My first 3D printer ....

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door hannesie »

Anet A6.JPG
Wel grappig, bij de Afd. Delft van de HCC heeft iemand een volledige opbouw beschreven.
Een pdf bestand van/voor het opzetten van een Anet-A6 (146 pag.). :shock:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: My first 3D printer ....

Bericht door satefan »

Deze heb ik. De Tronxy x3s. Eenvoudig apparaat, maar doet wat het moet doen. En, zeker niet duur en redelijk goed in elkaar te zetten. Documentatie is niet heel geniaal, maar t lukt allemaal wel uiteindelijk.
x3s-1.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Vinculum »

Door mijn afwezigheid op dit forum heb ik dit gemist maar ik ben weer terug, soort van...
Ik doe 3D printen/prototypen voor mijn werk en daarmee dus veel ervaring. Ook heb ik inderdaad al een paar jaar een eigen bedrijf in delta 3D printers. Nu houd ik me vooral bezig met big scale printing wat nog een redelijke niche markt is.
Heb je dus vragen, technische issues let me know, misschien kan ik helpen. *abonneert op topic*
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Jan Geert »

Leuk! Dan ken je zeker ook wel Maarten Logtenberg en Lucas Janssen van CEAD. Intertijd oprichters van Leapfrog. Die zijn serieus met large-scale printing bezig. Als in: ter grootte van een portocabin.
ZIjn net van Rotterdam Fruithaven naar Delft verhuisd.

de CEAD CFAM machine
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Vinculum »

Ik ken hun niet persoonlijk niet maar het werk wel. Wij zitten in een gat. Er zijn wel grote printers maar deze zijn te grof of te traag of beiden.
Begin vorig jaar ben ik naar Massivit geweest in Israel. Zij claimen de snelste machine te hebben. Klopt deels ook wel maar ze printen 1 perimeter op 1mm laagdikte. Dat is voor ons veel te grof. Later bleek dat ze met de gel ook heel veel problemen hebben maar dat is een ander ding.
Bigrep heeft ook een groot volume maar is traag als stront en ook dikke lagen. Mijn machines printen op 0.2mm laagdikte en met snelheden die de anderen niet halen. Wij printen een compleet torso binnen 24 uur op 0.2 met 2-3 perimeters....
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Henkjan »

kan je toch leuke dingen mee maken zo'n 3D printer

Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Vinculum »

Ik heb deze al eens gemaakt. Compleet met motortje en werkend. Alleen de lichtjes had ik geen zin meer in. Heb er nog wel wat spullen voor. Als iemand die motor wil overnemen mag het.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Henkjan »

jajajaja hebehebbehebbe
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Shadow »

Tja NSU was ooit van Audi natuurlijk O:)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door hannesie »

Ro80 uiteraard, schitterende kar.
Zijn tijd ver vooruit.
RO80.JPG
https://nl.wikipedia.org/wiki/NSU_Ro_80
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Shadow »

'Ro80 rijders groeten elkaar door een aantal vingers op te steken naar elkaar, waarbij het aantal vingers dan overeen kwam met hoeveel motoren / revisies je al gehad had' :rock:
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door SSassen »

Da’s gevaarlijk, wel graag twee handen aan het stuur!
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: My first 3D printer ....

Bericht door ds23man »

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Shadow »

Land Rover / Range Rover diesel rijders doen dat ook heb ik gehoord :mrgreen:
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: My first 3D printer ....

Bericht door Vinculum »

Hier is een video van de motor die ik gemaakt heb: https://www.dropbox.com/s/gl1ynmpy5kvyn ... 2.mov?dl=0

@ HenkJan stuur maar een PB met een bod.... :sure:
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: My first 3D printer ....

Bericht door satefan »

Van de week voor een vriend een draaiknopje gemaakt. Deze gaan we printen en als t allemaal klopt met SLS print techniek laten maken.
Screen Shot 2019-01-10 at 18.56.55.png
AntonZ
Berichten: 1343
Lid geworden op: di 06 jun 2006, 23:32

Re: My first 3D printer ....

Bericht door AntonZ »

Hier staat sinds vorig weekend een Sovol SV06 3D-printer. Heel betaalbaar en geen eindeloze strijd om het ding in elkaar en werkend te krijgen. Hij komt bijna kant en klaar uit de doos. De twee grote onderdelen zijn de basis, met compleet gemonteerde tafel, en het portaal, ook volledig gemonteerd. Die gaan met een paar schroeven aan elkaar, stelt niks voor. Dan staat eigenlijk alles al en hoef je er nog maar wat resterende onderdelen aan vast te klikken en schroeven. Voeding, controllerbox, LCD schermpje. Een paar kabeltjes erin klikken en het ding staat. Binnen een uur na openen van de doos was mijn eerste 3D printer vrolijk bezig om een Benchy te printen. Dat is de "Hello world" van het 3D printen.

Vandaag heb ik een aantal parts geprint die de printer iets netter afwerken. Vooral de kabel naar de bewegende tafel loopt standaard een beetje knullig. Kans dat hij klem komt te zitten, en de soldeerverbinding aan het verwarmde bed wordt mechanisch belast bij iedere beweging. Dat wordt nu mooi voorkomen.
Heat bed cable support
Heat bed cable support
Raised cable strain relief
Raised cable strain relief
Verder een dekseltje voor de achterzijde van het bedieningspaneeltje. Standaard ligt de printplaat daar open. Dat is wat kwetsbaar en ziet er ook niet zo fraai uit. Met een net dekseltje is dat ook opgelost.
LCD back cover, op printbed
LCD back cover, op printbed
LCD back cover
LCD back cover
Natuurlijk had de fabrikant dit gewoon mee kunnen leveren, het zijn tenslotte tekortkomingen in het ontwerp die aangepakt worden. Maar voor de prijs van deze printer mag je niet mopperen. Zeker als ie na het in elkaar schroeven door een volkomen leek direct probleemloos werkt. En het printen van deze onderdeeltjes is onderdeel van het leren werken met het apparaat. Ook altijd nuttig.

Ik ga de voeding nog vervangen door een robuuster exemplaar van Meanwell. Ook daarvoor print ik een support. Misschien nog een filament geleidertje erbij. En dan wordt het tijd om ander grut te gaan printen. Mooi speelgoed!
Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”