Voedingsspanning gainclone "verschuift"

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Ynze

Voedingsspanning gainclone "verschuift"

Bericht door Ynze »

Dag allemaal,

Ik ben bezig met een lm3886 Gainclone versterker. Voor de voeding heb ik gekozen voor twee geschakelde voedingen van 24 Volt. Toen die dingen arriveerden uit China ontdekte ik dat ze alleen een uitgangsspanning hebben van 0-24 Volt en geen -12V en +12V aansluitingen.

Dat probleem heb ik opgelost door op de voeding een condensator-bank te zetten van in serie geschakelde elco's. Zie het schema-tje in de bijlage.
IMG_3749.jpg
https://drive.google.com/open?id=1G9_Mv ... EVqM8cNZCP

Het probleem is nu dat de spanning tussen Vcc-GND en VDD-GND verschuift na verloop van een aantal minuten. Als ik de versterker aanzet is de spanning netjes gelijk verdeeld: Vcc-GND = 12 Volt en Vdd-GND = -12 Volt. Maar direct daarna verschuift de spanning, met als gevolg dat de versterker na een minuut of 10 uitvalt. De spanning tussen Vcc en GND is dan ongeveer 18 Volt, tussen Vdd en GND ongeveer 6 Volt.

Ik heb diodes in sper-richting geplaatst tussen Vcc-GND, Vdd-GND en de 0-24V terminals van de voeding. Dat lost het probleem niet op.

Dit probleem speelt alleen als er één voeding per versterker aangesloten is.
Als ik de twee voedingen in serie zet krijg ik een keurig constante +/- 24Volt spanning en werkt de versterker uitstekend.

Heeft één van jullie een idee hoe ik dit op kan lossen? Ik hoor graag O:) :goeie:
Laatst gewijzigd door Ynze op ma 31 dec 2018, 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Ynze

Re: Voedingsspanning gainclone "verschuift"

Bericht door Ynze »

De afbeelding van het schema is niet zichtbaar, geloof ik. Ik begrijp niet zo goed waarom niet :S. De link naar het plaatje werkt wel.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Plaatje was 1MB, dat is net de grens om te uploaden. Heb 'm verkleind en alsnog geplaatst.
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Dat werkt zo niet, je zult twee weerstanden parallel moeten schakelen aan een stel elco’s om een virtuele GND te maken, begin eens met 100/2W en kijk of dat afdoende is.
Laatst gewijzigd door SSassen op ma 31 dec 2018, 12:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

*** dubbel met SSassen.
Ynze

Bericht door Ynze »

Dank! Ook voor het verkleinen van het plaatje :)
Ik ga aan de gang met de weerstanden, ben benieuwd!
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

P.s. als je je versterker voedt met dergelijke no-budget geschakelde voedingen uit China gooi je de baby met het badwater weg. Een goedkope ringkern trafo, een brugcel en twee bufferelco’s presteert factoren beter op alle vlakken om over de betrouwbaarheid nog maar niet te spreken, een ringkern verslijt je van je levensdagen niet, zo’n Chinees prul kan er ieder moment de brui aan geven.
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Een kunstmatige nul met weerstanden maken kan maar zal minder presteren dan een echte symmetrische voeding met een 'harde' nul, zodra je vermogen vraagt loop je de kans dat je kunstmatige nul gemoduleerd wordt op de maat van de bas wat vervorming geeft. Als je perse met de bestaande voedingen verder wilt kan je overwegen je gainclone om te bouwen naar een enkele voedingsspanning, check de datasheet:
zba.gainclone.single.supply.png
Chocomel

Bericht door Chocomel »

Waarom wil je +-12 V maken als je al +-24 V hebt?
meanman64

Bericht door meanman64 »

Je kan zo'n batterij aan elco's niet zomaar achter je geschakelde voeding hangen , kunnen dit niet aan door de oplaad pieken . Als je toch 2 voedingen hebt kun je perfect een symmetrische voeding maken van 2x24Vdc
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat een ontzettende omweg om niet met een transformator en een paar netspannings draadjes aan de slag te hoeven... :?

Of zoals Sander al eerder schreef :
SSassen schreef:
P.s. als je je versterker voedt met dergelijke no-budget geschakelde voedingen uit China gooi je de baby met het badwater weg. Een goedkope ringkern trafo, een brugcel en twee bufferelco’s presteert factoren beter op alle vlakken om over de betrouwbaarheid nog maar niet te spreken, een ringkern verslijt je van je levensdagen niet, zo’n Chinees prul kan er ieder moment de brui aan geven.
+1
Shadow

Bericht door Shadow »

Aliexpress is makkelijker als kennis opdoen blijkbaar :lol:
motoindo
Contacteer:

Bericht door motoindo »

Overigens zijn er ook symmetrische voedingen te koop bij AliExpress

https://s.click.aliexpress.com/e/cc67pM64
Shadow

Bericht door Shadow »

Netjes Chris, die had ik nog niet gezien =D>
Ynze

Bericht door Ynze »

Bij nader inzien: De condensator-bank gaat, met de weerstanden parallel geschakeld, ongeveer 2,5 watt aan warmte verstoken als de versterkers niet belast worden. Dat klopt toch? Daarmee wordt het een beetje een "Klasse-A voeding" :)

De schakeling op de data-sheet had ik inmiddels ook ontdekt. Heb de onderdelen in huis, maar de simpelste oplossing is inderdaad gewoon de twee voedingen in serie plaatsen tot één -24 +24 Volt voeding. Alleen kan ik dan geen "dual-mono" versterker meer maken, wat ik eigenlijk van plan was.
Een goedkope ringkern trafo, een brugcel en twee bufferelco’s presteert factoren beter op alle vlakken om over de betrouwbaarheid nog maar niet te spreken, een ringkern verslijt je van je levensdagen niet, zo’n Chinees prul kan er ieder moment de brui aan geven.
Wat bovenstaande betreft: Er is nogal wat discussie over het gebruik van geschakelde voedingen versus ringkern trafo's. De jongens en meisjes van Neurochrome gebruiken bijvoorbeeld geschakelde voedingen: https://www.neurochrome.com/product/smps-86-2/.
Er zijn ook andere voorbeelden te vinden van gainclones met geschakelde voedingen, bijvoorbeeld deze: http://www.malkie.com/electronics/pcamp.htm.

De voedingen vullen de elco's overgens zonder problemen en zonder aparte softstart. Op de printplaat van de voeding zitten twee NTC's, die min of meer als softstart werken. Vooralsnog doen die het goed genoeg :wink:

Ik heb de versterker nu als "werkend prototype" op een plaat hout gemonteerd en luister er nu naar. Het ding klinkt heel strak en precies. Lage tonen klinken veel beter dan uit m'n (ouwe) Dynaco 150 :?
SSassen
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Je schreef ‘Neurochrome’ en dus moet je nu verplicht je mond met water en zeep wassen! Zelden een bedrijf(je) gezien wat zo volledig op marketing drijft.

Schakelende voedingen heb je in alle soorten en maten, zo liggen er nogal wat eisen voor wat betreft een voeding die geschikt moet zijn om een versterker te voeden. Da’s een reden dat ‘audio geschakelde voedingen’ complexer zijn in opbouw en ook duurder in de fabricage.

Hetgeen je op Aliexpress et al koopt is per definitie niet geschikt voor audio omdat daar het ontwerp tot aan de essentie is uitgekleed en dus voor audio ongeschikt is.

En nu niet gaan roepen ‘maar het werkt toch?’, want ook op een fiets met lekke banden kan je fietsen maar erg vlot, of comfortabel, gaat dat niet.
Lohengrimas

Bericht door Lohengrimas »

SSassen schreef:
Sander, niet om de draad teveel te kapen, maar de bouwer van de kit die ik heb gebruikt (Audiosector) adviseert juist een volledig kale voeding zonder elco's. Nu ben ik een muppet met twee linkerhanden en verder geen mening over dit soort dingen, maar waarom zou je wel die elco's toevoegen?
Shadow

Bericht door Shadow »

Of een schakelende voeding, of een ringkern met gelijkrichters en afvlakking, niet gaan mixen :lol:
Plaats reactie