Een dezer dagen krijg ik een setje klassiekers thuis gestuurd de Flipse AD10100/W8
Het idee is om deze creatie gereed te hebben voor de ZBA DIY dag in 2019
Moderator: Beheerdersteam
Die op de foto zijn niet de exemplaren die ik opgestuurd krijg. De TSP's ga ik sowieso meten dus komt goed.ds23man schreef:Ik zou die woofers eerst eens checken op T&S, rolrand ziet er nogal hard uit.
Eh, er zijn er gemiddeld 4 per jaar, telkens op een andere locatie.arjank schreef:Het idee is om deze creatie gereed te hebben voor de ZBA DIY dag in 2019
Hmmm...ja, daar zeg je watray5150 schreef:Eh, er zijn er gemiddeld 4 per jaar, telkens op een andere locatie.arjank schreef:Het idee is om deze creatie gereed te hebben voor de ZBA DIY dag in 2019
Zou in theorie moeten lukken, de behuizing zal naar alle waarschijnlijkheid nog niet zijn afgewerkt maar who caresRobertD schreef:Beetje doorbatsen, dan kunnen ze in Alphen op 24 november beluisterd worden. Is precies één maand...
Welke versie van de AD5061M8 heb je? Er zijn 2 modellen, de oude (pre- 78) en de nieuwere die vanaf 78/79 in productie is gegaan. Ik heb beide types in bezit en mijn voorkeur gaat uit naar de laatste variant, deze is herkenbaar aan de zwarte konus en ophanging, de oude variant is bruin.Heatside schreef:Deze ga ik volgen! zelf heb ik ook wel eens met het idee rond gelopen een FAST te bouwen op basis van oude Philips componenten.
Dat zou dan een AD5061M8 zijn met een tapped horn of tapped pipe voor het laag. Dat zou mooi in een slanke vloerstaander passen.
AD5061M8 heb ik nog niet. Die zou ik dan t.z.t. proberen te bemachtigen. Deze zouden dan gesloten spelen.arjank schreef:Welke versie van de AD5061M8 heb je? Er zijn 2 modellen, de oude (pre- 78) en de nieuwere die vanaf 78/79 in productie is gegaan. Ik heb beide types in bezit en mijn voorkeur gaat uit naar de laatste variant, deze is herkenbaar aan de zwarte konus en ophanging, de oude variant is bruin.Heatside schreef:Deze ga ik volgen! zelf heb ik ook wel eens met het idee rond gelopen een FAST te bouwen op basis van oude Philips componenten.
Dat zou dan een AD5061M8 zijn met een tapped horn of tapped pipe voor het laag. Dat zou mooi in een slanke vloerstaander passen.
Ik zal tegen die tijd de TSP's opmeten van deze driver anders wordt het lastig een hoorn hiervoor te berekenen/simuleren.
Ah, op die fiets, dus ook een FAST maar dan met de AD8066 voor het laagHeatside schreef:AD5061M8 heb ik nog niet. Die zou ik dan t.z.t. proberen te bemachtigen. Deze zouden dan gesloten spelen.arjank schreef:Welke versie van de AD5061M8 heb je? Er zijn 2 modellen, de oude (pre- 78) en de nieuwere die vanaf 78/79 in productie is gegaan. Ik heb beide types in bezit en mijn voorkeur gaat uit naar de laatste variant, deze is herkenbaar aan de zwarte konus en ophanging, de oude variant is bruin.Heatside schreef:Deze ga ik volgen! zelf heb ik ook wel eens met het idee rond gelopen een FAST te bouwen op basis van oude Philips componenten.
Ik zal tegen die tijd de TSP's opmeten van deze driver anders wordt het lastig een hoorn hiervoor te berekenen/simuleren.
Voor de tapped horn zou ik dan een AD8066W4 gebruiken. Deze heb ik ooit al gesimuleerd en zou vanaf ongeveer 40hz erg leuk kunnen spelen.
Hoi TomTom Magchielse schreef:Hier is enige ervaring opgedaan met die AD10100W, in dit geval de 4 ohm versie.
Er is nogal wat spreiding in de Fs, en die wordt veroorzaakt door spreiding in de ophangstijfheid Cms en dus in Vas.
De soepelste exemplaren hadden een Vas van ca. 70 L, de meest stugge zaten op 55L . Je ziet het vrij snel aan de resonantiefrequentie, die varieerde tussen ongeveer 40Hz en 53 Hz.
Verder is: Mms ongeveer 30 gram, Qts = 0.33, Bl = 9 alles gemiddeld en bij benadering.
Zo'n driver is vooral geschikt voor een basreflexkast van ongeveer 35-50 L .
De maximale uitwijking is nogal beperkt, dus BR is de beste oplossing.
Deze zijn voorzien van een luchtdoorlatende stofkap, zo een heb ik ook op de AD12100/W8 zitten.Tom Magchielse schreef:Een onhebbelijkheid van deze Philips woofers is dat het afdekplaatje in het midden, op de spreekspoel, de neiging heeft spontaan te desintegreren. Waarom weet ik niet, maar bij twee 10100W4 en twee 12100W8 viel het spontaan in korreltjes uit elkaar. Misschien is het verstandig er een stukje karton o.i.d. op te kitten?
Absoluut.VintageHarry schreef:Ook luchtdoorlatende types, en dat kan positief uitwerken op de driver.