Kleinere behuizing als je de lage tonen weg filtert?
Moderator: Beheerdersteam
-
royvdgriend01
Kleinere behuizing als je de lage tonen weg filtert?
Hallo ik heb een vraag.
Ik heb nu een speaker die in een 1.7 liter kast zit. Deze kast heb ik afgesteld op 120hz. Omdat ik deze als fullrange gebruik vraag ik mij af als ik nu de eerste 120hz wegfilter kan ik de kast dan kleiner maken of werkt dat anders.
Ik heb nu een speaker die in een 1.7 liter kast zit. Deze kast heb ik afgesteld op 120hz. Omdat ik deze als fullrange gebruik vraag ik mij af als ik nu de eerste 120hz wegfilter kan ik de kast dan kleiner maken of werkt dat anders.
Re: Kleinere behuizing als je de lage tonen weg filtert?
Ik neem aan dat je het hier over een gesloten kast hebt. De grootte van de kast i.c.m. de speaker bepaalt de onderste frequentie die hij kan weergeven en waar hij gaat afvallen. In jouw geval dus beneden de 120 Hz. Ga je nu filteren op 120Hz dan gaat je kast alleen steiler afvallen en het laag wat er nog is kan wat dunner worden. Ga je de kast kleiner maken dan gaat de kast op een hogere frequentie al afvallen, hij kan dus minder laag weergeven. Zou je hem 2x zo klein maken dan zou dat met jouw kast op ca 170Hz zijn. Dat krijg je dus sowieso, met of zonder filteren. Ga je dan ook nog filteren op 120Hz dan krijg je onder de 120 Hz alleen nog maar meer afval. Dus nee, zo simpel is dat niet.
-
royvdgriend01
Het is een bassreflex kast. Heb wel een subwoofer maar neem aan dat je een kast niet kleiner kan maken als je de onnodige lage tonen weg filtert.
Nee ook met een BR kan dat niet. Een kleinere kast heeft sowieso een beperkter laag tot gevolg met dezelfde speaker.
Toch werkt zo'n woofer in te kleine kast met voorgeschakelde condensator in het laag wel zo. Is dat meestal wel een gesloten systeem.
Nee, dat werkt niet zo. Dat werkt anders. Beetje klok en klepel....richard schreef:Toch werkt zo'n woofer in te kleine kast met voorgeschakelde condensator in het laag wel zo. Is dat meestal wel een gesloten systeem.
Ik meen dat je met een te kleine kast naast een hogere afstemming ook meer opslingering (een bult) krijgt bij die hogere afstemming. De condensator dempt die bult waardoor het netto resultaat min of meer een rechte weergave in het laag is.
Maar als dit de klok is zou ik graag weten waar de klepel zich bevind. Nooit te oud om te leren uiteindelijk.
Maar als dit de klok is zou ik graag weten waar de klepel zich bevind. Nooit te oud om te leren uiteindelijk.
Misschien helpt dit wat (voorschakelcondensator)
http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... %20Box.pdf
-
wouter
- Ook commercieel actief
5e orde basreflex maakt meestal een zeer lange poort noodzakelijk. Het is meer geschikt voor woofers die een relatief grote kast nodig hebben vanwege een hoge(re) Qts.
- bas focal m180
- Contacteer:
Mijn vraag, welke unit hebben we het over.royvdgriend01 schreef:Hallo ik heb een vraag.
Duidelijk. Minder stroom op de resonantie en wat meer direct eronder.jbspeaker schreef:Misschien helpt dit wat (voorschakelcondensator)
-
royvdgriend01
tangband w3-881sjfbas focal m180 schreef:Mijn vraag, welke unit hebben we het over.royvdgriend01 schreef:Hallo ik heb een vraag.
Deze speaker heb ik het over. Ik ben namelijk een boombox aan het maken, maar zit nu met het probleem dat ik een 2.1 versterker heb die op de full range kanalen alles weergeeft (20hz tot 20000hz).
De speakers kunnen 15 watt rms hebben en hebben een Xmax van 0.5 mm. Als ik nu een nummer met veel bass erin afspeel halen ze op 5watt RMS de 2 a 3 mm al (verder kan die niet geloof ik).
Dit is dus heel vervelend aangezien mijn subwoofer 82 db is heb ik een 2.1 amp gehaald om zo de fullrange wat zachter te zetten.
Ik hoop dus onder de 100 weg te kunnen filteren zodat mijn speaker niet kapot gaat.
PS: en het geluid word waarschijnlijk beter?
- bas focal m180
- Contacteer:
Deze kan idd niet veel laag aan.royvdgriend01 schreef:tangband w3-881sjfbas focal m180 schreef:Mijn vraag, welke unit hebben we het over.royvdgriend01 schreef:Hallo ik heb een vraag.
Zeker weten.PS: en het geluid word waarschijnlijk beter?
Iemand die zou dit kunnen berekenen, gesloten met condensator.
Gesloten is geen probleem voor de meeste, maar in combinatie met een condensator heb je het programma AJ horn nodig.
Specs https://www.parts-express.com/pedocs/sp ... ations.pdf
-
royvdgriend01
Als ik een gesloten kast ga maken word de inhoud nog groter neem ik aan en dat moet niet gebeuren (plus minder volume). Mijn subwoofer is nu 12 liter inclusief kast. Twee van deze fullrange erbij is dan een toename van 5 liter wat ik al aan de hoge kant vind, maar ze hebben een bizar platte frequence response wat dan wel weer een pluspunt is.
-
royvdgriend01