welke mediaplayer op raspberry PI ?

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door Hans Nootdorp »

Na hier en daar in andere topics verspreid wel iets hebben gelezen en enkele vragen te hebben gesteld toch naar even een nieuw topic getart.

Ik wil een Raspberry PI met een USBschijf er aan als mediaspeler gaan "bouwen" en gebruiken". Daaraan wordt een Digi+-kaartje gekoppeld, die op mijn SPDIF-ingang van mijn (in aanbouw zijnde) versterker wordt aangeslote. Ook zal er van de RPI een HDMIkabel naar mijn TV gaan.

Ik wil eigen CD's van de USBschijf kunnen afspelen en ook eigen videofilmpjes.
Bediening van de mediaplayer moet via een app op smartphone/tablet mogelijk zijn.
Een handig beheer van content via de app zou wel fijn zijn.

Mijn vraag is:
Wat is een fijne en stabiele mediplayer-software die aan mijn wensen voldoet?

Wat opties waarover ik her en der heb gelezen:
- Kodi/XBMC (draaiend op OpenElec of Xbian of ...)
- Raspbmc
- Xbian
- GeeXbox
- Picoreplayer
- Volumio
- Max2play (MPD als audiospeler en Kodi als videostreamer/player)
- Squeezelite
- LMS/Squeezebox
- OSMC ?
- Rune Audio
?
- ......
- ????

Wie heeft hiermee ervaring en kan mij zeggen of het aan mijn eisen voldoet?
Laatst gewijzigd door Hans Nootdorp op di 31 mei 2016, 20:33, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door hannesie »

Gewoon doen, je merkt vanzelf waar je uitkomt.

Met een beetje risico nemen, en dat je wat tijd kwijt bent, ben je dan veel wijzer geworden.
En Openelec en Kodi zijn in principe het zelfde, ik heb hier ook een U3 en C1 van Odroid.

Dan kan ik, en de Squeezebox draaien, en Kodi.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door Marp »

+1

Overigens zijn OpenElec, RaspBMC, GeeXboX, XBian en Buildroot gewoon kant & klare (geminimaliserde) linuxdistributies waarop Kodi draait. Voor video heb je niets anders nodig dan Kodi, en als je ook de audiomogelijkheden ervan toereikend vindt, hoef je er geen afzonderlijk muziekprogramma meer bij te installeren. In dat geval ben je het snelst klaar als je zo'n kant & klare distributie naar een SD-kaartje schrijft, wellicht te beginnen met OpenElec. Deze wordt erg goed bijgehouden en reageert het vlotst. Bevalt het niet, dan heb je er binnen enkele minuten een andere distributie op gezet.
matjans
Berichten: 447
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 8:50
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door matjans »

ik heb volumio en rune audio draaiend (gehad), beide bevielen prima. Afstandsbediening dmv app of web op idevice/android.

Niet echt een voorkeur, beide werken prima. Stammen beide af van Raspyfy of hoe dat ook heette. Volumio draait nu omdat ik hem later testte dan rune audio. Beide ondersteunden de usb dac die ik had, maar ik zit nog te wachten op een pi zero om mn ebay hifiberry digi+ uit te testen. Als dan 1 van de twee daar problemen mee heeft is voor mij de keuze snel gemaakt.

Over de rest kan ik niets zeggen. Wel wil ik nog eens picoreplayer oid / LMS gebruiken, lijkt me ook wel aardig. Plugin op de Synology, replayer op de pi.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door hannesie »

Misschien anders eens max2play proberen?

Heb net ook weer de Odroid U3 en met de eerste C1 en een losse USB HD aan de praat en tevens een link naar mijn NAS/Server, gaat goed.
muziekfan
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 20:39

Re: welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door muziekfan »

Draai muziek op de platenspeler, cassettedeck, CD speler, tuner (wat een ramp op veel zenders vanwege compressie enz.), maar ook volledig digitaal.
Ik ben de trotse eigenaar van 4 Raspberry Pi's, te weten:

B (2 USB aansluitingen)
B+ (4 USB)
2B
3 (WIFI & Bluetooth)

Alle mediacenters van XBMC heb ik met deze aan de tand gevoeld, met als resultaat op de 2B:

OSMC

Ook draai ik tot volle tevredenheid met een audio only mediaspeler:

Rune Audio (met uitgeschakelde volumeregeling voor bit - perfect weergave (zoals ze zelf beweren)

Ben ook in het bezit van 2 Behringer USB DAC's:

Behringer UCA 200 (RCA uitgang)
Behringer UCA 202 (toslink uitgang)

Deze werken op alle Raspberry Pi 's direct na aansluiten.

Ook gebruik ik de HDMI uitgang van deze mini computer om via een break out/through via toslink weer aan de audio te komen:

DELOCK Audio Extractor 62492

Is een zeer zuinige uitvoering, compleet met 5 V. voeding, en heeft ook een coax (RCA) uitgang SPDIF en een mini hoofdtelefoonaansluiting. (Babyjack)

De Raspberry Pi's staan altijd aan, het verbruik is slechts 2 Watt!
Ook heb ik een van de Rasberry Pi's draaien met een 10 bands grafische equaliser (ALSAEQ)

Deze combinaties leveren naar mijn smaak de beste kwaliteit/prijsverhouding op die ik ooit in hifi land ben tegengekomen!

Vragen hierover?
Bijlagen
RASPBERRY PI
RASPBERRY PI
muziekfan
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 29 mei 2016, 20:39

Re: welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door muziekfan »

Draai muziek op de platenspeler, cassettedeck, CD speler, tuner (wat een ramp op veel zenders vanwege compressie enz.), maar ook volledig digitaal.
Ik ben de trotse eigenaar van 4 Raspberry Pi's, te weten:

B (2 USB aansluitingen)
B+ (4 USB)
2B
3 (WIFI & Bluetooth)

Alle mediacenters van XBMC heb ik met deze aan de tand gevoeld, met als resultaat op de 2B:

OSMC

Ook draai ik tot volle tevredenheid met een audio only mediaspeler:

Rune Audio (met uitgeschakelde volumeregeling voor bit - perfect weergave (zoals ze zelf beweren)

Ben ook in het bezit van 2 Behringer USB DAC's:

Behringer UCA 200 (RCA uitgang)
Behringer UCA 202 (toslink uitgang), beide rond € 30,-

Deze werken op alle Raspberry Pi 's direct na aansluiten.

Ook gebruik ik de HDMI uitgang van deze mini computer om via een break out/through via toslink weer aan de audio te komen:

DELOCK Audio Extractor 62492 ( € 40,37 bij Reichelt punt nl)

Is een zeer zuinige uitvoering, compleet met 5 V. voeding, en heeft ook een coax (RCA) uitgang SPDIF en een mini hoofdtelefoonaansluiting. (Babyjack)

De Raspberry Pi's staan altijd aan, het verbruik is slechts 2 Watt!
Ook heb ik een van de Rasberry Pi's draaien met een 10 bands grafische equaliser (ALSAEQ)

Deze combinaties leveren naar mijn smaak de beste kwaliteit/prijsverhouding op die ik ooit in hifi land ben tegengekomen!

Vragen hierover?
Bijlagen
RASPBERRY PI
RASPBERRY PI
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door Hans Nootdorp »

Is er iemand die ervaring heeft met kodi, Runeaudio en Moode als mediaplayers op de Raspberry Pi ?
http://moodeaudio.org/
Is er een vergelijking te maken met voor/nadelen en wel/niet incl. bepaalde functies?
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: welke mediaplayer op raspberry PI ?

Bericht door toetertje »

Ik gebruik zelf alleen moode. De reden daarvoor is dat het zeer makkelijk
te installeren en configureren is. En het blijft gewoon feilloos werken.
Ik gebruik het voornamelijk met Jriver. Deze streamt dan alles naar de Pi.
De geluidskwaliteit is heel erg goed. Beter, dan met Kodi, dat heb ik wel vergeleken.
Kodi heeft dan wel veel meer mogelijkheden, maar omdat ik de Pi alleen voor
audio gebruik, heeft dat weinig zin.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”