RH84 met Aurexx trafo’s (was direct verhitte gelijkrichter)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pcdg

RH84 met Aurexx trafo’s (was direct verhitte gelijkrichter)

Bericht door Pcdg »

Dag allemaal,

Ik heb een radio sloopchassis gekocht van Flips voor de prijs van een Latte Macchiato :lol: Er staat (onder andere) een mooi ingeteerde voedingstrafo op met een 2 x 282 volts hoogspanningswikkeling, een 6,3 en een 4 volt gloeiwikkeling. Die laatste komt uit bij een AZ1. Nu lijkt me dat de perfecte combinatie om mijn Aurexx Crystal One eens van een mooie buizenvoeding te voorzien. Echter, de AZ1 is een direct verhitte buis. Dat betekent volgens mij dat de halve wisselspanningsbrom van de gloeispanning op de gelijkrichte hoogspanning komt te staan. Ga ik dat merken in extra brom of kan ik maar het beste de gloeispanning van de AZ1 gelijkrichten? Het klinkt zo onlogisch om een gelijkrichter gelijk te richten, maar als het zin heeft, waarom niet? Vingers graag. :D

mvg, Paul
Laatst gewijzigd door Pcdg op do 26 okt 2017, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
AatV

Re: Direkt verhitte gelijkrichter goed idee?

Bericht door AatV »

@Pcdg

Niet gelijkrichten! Maakt het nodeloos ingewikkeld. 4 volt op 282 volt is echt geen significant verschil om gelijk te richten.

groet,
Aat
Pcdg

Bericht door Pcdg »

@AatV bedankt voor je antwoord. Dat scheelt weer gedoe!
molekuul

Bericht door molekuul »

Hoi paul,

Kijk onderstaande op deze site, dan zie je hoe het werkt
http://www.philipsradios.nl/tips-en-tru ... stypes.htm

Mvg,
Joris
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Heb je weleens de pure gelijkgerichte spanning op een scoop bekeken, Paul? Daar vind je die 4V echt niet meer in terug.
De gelijkgerichte spanning ziet er namelijk uit als een verzameling halve sinussen.

Let erop dat een direct verhitte gelijkrichter veel sneller op temperatuur is dan je EL84 buizen.
De hoogspanning kan kortstondig hoog zijn wanneer de eindpitten nog geen stroom trekken.

( Dit forum draait bij de gratie van prachtige foto's !!! )
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Allemaal bedankt. Het aansluiten zal wel goed komen. Ik heb ook het schema van het originele radiochassis (BX690A) en daar staat het ook op die manier (van Joris zijn link) aangegeven. Foto's van een ideetje komen niet helemaal uit de verf. Maar op het chassis zelf heb ik momenteel een ander proefballonnetje uitgeprobeerd waar nog voor het weekeind de stroom op wordt gezet. Ik zal er een paar mooie foto's van maken :D

mvg, Paul
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Zo, ik meld mij weer eens na een afwezigheid van een aantal jaar. Tja, interesses gaan in golfbewegingen en ik had nog geen nieuwe versterker nodig. Nog steeds niet trouwens, maar ik ik ben toch maar weer eens aan het hakken en zagen geslagen.

Zoals velen heb ik ooit een Aurexx crystal op de kop getikt. Een koopje via de originele fabrikant. Eerst maar eens laf volgens het schema in elkaar gezet, maar een mens wil meer. Het tweaken wordt fysiek begrensd door het compacte chassis en de voedingstrafo waar je geen buis aan kan koppelen.

Ik heb een nieuw chassis gemaakt van een lage doe-het-zelfkast waar ik het deksel en de achterplaat van heb vervangen voor 2 mm aluminiumplaat resp L profiel. Daarna met de figuurzaag 10.000 gaten zagen en ik ben al een heel eind.

De voedingstrafo wordt inderdaad de genoemde Philips. De AZ1 wordt vervangen voor een fraaie AZ11 met gaasanode. Qua schema ga ik de RH84 eens proberen. Het Aurexx schema heb ik nu drie keer gemaakt en verandering van spijs doet eten. Binnenkort meer.

Groeten, Paul
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Oke, ik had dus drie foto’s bijgevoegd, maar daar zie ik dus niets van terug.....
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Doe je toch iets verkeerd, in het draadje hiervoor over rotel rsp staan wel fotos.
Anne
metabaron

Bericht door metabaron »

Op de site van menoo van der veen onder tubesociety 2011 staan een heleboel tweaks voor de aurexx. Er staat ook uitleg bij. De kwaliteit van je aurexx gaat wel omhoog.
Misschien is het wat voor je.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Heb ook een Aurexx getweaked, draait nog steeds elke dag in de keuken. Misschien heb je er wat aan: http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... t&start=76
Pcdg

Bericht door Pcdg »

Zo, probleem opgelost. De foto's waren te groot. Niet naar gekeken, stom! :oops:
IMG_0175.JPG
Hier zie je hoe ik werk: papieren uitslag op het L profiel en dan netjes alle gaten uitzagen met de figuurzaag
IMG_0181.JPG
Achterkant
IMG_0182.JPG
Voorkant

@Metabaron. Mooie link! Wat ik maak mag de naam Aurexx niet meer dragen. Ik gebruik 'slechts' de uitgangstrafo's en ik bedraad het naar het schema van de RH84. De tweaks laat ik daarom nog even voor wat het is. Dessalniettemin: heel leerzaam!

@Barry: ik had je verslag al gelezen. Prachtig project!

Groeten, Paul
Laatst gewijzigd door Pcdg op do 26 okt 2017, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Pcdg

Bericht door Pcdg »

En dan nog even de trafo uit het Philips BX690A chassis: Qua spanningen helemaal ideaal: 280 - 0 - 280, 4 volt en 6,3 volt, maar esthetisch nog niet helemaal je van het...
IMG_0183.JPG
Toevallig had ik nog een voedingstrafo liggen van het high end audiomerk Hewlett Packard, voorzien van fraaie 'end bells'. Laat die trafo nou van het precies hetzelfde blikformaat zijn gemaakt :wink:

Bells zwartgespoten, nieuwe bedrading gelegd uit een overleden ATX voeding, beetje frotten en presto:
20171026_080604.jpg
Die herkennen ze in Eindhoven niet meer terug.

Fijne avond, Paul

p.s. de kale plekjes zijn inmiddels ook bijgewerkt :sure:
Pcdg

Re: RH84 met Aurexx trafo’s (was direct verhitte gelijkrichter)

Bericht door Pcdg »

02CBE7FA-376E-43B2-8191-8BDBB0EE3E07.jpeg

Weer een stukje verder in het constructieve werk: bovenplaat en achterkant zwart gespoten, in elkaar geschroefd en voedingstrafo en smoorspoel alvast gemonteerd evenals de buishouder van de AZ11.
9C5BD066-FADB-41DC-BE11-4C4769CC52F2.jpeg
Mvg, Paul
Plaats reactie