Betere middenspeaker zinvol?
Moderator: Beheerdersteam
- VintageHarry
Re: Betere middenspeaker zinvol?
Ben wel benieuwd wat je daarvan gaat vinden t.o.v. de huidige Vifa. Doe je t.z.t. daarvan verslag? Heb al meer goede verhalen over de Satori gehoord en er zelf ook naar zitten kijken. Alleen het prijskaartje is wat minder fijn, al is zoiets relatief natuurlijk....
Je kunt er op rekenen dat ik de hoormatige verschillen ga beschrijven (indien mogelijk). Metingen worden uitgevoerd met Arta en Steps.
Inmiddels heb ik de Satori MW16P gemeten en hoormatig beoordeeld tov de Vifa PL18WO09. De Satori komt net nieuw uit de doos.
Beide luidsprekers zijn gemonteerd in de open baffle zoals op een van de eerste foto's aangegeven. Beneden 1 kHz zijn de effecten van de open baffle zichtbaar. Alle metingen zijn op 1 m hart lsp uitgevoerd.
Opvallend is dat de Satori strak doorloopt tot 14 kHz. Het bekende dipje boven 1kHz is ook zichtbaar.
Wat is nu hoorbaar als verschil als je afzonderlijk naar deze luidsprekers luistert. Mijn subjectieve ervaring is dat de Satori minder dof klinkt. Het is net of de "foto" scherper is geworden.
Beide luidsprekers zijn gemonteerd in de open baffle zoals op een van de eerste foto's aangegeven. Beneden 1 kHz zijn de effecten van de open baffle zichtbaar. Alle metingen zijn op 1 m hart lsp uitgevoerd.
Opvallend is dat de Satori strak doorloopt tot 14 kHz. Het bekende dipje boven 1kHz is ook zichtbaar.
Wat is nu hoorbaar als verschil als je afzonderlijk naar deze luidsprekers luistert. Mijn subjectieve ervaring is dat de Satori minder dof klinkt. Het is net of de "foto" scherper is geworden.
Laatst gewijzigd door jbspeaker op zo 04 jun 2017, 8:04, 2 keer totaal gewijzigd.
- SSassen
- Contacteer:
Ik zou eerst de driver minimaal 48 uur met een 50-100Hz sinus op behoorlijk nivo laten inspelen voordat je gaat meten/luisteren.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Op basis van die grafieken verwacht je toch ook dat waargenomen verschil. Boven 1500 hz gebeurt gewoon meer
Laatst gewijzigd door wouter op zo 04 jun 2017, 23:42, 1 keer totaal gewijzigd.
SSassen: Ik denk ook dat de komende weken er nog wat gaat veranderen in het geluidsbeeld. In 2009 gebruikte ik een nieuwe Daytonaudio RS52AN. De eerste week was de vervorming gewoon hoorbaar.
Over enige tijd ga ik wat meer metingen verrichten (STEPS)
Wouter: Dat vind ik ook. Tot nu toe heb ik nog geen midwoofer gemeten met een dergelijk vlak verloop tot 14 kHz.
Ter aanvulling: De resonantie fr is 33,6 Hz en boven 100 Hz loopt de impedantie op van 7 naar 13 Hz.
Over enige tijd ga ik wat meer metingen verrichten (STEPS)
Wouter: Dat vind ik ook. Tot nu toe heb ik nog geen midwoofer gemeten met een dergelijk vlak verloop tot 14 kHz.
Ter aanvulling: De resonantie fr is 33,6 Hz en boven 100 Hz loopt de impedantie op van 7 naar 13 Hz.
Vreemd, die driver staat bekend om zijn erg lage vervorming. Of die driver was defect of je hoorde een ander fenomeen wat geen harmonische vervorming was. Wat vor overname punt en filterstijfheid gebruikte je voor die driver?jbspeaker schreef:In 2009 gebruikte ik een nieuwe Daytonaudio RS52AN. De eerste week was de vervorming gewoon hoorbaar.
Arjank
2e orde bij 850 Hz en 4e orde bij 3500 Hz. De vervorming verdween binnen een week. Je hoorde het elke dag verminderen. Bij beide drivers gebeurde hetzelfde. Helaas heb ik toen geen vervormingsmeting uitgevoerd.
2e orde bij 850 Hz en 4e orde bij 3500 Hz. De vervorming verdween binnen een week. Je hoorde het elke dag verminderen. Bij beide drivers gebeurde hetzelfde. Helaas heb ik toen geen vervormingsmeting uitgevoerd.
Vreemd, hieronder een tweetal metingen (niet van mijzelf).jbspeaker schreef:Arjank
Ten tweede is 2e en 4e orde harmonische vervorming erg moeilijk te horen, gezien het hier om octaaf toevoegingen gaat. 3e en 5e harmonische is eerder waar te nemen.