uit 2 oude platenspelers.......

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door PAD »

Hallo Liefhebbers van vinyl,

Leuk om even een tussendoor-projectje te laten zien oftewel; hoe je voor weinig of geen geld een platenspeler kan samenstellen uit junk.

Gebruikte spelers: en Akai 206 c uit de kringloop voor 5 euro. Een JVC QL 7 die ik in mijn bezit had maar waarvan het fantastische loopwerk tot 2 keer toe de geest gaf.
De Akai heeft een gemiddeld goed DD-loopwerk, maar een prutsarm en dito behuizing. De JVC heeft een goede arm van 240 eff. lengte.

De Akai heb ik in een nieuwe behuizing gezet, gemaakt uit mdf en met een ( gerecycled) kersenhouten armboard en dito verstelbare voetjes.

Het resultaat is een fijn klinkende speler die je goed waterpas kan stellen. Het armboard kan er zo af als ik eens een andere ( zelfgemaakte!!) arm wil toepassen.
Het element is een MM Shelter 201. ( kost ca 200 euro )
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door PAD »

grrrrrr....ik zie dat de foto's niet doorkomen. Doe alles volgens de handleiding, wat gaat er verkeerd?

Ah, de bestandsgroote was te groot......
Bijlagen
DSCN9880.jpg
DSCN9879.jpg
dit is de JVC. Het mooie loopwerk wil ik wel weer gerepareerd hebben. Ze zijn zeldzaam aan het worden en erg goed. Als ze lopen.
dit is de JVC. Het mooie loopwerk wil ik wel weer gerepareerd hebben. Ze zijn zeldzaam aan het worden en erg goed. Als ze lopen.
DSCN9079.jpg
hier de akai 206 c
hier de akai 206 c
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door SARK »

=D>
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15170
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door Barry2001 »

Ziet er goed uit hoor, keurig :goedzo:
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door Mr Tube »

Mooi gedaan zo, toch leuk om van oude rommel iets leuks te maken.
Ik heb ook nog een plateau plus DD motor liggen van een Akai, wellicht ook een optie om er een mooie draaitafel van te maken. Vind het plateau wel aan de lichte kant maar die kan wellicht nog verzwaard worden, het simpelst is dat met loodbitumen, daat geeft ook wat demping.

vind die JVC trouwens ook wel een mooi ding!
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door RobertD »

Erg fraai gedaan.

Die Akai draaitafels staan best goed aangeschreven. Leuk project geworden met een heel mooie afwerking.

:goeie: =D>
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door Mr Tube »

Die Akai die ik hier had was een AP D40, echt spuug lelijk in een kuststof bak gebouwd maar een redelijk goed motor plateau combi. Ook de arm best mooi gemaakt als je deze nader onderzoekt, verticaal met een combinatie van kogellagertjes en puntlager dat perfect afgesteld kan worden en horizontaal met kogellagers uitgevoerd. Verder ook weer lelijk afgewerkt met plastic kapjes, technisch dus best goed maarrrr.... echt een net niet platenspeler.
Gebruikersavatar
MickRS
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 06 sep 2013, 20:55
Locatie: Medemblik

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door MickRS »

Nice... 8)
Gebruikersavatar
PAD
Berichten: 218
Lid geworden op: vr 02 mei 2014, 10:08

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door PAD »

Mr Tube schreef:
Mooi gedaan zo, toch leuk om van oude rommel iets leuks te maken.
Ik heb ook nog een plateau plus DD motor liggen van een Akai, wellicht ook een optie om er een mooie draaitafel van te maken. Vind het plateau wel aan de lichte kant maar die kan wellicht nog verzwaard worden, het simpelst is dat met loodbitumen, daat geeft ook wat demping.

vind die JVC trouwens ook wel een mooi ding!
Wel oppassen met het verzwaren van het plateau. De motor heeft niet zo'n hoge torck, het is bepaald geen technics.
Deze loopt wel mooi op snelheid moet ik zeggen, maar het is geen high-end.

De JVC is veel beter. Die is vergelijkbaar met de beroemde denons, maar dan mooier en als ze lopen minstens zo goed.
Je ziet ze zelden nog, maar als je ze vind zijn ze goedkoper dan de Denon loopwerken. Het is vanwege de naam. JVC heeft zijn naam natuurlijk verpest in de loop van de tachtiger jaren, maar eigenlijk geldt dat voor bijna alle Japanse merken. Maar dit loopwerk stamt uit de gouden jaren van direct drive en was een van de beste.

Helaas is er een storing in de gelijkloop. Daarvoor is hij ter reparatie naar een specialist in het oosten van het land geweest. Die heeft hem bijna een jaar gehad omdat naar zijn zeggen er een ic kapot was waar hij niet aan kon komen. Uiteindelijk een donor ic gepakt, maar na 3 weken draaien weer dezelfde klacht. Toen heb ik hem weg gezet. Onlangs kwam ik iemand tegen die hem wel kan maken.
Maar gek genoeg toen ik hem na een half jaar weer tevoorschijn haalde liep hij weer goed. En dat doet hij nu al weken!

Ik ga dit loopwerk de console geven die hij verdient en dan wil ik er een zelfgebouwde arm opzetten. Het wordt een unipivot van ca 10 inch gemaakt van verschillende houtsoorten. De bearing wil ik maken van een zuiver gevormde dartpijlpunt en deze laat ik uitkomen op een stukje materiaal dat ik kan uitwisselen teneinde de beste combinatie te bepalen. Dat kan een stukje keihard hout zijn maar ook messing. De dwarskrachtcompensatie middels een rietje/buisje waar de arm tegen aan loopt, en zo mijmer ik maar verder.......
Gebruikersavatar
buisje
Berichten: 579
Lid geworden op: do 17 nov 2005, 19:51
Locatie: Drenthe

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door buisje »

Ik heb slechte ervaringen met die akai dd donor motor. Heb er 2 staan maar ivm wow en flutter ben ik helemaal afgestapt van dd.
Op dit moment heb ik een simpele project 1 met defecte motor genomen. Motor vervangen van een floppy drive en dat draait super strak. Cd kwaliteit flutter vrij. Wil niet je draaitafel afkraken is mijn ervaring gewoon
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: uit 2 oude platenspelers.......

Bericht door Mr Tube »

buisje schreef:
Ik heb slechte ervaringen met die akai dd donor motor. Heb er 2 staan maar ivm wow en flutter ben ik helemaal afgestapt van dd.
Op dit moment heb ik een simpele project 1 met defecte motor genomen. Motor vervangen van een floppy drive en dat draait super strak. Cd kwaliteit flutter vrij. Wil niet je draaitafel afkraken is mijn ervaring gewoon
zeker als je top prestaties wil ben ik het met je eens maar voor een budget project is het wel aardig

voor mij blijft de winner een Lenco L75 of zoiets
Plaats reactie