Maakt niet uit, ik vind ze erg goed staan onder mijn luidsprekers.
Gemis in ruimtelijkheid
Moderator: Beheerdersteam
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Nieuw waren ze in ieder geval niet, André.
Maakt niet uit, ik vind ze erg goed staan onder mijn luidsprekers.
Maakt niet uit, ik vind ze erg goed staan onder mijn luidsprekers.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Even een update: nog geen voortgang te melden. Ik wacht nog steeds op hulp van iemand die wil meten..... Ik had mijn hoop op Leo gevestigd, maar die lijkt het wel heel erg druk te hebben
Wat nu?
Wat nu?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op zo 20 nov 2016, 13:07, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Volgens mij is de check van de fases inderdaad nodig om te bepalen of het huidige passieve filter zo kan blijven of dat er nog aanpassingen nodig zijn.Henkjan schreef:ik kon zo 123 niet terug vinden hoe de fases van mid en hoog lopen, die optelling is niet met DSP te corrigeren.
idem de basis keuze van bij welke frequentie en het gevolg daarvan op de off axis response
Beide vrij makkelijk te checken met een paar gated metingen
Het faseverloop van de drivers in de kast is nog nooit gemeten.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ik dacht dat we het erover gehad hadden welke aansluitingen aan de kast nodig waren en zodra dat gerealiseerd was we een afspraak zouden maken.Hans Nootdorp schreef:Even een update: nog geen voortgang te melden. Ik wacht nog steeds op hulp van iemand die wil meten..... Ik had mijn hoop op Leo gevestigd, maar die lijkt het wel heel erg druk te hebben![]()
Wat nu?
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Leo, na lang nadenken kom ik tot de conclusie dat 1 set metingen aan de drivers in de kast niet voldoende is. Meten van de woofer en mid bij 120 Hz lijkt ook niet zo simpel. Daarna lijkt mij controlemeting van het totaal (incl. herzien passief filter en laag/mid filter in DLCP) ook niet overbodig. En voor kameracoustiek-correcties met REW zijn ook weer metingen nodig. Dat is misschien te veel om van iemand als "hulp" te vragen. 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
t laag moet lukken op gehoor, zo gaat dat immers ook bij 99% van de 5.1 sets. delay bepalen met de rolmaat en gaan met die DLCP
maar Hans: zo moeilijk is meten ook weer niet, gewoon beginnen en vragen om uitleg/hulp/etc hier. kies bv de Rumoh meetset en Arta, is een beproefde en bekende combi, dus je hoeft t wiel niet opnieuw uit te vinden.
maar Hans: zo moeilijk is meten ook weer niet, gewoon beginnen en vragen om uitleg/hulp/etc hier. kies bv de Rumoh meetset en Arta, is een beproefde en bekende combi, dus je hoeft t wiel niet opnieuw uit te vinden.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Tja, als je hobby té afhankelijk wordt van de hulp van derden dan kan dat wel eens leiden tot een teleurstelling. Zelf op je bek gaan en opkrabbelen en opnieuw beginnen dát is nu juist het mooie aspect van een hobby 
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ondertussen ben ik weer een forse stap verder. Ik heb JeroenD gevraagd om eens wat metingen aan de drivers in mijn kast te doen en te helpen met het filter. Dat heeft wel het e.e.a. te weeg gebracht.
Hierbij het oude en het nieuwe filter. Ik ben eerst benieuwd wat jullie er van vinden.....
Hierbij het oude en het nieuwe filter. Ik ben eerst benieuwd wat jullie er van vinden.....
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Nondeknetter wat een dip zat er in het midden! Dat zal wel een boel schelen nu ja hahahaha. Hans had je veel eerder moeten doen. Maargoed, ik weet niet hoe en waar er gemeten is Als dit net voor de luidsprekers gemeten is (waar ik een beetje vanuit ga) dan kan het op de luisterplaats nog steeds heel anders klinken. Maar hoe dan ook, je moet nu wel verschil horen zou ik denken.....
- Hans Nootdorp
- Berichten: 2036
- Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
- Locatie: Nootdorp
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Klopt Dre. Is een wereld van verschil. Hier wordt ik wel blij van.
Het eerste filter is niet ontworpen aan de hand van metingen aan de drivers in de kast. Nu is dat wel gebeurd. Met dank aan JeroenD, die snel een prima filter heeft ontworpen. Ere wie ere toekomt.
En misschien is mijn luisterruimte nog steeds niet ideaal, maar ik hoor nu wel wat ik eerst totaal miste.
Het eerste filter is niet ontworpen aan de hand van metingen aan de drivers in de kast. Nu is dat wel gebeurd. Met dank aan JeroenD, die snel een prima filter heeft ontworpen. Ere wie ere toekomt.
En misschien is mijn luisterruimte nog steeds niet ideaal, maar ik hoor nu wel wat ik eerst totaal miste.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Kan me wel voorstellen dat het niet lekker klonk, mooi om te horen dat het nu stukken beter klinkt.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Ook de kantelpunten lagen te ver uit elkaar. Wat er eerst in zat voor de mid resulteerde in een curve die ergens tussen een 2de orde Bessel en 2de orde Butterworth op 1400Hz in zat, nu hebben we 2de orde Linkwitz-Riley op 2400Hz.
-
Jamesblond
- Berichten: 791
- Lid geworden op: wo 22 apr 2015, 10:55
- Locatie: Arnhem
Re: Gemis in ruimtelijkheid
+1. Mijn ervaringen met geluid dat "aan speaker bleef plakken" werd 9 van de 10 keer veroorzaakt door aansturing. Dus niet de bron, maar de versterker.meanman64 schreef:Waarom zoekt iedereen het in de speakers focus ook eens op de gebruikte versterker.
En hoewel Hypex mooi spul maakt, heb ik met hun (oudere) producten wel de slechtste ervaringen vwb ruimtelijkheid en "grootsheid". Prima voor subwoofers, minder geschikt voor mid en hoog. In mijn beleving bleef het altijd erg 2-dimensionaal klinken.
Pas een jaar ofzo geleden hoorde ik een NAD versterker, waarvan ik echt niet kon geloven dat die op recente nCore modules was gebaseerd. Deed niet onder voor sjieke klasse A/AB.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Je moet in principe alles in de keten op orde hebben en juist niet focusseren op een enkel onderdeel. Het kan overal misgaan. Het ligt daarbij echt niet 9 van de 10 keer aan de versterker. Een goede speaker klinkt wel degelijk ruimtelijk op een UcD. Als je wilt dat hij grootser, natuurlijker, verfijnder en met meer dynamiek klinkt dan is ncore fantastisch en een duidelijke stap verder. Inderdaad, dat kan je ook bereiken met een excellente klasse A/AB. Wanneer je zover bent, dan mag je wel degelijk ook een hoop aandacht aan de bron/dac gaan besteden. En zo ga je steeds verder in de keten.
Dus als je een goede basis met je speaker wilt leggen, dan is het juist wel handig om met een UcD te beginnen. Als de speaker daarmee ruimtelijk klinkt heb je de lat voor de speaker voldoende hoog gelegd. Het kan dan alleen nog maar beter worden.
Dus als je een goede basis met je speaker wilt leggen, dan is het juist wel handig om met een UcD te beginnen. Als de speaker daarmee ruimtelijk klinkt heb je de lat voor de speaker voldoende hoog gelegd. Het kan dan alleen nog maar beter worden.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
(eigen ervaring) tips voor ruimtelijkheid, betere geluidskwaliteit.
- controleer als je je eigen speaker hebt gebouwd na verloop van tijd of je drivers nog wel vast in de kast zitten, bij mij zaten ze na een paar maanden te los.
als je een usb dac voedt via pc, knip van de usb kabel de 5V en 0V lijn door. Zet aan de dac kant van de kabel een lage rimpel 5V voeding (bijv. diyinhk 1µV of ifi ipower). En maak een schakelaar in de 0V lijn, nadat de pc is opgestart en de handshake heeft gemaakt met de dac haal de schakelaar over, nu zijn alleen de data lijnen verbonden tussen pc en je dac, met een schone 5V voeding. Heb er ook nog een audioquest jitterbug tussen.
bij speaker metingen had ik een kleine dip bij 70Hz gelijkgetrokken met dsp JRiver player.
experiment: op mijn apparaten zijn alle rca's niet verbonden met chassis -> rca kabels vervangen door mini xlr ( 9 van de tien keer past dit meteen in het gat van de rca). Nu kan ik afgeschermde kabel (grimm tpr, fijn kabeltje) gebruiken om de chassis's met elkaar te verbinden zonder het signaal met het chassis te verbinden. Dit kan overigens niet altijd.
Het wordt al snel een spagetti aan kabels met de hoeveelheid aan audio apparatuur, hou zoveel mogelijk 230V AC weg van je interlinks en bronnen.
Vloeken in de kerk: een netfilter, zonder C's tussen L en massa en N en massa, alleen C's tussen L en N, en een choke in L en N. En dit in combinatie met een DC blokker.
ook een aanrader is streamen naar een raspberry pi met een kali reclocker isolator hat en dan een i2s dac (dac moet wel als slave kunnen werken, de kali heeft een klok)
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Die van de usb voeding vind ik een hele goede.zeinogzo schreef:[/list]
Dit is het wel zo'n beetje elk van deze tips heeft voor mij, in mijn situatie verbeteringen opgeleverd. Iemand anders nog tips?
Soms niet te vaak stilstaan bij zaken die nog te verbeteren zijn, anders ga je dat suggestief waarnemen.
De grote philips breedbanders zijn verre van lineair, daar kan je kan over vallen, maar ik kan erg genieten van de dingen die hij juist wel erg goed kan.
Juist omdat er geen correctie filter is op aangesloten geniet ik des te meer, laat het suggestiefe en placebo effect niet tegen je keren maar doe juist je voordeel ermee.
Is het glas half vol of half leeg.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Wat betreft de akoestiek, ik heb gisteren wat metingen verricht bij Hans. Early decay time ligt rond of iets boven de 600ms. Dat is aan de hoge kant en je hoort de ruimte ook enigszins galmen. Liefst breng je het voor het midhoog overal beneden 600ms, dat geeft ook meer rust als er mensen op bezoek zijn en voorkomt een kakofonie van stemmen.
Het valt erg mee wat betreft nare flutterecho's en in het laag zitten geen resonanties die zwaar roet in het eten gooien. Het systeem klinkt lekker, het geluid komt volkomen los van de speakers en het stereobeeld is dik in orde. Er is natuurlijk nog van alles mogelijk om het niveau verder op te krikken, maar zoals te verwachten begint dit bij het verbeteren van de akoestiek.
Als Hans tegen het plafond bijvoorbeeld 8 platen Merford aanbrengt in de buurt van de luisterplek, of, veel goedkoper, met een pak van 6 platen Rockwool 100x60x7cm aan de gang gaat, hier mooie frames om maakt en afwerkt met doek, en deze in de buurt van de luisterplek aan het plafond hangt, liefst nog op enige afstand van het plafond, dan creëert hij een prima uitgangspunt voor verder luistergenot. Boven 4 kHz begint de galm sterk af te nemen, dus als je met dempingsplaten aan de gang gaat dan mogen die gerust van een hoge dichtheid zijn zodat het hoog niet te sterk verder wordt gedempt. Die Rockwool platen zijn bijna 50kg/m3 dus dat gaat goed en heeft voldoende potentie om ook het midlaag aan te pakken.
Het valt erg mee wat betreft nare flutterecho's en in het laag zitten geen resonanties die zwaar roet in het eten gooien. Het systeem klinkt lekker, het geluid komt volkomen los van de speakers en het stereobeeld is dik in orde. Er is natuurlijk nog van alles mogelijk om het niveau verder op te krikken, maar zoals te verwachten begint dit bij het verbeteren van de akoestiek.
Als Hans tegen het plafond bijvoorbeeld 8 platen Merford aanbrengt in de buurt van de luisterplek, of, veel goedkoper, met een pak van 6 platen Rockwool 100x60x7cm aan de gang gaat, hier mooie frames om maakt en afwerkt met doek, en deze in de buurt van de luisterplek aan het plafond hangt, liefst nog op enige afstand van het plafond, dan creëert hij een prima uitgangspunt voor verder luistergenot. Boven 4 kHz begint de galm sterk af te nemen, dus als je met dempingsplaten aan de gang gaat dan mogen die gerust van een hoge dichtheid zijn zodat het hoog niet te sterk verder wordt gedempt. Die Rockwool platen zijn bijna 50kg/m3 dus dat gaat goed en heeft voldoende potentie om ook het midlaag aan te pakken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Gemis in ruimtelijkheid
voor aan t plafond kan k de plafondeilanden van http://www.easy-akoestiek.nl van harte aanbevelen.
Re: Gemis in ruimtelijkheid
Plafond eilanden zou best wel eens een goede oplossing kunnen zijn om de nagalm wat lager te krijgen.
Heb toevallig een aantal jaar geleden bij iemand ook metingen gedaan en daar zat de nagalm rond de 600-700ms. Hij heeft destijds 2 grote plafondpanelen (~3m2 p/stuk) van allkoestiek voorzien en was heel tevreden over het resultaat. Heb daarna geen metingen meer gemaakt, maar nog wel een keer daar geweest en het was buiten de muziek om, ook zo voor gesprekken veel prettiger in de ruimte met panelen.
Doordat het grote panelen waren, paste het zelfs heel mooi op het plafond. Mocht je willen, kan ik je wel wat foto's pm-en.
Heb toevallig een aantal jaar geleden bij iemand ook metingen gedaan en daar zat de nagalm rond de 600-700ms. Hij heeft destijds 2 grote plafondpanelen (~3m2 p/stuk) van allkoestiek voorzien en was heel tevreden over het resultaat. Heb daarna geen metingen meer gemaakt, maar nog wel een keer daar geweest en het was buiten de muziek om, ook zo voor gesprekken veel prettiger in de ruimte met panelen.
Doordat het grote panelen waren, paste het zelfs heel mooi op het plafond. Mocht je willen, kan ik je wel wat foto's pm-en.
