DSP Processors / Crossovers

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ray5150 »

Ahum...
ray5150 schreef:
En die dinges van Groundsound dan ?
http://www.groundsound.com/dcn28.php
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door bas focal m180 »

ray5150 schreef:
Ahum...
ray5150 schreef:
En die dinges van Groundsound dan ?
http://www.groundsound.com/dcn28.php
Ach een kleine 4k kost die.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ray5150 »

Als Hypex een DLCP in een kassie moet proppen en optuigen kom je ook aardig in de buurt van die prijs.
Een IPhone kost in onderdelen ook maar 1/10 van de prijs waarvoor hij in de winkel ligt...
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

Meer dan 3000 euri voor een kastje RaY :shock: :shock: :shock:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

Vraag me trouwens af hoe lang Groundsound nog bestaat:

http://www.groundsound.com/items.php

Maar dat is ook niet vreemd met die prijzen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

kuiperik schreef:
Wowwww, mijn voorstel om een minidsp als test te gebruiken maakt nogal wat los. :hide: Voor het geld wat het kost en de mogelijkheden die het biedt leek het mij best een leuke test. Misschien niet de allerhoogste kwaliteit maar wel voldoende bruikbaar om wat filters te testen, deze vernieuwde HD versie heeft zelfs ondersteuning voor FIR filtering.

De reden van mijn vraag is dat ik best geloof dat de dlcp een goede kwalitatief product is, echter me afvraag of er inmiddels ook kant en klare producten zijn die een vergelijkbare kwaliteit leveren. Het gaat puur om filtering van een analoog ingangsignaal vanuit de voorversterker, digitale ingangen of volumeregeling is niet direct noodzakelijk. De dlcp is nu bijna een 5 jaar op de markt, je zou verwachten dat er inmiddels ook andere processoren beschikbaar zijn die hetzelfde kunnen, mogelijk op de professionele markt?
Om even op de vraag terug te komen: Nee.

En wat er op de pro markt beschikbaar is, is puur toegesneden op PA systemen en niet (erg) geschikt voor home use ( denk aan interface levels). Verder zijn die dingen vaak ook nog eens voorzien van ventilatoren.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Meer dan 3000 euri voor een kastje RaY :shock: :shock: :shock:
Arbeid, Gerhard, of ze moeten in Denemarken kabouters hebben die dat voor ze doen....
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Jag »

Zoiets inbouwen in een kastje, zeker op een mooie manier, is best nog wel ff een klusje idd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

Ding zit gewoon in een modushop kastje, achter en voorkant al gefreest.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ray5150 »

Ik heb me laten vertellen dat de Neutriks wat duurder zijn geworden, de laatste tijd...
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door SSassen »

Wat ik niet begrijp is dat zo'n bedrijf als MiniDSP wel een immer groeiend programma aan producten op de markt zet, maar niet gewoon investeert in één of twee modellen die vanaf de basis correct zijn opgebouwd en die modulair zijn uit te breiden. Daarmee bedien je 99% van je consumenten met één op dezelfde leest geschoeid concept en niet door tig verschillende producten op de markt te zetten die het allemaal net niet zijn.

Maar goed, da's Chinese logica, kennelijk steekt men liever tijd en geld in het bedenken van weer een product dat tekort schiet, dan dat men zaken fundamenteel goed oppakt en nadenkt over de evolutie van een product en dit dus ook future-proof ontwerpt.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

En dat je goede ondersteunende software hebt en niet via omwegen (REW) je systeem kan configureren. Dat je ook nog eens moet betalen voor die plugins is helemaal hopeloos. Het is alsof je een auto koopt zonder contactsleutel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

En voor elke versnelling bij moet betalen. :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Hans Nootdorp »

Vraagje over de DLCP: hoe goed gaan REW en HypexFilterDesigner samen? Ik heb nl. een mooie resultaten met REW gehoord en wil graag die tool gebruiken om in HFD correcties te doen.
Gebruikersavatar
Juoigâ
ZA-sponsor: Juoigâ
Berichten: 253
Lid geworden op: za 01 sep 2007, 12:58
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Juoigâ »

ds23man schreef:
En dat je goede ondersteunende software hebt en niet via omwegen (REW) je systeem kan configureren. Dat je ook nog eens moet betalen voor die plugins is helemaal hopeloos..
Configuratie doe je met plugins daar heb je geen REW voor nodig.
En voor de plugins daar betaal je niet extra voor, dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

Juoigâ schreef:
ds23man schreef:
En dat je goede ondersteunende software hebt en niet via omwegen (REW) je systeem kan configureren. Dat je ook nog eens moet betalen voor die plugins is helemaal hopeloos..
Configuratie doe je met plugins daar heb je geen REW voor nodig.
En voor de plugins daar betaal je niet extra voor, dat zit gewoon bij de prijs inbegrepen.
Daar bedoel ik mee dat je simulaties via een extern programma moet doen. Maar waarom kosten die plugins 10 dollar op hun webstee? Dan wek je de indruk dat je die erbij moet kopen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

Hans Nootdorp schreef:
Vraagje over de DLCP: hoe goed gaan REW en HypexFilterDesigner samen? Ik heb nl. een mooie resultaten met REW gehoord en wil graag die tool gebruiken om in HFD correcties te doen.
](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) ](*,) Waarom steekt Hypex ( en ik) er zoveel tijd in om een goed werkend stukje software te maken als iedereen moeilijk gaat zitten doen met andere programma's.

En nee, HFD doet geen automatische correcties! Waarom niet? Omdat een computer geen onderscheid kan maken tussen zinnige en onzinnige correcties.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Henkjan »

Met REW heb je dan wel de mogelijkheid om "automatisch" te corrigeren, maar het staat je gewoon vrij om dit niet te doen en naar eigen inzicht op basis van de metingen.

En wat is er tegen om voor speciale taken een ander stuk software te gebruiken? Gewoon gereedschap dat bedoeld is voor een specifiek doel: 1 stuk voor zagen meten, een ander voor lijmen instellen van de dsp?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

Omdat dat omslachtig werkt en de kans op fouten vergroot.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Henkjan »

als je niet weet wat je doet wel :lol:
(sorry, deze inkopper kon ik niet laten)

maar wat een BS weer, als je meet met fatsoenlijke meetsoftware, of dat nou Arta is , of REW, of whatever, en je kan dat interpreteren, dan kan je dat prima als basis gebruiken om je dsp mee in te stellen, dat hoeft echt niet in het zelfde pakket te zitten als de interface met de dsp. en met één Alt-Tab zit je in een andere applicatie, dus echt omslachtig is t niet te nemen
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

Je vergeet de offset van je drivers HJ, die heb je echt nodig in je simulatie.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Henkjan »

nee hoor, die vergeet ik niet. hoe kom je daarbij?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door ds23man »

En daar het dus fout mee als je met externe programma's metingen doet. HFD doet dat gewoon zelf op een zeer betrouwbare manier.
Gebruikersavatar
b_force
Ook commercieel actief
Berichten: 12445
Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door b_force »

Het argument "betrouwbaar" is hier natuurlijk enkel gebaseerd op subjectieve gevoelens.
Er is absoluut geen denkbare logische reden waarom externe/3rd party software niet betrouwbaar zou kunnen zijn.
Ook die zogenaamde "offset" is kinderspel.
Tenzij ze het qua programmering en formules verknoeien. Maar goed dan moet je wel helemaal terug naar kleuter niveau.

Ik ben het met Henkjan eens, er zijn genoeg redenen om voor andere software te gaan.
Zeker meer omdat de Hypex software buitengewoon beperkt is (naar mijn mening zelfs niet compleet genoeg om echt serieus te werk te gaan).

Het enige wat eigenlijk nog mist op de markt is een programma waarbij degelijk simulaties, offline metingen, actieve en passieve filters kunt combineren.
Hier en daar zijn er wel wat programma's (LSPCad, duur of VituixCad, gare interface), maar die werken naar mijn mening nog niet echt heel handig.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: DSP Processors / Crossovers

Bericht door Hans Nootdorp »

Mij hoofdreden om ook REW te gebruiken is dat daarmee (naar ik begrepen heb) de metingen op meerdere luisterposities kan middelen (waarmee ik mijn roomakoestiek karakteriseer). Het resultaat kan ik dan inlezen in HypexFilterDesigner en de nodige/gewenste correctiefilters instellen. Volgens mij kan HFD niet zulke middeling doen. Of toch wel?

En REW is bruikbaar om biquads te bepalen die nodig zijn om bulten/dalen in FR recht te trekken. Die hoef je niet allemaal precies zo over te nemen, maar geeft je wel een goed vertrekpunt. Voor zover ik heb gezien (spelend met HFD) is het in de HFD altijd "handwerk". Daar is op zich niets mis mee, maar wat "hulp" van REW is wel fijn.
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”