Nepper, of het proberen waard?
Moderator: Beheerdersteam
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Re: Nepper, of het proberen waard?
Elke techniek heeft zijn voor en nadelen, maar in het algemeen kan je wel zeggen dat een AMT de beste kaarten heeft.
Het membraam lijkt inderdaad helemaal vlak, hoewel het moeilijk
te zien is.
te zien is.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat is dus een planar. Lekker verneukeratief dat amt in het typenummer, maar we zijn inmiddels wel wat gewend van de afhaalchinees.
Als het een membraam is dan is het een Tietbes of Borstframboos!toetertje schreef:Het membraam lijkt inderdaad helemaal vlak, hoewel het moeilijk
te zien is.
20170216_201726.jpg
Het ziet er i.d.d. erg vlak uit. Is duidelijk een ribbon/planar. Ze zien er vrijwel identiek uit als de legendarische Technics ribbons (al hadden die een rechthoekige face plate).
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Peter, hier maak jij ook weer de klassieke fout: een ribbon heeft alleen een bevestiging aan de onder en bovenzijde ( 2 zijdig), een planar rondom.Pjotr schreef:Als het een membraam is dan is het een Tietbes of Borstframboos!toetertje schreef:Het membraam lijkt inderdaad helemaal vlak, hoewel het moeilijk
te zien is.
20170216_201726.jpg![]()
Het ziet er i.d.d. erg vlak uit. Is duidelijk een ribbon/planar. Ze zien er vrijwel identiek uit als de legendarische Technics ribbons (al hadden die een rechthoekige face plate).
Afgezien van wie dat nou weer verordonneerd heeft, kun jij dat zien dan zo hoe dat hier zit?
Dan ben ik genept, dus kan ik mijn geld terugvragen.
Toch denk ik dat het voor het geld zeker geen miskoop is.
Ik heb veel duurdere tweeters liggen, die niet veel duurder klinken.
Toch denk ik dat het voor het geld zeker geen miskoop is.
Ik heb veel duurdere tweeters liggen, die niet veel duurder klinken.
Het is dan ook een Pfofessional exemplaards23man schreef:Dat is dus een planar. Lekker verneukeratief dat amt in het typenummer, maar we zijn inmiddels wel wat gewend van de afhaalchinees.
https://nl.aliexpress.com/item/Pfofessi ... 04583.html?
- bas focal m180
- Contacteer:
Foutds23man schreef:Een AMT is een AMT, een planar is een planar en een ribbon is een ribbon. Drie totaal verschillende technieken.......
Maar gezien de prijs was het wel te verwachten dat het een planar was.
De getoonde tweeter is geen ribbon, maar een magnostaat.ds23man schreef:Peter, hier maak jij ook weer de klassieke fout: een ribbon heeft alleen een bevestiging aan de onder en bovenzijde ( 2 zijdig), een planar rondom.Pjotr schreef:Als het een membraam is dan is het een Tietbes of Borstframboos!toetertje schreef:Het membraam lijkt inderdaad helemaal vlak, hoewel het moeilijk
te zien is.
20170216_201726.jpg![]()
magnostaten zijn veelal boven en onder bevestigd, en sommige rondom als ze niet al te langwerpig zijn, B&G bv.
Ze hebben gemeen dat een aluminium geleider is aangebracht op een membraan van kunststof folie mylar of kapton. De impedantie is de weerstand van de geleider.
Een ribbon is een dun metaal veelal aluminium dat tussen twee magneten is opgespannen. Deze is laagohmig en heeft meestal een aanpassingstrafo nodig om de impedantie omhoog te brengen.
ook heb je ribbons waarbij het dunne metaal zichzach gevouwen is zodat het bandje beter kan bewegen.
plaatje 1 en 2 zijn magnosstaten.
Plaatjes 3 en 4 en 5 ribbons. Of zit ik u helemaal fout.
Volgens mij niet, een planar is een verzamelnaam, kan een magnetostaat zijn of een elektrostaat.bas focal m180 schreef:Foutds23man schreef:Een AMT is een AMT, een planar is een planar en een ribbon is een ribbon. Drie totaal verschillende technieken.......
Maar gezien de prijs was het wel te verwachten dat het een planar was.
Zo'n kapton membraan met opgedrukte aluminium banen is voor mij ook een magnetostaat. Een ribbon is voor mij een aluminium bandje tussen magneten met aanpassingstrafo of een potente versterker. Een AMT is een Air Motion Transformer, zo'n harmonica dus. De uitvinding van de heer Oskar Heil (mede dankzij hem hebben we ook de magnetron).
Volgens mij niet.Of zit ik u helemaal fout.
na een paar uurtjes schuren aan de ingefreesde rand, passen de tweeters in mijn kasten.
Maar, nu na een tijdje luisteren, merk ik dat de sweetspot kleiner is geworden, en de hogen noten
van dames, worden naar de speakers toe getrokken. Was ook een beetje te verwachten, het
filter is natuurlijk berekend op een andere tweeter.
Maar om nu antwoord te geven op de topictitel, het zullen wel neppers / namaak zijn, maar ik
vind ze zeker het proberen waard.
Maar, nu na een tijdje luisteren, merk ik dat de sweetspot kleiner is geworden, en de hogen noten
van dames, worden naar de speakers toe getrokken. Was ook een beetje te verwachten, het
filter is natuurlijk berekend op een andere tweeter.
Maar om nu antwoord te geven op de topictitel, het zullen wel neppers / namaak zijn, maar ik
vind ze zeker het proberen waard.
- VintageHarry
Orgineel hoort de scan speak d2010 erin.
Maar ik had tijdelijk de hiquaphon ow2 erin zitten.
Ik heb ook nog andere tweeters. Maar ik spaar ze niet hoor.
Toch?
het rendement van de scan speak is 88db en van de planar / ribbon / amt wannabee 94db.
Ik zal ze dus wat moeten dimmen.
Maar ik had tijdelijk de hiquaphon ow2 erin zitten.
Ik heb ook nog andere tweeters. Maar ik spaar ze niet hoor.
het rendement van de scan speak is 88db en van de planar / ribbon / amt wannabee 94db.
Ik zal ze dus wat moeten dimmen.
Geldt tot nu toe blijkbaar niet helemaal voor mij. Ik weet niet wat, maar veel AMT's die ik heb ervaren hadden toch een vervelend randje in het hoog.ds23man schreef:Elke techniek heeft zijn voor en nadelen, maar in het algemeen kan je wel zeggen dat een AMT de beste kaarten heeft.