DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

En misschien een vloerkleed aanschaffen?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Leeuwarden schreef:
En misschien een vloerkleed aanschaffen?
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar we hebben vloerverwarming, ik weet niet of dat wel handig is :think:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

Een vloerkleed hoeft geen probleem te zijn met vloerverwarming.
Gebruikersavatar
anonamemouse
Berichten: 1991
Lid geworden op: ma 15 jan 2007, 17:11
Locatie: +52° 03' 30", +4° 32' 45"

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door anonamemouse »

Zweitse schreef:
Leeuwarden schreef:
En misschien een vloerkleed aanschaffen?
Daar heb ik ook al aan zitten denken, maar we hebben vloerverwarming, ik weet niet of dat wel handig is :think:
Hmm... Ik geloof dat de prioriteiten niet helemaal op de juiste volgorde liggen... [-X :hide:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Leeuwarden »

Inmiddels ingespeeld?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Ja, maar ze klinken in mijn ruimte toch anders dan in Hengelo, maar dat zal te maken hebben met de akoestiek van mijn ruimte.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door FR_Aad »

Het verschil is in ieder geval een aantal flinke rollen steenwol
Laatst gewijzigd door FR_Aad op do 09 aug 2018, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Heb je in iedere hoek van je kamer al 2 rollen steenwol staan? Die stonden in Hengelo ook namelijk en toen Jeroen ze weg haalde scheelde dat echt veel in het geluidsbeeld O:)
FR_Aad schreef:
Het verschil is in ieder geval een flinke rollen steenwol
+2
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Akoestiek in mijn ruimte is inderdaad een dingetje, hier moet ik nog wel even mee bezig.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

Wat ik me zo herinner van je foto's: een ramp van wereldomvang. :lol:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Wat ik me zo herinner van je foto's: een ramp van wereldomvang. :lol:
Klopt helemaal.
Akoestiek is een puntje en de eindversterker komt naar mijn gevoel toch net nog even wat vermogen tekort.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Ik heb even terug gekeken naar de foto, maar veel harde materialen idd, vloerkleed en demper achter de speaker is wel nodig idd. :think:
Zweitse schreef:
ds23man schreef:
Wat ik me zo herinner van je foto's: een ramp van wereldomvang. :lol:
Klopt helemaal.
Akoestiek is een puntje en de eindversterker komt naar mijn gevoel toch net nog even wat vermogen tekort.
Je draait met de Daudio versterkers toch?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door ds23man »

Aan de linkerzijde hangt een gordijn achter je speaker, dan trekt het geluidsbeeld scheef met een dipool.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Ik heb even terug gekeken naar de foto, maar veel harde materialen idd, vloerkleed en demper achter de speaker is wel nodig idd. :think:
Zweitse schreef:
ds23man schreef:
Wat ik me zo herinner van je foto's: een ramp van wereldomvang. :lol:
Klopt helemaal.
Akoestiek is een puntje en de eindversterker komt naar mijn gevoel toch net nog even wat vermogen tekort.
Je draait met de Daudio versterkers toch?
Klopt inderdaad, maar toch heb ik het idee dat er nog wel iets meer vermogen achter mag. Ik ben al aan het rondkijken naar een versterker met de nieuwe Ncore 500 versterker modules.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

ds23man schreef:
Aan de linkerzijde hangt een gordijn achter je speaker, dan trekt het geluidsbeeld scheef met een dipool.
Klopt, in de andere hoek moet ook iets van een absorber komen.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Het is allemaal niet dramatisch, maar er kunnen een aantal zaken beter.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Shadow »

Zweitse schreef:
Klopt inderdaad, maar toch heb ik het idee dat er nog wel iets meer vermogen achter mag. Ik ben al aan het rondkijken naar een versterker met de nieuwe Ncore 500 versterker modules.
Ok dan, dat is hoeveel, 2x250W nu? :think:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Shadow schreef:
Zweitse schreef:
Klopt inderdaad, maar toch heb ik het idee dat er nog wel iets meer vermogen achter mag. Ik ben al aan het rondkijken naar een versterker met de nieuwe Ncore 500 versterker modules.
Ok dan, dat is hoeveel, 2x250W nu? :think:
Klopt, 2x250 Watt Hypex UcD.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door jeroen_d »

Dat mag met jouw akoestiek geen enkel probleem zijn. Pas met een flink gedempte ruimte heeft het zin om een zwaardere versterker in te zetten.
Ik heb in de huiskamer ook een harde akoestiek maar daar ligt een vloerkleed (en vloerverwarming) en ik heb 4 eilanden soundstone aan het plafond hangen. Dat klinkt erg goed met de C1 op de 2x250.

Akoestiek is verreweg je grootste probleem nu, ga daarin eerst investeren.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

jeroen_d schreef:
Akoestiek is verreweg je grootste probleem nu, ga daarin eerst investeren.
Dat heeft ook de hoogste prio.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Barry2001 »

De ruimte waar de C1’s in Hengelo werden gedemonstreerd is een goed akoestiek voorbeeld; de ruimte is van knetterhard naar bruikbaar getoverd door de rollen steenwol.

Het is en blijft overal een ding bij mensen die ook wonen in de luisterruimte. Heb het zelf ook hoor, luister ook weer niet zo vaak in de woonkamer, tis voor verbetering vatbaar.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door richard »

Misschien nog wat suggesties naast het vloerkleed; akoestische panelen tegen het plafond, dikke wandkleden, een stoffen bank, gevulde boekenkasten.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

richard schreef:
Misschien nog wat suggesties naast het vloerkleed; akoestische panelen tegen het plafond, dikke wandkleden, een stoffen bank, gevulde boekenkasten.
Ik zit er inderdaad aan te denken om zelf plafondpanelen te maken van steenwol.
Gebruikersavatar
Thomox
Berichten: 972
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 18:53

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Thomox »

Ik heb ze ook al vaak verschoven... Meer/minder ingedraaid, naar voren gehaald, naar achteren gehaald, dichter bij de muur, etc etc :mrgreen:

Het geluid is elke keer anders, maar wat ik geleerd heb van heel wat weken spelen:

- Meer toe-in geeft een beter stereobeeld op één plek, de rest eromheen wordt wat minder.
- Geen/bijna geen toe-in geeft dus een algeheel mooier plaatje als je meerdere luisterposities hebt.
- Bij een afstand van 2 meter tussen de speakers is het stereobeeld het best (kamer is 3.3 meter breed).
- Bij een grotere afstand tussen de speakers moet de geluidsdruk veel hoger om hetzelfde stereobeeld te ervaren.
- Meer afstand tov de achtermuur geeft een veel 'dieper' stereobeeld, je kijkt meer 'in' de muziek. Bij een grotere afstand van iets meer dan 'n meter wordt het weer slechter (de kamer waarin ik speel is 7 meter diep).
- Een gordijn erachter helpt alleen als de afstand niet te klein is achter de speakers.
- Deuren/ramen open is een drama aan de zijkant/achterkant van de speakers.

Als je alle zaken een beetje meeneemt kun je je eigen smaak optimum vinden. Ik ben erg tevreden met de C1's, laat dat duidelijk zijn :goedzo:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: DIY Daudio C1 Dipool luidspreker

Bericht door Zweitse »

Thomox schreef:
Ik heb ze ook al vaak verschoven... Meer/minder ingedraaid, naar voren gehaald, naar achteren gehaald, dichter bij de muur, etc etc :mrgreen:

Het geluid is elke keer anders, maar wat ik geleerd heb van heel wat weken spelen:

- Meer toe-in geeft een beter stereobeeld op één plek, de rest eromheen wordt wat minder.
- Geen/bijna geen toe-in geeft dus een algeheel mooier plaatje als je meerdere luisterposities hebt.
- Bij een afstand van 2 meter tussen de speakers is het stereobeeld het best (kamer is 3.3 meter breed).
- Bij een grotere afstand tussen de speakers moet de geluidsdruk veel hoger om hetzelfde stereobeeld te ervaren.
- Meer afstand tov de achtermuur geeft een veel 'dieper' stereobeeld, je kijkt meer 'in' de muziek. Bij een grotere afstand van iets meer dan 'n meter wordt het weer slechter (de kamer waarin ik speel is 7 meter diep).
- Een gordijn erachter helpt alleen als de afstand niet te klein is achter de speakers.
- Deuren/ramen open is een drama aan de zijkant/achterkant van de speakers.

Als je alle zaken een beetje meeneemt kun je je eigen smaak optimum vinden. Ik ben erg tevreden met de C1's, laat dat duidelijk zijn :goedzo:
Bedankt voor de tips.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”