Hypexoloog gezocht

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Hypexoloog gezocht

Bericht door Archie »

Waarde lezers,

Momenteel is de ontwikkeling van de Bulderbast Hype-r en Hype-x in volle gang. De Hype-r is zo goed als klaar:
5173F785-38DB-4074-B8B8-0A3BC8C00085.jpeg
De Hype-x is een ander verhaal. De unit komt uit een laagkast van een basversterker. Ik ben me er volkomen van bewust dat dit geen basforum is. Nergens anders zit echter zoveel kennis over Hypex, voor zover ik weet tenminste. Het is waarschijnlijk een UCD400. (Een krijgertje) (Eng.: Warrior, vert.)

De uitdaging is om Dit:
image.jpg
D810F880-E9BA-48C9-BCDC-9A0F63FDF235.jpeg
In een kast te plaatsen die bovenop de Hyp-r past, in dezelfde stijl, of misschien wel exact dezelfde stjil.

Een aantal vragen:
1. In hoeverre moet ik de houten kast aanpassen om geeen storing/brom te krijgen?
2. Alle aansluiting komen aan de achterzijde op de powerswitch na. Ik heb een plaat aluminium die ik als baffle kan gebruiken. Maar de schakelaar is een lulliebullie knopje met een schamel lampje. Kwa aangezicht ziet er dat natuurlijk niet uit! Eventueel heb ik nog prachrig getekend Wengé liggen en zit niet vast aan het alu.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld een ouderwetsche VU-meter te plaatsen? Of van die ouderwetsche grote leds's? Ipv het kleine lampje lijkt me een oud Volkswagenkeverknipperlicht wel stoer en een aan/uit schakelaar zoals de fire-switch uit een Spifire vliegtuig.

Affijn, ik ga het ding bouwen. Ik stel het zeer op prijs als er meegedacht wordt, zeker met het heraansluiten van de Hypexmodule. Deze laat nu een brom (snerp) horen. Deels ligt dat aan de buizenpreamp maar onbelast ratelt ie ook een beetje.
Het opleuken van de voorkant is ook een must. Ik kan nog voor geen meter bassen dus ik moet het echt hebben van het uiterlijk van dat ding :mrgreen:

Wellicht is het een optie om een bestaande stalen kast te gebruiken met daaromheen een houten frame?

Dankie..!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypexoloog gezocht

Bericht door ray5150 »

Archie schreef:
1. In hoeverre moet ik de houten kast aanpassen om geeen storing/brom te krijgen?
Niet, in een actieve subwoofer is daar over het algemeen ook geen sprake van.
Archie schreef:
2. Alle aansluiting komen aan de achterzijde op de powerswitch na. Ik heb een plaat aluminium die ik als baffle kan gebruiken. Maar de schakelaar is een lulliebullie knopje met een schamel lampje. Kwa aangezicht ziet er dat natuurlijk niet uit! Eventueel heb ik nog prachrig getekend Wengé liggen en zit niet vast aan het alu.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld een ouderwetsche VU-meter te plaatsen? Of van die ouderwetsche grote leds's? Ipv het kleine lampje lijkt me een oud Volkswagenkeverknipperlicht wel stoer en een aan/uit schakelaar zoals de fire-switch uit een Spifire vliegtuig.
Schakelaar :
https://www.eoo-bv.nl/tumbler-12mm-tuim ... -641h.html

Indicatie lampje :
https://www.eoo-bv.nl/signaal-indicator ... -9-rd.html

Een VU meter lijkt me niet bijster praktisch, moet je steeds op je knieën om iets te zien...
Archie schreef:
Wellicht is het een optie om een bestaande stalen kast te gebruiken met daaromheen een houten frame?
Dat kan, merken als Fender en Marshall bouwen hun versterkers al een jaar of 50 op deze manier.
Kijk hier eens rond om een idee te krijgen van wat er verkrijgbaar is :
https://www.tonefactory.nl/buizen-amp-p ... re-drilled

Doe eens een paar foto's van het buizentrapje ?
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Hypexoloog gezocht

Bericht door Archie »

Ha, een one stop shop bij Ray :rock:

Het is precies de schakelaar die ik zoek! Het lampje moet in een armatuur(tje) en dat heb ik nog niet gevonden. Ik weet dat ze in de kleine klasse D's van EBS zitten, althans zoiets zoek ik.

De VU meter hoeft ook niet afleesbaar te zijn, als er maar iets beweegt. Puur cosmetisch. Vroeger waren er verstekers met van die joekels erin :goedzo:

De voorkant moet gewoon kèk smoelen :rock:

En mooi dat ik niet hoef te isoleren of te Farahdayen!

Buizenpreamp:
image.jpg
image.jpg
Dankie Ray!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypexoloog gezocht

Bericht door ray5150 »

Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Hypexoloog gezocht

Bericht door Archie »

Je slaat alweer de spijker op zijn duim! Nou, al mijn vragen zijn beantwoord, das een hele snelle deze keer.

+1 voor Ray :goeie:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Hypexoloog gezocht

Bericht door ray5150 »

Maar ben je dan van plan om die mooie EBS te demonteren om in dat kastje met de eindversterker ofzo ? zou zonde zijn.
Gebruikersavatar
Archie
Berichten: 569
Lid geworden op: wo 05 aug 2015, 13:48
Locatie: Tilburg

Re: Hypexoloog gezocht

Bericht door Archie »

Neee joh..! Dat blijft gewoon een voetpendaal. Staat of op de grond voor mijn voeten maar meer waarschijnlijk bovenop de eindversterkerkast te gloeien. De settings ervan wijzig ik toch vrijwel nooit.

Pedaaltje is echt een werelds ding kwa geluid. Zeer, zeer vette sound! Staat ook nog leuk met dat rooie ledje onder de buis :rofl:
Plaats reactie