in tegengestelde zin, zodat er netto voor de kern niks verandert.
Dat klopt dus niet helemaal, Anne.
Bij een 100% koppeling zal, inderdaad, het primaire aantal ampere-windingen identiek zijn aan het secundaire aantal ampere-windingen.
Echter, de energie wordt overgedragen van de primaire naar de kern door een veranderende magnetisering van de kern, en via deze kern weer overgedragen naar de secundaire. Bij de klasse A instelling zal de kern door de ruststroom voorgemagnetiseerd worden. En bij maximale uitsturing van de buis (100 % modulatie van de ruststroom) zal de magnetisering van de kern variëren van nul tot de dubbele waarde. Alleen dan kan er overdracht van energie plaatsvinden.

Piet
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Bij een smoorspoel kun je de magnetisatie veranderen van nul tot dubbel, statisch.Met wisselstroom moet de spanning hoog genoeg zijn om de tegenspanning te verwerken.Hoe sneller de verandering hoe hoger de spanning moet zijn.
Maar bij een trafo geeft een stroomverandering een spanning die secondair weer een stroom geeft om de oorzaak (primaire verandering) tegen te werken.
De flux in de kern maal de magnetische weerstand = amperewindingen primair + amperewindingen secundair.Het verschil zijn de verliezen trafo, anders is de flux (ideaal) nul.En de magnetisatie is de flux per kerndoormeter, dus ook nul.
Anne
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door SSassen »

Heren, da’s allemaal bijzonder interessant, liefst zie ik het nog mathematisch onderbouwd, maar heeft een van jullie wellicht nog een suggestie voor het meten van de maximale stroom? Of hebben jullie zoiets van ‘hou op met zeuren en stook potjandikkeme vlot die soldeerbout warm en bouw gewoon de eindtrap op, ga daarmee stoeien en dan weet je het gauw genoeg?’ ...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

SSassen schreef:
Heren, da’s allemaal bijzonder interessant, liefst zie ik het nog mathematisch onderbouwd, maar heeft een van jullie wellicht nog een suggestie voor het meten van de maximale stroom? Of hebben jullie zoiets van ‘hou op met zeuren en stook potjandikkeme vlot die soldeerbout warm en bouw gewoon de eindtrap op, ga daarmee stoeien en dan weet je het gauw genoeg?’ ...
Meneer Sassen wordt ongeduldig :? :lol:
Eerst even een eigenaardigheid.De primaire van die van Menno heeft 95Ω, de TTG geeft 26,6Ω op.
Nu zeg je dat dendeze maar 18Ω en een beetje meet :o .Best niet alleen de verzadiging maar ook de trafo-verhouding en primaire zelfinduktie nazien.
Voor de verzadiging had ik al iets voorgesteld,deze grappemaker doet 't ook zo :D
https://dalmura.com.au/static/Choke%20measurement.pdf
Nu nog op naar de mathematische onderbouwing :rock:
Anne
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Hypothetische 6C33 versterker?

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef:
Anne schreef:
Als de stroom primair verandert, verandert de stroom secundair in tegengestelde zin, zodat er netto voor de kern niks verandert.
Dat klopt dus niet helemaal, Anne.
Bij een 100% koppeling zal, inderdaad, het primaire aantal ampere-windingen identiek zijn aan het secundaire aantal ampere-windingen.
Echter, de energie wordt overgedragen van de primaire naar de kern door een veranderende magnetisering van de kern, en via deze kern weer overgedragen naar de secundaire. Bij de klasse A instelling zal de kern door de ruststroom voorgemagnetiseerd worden. En bij maximale uitsturing van de buis (100 % modulatie van de ruststroom) zal de magnetisering van de kern variëren van nul tot de dubbele waarde. Alleen dan kan er overdracht van energie plaatsvinden.

Piet
Nog even hierover O:)
M'n theorie is wat verroesterd (zeggen ze hier :lol: ), vooral herstelwerk gedaan, heb je weinig met bouw van trafo's te maken.En ik heb al vaker de plank misgeslagen :(
Dus even 't net afgezocht naar een mooie uitleg.
Vond dit https://www.ieee.li/pdf/introduction_to ... ter_12.pdf
Vooral de opmerking blz.30 :D
Anne
Plaats reactie