opstarten raspberry pi
Moderator: Beheerdersteam
opstarten raspberry pi
Graag jullie hulp voor het volgende: Ik heb een pi met daarop de Allo DigiOne voorzien van Volumio.
Het lukt mij om met het commando "shut down" het apparaat uit te schakelen. Aanzetten lukt mij echter niet met de Volumio-interface. De browser geeft aan dat de webpagina niet te bereiken is. Alleen door de stroom er even af te halen en weer aan te sluiten start het programma weer.
Waarschijnlijk doe ik iets niet goed. Dit moet toch eleganter kunnen. Wie heeft tips?
Het lukt mij om met het commando "shut down" het apparaat uit te schakelen. Aanzetten lukt mij echter niet met de Volumio-interface. De browser geeft aan dat de webpagina niet te bereiken is. Alleen door de stroom er even af te halen en weer aan te sluiten start het programma weer.
Waarschijnlijk doe ik iets niet goed. Dit moet toch eleganter kunnen. Wie heeft tips?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: opstarten raspberry pi
Je doet niets verkeerd. Op de RPi is geen bios aktief waarmee het zichzelf uit standby kan halen.
Er zijn kleine schakelingen om de RPi met een button aan en uit te zetten. Deze kan je ook kant & klaar kopen voor een paar tientjes bij Conrad en veel andere shops. Als je het voldoende vindt om hem alleen uit standby te halen, kan je vanaf de RPi 2 volstaan met een drukschakelaartje aan "RUN" solderen. Dat is iets eleganter dan een onderbrekingsschakelaartje in de voedingslijn.
https://raspberrytips.nl/raspberry-pi-reset-run/
Er zijn kleine schakelingen om de RPi met een button aan en uit te zetten. Deze kan je ook kant & klaar kopen voor een paar tientjes bij Conrad en veel andere shops. Als je het voldoende vindt om hem alleen uit standby te halen, kan je vanaf de RPi 2 volstaan met een drukschakelaartje aan "RUN" solderen. Dat is iets eleganter dan een onderbrekingsschakelaartje in de voedingslijn.
https://raspberrytips.nl/raspberry-pi-reset-run/
Re: opstarten raspberry pi
Bedankt voor je reactie, Marp. Een duidelijk antwoord op mijn vraag. Die spulletjes voor zo'n "schakelingetje "heb ik vast nog wel ergens liggen.
Alleen vroeg ik mij af waarom het niet met startknop in de browser kon, maar dat gaat dus niet vanwege het ontbreken van een actieve bios.
Alleen vroeg ik mij af waarom het niet met startknop in de browser kon, maar dat gaat dus niet vanwege het ontbreken van een actieve bios.
Re: opstarten raspberry pi
Ik heb hiervoor dit schemaatje gebruikt, het sluit met één toetsje de raspberry netjes uit, en kan hiermee ook weer ingeschakeld worden, met een klein python scriptje word naar pin-40(GPIO21) gekeken en als die dan laag gemaakt wordt met de toets, dan wordt het programma op de PI netjes software matig afgesloten en pin-8(TXD-0) is hierna spanningsloos, waardoor het relais afvalt en de Pi dan dus ook spanningsloos is, bij opnieuw indrukken van de toets wordt het relais weer ingeschakeld en de PI krijgt weer spanning en start normaal op, waarbij na +/- 1 sec. er ook weer spanning op pin 8 staat waarmee het relais dus ingeschakeld bijft, werkt bij mij perfect in zowel KODI als ook bij Rune-audio.
Hardy
Hardy
Re: opstarten raspberry pi
Iets ingewikkelder dan alleen maar een drukknopje, maar zo te lezen werkt het erg accuraat. Bedankt ook voor deze tip. Op het ogenblik staat de pi altijd aan.
De DigiOne is verbonden met een Schiit Gungnir dac. Een zeer muzikale combinatie moet ik zeggen. Net iets fijner dan met de USB ingang.
De DigiOne is verbonden met een Schiit Gungnir dac. Een zeer muzikale combinatie moet ik zeggen. Net iets fijner dan met de USB ingang.
Re: opstarten raspberry pi
Dit is handig voor een ander project wat in de planning staat daar wordt ook een raspberry bij gebruikt, waar is dat script te downloaden?hardy schreef:Ik heb hiervoor dit schemaatje gebruikt, het sluit met één toetsje de raspberry netjes uit, en kan hiermee ook weer ingeschakeld worden, met een klein python scriptje word naar pin-40(GPIO21) gekeken en als die dan laag gemaakt wordt met de toets, dan wordt het programma op de PI netjes software matig afgesloten en pin-8(TXD-0) is hierna spanningsloos, waardoor het relais afvalt en de Pi dan dus ook spanningsloos is, bij opnieuw indrukken van de toets wordt het relais weer ingeschakeld en de PI krijgt weer spanning en start normaal op, waarbij na +/- 1 sec. er ook weer spanning op pin 8 staat waarmee het relais dus ingeschakeld bijft, werkt bij mij perfect in zowel KODI als ook bij Rune-audio.
Hardy
Re: opstarten raspberry pi
Kijk hier.
https://www.youtube.com/watch?v=DM04K8hSQc4
Ik heb hier zelf een ook een printje voor gemaakt.
tevens heb ik een uitgebreide versie gemaakt met daarop een aansluiting voor mijn i2S PCM-1794 DAC, een 4x20 lcd display en een aansluiting voor 4 toetsen waarmee ik door mijn muziek files kan scrollen en opstarten/stoppen in Rune-Audio, werkt ook erg mooi.
Hardy
https://www.youtube.com/watch?v=DM04K8hSQc4
Ik heb hier zelf een ook een printje voor gemaakt.
tevens heb ik een uitgebreide versie gemaakt met daarop een aansluiting voor mijn i2S PCM-1794 DAC, een 4x20 lcd display en een aansluiting voor 4 toetsen waarmee ik door mijn muziek files kan scrollen en opstarten/stoppen in Rune-Audio, werkt ook erg mooi.
Hardy
- Bijlagen
-
- 40pin connector.rar
- (63.01 KiB) 66 keer gedownload
-
- on-off switch.rar
- (54.4 KiB) 75 keer gedownload
Re: opstarten raspberry pi
En dan moet je nog wel de USB schijf uitschakelen/afsluiten?
Dat lijkt mij eerlijk gezegd belangrijker gezien de inhoud van de schijf en de levensduur daar van.
Met "shut down -now" is dan maar zelden dat ik dat als commando geef, en gezien het verbruik ervan eigenlijk doe.
Het verbruik is naar mijn idee minimaal.
Maar met Rune en Volumio is het wel veel gevoeliger als met PiCcorePlayer.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd belangrijker gezien de inhoud van de schijf en de levensduur daar van.
Met "shut down -now" is dan maar zelden dat ik dat als commando geef, en gezien het verbruik ervan eigenlijk doe.
Het verbruik is naar mijn idee minimaal.
Maar met Rune en Volumio is het wel veel gevoeliger als met PiCcorePlayer.

