Dat lijkt mij ook prima spul , maar ook daar geen bijvoorbeeld een rode draad met witte streep of stippen , dat is speciaal voor de kerstmanWilly_61 schreef:sorry, verkeerde link doorgestuurd, ik bedoelde eigenlijk silicone-draad , gaat tot 180° en krimpt nooit weg bij het solderen
Deze gebruik ik steeds.
Compacte buizenversterker CTA 4.0
Moderator: Beheerdersteam
Re: Compacte buizenversterker CTA 4.0
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 11 dec 2018, 9:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Klaar om te testen Willy alle printpalen voor test clip erin gesoldeerd en ook de twee schakelaars op front aan gesloten
Met stekker dus ik hoef als de print wil kantelen niets los te solderen
Met stekker dus ik hoef als de print wil kantelen niets los te solderen
Mooi werk Bert.
Missen daar niet nog een paar IC,s in de automaten?
Missen daar niet nog een paar IC,s in de automaten?
ja die moet ik nog in de voetjes duwen
moet alleen gaan zoeken waar ik ze opgeborgen heb
moet alleen gaan zoeken waar ik ze opgeborgen heb
Eerste test de 222 volt Meer heb ik nu niet
op de TR1 ( ringkern trafo ) en op de SMPS Die 54 volt afgeregeld
Het RelaIs komt op en de spanning kruipt omhoog maar na 5 minuten zit ik op 250 volt en kruipt nog omhoog
Maar hier moet ik een kalender bij nemen in plaats van een stopwatch
Met een tweede meter de zenerspanning gemeten op D5- D6 D6 = 89 Volt op D5 ten op zichte van ground is 288 volt
Dat is laag
De spanning uit de ringkern trafo is maar 206 volt
Ik ga nu de ingang op een regeltrafo aansluiten en die op 230 Volt regelen
Bij deze Spanning uit de ringkern is nu 214 Volt
Zener spanning tov Gnd is nu op D6 96 Volt op D5 staat nu 299 Volt
Dat is ook nog eens onbelast
Op +HS heb ik nu 278 volt en wilt nog wel wat omhoog maar 280 Volt zal ik vandaag niet meer zien
De Zener spanning lijkt me wel goed Er loopt erg weinig strooom door die zeners door die lage spanning uit de trafo
Ik kan makkelijk een winding op de trafo bij wikkelen van een 10 volt
Dan zou ik wel goed uit komen
Onder tussen is Mn spanning naar 279,59 eh 279,71 Volt op gelopen
Edit
279,80 Volt
bijna Yesss
280 volt
Zo laten
eerst de regeltrafo weer op 223 Volt gedraaid
De HS loopt nu weer naar beneden van 280 naar 275,4 volt Onbelast
Goede raad graag
op de TR1 ( ringkern trafo ) en op de SMPS Die 54 volt afgeregeld
Het RelaIs komt op en de spanning kruipt omhoog maar na 5 minuten zit ik op 250 volt en kruipt nog omhoog
Maar hier moet ik een kalender bij nemen in plaats van een stopwatch
Met een tweede meter de zenerspanning gemeten op D5- D6 D6 = 89 Volt op D5 ten op zichte van ground is 288 volt
Dat is laag
De spanning uit de ringkern trafo is maar 206 volt
Ik ga nu de ingang op een regeltrafo aansluiten en die op 230 Volt regelen
Bij deze Spanning uit de ringkern is nu 214 Volt
Zener spanning tov Gnd is nu op D6 96 Volt op D5 staat nu 299 Volt
Dat is ook nog eens onbelast
Op +HS heb ik nu 278 volt en wilt nog wel wat omhoog maar 280 Volt zal ik vandaag niet meer zien
De Zener spanning lijkt me wel goed Er loopt erg weinig strooom door die zeners door die lage spanning uit de trafo
Ik kan makkelijk een winding op de trafo bij wikkelen van een 10 volt
Dan zou ik wel goed uit komen
Onder tussen is Mn spanning naar 279,59 eh 279,71 Volt op gelopen
Edit
279,80 Volt
Zo laten
De HS loopt nu weer naar beneden van 280 naar 275,4 volt Onbelast
Goede raad graag
Laatst gewijzigd door OpaBert op di 11 dec 2018, 19:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Uw ringkern moet bij 230V in, ook 230V uit geven.
Ik heb daar geen enkel probleem mee ondervonden. Je zou de sec. als primaire kunnen aansluiten en omgekeerd, dan moet je meer dan genoeg uitgangspanning hebben.
Ik heb daar geen enkel probleem mee ondervonden. Je zou de sec. als primaire kunnen aansluiten en omgekeerd, dan moet je meer dan genoeg uitgangspanning hebben.
Dat is een goeie Tip WillyWilly_61 schreef:Uw ringkern moet bij 230V in, ook 230V uit geven.
Ik had het wikkeldraad al klaar staan
Willy ik zal hem omdraaien ,Bert61 schreef:Dat is een goeie Tip WillyWilly_61 schreef:Uw ringkern moet bij 230V in, ook 230V uit geven.
zeker weten dat ik hem foutief heb aan gesloten
Onbelast 223 in dan is uit 240 volt
Dus omdraaien en morgen weer opnieuw testennnnnn
Ik weet niet of de kleur draden bij jou ook Groen en Zwart 230 in is en Rood Rood uit is
Willy ik zal hem omdraaien ,Bert61 schreef:Dat is een goeie Tip WillyWilly_61 schreef:Uw ringkern moet bij 230V in, ook 230V uit geven.
zeker weten dat ik hem foutief heb aan gesloten
Onbelast 223 in dan is uit 240 volt
Dus omdraaien en morgen weer opnieuw testennnnnn
Ik weet niet of de kleur draden bij jou ook Groen en Zwart 230 in is en Rood Rood uit is
En in versie CTA4.3 is in de voeding R2 = 22K ipv de 68K in versie 4.2. Controleer dat ook even.
We hebben dat HIER nog besproken.
Bij mij is rd-rd de IN en bl-gn de UIT (eigenlijk 2 wikkelingen die je in serie moet zetten = midden aftakking dan, die je niet gebruikt)
We hebben dat HIER nog besproken.
Bij mij is rd-rd de IN en bl-gn de UIT (eigenlijk 2 wikkelingen die je in serie moet zetten = midden aftakking dan, die je niet gebruikt)
Dit gaat goed komen Zener spanning D6 is 99 volt en D5 is 309 volt. tov gnd
Uitgangspanning is nu alweer op 284 Volt
Aha daar ben ik dus links af gegaan bij mij is 2x 115 Volt Groen Zwart
en eenmaal 240 uit op Rood Rood
Morgen verder
Die 22K zit er in hoor Maar wel een
tip
Uitgangspanning is nu alweer op 284 Volt
Aha daar ben ik dus links af gegaan bij mij is 2x 115 Volt Groen Zwart
en eenmaal 240 uit op Rood Rood
Morgen verder
Die 22K zit er in hoor Maar wel een
Komt wel goed, je moet zonder probleem de 300V bereiken

Als je vindt dat de spanning wat erg traag stijgt kun je R3 (1M) kleiner nemen (bijv nog 1M erover zetten).
Bij de secundaire van een trafo worden wat windingen bijgedaan wegens het trafoverlies.Als je het ding dan omgekeerd aansluit krijg je ook 't omgekeerde resultaat, te weinig windingen = minder spanning.
IC's al teruggevonden ?
Anne
Bij de secundaire van een trafo worden wat windingen bijgedaan wegens het trafoverlies.Als je het ding dan omgekeerd aansluit krijg je ook 't omgekeerde resultaat, te weinig windingen = minder spanning.
IC's al teruggevonden ?
Anne
Ja precies Anne v.w.b. die trafo , voor dat ik hem geplaatst had heb ik dat ook gecontroleerdAh!buis schreef:Als je vindt dat de spanning wat erg traag stijgt kun je R3 (1M) kleiner nemen (bijv nog 1M erover zetten).
IC's al teruggevonden ?
Anne
En vergeten welke wikkeling de meeste spanning afgeeft ,
Dat is ruim een halfjaar geleden , met weer starten met dit project gewoon aangenomen dat 2x110 primair is en 230 uit
Dat heb ik dus gewoon verkeerd gedaan Anne
Ja de R3 1M zal ik wel verkleinen denk ik
omdat het wel erg lang duurde vanavond alvorens ik op 285 Volt onbelast zat.
Met een toenemende belasting zal het nog langer duren
Maar we zitten weer op het goede spoor
Zolang de spanning op de zener dezelfde blijft is het laadtempo ook hetzelfde, hangt niet van de belasting af.Bert61 schreef:Ja de R3 1M zal ik wel verkleinen denk ik
omdat het wel erg lang duurde vanavond alvorens ik op 285 Volt onbelast zat.
Met een toenemende belasting zal het nog langer duren
Maar we zitten weer op het goede spoor
Anne
R3 (1M) verkleinen zal niet nodiig zijn Bert, binnen de minuut ben je muziek aan 't beluisteren.
Zie hier hoe de spanning opkomt met R2 = 22k en R3 = 1Meg. Vanaf 270V heb je muziek
Zie hier hoe de spanning opkomt met R2 = 22k en R3 = 1Meg. Vanaf 270V heb je muziek
Dat is snelWilly_61 schreef:R3 (1M) verkleinen zal niet nodiig zijn Bert, binnen de minuut ben je muziek aan 't beluisteren.
Denk dat ik er toch langer over doe vandaag
Volg nauwgezet de stappen en dubbelcheck wanneer je verbindingen hebt gemaakt.
Veel succes ermee
Veel succes ermee
Ik kom niet aan de 300 mV over de weerstanden R11en R12
Op de in en uit gemeten van IC2 en IC3 daar staat maar1.6 en 1,7 volt
Dus maw ik denk dat ik te weinig spanning heb om die 300 mA als gloeistroom te krijgen
Of Mn meet weerstandjes R11 en R12 zijn een beetje lager
Mn meanwel geeft 54,3 volt
Ik stop er mee , voor vanmiddag weer genoeg om over na te denken
Maar over R6 staat 334 Volt hoogspanning over de zeners is 309 volt
24 volt is er
54 volt is er
Buizen gloeien U Heater Rechts is 50.4 over de LM 317 in en uit 1,66 volt
Links over de heaters 51,5 volt over in uit LM317 1,75 volt
Kan wel niet aan die 300 mV /300mA. Komen maar is dat zo belangrijk
Gewoon een goeie vooruitgang
Op de in en uit gemeten van IC2 en IC3 daar staat maar1.6 en 1,7 volt
Dus maw ik denk dat ik te weinig spanning heb om die 300 mA als gloeistroom te krijgen
Of Mn meet weerstandjes R11 en R12 zijn een beetje lager
Mn meanwel geeft 54,3 volt
Ik stop er mee , voor vanmiddag weer genoeg om over na te denken
Maar over R6 staat 334 Volt hoogspanning over de zeners is 309 volt
24 volt is er
54 volt is er
Buizen gloeien U Heater Rechts is 50.4 over de LM 317 in en uit 1,66 volt
Links over de heaters 51,5 volt over in uit LM317 1,75 volt
Kan wel niet aan die 300 mV /300mA. Komen maar is dat zo belangrijk
Gewoon een goeie vooruitgang
Theoretisch staat er ca. 51V over de heaters L en R elk.
Je zegt niet hoeveel spanning dat je meet over R11, resp. R12.
Als je daar tussen de 280 en 300mV meet zit je wel goed. Je moet idd rekening houden met de tolerantie van die 2 weerstanden. Ik kwam ook niet exact aan 300mV en had daardoor al gedacht, in de toekomst de trimmer weg te laten vermits die toch volledig uitgeregeld staat. Als je het echt exact wil weten moet je eigenlijk de exacte weerstandswaarde hebben van R11 en R12.
Maar ik denk wel dat je goed zit, gezien de spanning die je meet over de beide heater-leidingen.
Het voornaamste is dat je niet MEER dan 300mV meet over die 2 weerstanden want dan gaat de gloei rapper verslijten.
De 5V ook gemeten?
Ik veronderstel dat de HS nu in orde is en ongeveer op 305V (onbelast) staat?
Als je daar tussen de 280 en 300mV meet zit je wel goed. Je moet idd rekening houden met de tolerantie van die 2 weerstanden. Ik kwam ook niet exact aan 300mV en had daardoor al gedacht, in de toekomst de trimmer weg te laten vermits die toch volledig uitgeregeld staat. Als je het echt exact wil weten moet je eigenlijk de exacte weerstandswaarde hebben van R11 en R12.
Maar ik denk wel dat je goed zit, gezien de spanning die je meet over de beide heater-leidingen.
Het voornaamste is dat je niet MEER dan 300mV meet over die 2 weerstanden want dan gaat de gloei rapper verslijten.
De 5V ook gemeten?
Nee geen 5 volt gemeten de Hoogspanning wel gemerkt dat ik na 1,5 minuut geen 300Volt heb wel 270 maar ik ben het vergeten op te schrijvenWilly_61 schreef:Theoretisch staat er ca. 51V over de heaters L en R elk.
Bedankt voor het snelle antwoord![]()
De 5V ook gemeten?
ik ben Mn ic,s kwijt ben voor de Biasautomaat die LT314
Ik weet zeker dat ik er 8 stuks heb.
En voor alle zekerheid goed opgeborgen
Alleen waar
Na een goei 2' zal je HS over de 300V zitten als er primair 230V op staat. Maar vanaf 270V ben je al muziek aan 't spelen 
En verder: zoeken ... zoeken...
Erg eeejWilly_61 schreef:Na een goei 2' zal je HS over de 300V zitten als er primair 230V op staat. Maar vanaf 270V ben je al muziek aan 't spelen
In het doosje met biasprinten en onderdelen
Laatst gewijzigd door OpaBert op wo 12 dec 2018, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.