My own Private PhonoDude (v2015)

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Nou kijk , :lol:
De spanning over R4 is de negatieve roosterspanning voor de bovenste 5755.Die trok niet genoeg stroom, zakt de spanning naar onder en ook de spanning over R5 vermindert door de lagere stroom.
Het verkleinen van R4 heeft als gevolg dat de bovenste triode minder negatieve roosterspanning krijgt en meer stroom trekt.Gaat het hele spanninggebeuren omhoog, door de grotere stroom ook die over R5.
Maar zul je zeggen :sure: ,dan gaat de spanning over R4 ook weer omhoog = weer meer negatieve roosterspanning :( .
En dat is net 't leuke van een kathodeweerstand (R4), die stabiliseert de stroom naar een evenwicht.Teveel stroom = meer neg rooster = minder stroom en omgekeerd :?
Zonder zo'n weerstand is de buis aan zichzelf overgelaten, onbetrouwbare instelling.De onderste triode heeft bij de Dude geen kathodeweerstand, mooi tegen ruis maar vraagt een betrouwbare toestand van de buis.
Wat je nog zou kunnen proberen, wel bewerkelijk, is bovenste en onderste triode verwisselen.
Dat is pinnen 1,2 en 3 omwisselen met 6,7 en 8.Gaat 't misschien wel goed met de originele R4.
Trekt het nml. naar boven ipv naar beneden, maar boven zit wel een kathodeweerstand :D
Anne
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Jan Geert »

Muug schreef:
gloeispanning is 11,69V

't is een LM78S12...
Truuk met de diode in de common pas ik ook altijd toe in combinatie van de 78S12, komt precies op 12,6v uit. Hier ben ik toch bang dat het niet gaat werken. De regelaar weet kennelijk de 12v al niet vast te houden, primaire voeding is waarschijnlijk al te laag. Daar is meestal alleen wat aan te doen met een low-drop regelaar, Schottky diodes, of beide.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Jan Geert schreef:
primaire voeding is waarschijnlijk al te laag.
Je hebt het hier over de wikkelingen van de transfo... :( ik zal die vanavond eens uitmeten.

Die LM78S12 zit trouwens zoals Ah!Buis vermoedt idd aan een grote koelvin geschroefd die ook aan de massa is.

Ergens denk ik dat een andere, goede buis toch de simpelste oplossing is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Jan Geert schreef:
Muug schreef:
gloeispanning is 11,69V

't is een LM78S12...
De regelaar weet kennelijk de 12v al niet vast te houden, primaire voeding is waarschijnlijk al te laag.
Hoeft niet zo te zijn, kijk maar 's naar de toegelaten afwijking.
ΔV.jpg
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Uit nieuwsgierigheid de Phonodude toch even aangesloten (met R4 = +- 280 ohm) en een plaatje gedraaid.
Klinkt subliem. :kwijl:
Er zat wel een brom in beide kanalen, maar toen ik over de 5755-buisjes een hulsje schoof was alle brom verdwenen. Fluisterstille voorversterker 8)
Die 5755-buisjes zijn dus behoorlijk gevoelig, nog maar je hand er vlak naast houden beïnvloedde de brom al.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Ah!buis »

Da's toch mooi ! Laten zo zou ik zeggen.
Wel een briefje in de versterker met de verandering, met andere buizen moet die R4 misschien weer anders.
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

AE Europe, vanwaar de 5755's komen, gaan me kostenloos een nieuwe 5755 opsturen. Which is nice. 8) :goedzo:

En dan moet ik de kast nog bewerken zodat de bodemplaat erin past, en dan moet ik de platendraaier zélf nog bewerken, want de huidige interlinks zitten er aan vast gesoldeerd en ze zijn te kort. :roll:
En dan moet ik nog es nadenken hoe ik dat allemaal op dat meubel ga krijgen. De TV tegen de muur hangen zou best een goede oplossing zijn eigenlijk....

En dan zal ik wel eens wat foto's van het afgewerkt product plaatsen ook. :D
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

democles schreef:
Zet de netaarde niet rechtstreeks aan het sterpunt maar aan de bovenplaat via een groot gelijkrichters blok
Hoi,
kan er nog even uitgelegd worden wat de theorie is achter deze opmerking? :oops:
Gebruikersavatar
metabaron
Berichten: 588
Lid geworden op: vr 18 jan 2013, 16:33
Locatie: assendelft

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door metabaron »

Omdat er misschien wat spanningsverschil op staat en de diodes dit opeten...
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude

Bericht door Muug »

Dit zijn dus de waarden die ik vorige week gemeten heb:
Muug schreef:
punten aan buis 5755:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
2: 157,2 / 129,5 / 142,4V
8: 108,8 / 98,1 / 108,2 V

punten aan buis 6N3/5670:
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten links / gemeten rechts
8: 174,8 / 180,3 / 182,5
4: 135,6 / 135,6 / 141,2
1: 2,52 / 2,73 / 2,52
Waarden zijn gemeten een half uurtje nadat ik 'm had ingeschakeld.
Nu heb ik de nieuwe 5755 (vandaag gearriveerd) geplaatst en dit zijn de waarden van dat kanaal:
(opgelet: wél weer met R4 = 680 ohm zoals in het schema)
legende: punt / opgegeven waarde / gemeten kanaal
2: 157,2 / 161,5
8: 108,8 / 122,5

Anne, ik denk dat we kunnen stellen dat dit buisje een pak sterker is dan beide vorige!
En weet je wat er verandert aan de 2 van de 6NP3 ?
Absoluut niks, aan de ene kant meet ik 2,7 en aan de andere kant 2,5V :think:

Mijn hamvraag is nu : hou ik die sterkste 5755 er in of toch maar die zwakkere met die R4 van 280 ohm?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Ah!buis »

De spanning bij de 6N3 heeft ook (bijna) niks met de 5755 te maken, enkel de voeding gemeenschappelijk, de rest is enkel wisselstroom koppeling.
Bij de nieuwe is de bovenste triode wat sterker, net omgekeerd als eerst.Het verschil is minder groot, lijkt me aanvaardbaar voor dit soort buisjes.
Zou 't maar zo laten met de opgegeven weerstand.Scheelt ook weer werk en een briefje :lol: .
Anne
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Muug »

Zo, de definitieve fotootjes.
Klare lak van boven, zodat je het geborstelde aluminium mooi kan zien.
De eiken kast is gebeitst en heeft een verweerd uitzicht gekregen.
Bijlagen
DSCF1036-kleiner.jpg
DSCF1034_kleiner.jpg
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Jan Geert »

Prachtig! 8)
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Barry2001 »

Gefeliciteerd met het resultaat Muug! Joe fixed it :goedzo:

Wat vind je van de klank?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Muug »

Barry2001 schreef:
Wat vind je van de klank?
Wel, laten we eerst een ander element afwachten. =P~
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door democles »

Jammer dat je geen foto van het uiteindelijke binnenwerk hebt geplaatst :?
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Muug »

democles schreef:
Jammer dat je geen foto van het uiteindelijke binnenwerk hebt geplaatst :?
jawel hoor, kijk maar effe op de vorige pagina
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Muug »

Vraagje : bij normale geluidsvolumes (dus stemverheffing om elkaar te verstaan is niet nodig) klinkt mijn Annastasia erg goed, met een duidelijk stereobeeld en duidelijke heldere muziek. Maar als ik het volume goed opendraai dan gaat de muziek als een brij klinken. De instrumenten beginnen door elkaar te vloeien, de scherpte van de stereo gaat verloren. Ah, ik weet niet goed hoe ik het moet omschrijven. Het is pas door de vergelijking met de LM4780's (nu als eindversterker, een yamaha mx-1000 als voorversterker) dat ik dit fenomeen opmerk. Ik vraag me nu af hoe ik dit zou kunnen oplossen? Gaat het hier over de magnetische velden van beide kanalen die elkaar beïnvloeden?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door ray5150 »

Ik denk eerder dat dit met de akoestiek van de kamer heeft te maken, ipv de phonotrap.
Gebruikersavatar
Muug
Berichten: 1670
Lid geworden op: wo 31 jan 2007, 12:33
Locatie: East Flanders Fields
Contacteer:

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Muug »

oh zut, ik heb dit in de verkeerde topic geplaatst. Het hoort eigenlijk bij mijn topic van de Annastasia te staan. :-/

(Trouwens, moest het aan de akoestiek liggen, dan zou ik dat met eender welke versterker voor hebben, en ik heb het enkel met de Annastasia)
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: My own Private PhonoDude (v2015)

Bericht door Ah!buis »

Plaats reactie