b_force schreef:Martijn M schreef:b_force schreef:M15?
Je doelt dan op de M15CH002 denk ik.
Of de W15CH001.
Hippe speakers, qua specs en toleranties niet mega bijzonder.
Zijn maar liefst 8 keer zo duur. Ik vind een woofer van 180 euro maar moeilijk te rechtvaardigen.
Als je de SDS-160F25PR01-08 neemt, heb je ook nog eens flink wat xmax en een iets hogere Qt.
Sja, wat is beter?
Dergelijk uitgaven aan een driver vind ik best verdedigbaar. De drivers zijn doorgaans verantwoordelijk voor een relatief beperkt aandeel van de totale kosten van een speaker.
Voor een dipool is wat mij betreft de akoestische symmetrie tussen voor- en achterzijde een relevante eigenschap.
Ik vind dergelijke kosten dicht tegen absurd
Volledig bepaald door marketing en staat niet meer in verhouding met de prestaties en zeker niet qua productiekosten.
Inmiddels met pension.
In 30 jaar carrière als concept ontwikkelaar me altijd over verwonderd.
Blij dat iets eerder mijn grijzemannen salaris kon krijgen, het lijkt met de jaren erger te worden.
Was voor deze meneer punt geweest om werk elders te zoeken.
Om de mens idee te geven, productiekosten woofer 15-20cm ligt ongeveer op 5-20 euro (de laatste is heel chic en zeer lage aantallen)
Afhankelijk van systeem en eisen moet gezegd worden.
Gemiddeld wordt dit verkocht aan leverancier/productiebedrijf voor 3-5 keer.
Dit is heel ruim genomen, OEM producten liggen sprongen lager.
Digikey levert nu ook tymphany. U kunt daar de OEM prijs vergelijken met de consumenten-diefstal prijs.
Moet zeggen dat ik de discussie aandoenlijk vind.
Dat dipool nog ooit aandacht zou krijgen, het is een maffe wereld in audio (marketing)land