+1 Ziet er idd heel fraai uitHenkjan schreef:Mooi geworden Piet!
Twee vraagjes
M+ een meetpunt ?
En waarom de oorspronkelijke ECC81 vervangen door een ECC83 ?
Anne
Moderator: Beheerdersteam
+1 Ziet er idd heel fraai uitHenkjan schreef:Mooi geworden Piet!
Op M+ kan een uA meter aangesloten worden om de ruststroom te meten.M+ een meetpunt ?
En waarom de oorspronkelijke ECC81 vervangen door een ECC83 ?
Zo erg lijkt 't me toch niet, 20Veff van de tegenkoppeling en zo'n 1,5Veff voor de fasedraaier.Piet1950 schreef:De ECC83 heeft net een wat hogere versterking. Omdat de tegenkoppeling naar de ingang van de fasendraaier gaat, is de stuurspanning hiervoor bijna 20Veff. De eerste buis moet deze spanning leveren, en dat gaat nu met geringe vervorming. Met ECC81 zou de stuurspanning ongeveer 30Veff worden, en dan zou de vervorming van de eerste buis te sterk toe nemen.
Piet
Ja en? Maakt idd niet uit, vond 't enkel wat eigenaardig.Piet begint met een 81 en zet er later een 83 in.Ik ben eerder geneigd om een eindtrap met zulke laagohmige lekweerstanden aan te sturen met een buis met wat meer fut.Pjotr schreef:Ja en? Maak dan in zijn totaliteit toch niet uit? Je kunt hier zoveel kanten op. Vind het een mooi resultaat Piet. Lekker klassiek recht-toe-recht-aan.
Als de stuurbuis geen fut genoeg zou hebben zou de versterker deze bandbreedte niet halen.Ah!buis schreef:Ja en? Maakt idd niet uit, vond 't enkel wat eigenaardig.Piet begint met een 81 en zet er later een 83 in.Ik ben eerder geneigd om een eindtrap met zulke laagohmige lekweerstanden aan te sturen met een buis met wat meer fut.Pjotr schreef:Ja en? Maak dan in zijn totaliteit toch niet uit? Je kunt hier zoveel kanten op. Vind het een mooi resultaat Piet. Lekker klassiek recht-toe-recht-aan.
Anne
Stuur maar een mailtje.Piet, je woont niet al te ver uit de buurt, is het te beluisteren?
OKPiet1950 schreef:Hans schreef:Stuur maar een mailtje.Piet, je woont niet al te ver uit de buurt, is het te beluisteren?
Heb ik toch ook niet beweerdPjotr schreef:Als de stuurbuis geen fut genoeg zou hebben zou de versterker deze bandbreedte niet halen.
Wel nee, volkomen doelloos, vroeg enkel naar het waarom van die ommekeer.Pjotr schreef:Wat is je doel dan? Minder tegenkoppeling door een buis met minder versterking? Dat heeft dan weinig met "fut" te maken. Minder tegnkoppeling valt wat voor te zeggen: Teveel regenkoppeling en de versterker "slaat dicht", zoals men dat pleegt te noemen.