coating op headset kabels.

Voor de elektronicahobbyist, solderen, etsen, etc.
Over de technieken dus, niet over de tools zelf.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

coating op headset kabels.

Bericht door pompebled »

Ik probeer een nieuwe 3,5 mm stekker aan de headset van m'n Sony earphone te solderen, maar de draadjes zijn, a) achterlijk dun, b) rond een (glasvezel?) kern gewikkeld en c) voorzien van een coating die zich niet laat solderen.

Hoe ga ik hierbij het beste te werk?

Groeten, Jan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: coating op headset kabels.

Bericht door ray5150 »

Zoiets heb ik ook wel eens aan de hand gehad. is inderdaad een hele klus.
Die kern is was in mijn geval geen glasvezel, maar een soort dunne nylondraden. met een klein vlammetje is dat goed weg te branden.
De koperdraadjes zou je moeten kunnen schoonkrabben met een mesje.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: coating op headset kabels.

Bericht door FR_Aad »

Wat ook wil werken is je draad met je soldeerbout verwarmen op een "ouderwetse Aspirine".
Let op.
Dit moet echt Aspirine (Bayer) zijn geen Paracetamol, enz.


Dus:
Draadje op de Aspirine leggen, met je soldeerbout verhitten en het draadje door de gesmolten Aspirine halen. Daarna het draadje vertinnen.
Rody
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 20 apr 2009, 12:02
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: coating op headset kabels.

Bericht door Rody »

Wat ik wel eens gedaan heb (gejat van de interwebz) is een dikke druppel verse soldeer op je punt en het draadje er 5-10 seconden inhouden. De hitte verschroeit de coating en zodra die weg is wordt de draad meteen vertind. Ff mee experimenteren.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28468
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: coating op headset kabels.

Bericht door ds23man »

De kabels van Sennheiser waren vroeger van staaldraad, weet niet of dat nog zo is.
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: coating op headset kabels.

Bericht door Aaad »

pompebled schreef:
Ik probeer een nieuwe 3,5 mm stekker aan de headset van m'n Sony earphone te solderen, maar de draadjes zijn, a) achterlijk dun, b) rond een (glasvezel?) kern gewikkeld en c) voorzien van een coating die zich niet laat solderen.

Hoe ga ik hierbij het beste te werk?

Groeten, Jan.
Waarschijnlijk litze draad. De twee /drie aders zitten om elkaar heen gewikkeld met een soort zijde isolatie weefsel ertussen.
Het zal een lastig klusje worden om die goed te solderen.
De headphone kabel van Sennheider wordt al beschadigd bij normaal gebruik na een paar jaar.
De draadjes maken dan onderling contact omdat de isolatie door beweging na verloop van tijd verschuift.
Ik heb zo al 2 Sennheiser kabels liggen die door sluiting een gestoord geluid geven. Weer een stukje duitse degelijkheid dus.
Bij andere koptelefoons nooit problemen gehad. Ik gebruik dagelijks een philips SHL9500 al bijna 10 jaar zonder dit soort problemen.

Aad
Aaad
Berichten: 861
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:54

Re: coating op headset kabels.

Bericht door Aaad »

Aaad schreef:
pompebled schreef:
Ik probeer een nieuwe 3,5 mm stekker aan de headset van m'n Sony earphone te solderen, maar de draadjes zijn, a) achterlijk dun, b) rond een (glasvezel?) kern gewikkeld en c) voorzien van een coating die zich niet laat solderen.

Hoe ga ik hierbij het beste te werk?

Groeten, Jan.
Waarschijnlijk litze draad. De twee /drie aders zitten om elkaar heen gewikkeld met een soort zijde isolatie weefsel ertussen.
Het zal een lastig klusje worden om die goed te solderen.
De headphone kabel van mijn Sennheinser wordt al beschadigd bij normaal gebruik na een paar jaar.
De draadjes maken dan onderling contact omdat de isolatie door beweging na verloop van tijd verschuift.
Ik heb zo al 2 Sennheiser kabels liggen die door sluiting een gestoord geluid geven. Weer een stukje duitse degelijkheid dus.
Bij andere koptelefoons nooit problemen gehad. Ik gebruik dagelijks een philips SHL9500 al bijna 10 jaar zonder dit soort problemen.

Aad
pompebled
Berichten: 1353
Lid geworden op: vr 29 dec 2006, 17:03
Locatie: Sneek

Re: coating op headset kabels.

Bericht door pompebled »

Rody schreef:
Wat ik wel eens gedaan heb (gejat van de interwebz) is een dikke druppel verse soldeer op je punt en het draadje er 5-10 seconden inhouden. De hitte verschroeit de coating en zodra die weg is wordt de draad meteen vertind. Ff mee experimenteren.
Het is gelukt met een variatie op bovenstaande; ik heb tinsoldeer in de soldeerkom van een 4 mm goudstekker verhit met de soldeerbout en daar de draadjes in gehouden.
Na enige tijd 'sudderen' in de vloeibare soldeer waren ze vertind, de oordoppen werken weer als vanouds.

Groeten, Jan.
Plaats reactie