Als auto bias op de klassieke manier met kathode weerstanden gaat gebruiken waarbij de spanning over de kathode weerstand de bias spanning is dan kan ik me een vermogens verlies van ongeveer 20% ten opzichte van een fixed bias wel voorstellen maar met een goede bias servo systeem met alleen een 10 Ohm kathode weerstand is dat zeker niet het geval, dan haal je gewoon het vermogen dat je ook zou hebben met fixed bias uit een vast negatief. En 50 Watt uit een versterker op speakers met een 'waardeloos' rendement van 88 dB binnen in je woonkamer zorgen wel binnen korte tijd voor gehoorschade, dat je daarna meer vermogen nodig hebt om ook de hoge tonen te kunnen horen spreekt voor zich.texmurphy68 schreef:Ben ik weer
Hou er rekening mee dat als je de autobias schakeling gaat toepassen, je ongeveer 20 tot 25% minder vermogen uit je versterker haalt. (en met het waardeloze rendement van speakers tegenwoordig waarbij je al blij mag zijn als ze tussen de 88 en 93 dB/W/m kunnen produceren...)
Ik heb twee Multitone versterkers al jaren op mijn Magnat Ribbon 5 draaien... Ultiem genieten!
Multitone M50
Moderator: Beheerdersteam
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Re:
- Dalojan
- In memoriam †
- Contacteer:
Re:
De nieuwe auto bias servo is stukken simpeler af te stellen omdat die niet signaal gevoelig is. Dus geschikt voor klasse A , klasse AB en klasse B versterkers, zowel balans als Single Ended. De proto's zijn klaar en foto daarvan staat op mijn website, de uiteindelijke printen zien er net wat anders uit omdat dat wat beter uitkwam voor de fabricage van de printen, gunstigere afmetingen. En er zit tevens een inschakel vertraging ingebouwd. Het is geheel selfsupporting met een eigen voeding die zowel de inschakel vertraging en het servo systeem voed en voorziet in de negatieve spanning van de eindbuizen.mischa72 schreef:Bedankt voor je reactie.
De biasautomaat is te vinden op: http://jastrid.xs4all.nl/Dalojan/Bias_automaat.php
Ik wil voor de diodes de MUR860 gaan gebruiken. Hier heb ik er nog een heleboel van liggen. Welke spanning moet ik kiezen voor de condensatoren? De trafospanning is 250V secundair. Moeten de weerstanden ook nog aan bepaalde eisen voldoen zoals spanning of zo?
Groeten,
Mischa
Re: Multitone M50
Dat ziet er goed uit. Ik ben benieuwd naar het uiteindelijke printontwerp.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Ah er is weer wat leven in de zaak 
Als je wilt kan ik eventueel proberen om een nog hogere kwaliteit scan te maken en die te mailen naar je !
Ben benieuwd wat het eindelijk gaat worden, mijn m50 avontuur gaat ook wel even wat tijd in beslag nemen
Als je wilt kan ik eventueel proberen om een nog hogere kwaliteit scan te maken en die te mailen naar je !
Ben benieuwd wat het eindelijk gaat worden, mijn m50 avontuur gaat ook wel even wat tijd in beslag nemen
Jazeker, alleen zijn er nog wat andere zaken die een hogere prio hebben.
Groeten,
Mischa
Groeten,
Mischa
Bedankt, maar ik heb het setje al een paar jaar niet meer. Dit is begin 2013 of zo verkocht