De elasticiteitsmodulus van MDF is 4 GPa (er zijn ook bronnen die lager opgeven), en die van vurenhout 9 GPa. De buigstijfheid van een balk is evenredig met de dikte^3 en de elasticiteitsmodulus. Ook al zitten de balkjes niet op de hele wand gelijmd, ik denk dat ze wel helpen.
Zeker helpen ze, maar het kan echt stukken beter.
Nu kan het nog ''buigen, zet een strook in het midden en probeer dan eens de boel te buigen
Die strook laat zich niet buigen, die moet je in elkaar persen of uit elkaar trekken.
En laten we even niet vergeten dat het effect van bracing het verdubbelen van de resonantiefrequentie beoogd en niet het dempen amplitude van de resonantie. Die blijft namelijk gelijk.
klinkt lekker!
maar het valt me op hoe zachtjes het volume moet omdat het anders irritant gaat dreunen; straks maar eens meten of ik ergens resonanties moet uitfilteren
voor gewoon luisteren blijkt zo'n woofer ook weinig te bewegen te bewegen; maar dat is met films met effecten en zo wellicht anders
traag kan de woofer ook niet zijn want als je fullrange luistert gaat deze best hoog door
het instellen van de inuke6000dsp was eenvoudig
peak limiter ingesteld op 4 ohm/1800W
12db LR high pass 20hz
12db LR low pass 40hz
dynamic eq 4db boost 20hz Q1 en threshold op -40db
eerst niet, op normale volumes zit er weinig beweging in.
meting genomen op bankpositie
subcut aan op orion maar geeft nog best diep laag
er komt nog een 4 of 6mm mdf laag om de sub om hem nestjes te krijgen 6+18+22= 46mm dikte op veel plekken
Als toelichting: de bankpositie is lang niet optimaal want tussen de Orions in; maar ik had even snel een vergelijk nodig om de curves op elkaar af te stemmen; sub dreunt nu niet meer