Actief filter

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Forum leden,

Ben de mogelijkheid aan het bekijken om een actief filter te maken voor mijn bestaande subwoofer, nu heb ik ooit een filter gebouwd zoals het schema, het klonk indertijd stukken beter als het actieve filter van Nakamichi wat zeker niet slecht was.

Kan wel berekenen dat de frequentie van het filter 40 Hz is, maar begrijp niet helemaal dat de tweede sectie ook op 40 hz uitkomt met de berekening, zou dat kunnen duiden op een 12 dB filter?.
Groet,
Pim
ScreenShot052.jpg
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Actief filter

Bericht door Chocomel »

De tweede sectie (R24 en C3) is hetzelfde als de eerste (R23 en C2), maar dan met de waarden met een factor 10 geschaald zodat de secties elkaar niet te veel beïnvloeden. Door op deze manier twee secties achter elkaar te plaatsen krijg je een filter met een helling van 12 dB / octaaf en een nogal lage Q (0,5?). Het is niet zo gebruikelijk om op deze manier een subwooferfilter te maken, met een OpAmp is makkelijker en flexibeler. Daarmee kan je zonder al te veel moeite een 24 dB / octaaf Linkwitz-Riley- of Butterworthfilter maken. Nog weer een stapje moderner is een DSP, waar je ook gelijk mee kan equalizen en kan spelen met de filtereigenschappen zonder je schema te verbouwen. Tegenwoordig hoeft een DSP niet meer duur te zijn.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Chocomel,

Het is dus 12 dB per octaaf, dat was dus goed blijven hangen.

Ben bekend met de OpAmp filters maar vindt die eigenlijk niet goed klinken, er is te weinig Headroom vanwege de beperkte voedingsspanning, mijn huidige subwoofer Dali K 14 F, heeft een Klasse D versterker van 500 watt ingebouwd zitten, maar gelukkig binnen garantie is de Audio Amp er uit geklapt, wordt vervangen, maar als de garantie voorbij is ga ik niet meer voor een Klasse D versterker als deze het ook zou begeven, dan ga ik zelf wat bouwen.
Dit filter ontwerp is ook door Sony zo gebruikt TA-D88B en TA-D900, waren hoogwaardige filters, zit helemaal vol met Buffers en wordt ook met 24 dB gefilterd door nog zo`n sectie er achter te zetten.
Uiteindelijk heb je maar een filter nodig dus wat maakt een buffer meer of minder uit, ik zou zelf dan wel met een 24 dB filter willen werken.
Het verschil met OpAmp filters was indertijd gehoormatig in het voordeel van het buffer ontwerp.
Groet,
Pim
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Actief filter

Bericht door Chocomel »

Wat voor een signaal stuur je door de filters heen? OpAmps worden vaak gevoed met +- 15V, waarmee de uitgang een bereik heeft van +- 12V. Dat is ruim voldoende voor line level; 0 dBV is +- 1,41 V lees ik op Wikipedia en consumentenapparatuur zit nog lager, op -10 dBV.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Chocomel,

Je hebt gelijk die 15 volt moet genoeg zijn, ik stuur er een signaal naartoe vanuit cd niveau.

Heb jij een voorbeeld van een goed ontwerp met OpAmps en 24 dB filtering?.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief filter

Bericht door ray5150 »

Rod Elliott heeft er diverse gepubliceerd : http://sound.whsites.net/projects-0.htm#xvr
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,
Dat is een geweldige site, daar kan ik wel wat mee.
Bedankt.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,
Ook nog een software programma gevonden.
Groet,
Pim
Bijlagen
ScreenShot5506.bmp
ScreenShot5506.bmp (795.29 KiB) 1870 keer bekeken
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi forum Leden,
Hier een eerste opzet voor het 24 dB filter, wordt wel veel rekenen om de juiste weerstanden te verkrijgen, want moet wel 10 standen hebben voor verschillende frequenties.

Groet,
Pim
ScreenShot5510.bmp
ScreenShot5510.bmp (816.67 KiB) 1832 keer bekeken
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Actief filter

Bericht door ray5150 »

Kun je dan niet beter iets met dip-switches doen ?
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ray,
Dat zou kunnen, maar die zitten dan in de kast, en deze relais kan ik met een draaischakelaar vanaf de buitenkant bedienen, en niet onbelangrijk de relais heb ik nog liggen.
Groet,
Pim
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Forum leden,
Iemand enig idee of dit in elkaar geknutselde schema ook daadwerkelijk gaat werken, scheiding frequentie staat op 30 Hz ingesteld met deze weerstanden en condensatoren waarden.
Groet,
Pim
ScreenShot068.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief filter

Bericht door ds23man »

Waarom inverteer je twee keer?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief filter

Bericht door ds23man »

En de DC regeling neemt de laatste opamp niet mee in de uit fase stand.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ds23man,
Dat heb je goed opgemerkt van de Servo, dat moet ik op een andere manier oplossen, als het kan.
Met 2 maal inverteren bedoel je de eerste en de laatste OpAmp, de eerste is om netjes het linker en rechter kanaal te mengen, de laatste heb ik er in gezet om de fase te kunnen regelen, en geen invloed te hebben op het eigenlijke filter.
Groet,
Pim
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief filter

Bericht door ds23man »

Dat sommeren had ik dus weer over het hoofd gezien. :oops: Maar nu krijg je een leuke knal als je de fase schakelaar overhaalt. Waarom geen ontkoppel c's?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief filter

Bericht door ds23man »

En je mag me gewoon Gerhard noemen hoor! :mrgreen:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Ds23man,
Ben niet zo van de koppel c`s, heb ze liever niet in de signaal weg, wat bedoel je met het sommeren en de DC knal?.
Zag al een oplossing voor de DC servo, maar zag ook in Tina Software dat bij het overschakelen de uitgangsspanning even verliep, ik dacht aan een relay wat via aarde omschakelt.
Groet,
Pim
ScreenShot069.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief filter

Bericht door ds23man »

Ach, een koppel C'tje is toch niet het eind van de wereld? Alle muziek die je luistert is al door honderden gegaan.

Overigens is het niet nodig om bij de ingang een summing opamp te gebruiken met slechts 2 ingangen, het is geen mengtafel!

Groet Gerhard
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Gerhard,
Ben nog even aan het knutselen geweest met de ingang, weet absoluut niet of dat zo kan, kwam het tegen bij Elliott Sound Products.
De DC servo heb ik maar even ergens ingeprikt, dat is niet zomaar te bepalen door mij.
Groet,
Pim
ScreenShot073.jpg
Laatst gewijzigd door PimDriessen op zo 20 aug 2017, 20:53, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief filter

Bericht door ds23man »

Wordt steeds aparter zo! :shock:
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Gerhard,
Heb het al weer aangepast.
Zie laatste schema.
Groet,
Pim
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief filter

Bericht door ds23man »

Fase draaien met schakelaar op een opamp gaat nooit werken.
Gebruikersavatar
PimDriessen
Berichten: 1452
Lid geworden op: wo 01 jan 2014, 14:41

Re: Actief filter

Bericht door PimDriessen »

Hoi Gerhard,
Dat vervalt dus, dan maar iets anders geprobeerd, gaat altijd sneller dan met de soldeerbout.
Groet,
Pim
ScreenShot074.jpg
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Actief filter

Bericht door ds23man »

Blijft er een probleem met de servo regeling.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”