Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door SARK »

Is het overigens een optie om de (te) grote spoel aan de koperzijde van de print te plaatsen?
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

ray5150 schreef:
Had je al gekeken bij hout-fineer.nl ? http://hout-fineer.nl/?s=bubinga&post_type=product
Mijn keuze voor de lak zou zijn de hoogglans PU Lak van Avis. : http://www.avispaint.nl/nl/merken-produ ... thane_305/
Ik had het besteld bij hout-fineer maar ze kunnen het nergens vinden. Ik ben daar achteraf ook wel blij om aangezien het berken fineer beter in het intertieur past.

Dank voor de tip!
SARK schreef:
Je kunt het filter ook in de voet verwerken :mrgreen:
Ik heb al een standaard die ik nog wat zal aanpassen. Het filter wil ik aan de achter of voorzijde monteren. Daar ben ik nog niet over uit.

Het filter heb ik al uit elkaar. Alleen nog die smeltlijm resten zien te verwijderen
Bijlagen
11.jpg
12.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door SARK »

Resten smeltlijm krijg je ook weg met isopropyl alcohol ...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door richard »

SARK schreef:
Je kunt het filter ook in de voet verwerken :mrgreen:
Wat een geinig ding. Is dat een ingebouwde versterker?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door SARK »

richard schreef:
Wat een geinig ding. Is dat een ingebouwde versterker?
Volgens mij is het niet echt functioneel :think:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Van de week het berken ijs fineer binnen gekregen en gisteren wilde ik beginnen maar het werd een drama. :evil:
Beide vlakken ingerold met houtlijm, het fineer rolde daarna gelijk op.
Kwartiertje gewacht en met de strijkbout proberen te verlijmen wat amper ging. Het fineer bleef opkrullen aan de randen en kreeg er ook een barst/ scheur in.
Andere luidspreker er op gezet om een beetje te persen maar het resultaat is dat er bobbels in zitten. Is bijna niet te zien op de foto.

De strijkbout methode werkte enorm goed op de Vertigo (zie foto) met het finelijn silver fineer maar het berken fineer op de Reference is een nachtmerrie en vraag me af of het mogelijk is om dit fineer er op te gebruiken. Met name de afgeronde hoeken is me een raadsel ](*,)
Bijlagen
13.jpg
14.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ray5150 »

Ik doe het fineer zelf nooit insmeren met lijm. dan trekt het vocht in het hout en gaat de boel inderdaad oprollen.
Als het fineer gaat scheuren is dat een teken dat de strijkbout te heet stond.
Het is ook iets waar je handigheid mee moet krijgen. dat krijg je door het te doen. de kans dat het bij de eerste keer helemaal 100 % goed gaat is vrij klein.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door dre »

Precies waarom ik geen houtlijm gebruik.....
Het wordt in ieder geval heel lastig om zo'n radius te fineren.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Ok, maar welke manier dan wel? Vlakke platen is niet veel aan maar de ronde randen is me een raadsel. Ik kan daar niks over vinden.
Bison Tix met aandrukrol?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door dre »

Ik durf het in ieder geval niet aan......
Misschien dunner schuren op de juiste locatie?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door pappaleo »

Ja Tix lijm. Hoeft niet persé van Bison te zijn. Ik heb ooit eens met Roberts Ankerweld Tix gelijmd (aangeraden door de houthandel) en dat was uitstekend spul. Weet niet of het merk nog bestaat.

Dré weet dat vast wel.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

pappaleo schreef:
Ja Tix lijm. Hoeft niet persé van Bison te zijn. Ik heb ooit eens met Roberts Ankerweld Tix gelijmd (aangeraden door de houthandel) en dat was uitstekend spul. Weet niet of het merk nog bestaat.

Dré weet dat vast wel.
Ok, maar ik kan dus niet persen door de ronde randen. Het zou wel als voordeel kunnen hebben dat ik daardoor de voorkant en zijwanden uit 1 stuk kan maken. Kleeft dat spul genoeg om het met de aandrukrol te doen?
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door dre »

Kleven doet het zeker!
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

ok, dan zo maar even naar de bouwmarkt en hopen dat ze de aandrukrol hebben. Ondertussen probeer ik de achterkant nog even met een aangepaste strijkmethode. Stukje voor stukje verwarmen en aandrukken met een schuurkurk.
Er moet een manier zijn die werkt. Ik krijg weer hoop in ieder geval :bakkie:

Dank voor de hulp tot nu toe! :dank:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door ray5150 »

Ik werk zelf ook altijd met een schuurkurk achter de strijkbout aan.
Door het verwarmen word de lijm zachter. op het hout staat nu eenmaal spanning, door met de schuurkurk het fineer aan te drukken duw je het fineer aan, terwijl de lijm weer afkoelt en dus uithard.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Het blijft toch niet lekker zitten met de houtlijm. Het laat naar mijn idee te makkelijk los en heb op een lage stand toch een barst gekregen. Kijken of ik die kan wegwerken en anders trek ik het er helemaal af. Het is wel vlak geworden dankzij de kurk.
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

De Bison Tix werkt perfect! Dank voor de tip Dré!
Beide kanten ongeveer een kwartiertje laten drogen, fineer er goed opleggen (schuiven kan niet meer) en met de behang aandrukroller drukt het gelijk muurvast en zonder bobbels. Ik denk dat de ronde hoeken nu ook geen probleem meer zijn.

De achterkant is even balen want die gaat er af vanwege de scheur die te zien is maar ook de barsten die ontstonden bij het uitsnijden van de aansluit terminal., dan weer houtlijm wegschuren en met de Bison methode. Het fineer lijkt soms een beetje een vlakke plaat eierschaal.

Nog een paar foto's van de vlakke boven kant en de mislukte achterkant:
Bijlagen
15.jpg
16.jpg
17.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door dre »

Eindelijk! :yeah:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door pappaleo »

Kalimba schreef:
De achterkant is even balen want die gaat er af vanwege de scheur die te zien is maar ook de barsten die ontstonden bij het uitsnijden van de aansluit terminal., dan weer houtlijm wegschuren en met de Bison methode.
Kun je niet beter de scheuren dichtplamuren en dan een tweede laag fineer er overheen plakken?

Of zit het niet vast genoeg?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door pappaleo »

Ik heb ook de indruk dat je veel te snel wilt gaan. Laat de boel rustig drogen/uitharden en doe lekker een week of twee over zo'n setje speakers.

Besteed aandacht aan het plakken van zo'n vel fineer. Je bent geen fabrikant, neem de tijd ervoor en maak er geen race van.
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door dre »

Wij van Bisontix....... :rofl:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

pappaleo schreef:
Kalimba schreef:
De achterkant is even balen want die gaat er af vanwege de scheur die te zien is maar ook de barsten die ontstonden bij het uitsnijden van de aansluit terminal., dan weer houtlijm wegschuren en met de Bison methode.
Kun je niet beter de scheuren dichtplamuren en dan een tweede laag fineer er overheen plakken?

Of zit het niet vast genoeg?
Het zit echt niet vast genoeg. Ik denk echt dat het de combi is van dit soort fineer en het MDF. Zoals ik schreef lijkt het wel een soort grote plaat eierschaal. Het fineer wat ik op de Vertigo gebruikte was zo ontzettend anders. Het was nog iets kwetsbaarder maar makkelijker te verwerken.
Ik haal het er liever gewoon af zodat ik zeker weet dat het goed zit.

Tja, snel gaan. Dat doe ik vooral omdat ik er bijna full time mee bezig ben. Ik ben uiteindelijk deze 2 dagen niet verder gekomen dan de onderkant, 1 achterkant en 1 bovenkant. Gewoon heerlijk werken en dan vooral als het lukt zoals nu :rofl:
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

dre schreef:
Wij van Bisontix....... :rofl:
Tja ik verwachtte dat dat niet mogelijk was, maar goed een dikke plus 1 voor de Bisons :-"
Gebruikersavatar
Kalimba
Berichten: 774
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 10:52
Locatie: Amstelveen

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Kalimba »

Afgelopen dagen weer wat opgeschoten na een hoop problemen met het fineer.
De ronde hoeken lukte bij 1 luidspreker prima en ging bij de ander mis. Barsten tijdens het voorzichtig vastlijmen met een holte als gevolg.
Mijn plan om de voor en zijkanten uit 1 stuk te maken was gewoon niet verstandig omdat dit niet de buigrichting was van het hout.
Ik heb het kunnen oplossen door over de ronde randen een stuk fineer te tapen in de juiste buigrichting en daarover 2 rechte stukken MDF vast te zetten met lijmklemmen (zie foto's). Wegsnijden en de nieuwe stroken bijna op maat. Met een beetje geduld kreeg ik ze op maat. Het enige is een donker lijntje wat misschien te zien is op de foto. Ik vraag me af of dit te verhelpen is?
Heb het geprobeerd met blanke lak net niet op laten drogen en schuren maar het is nog wat zichtbaar.

Ondertussen begonnen met de luidspreker gaten uit snijden. Dat gaat een lange klus worden vanwege het fineer dat een stuk kwetsbaarder is dan fineer met houtnerf merk ik.
Bijlagen
18.jpg
19.jpg
20.jpg
21.jpg
Boemeltje
Berichten: 204
Lid geworden op: ma 05 sep 2011, 9:08

Re: Scan-Speak Reference Monitor opknappen

Bericht door Boemeltje »

Heb je ook geprobeerd het fineer nat te maken? Misschien beetje mosterd na de maaltijd, maar dat werkte bij mijn strijkbout methode en R10 radius goed. Tweeledig, omdat het hout daar ook sneller uitdroogde dan bij gewoon verlijmen door de warmte van de bout, maar ook om het wat flexibeler te maken :)
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”