DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar we hebben vloerverwarming, ik weet niet of dat wel handig isLeeuwarden schreef:En misschien een vloerkleed aanschaffen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Een vloerkleed hoeft geen probleem te zijn met vloerverwarming.
- anonamemouse
Hmm... Ik geloof dat de prioriteiten niet helemaal op de juiste volgorde liggen...Zweitse schreef:Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar we hebben vloerverwarming, ik weet niet of dat wel handig isLeeuwarden schreef:En misschien een vloerkleed aanschaffen?
- Leeuwarden
Ja, maar ze klinken in mijn ruimte toch anders dan in Hengelo, maar dat zal te maken hebben met de akoestiek van mijn ruimte.
Heb je in iedere hoek van je kamer al 2 rollen steenwol staan? Die stonden in Hengelo ook namelijk en toen Jeroen ze weg haalde scheelde dat echt veel in het geluidsbeeld 
+2FR_Aad schreef:Het verschil is in ieder geval een flinke rollen steenwol
Akoestiek in mijn ruimte is inderdaad een dingetje, hier moet ik nog wel even mee bezig.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Wat ik me zo herinner van je foto's: een ramp van wereldomvang. 
Klopt helemaal.ds23man schreef:Wat ik me zo herinner van je foto's: een ramp van wereldomvang.
Akoestiek is een puntje en de eindversterker komt naar mijn gevoel toch net nog even wat vermogen tekort.
Ik heb even terug gekeken naar de foto, maar veel harde materialen idd, vloerkleed en demper achter de speaker is wel nodig idd. 
Je draait met de Daudio versterkers toch?Zweitse schreef:Klopt helemaal.ds23man schreef:Wat ik me zo herinner van je foto's: een ramp van wereldomvang.
Akoestiek is een puntje en de eindversterker komt naar mijn gevoel toch net nog even wat vermogen tekort.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Aan de linkerzijde hangt een gordijn achter je speaker, dan trekt het geluidsbeeld scheef met een dipool.
Klopt inderdaad, maar toch heb ik het idee dat er nog wel iets meer vermogen achter mag. Ik ben al aan het rondkijken naar een versterker met de nieuwe Ncore 500 versterker modules.Shadow schreef:Ik heb even terug gekeken naar de foto, maar veel harde materialen idd, vloerkleed en demper achter de speaker is wel nodig idd.
Je draait met de Daudio versterkers toch?Zweitse schreef:Klopt helemaal.ds23man schreef:Wat ik me zo herinner van je foto's: een ramp van wereldomvang.
Klopt, in de andere hoek moet ook iets van een absorber komen.ds23man schreef:Aan de linkerzijde hangt een gordijn achter je speaker, dan trekt het geluidsbeeld scheef met een dipool.
Het is allemaal niet dramatisch, maar er kunnen een aantal zaken beter.
Ok dan, dat is hoeveel, 2x250W nu?Zweitse schreef:Klopt inderdaad, maar toch heb ik het idee dat er nog wel iets meer vermogen achter mag. Ik ben al aan het rondkijken naar een versterker met de nieuwe Ncore 500 versterker modules.
Klopt, 2x250 Watt Hypex UcD.Shadow schreef:Ok dan, dat is hoeveel, 2x250W nu?Zweitse schreef:Klopt inderdaad, maar toch heb ik het idee dat er nog wel iets meer vermogen achter mag. Ik ben al aan het rondkijken naar een versterker met de nieuwe Ncore 500 versterker modules.
Dat mag met jouw akoestiek geen enkel probleem zijn. Pas met een flink gedempte ruimte heeft het zin om een zwaardere versterker in te zetten.
Ik heb in de huiskamer ook een harde akoestiek maar daar ligt een vloerkleed (en vloerverwarming) en ik heb 4 eilanden soundstone aan het plafond hangen. Dat klinkt erg goed met de C1 op de 2x250.
Akoestiek is verreweg je grootste probleem nu, ga daarin eerst investeren.
Ik heb in de huiskamer ook een harde akoestiek maar daar ligt een vloerkleed (en vloerverwarming) en ik heb 4 eilanden soundstone aan het plafond hangen. Dat klinkt erg goed met de C1 op de 2x250.
Akoestiek is verreweg je grootste probleem nu, ga daarin eerst investeren.
Dat heeft ook de hoogste prio.jeroen_d schreef:Akoestiek is verreweg je grootste probleem nu, ga daarin eerst investeren.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
De ruimte waar de C1’s in Hengelo werden gedemonstreerd is een goed akoestiek voorbeeld; de ruimte is van knetterhard naar bruikbaar getoverd door de rollen steenwol.
Het is en blijft overal een ding bij mensen die ook wonen in de luisterruimte. Heb het zelf ook hoor, luister ook weer niet zo vaak in de woonkamer, tis voor verbetering vatbaar.
Het is en blijft overal een ding bij mensen die ook wonen in de luisterruimte. Heb het zelf ook hoor, luister ook weer niet zo vaak in de woonkamer, tis voor verbetering vatbaar.
Misschien nog wat suggesties naast het vloerkleed; akoestische panelen tegen het plafond, dikke wandkleden, een stoffen bank, gevulde boekenkasten.
Ik zit er inderdaad aan te denken om zelf plafondpanelen te maken van steenwol.richard schreef:Misschien nog wat suggesties naast het vloerkleed; akoestische panelen tegen het plafond, dikke wandkleden, een stoffen bank, gevulde boekenkasten.
Ik heb ze ook al vaak verschoven... Meer/minder ingedraaid, naar voren gehaald, naar achteren gehaald, dichter bij de muur, etc etc 
Het geluid is elke keer anders, maar wat ik geleerd heb van heel wat weken spelen:
- Meer toe-in geeft een beter stereobeeld op één plek, de rest eromheen wordt wat minder.
- Geen/bijna geen toe-in geeft dus een algeheel mooier plaatje als je meerdere luisterposities hebt.
- Bij een afstand van 2 meter tussen de speakers is het stereobeeld het best (kamer is 3.3 meter breed).
- Bij een grotere afstand tussen de speakers moet de geluidsdruk veel hoger om hetzelfde stereobeeld te ervaren.
- Meer afstand tov de achtermuur geeft een veel 'dieper' stereobeeld, je kijkt meer 'in' de muziek. Bij een grotere afstand van iets meer dan 'n meter wordt het weer slechter (de kamer waarin ik speel is 7 meter diep).
- Een gordijn erachter helpt alleen als de afstand niet te klein is achter de speakers.
- Deuren/ramen open is een drama aan de zijkant/achterkant van de speakers.
Als je alle zaken een beetje meeneemt kun je je eigen smaak optimum vinden. Ik ben erg tevreden met de C1's, laat dat duidelijk zijn
Het geluid is elke keer anders, maar wat ik geleerd heb van heel wat weken spelen:
- Meer toe-in geeft een beter stereobeeld op één plek, de rest eromheen wordt wat minder.
- Geen/bijna geen toe-in geeft dus een algeheel mooier plaatje als je meerdere luisterposities hebt.
- Bij een afstand van 2 meter tussen de speakers is het stereobeeld het best (kamer is 3.3 meter breed).
- Bij een grotere afstand tussen de speakers moet de geluidsdruk veel hoger om hetzelfde stereobeeld te ervaren.
- Meer afstand tov de achtermuur geeft een veel 'dieper' stereobeeld, je kijkt meer 'in' de muziek. Bij een grotere afstand van iets meer dan 'n meter wordt het weer slechter (de kamer waarin ik speel is 7 meter diep).
- Een gordijn erachter helpt alleen als de afstand niet te klein is achter de speakers.
Als je alle zaken een beetje meeneemt kun je je eigen smaak optimum vinden. Ik ben erg tevreden met de C1's, laat dat duidelijk zijn
Bedankt voor de tips.Thomox schreef:Ik heb ze ook al vaak verschoven... Meer/minder ingedraaid, naar voren gehaald, naar achteren gehaald, dichter bij de muur, etc etc