Vervanging door nieuwe exemplaren is nogal een dure zaak, denk niet dat ik daaraan begin. Beide drivers spelen nog wel.
Visaton dome-mids nog te redden?
Moderator: Beheerdersteam
- VintageHarry
Visaton dome-mids nog te redden?
Afgelopen weekend ben ik in het bezit gekomen van een paar zelfbouw Visaton VIB Tristar speakers. De DSM 50 FFL middentoners daarin zijn echter ernstig door kindervingers mishandeld
. Textieldomes heb ik wel eens voorzichtig uitgedeukt met een stofzuiger, maar dit is titanium dus niet luchtdoorlatend. Persoonlijk lijkt mij dit niet meer te redden, graag voor de zekerheid echter nog even de mening van de experts hier 
Vervanging door nieuwe exemplaren is nogal een dure zaak, denk niet dat ik daaraan begin. Beide drivers spelen nog wel.
- VintageHarry
Re: Visaton dome-mids nog te redden?
Ook gewoon bij Visaton zelf te bestellen http://www.visaton.de/de/produkte/chass ... iaphragmen
Ah Ha,.... ik kon de prijzen niet vinden, valt dus nog mee.
Dan is het maar net hoe het zit met de transport/bezorg kosten.
Dan is het maar net hoe het zit met de transport/bezorg kosten.
Wellicht dat speaker & co of een andere NL dealer ze ook kan bestellen voor je?
Er zijn overigens ook bescherm kapjes te koop geweest. Wellicht nog op Ebay te vinden?
https://www.ebay.de/itm/302612767106?cl ... rmvSB=true (deze is helaas al verkocht.
En hier zijn ze nog goedkoper http://www.riedl-electronic.at/onlinesh ... 928141904d
https://www.ebay.de/itm/302612767106?cl ... rmvSB=true (deze is helaas al verkocht.
En hier zijn ze nog goedkoper http://www.riedl-electronic.at/onlinesh ... 928141904d
- RobertD
- Contacteer:
Als je het diafragma eraf kunt halen, dan kun je toch ook vanaf de achterzijde de domes weer "uitdeuken" ?
Dat zou ik sowieso doen. Is er bij mij nog wel eens heel goed uitgekomen met in ieder geval een tweeter.
- VintageHarry
Klopt, en sterker nog, die had de vorige eigenaar van deze boxen er ook bij. Maar deze zijn simpel te verwijderen en hebben daarom het betreffende blaag niet tegen kunnen houden....prison schreef:Er zijn overigens ook bescherm kapjes te koop geweest.
prison schreef:Maar je blijft het wel zien.
Met het tweetertje kreeg ik ze vlak genoeg om niet te zien vanaf een meter of zo. Vrees dat het met zo'n grote dome niet gaat lukken inderdaad.
- VintageHarry
Eens kijken of het diafragma er een beetje simpel af te halen is.
En als je het zelf niet voor elkaar krijgt, dan zou het me niet verbazen als ze bij Visaton de vervanging voor je kunnen uitvoeren. Je kan even contact met ze opnemen. Mijn ervaring is dat ze Klantenservice met een hoofdletter schrijven.
Dat is doeltreffend, maar erg drastisch, een roostertje met hoogspanning ervoor is vaker dan één keer leuk...pappaleo schreef:Kindervingertjes :
Groeten, Jan.
- VintageHarry
Gelukkig lopen er hier geen blaagjes rond, dus als ik er t.z.t. in zou slagen de domes weer redelijk te krijgen is verdere beveiliging niet nodig
Dat is in mijn "ogen(oren)" nog het minste probleem.prison schreef:Maar je blijft het wel zien.
Zo'n titanium mid speelt in een gebied waar het gehoor nogal gevoelig is voor "afwijkingen", uitdeuken is naar mijn mening geen optie. Enige twee valide opties zijn nieuwe mids of de dome vervangen.
Nee? Naar mijn mening is het in ieder geval het experiment waard, zeker op een zelfbouwforum. Vervangen kan altijd nog.arjank schreef:uitdeuken is naar mijn mening geen optie. ...
De kans is natuurlijk altijd aanwezig dat jouw conclusie heel valide is.
Kans dat de typische resonanties deels zijn verdwenen, dat heb ik een keer op het net gezien bij tweeters. verder maten die nog goed dus ik zou dat sowieso even doen. Stuk zijn ze toch al.
- VintageHarry
Inderdaad, dat laatste is een goede reden om gewoon eens een poging te doen. Nu nog tijd zien te vinden, druk, druk, druk.....
Ik heb nog een paar Visaton Tristar speakers in de kelder (bouwjaar 1992) staan met de combi van mid/hoog (DSM25/50FFL)in één deel maar het betreft wel dezelfde drivers.
Mocht je nog op zoek zijn naar een compleet stel, de speakers staan me in de weg.....
Mocht je nog op zoek zijn naar een compleet stel, de speakers staan me in de weg.....
- VintageHarry
- VintageHarry
Vanmorgen (nog in de pyama maar wel na de koffie
) dan maar eens de drivers losgeschroefd. De kast blijkt trouwens mooi gemaakt, drivers zitten vast met inslagmoeren.
Dan de stofzuiger, laagste stand 300W. Het resultaat valt niet tegen.
Voor: Na: Verre van glad maar toch een hele verbetering!
Dan de stofzuiger, laagste stand 300W. Het resultaat valt niet tegen.
Voor: Na: Verre van glad maar toch een hele verbetering!