Nieuwe potmeters voor de Philips 22AH384

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Thias

Nieuwe potmeters voor de Philips 22AH384

Bericht door Thias »

Goedenavond,

Ik ben Thias, nieuw op dit forum. Om me even voor te stellen: ik ben geen enorme techneut, maar wel een beetje handig. Mijn broer helpt me met audio, zelf ben ik meer van de computers. Maar: mijn audiohart zit op de goede plek!

Mijn grote liefde is bovenstaande versterker, die ik helemaal gerecapt heb. Waar mogelijk wima mkp's, en op andere plekken degelijke modellen van Panasonic, Nichicon en fancy Mundorfs voor de voedingselco's. Wat Impulse meldde kan ik onderschrijven: een tikje aan de bassige kant, maar fenomenaal geluid, zeker na de recap.

Nou ben ik er nog niet, anders zou ik hier niet posten :) Zoals zovelen die liefde voelen voor een oude versterker heb ik (eh, mijn versterker) last van kraak. Alleen maar bij de weergave van hele diepe bastonen. Soms komt daar gedeeltelijk wegvallen van het linker kanaal bij kijken. Ik weet dat het niet aan de speakers ligt. Het relais heb ik al vervangen door 2 amplimo's, die werken als een tierelier.

Afbeelding
Kans is groot dat het probleem te zoeken is in de volume-, balans- en / of toonregelingspotmeters (of de schakelaars...?) . Nou wil ik dit probleem niet oplossen met de klassieke mengsmering. Dit lijkt mij een tijdelijke oplossing. Het liefst wil ik de potmeters vervangen.

Afbeelding

Potmeter voor het volume
Wat ik nodig heb voor de volumepotmeter is een variant van de klassieke Alps RK271, nlk. de
Alps RK27112A00B9
Dus met onderstaande eigenschappen;
50 + 50K, log, dual gang (stereo), 6mm schachtdiameter, schachttype 'D', afgeplat, ook wel 'flatted' genoemd, dimensies zijn 34,5 x 34,5 x 24,5mm maar in de kast is ruimte zat.

Potmeters voor toonregeling en balans
Dat is niet het geval voor de potmeters voor de toonregeling en balans. De eigenschappen daarvoor zijn min of meer hetzelfde, maar die hebben een breedte van 16mm. Afstand tussen de pootjes onderling, hartmaat, 5mm. Hieronder in beeld de potmeter voor de balans. Potmeters voor de toon zijn waarschijnlijk ook log, maar de balans is lineair?

Afbeelding

Paar puntjes:
-De RK27112A00B9 heeft een shaftlenght van 25mm. De lengte van mijn potmeterschacht is 30mm lang. Ik heb het geprobeerd, en 25mm moet nét kunnen zonder dat de knop gaat wakkelen. Bovenstaand model is niet meer te krijgen (tenminste, ik vind hem niet, alleen modellen die er op lijken). Moet ik gaan vijlen? Als het niet nodig is, liever niet. Nou begreep ik dat Splinter226 nog wat had liggen? (Onderaan pagina)
@Splinter226: wat heb jij precies voor RK271 liggen?
-Van mijn broer begreep ik dat eigenlijk alles tussen de 10K en 100K in orde is?
-Ik zit ook te kijken naar opwindende nieuwe technieken zoals potmeters van conductive plastic. Die techniek heeft een aantal interessante voordelen waaronder:
-maakt beter contact,
-langere levensduur,
-werkt preciezer
-temperatuur stabieler, etc.
Ook in die categorie vond ik het moeilijk een passende vervanging te vinden.

Wie heeft er een voorstel voor vervanging van bovenstaande potmeters? Volgende project worden dan de schakelaars.
N.B. ik snap dat het makkelijker is, en volgens sommigen te prefereren om de hele toonregeling te bypassen en al die foutgevoelige schakelaars ook, maar ik behoud die opties liever.

Bij voorbaat hartelijk dank voor tips en opmerkingen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Nieuwe potmeters voor de Philips 22AH384

Bericht door Henkjan »

Ha die Thias, welkom hier!
Thias

Re: Nieuwe potmeters voor de Philips 22AH384

Bericht door Thias »

Dank! Ik volg jullie al een tijdje, maar durfde niet te posten.. Coole sig trouwens.
Plaats reactie