Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Moderator: Beheerdersteam
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ben je er al uit of het monoblokken gaan worden, of een stereobak ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Nee, ik heb daar nog geen idee van zolang ik de theorie niet doorgrond heb en snap wat voor invloed de keuzes hebben die er zijn.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik doe de aanname dat deze site.bij je bekend is maar mocht dat niet zo zijn:
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... eph-x.html
Volgens mij heb ik die printjes ook nog ergens liggen, ben er alleen nooit aan toegekomen.
http://www.facstaff.bucknell.edu/esanta ... eph-x.html
Volgens mij heb ik die printjes ook nog ergens liggen, ben er alleen nooit aan toegekomen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Die link staat al in de openingspost op de vorige pagina.
Wat betreft de keuze voor een stereo uitvoering, of mono blokken is de gedachte relatief simpel.
Een monoblok is over het algeheel exclusiever dan een stereo uitvoering , want minder fabrikanten maken dat.
Over is vaak een monoblok ook wat prijziger want een dubbele voeding is benodigd.
Een audiofiele beredenering is dat je de monoblokken vlakbij de luidsprekers kunt neerzetten (wat dan ook vaak gedaan word) ,
en dat je daardoor heel korte (en dure/dikke) luidsprekerkabels kunt gebruiken, en dat dan weer beter voor de klankervaring is.
Wat betreft de keuze voor een stereo uitvoering, of mono blokken is de gedachte relatief simpel.
Een monoblok is over het algeheel exclusiever dan een stereo uitvoering , want minder fabrikanten maken dat.
Over is vaak een monoblok ook wat prijziger want een dubbele voeding is benodigd.
Een audiofiele beredenering is dat je de monoblokken vlakbij de luidsprekers kunt neerzetten (wat dan ook vaak gedaan word) ,
en dat je daardoor heel korte (en dure/dikke) luidsprekerkabels kunt gebruiken, en dat dan weer beter voor de klankervaring is.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Idd een simpele gedachte. Wat je bij 1 voeding hebt is dat de GND return stromen van de speakers over 1 draad lopen. Ze veroorzaken daar altijd een kleine spanning die terug kan koppelen op de ingang. Je krijgt daardoor "cross coupling" tussen zowel beide versterkers als de voeding. En bij een onzorgvuldige lay-out kan het brom opleveren. Of dat allemaal erg en/of hoorbaar is is discutabel. Waarschijnlijk hoe beter de versterker des te belangrijker. I.i.g. voorkom je veel GND ellende door beide versterkers incl. voeding, geheel gescheiden te houden. Bij de CA zeg ik altijd: Wil je het maximale er uit halen wat er in zit, bouw hem dan dual mono. Al dan niet in 1 kast. Volsta je met minder dan kan een enkele voeding ook.ray5150 schreef:Die link staat al in de openingspost op de vorige pagina.
Wat betreft de keuze voor een stereo uitvoering, of mono blokken is de gedachte relatief simpel.
Een monoblok is over het algeheel exclusiever dan een stereo uitvoering , want minder fabrikanten maken dat.
Over is vaak een monoblok ook wat prijziger want een dubbele voeding is benodigd.
Een audiofiele beredenering is dat je de monoblokken vlakbij de luidsprekers kunt neerzetten (wat dan ook vaak gedaan word) ,
en dat je daardoor heel korte (en dure/dikke) luidsprekerkabels kunt gebruiken, en dat dan weer beter voor de klankervaring is.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Maar Peter, Dual Mono bouwen in 1 kast is wat betreft ook nog een risico, je moet je grounding draden even lang maken voor iedere kanaal toch?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Jawel. Je houdt dan ook beide versterkers/kanalen zoveel mogelijk "hetzelfde". Maar het komt wel minder kritisch dan met 1 voeding. Dual mono in 1 kast of 2x mono in 2 kasten maakt dan het verschil niet meer.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
ff crossposten vanaf hier :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1892233
Ja, dat is een beste (dubbel) diode, kan lekker wat vermogen wegzetten.
Met 4 stuk kun je een dubbele brug maken voor een dual-mono opzet, of monoblokken, of stereo.
Niet overdrijven, op Ebay te krijgen vanaf een smakelijke 22 euro het stuk...ex verzenden.
kijk, zo zien ze er uit als ze voor je snufferd op de werkbank liggen, NOS, nooit gebruikt...
Zou me dat effe leuk zijn als er een forumlid was die zei : hebben ?
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 3#p1892233
ray5150 schreef:Misschien is het verstandiger om met dit soort vermogens een brugcel te gebruiken die je direct op het grote koelblok schroeft ?
gbpc2504.jpg
Shadow schreef:Ja had ik zelf ook al bedacht![]()
Kosten de wereld ook niet en direct op het koelblok te schroeven.
Ah, mogelijk doel je op de STPS80H100TV die ik ook in de Aleph hebt gebruikt.Shadow schreef:Zijn er ook in Schottky variant maar dan kosten ze 27 euro/st en dat x 4 voor een stereo versterker
Ja, dat is een beste (dubbel) diode, kan lekker wat vermogen wegzetten.
Met 4 stuk kun je een dubbele brug maken voor een dual-mono opzet, of monoblokken, of stereo.
Niet overdrijven, op Ebay te krijgen vanaf een smakelijke 22 euro het stuk...ex verzenden.
kijk, zo zien ze er uit als ze voor je snufferd op de werkbank liggen, NOS, nooit gebruikt...
Zou me dat effe leuk zijn als er een forumlid was die zei : hebben ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja maar zulke goeie mensen lopen er vast niet rond op deze aardbodem 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Even voor de beeldvorming waarom we hier over Schottky dioden / gelijkrichters praten; ze hebben wat betere prestaties en minder warmte ontwikkeling als 'normale' dioden, mer info; https://nl.wikipedia.org/wiki/Schottkydiode
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Doe eens gek, en stuur eens een pb'tje met je adresgegevens deze kant uit. Wie weet wat er dan gebeurt...Shadow schreef:Ja maar zulke goeie mensen lopen er vast niet rond op deze aardbodem
Wel beloven dat je ze met massief koperen strips aan elkaar koppelt.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ray, heb jij de files nog om deze te maken;
Ik mag nog een bestelling doen bij Itead.... zou ik dat ontwerp van je mogen gebruiken alsjeblieft?
Na de standaard versie wil ik namelijk ook een hot-rodded Aleph-X bouwen met 12 fets per kanaal
Ik mag nog een bestelling doen bij Itead.... zou ik dat ontwerp van je mogen gebruiken alsjeblieft?
Na de standaard versie wil ik namelijk ook een hot-rodded Aleph-X bouwen met 12 fets per kanaal
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Zozo...grote plannen. natuurlijk mag dat. maar dan wil ik er vanavond wel nog even kritisch naar kijken.
Ik zie wel het een en ander aan verbeterpunten.
Moet dan ook even kijken of IRFP244 pincompatible is met de 240.
Ik zie wel het een en ander aan verbeterpunten.
Moet dan ook even kijken of IRFP244 pincompatible is met de 240.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat geloof ik wel, want in de X worden de 044, de 240 en de 244 door elkaar gebruikt, oh ja de 150 ook nog... 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ik kan het bovenstaande ontwerp niet meer terug vinden, maak wel even een nieuwe. is niet zoveel werk.
Ik stel voor om 4 mosfets per PCB te nemen, en faston's voor de vermogensverbindingen. de overige kunnen wel met een printkroonsteen.
Ik stel voor om 4 mosfets per PCB te nemen, en faston's voor de vermogensverbindingen. de overige kunnen wel met een printkroonsteen.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Dat wordt bruut, want IRFP150 passen er ook op en die mogen 2x zoveel stroom hebben als een 240/244
Gaaf Ray bedankt! (Iets zegt me dat ik dat nog vaker ga zeggen
)
Gaaf Ray bedankt! (Iets zegt me dat ik dat nog vaker ga zeggen
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Klinken die 150's net zo als de 240's?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Daar is wat discussie over op diyaudio, origineel zitten hier 044’s in, maar 240’s, 244’s en 150’s zijn dus ook al gebruikt.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Zit even te spelen met dit document;
Je kan daar helemaal los gaan met alle voedingsspanningen en bias settings;
met 16 fets kun je de bias naar 10A duwen zonder een induviduele fet over de saus te helpen,
je moet dan echter 440W per kant aan warmte kwijt
Wat je daar voor krijgt is 100W aan 8 Ohm en 181W aan 4Ohm, je kunt dit overdreven vinden, maar er wordt aanbevolen om tegen de 30W dissipatie per tor te gaan zitten, het origineel dissipeert er 34 btw. over 044 Fets, dat dan weer wel.
(044 Fets kunnen bijna 2x zo veel stroom verdragen als 240/244ś)
Blijft de boel te koud dan klinkt het niet - Eric (van de site die eerder genoemd is en DIYaudio) is begonnen met vloeistofkoeling maar het bleef gewoon te koud, Bias leek nergens op en geluid ook niet dus.
Zoals meneer Pass zelf zegt; just before the magic smoke appears, the best sound is made
Je kan daar helemaal los gaan met alle voedingsspanningen en bias settings;
met 16 fets kun je de bias naar 10A duwen zonder een induviduele fet over de saus te helpen,
je moet dan echter 440W per kant aan warmte kwijt
Wat je daar voor krijgt is 100W aan 8 Ohm en 181W aan 4Ohm, je kunt dit overdreven vinden, maar er wordt aanbevolen om tegen de 30W dissipatie per tor te gaan zitten, het origineel dissipeert er 34 btw. over 044 Fets, dat dan weer wel.
(044 Fets kunnen bijna 2x zo veel stroom verdragen als 240/244ś)
Blijft de boel te koud dan klinkt het niet - Eric (van de site die eerder genoemd is en DIYaudio) is begonnen met vloeistofkoeling maar het bleef gewoon te koud, Bias leek nergens op en geluid ook niet dus.
Zoals meneer Pass zelf zegt; just before the magic smoke appears, the best sound is made
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Ja ja, Pass weet het ook goed te marketen. Dat is een "Feature by design" zoals meneer Pass dat bedacht heeft. Fets zijn gèèn vacuümbuizen! Maar hij wil het er een beetje op doen lijken. Die Nelson is me een tovenaarShadow schreef:Zoals meneer Pass zelf zegt; just before the magic smoke appears, the best sound is made
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Volgens mij is de redenatie erachter dat de Fets op hogere temperatuur meer in hun lineaire werkingsgebied komen en de Bias stromen mooi constant blijven, dat je dan de levensduur van de boel wat inkort - och ja - daar zit meneer Pass niet mee en de mensen die de Fets maken al helemaal niet 
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Joram, heb je al Source weerstanden, die 3 Watters dus (of meer) ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
En zijn al jouw PCB's volgens dit schema ?
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Het is een redenatie maar meer ook niet. Het wordt niet gestaafd door de werkelijkheid. Kennelijk vinden mensen die versterkers bouwen het belangrijk anders hebben ze het er niet overShadow schreef:Volgens mij is de redenatie erachter dat de Fets op hogere temperatuur meer in hun lineaire werkingsgebied komen en de Bias stromen mooi constant blijven, dat je dan de levensduur van de boel wat inkort - och ja - daar zit meneer Pass niet mee en de mensen die de Fets maken al helemaal niet
Dat de levensduur wat inkort door steeds heet stoken komt meer door PCV isolatie en elco's wat minder lang mee gaan op hoge temperatuur. Die Fets maakt het niks uit mits je maar niet per fet over 1/4 van hun maximale watts heen gaat in versterkers. Daarbij voldoende koelen zodat de chip (Tj) niet meer dan 150gr kan worden.
Re: Pass Aleph-X - starten met informatie verzamelen en de eerste spullen
Van die optimale instelling verwacht ik niet veel,nogal onzeker.Pjotr schreef:Shadow schreef:Fets worden heet omdat je ze zelf heet stookt. Logisch dat je ze dan op hun uiteindelijke werktemperatuur optimaal instelt en ze op een lagere temperatuur dan minder optimaal ingesteld kunnen staan.
De Vbe van Q3 en Q8 zijn de referentie voor de ingestelde stroom.En ook geen kompensatie van het verloop, stijgende temp doet de stroom afnemen door een kleinere Vbe en de tegenwoordige fet's hebben toch ook een negatieve tempcoëficient dacht ik (beschermen zichzelf).
Resultaat, de stroom is afhankelijk van de omgeving. Zomers minder, in de winter meer, komt goed uit
Anne
