Koop je een barkruk.ReneN schreef:Interessante wendingFR_Aad schreef:Mick, zomaar een idee. Die Tangbands bundelen best wel.
Heb je weleens zittend op de vloer geluisterd? Misschien dat de speakers op een sokkel beter klinken. Of wanneer je het paneel met de Tangband bovenaan plaatst???. Hoewel ze dan misschien wel tè hoog komen te zitten?
Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808 of Lowther PM2C
Moderator: Beheerdersteam
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Hahaha, nee de hoogte is geen probleem... Mijn bank is zo laag dat de tangbands op oorhoogte zitten.
Wat ik een beetje mis, let wel, het is een soort van muggenziften, is wat meer dynamiek vanuit de tangband. Missen is nog niet eens het goede woord, maar ik vraag mij gewoon af of het niet nog lekkerder kan. Voor die dynamiek zijn er natuurlijk meerdere oplossingen:
1. Een wat zwaardere versterker. Heb ik gehoord, maar is niet voldoende verbetering...
2. Een hogere xo, zodat het midlaag meer uit de 15"-ers komt, maar dat gaat wel weer ten koste van definitie en versmeert het geluid meer
3. Grotere drivers, zoals dus een 12". Dat idee heb ik eigenlijk opgedaan op het Diyaudio forum, waar enkele hard core OB mannen de Eminence Beta lta 12" combineren met een supertweeter. Ze hebben ook de Tangband en geven aan dat de grote driver een stuk dynamischer klinkt. Maar ook de Beta cx is dan een goede kandidaat.
Optie 3 heb ik dus niet gehoord, vandaar mijn nieuwsgierigheid....
Wat ik een beetje mis, let wel, het is een soort van muggenziften, is wat meer dynamiek vanuit de tangband. Missen is nog niet eens het goede woord, maar ik vraag mij gewoon af of het niet nog lekkerder kan. Voor die dynamiek zijn er natuurlijk meerdere oplossingen:
1. Een wat zwaardere versterker. Heb ik gehoord, maar is niet voldoende verbetering...
2. Een hogere xo, zodat het midlaag meer uit de 15"-ers komt, maar dat gaat wel weer ten koste van definitie en versmeert het geluid meer
3. Grotere drivers, zoals dus een 12". Dat idee heb ik eigenlijk opgedaan op het Diyaudio forum, waar enkele hard core OB mannen de Eminence Beta lta 12" combineren met een supertweeter. Ze hebben ook de Tangband en geven aan dat de grote driver een stuk dynamischer klinkt. Maar ook de Beta cx is dan een goede kandidaat.
Optie 3 heb ik dus niet gehoord, vandaar mijn nieuwsgierigheid....
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Ik heb zelf ook ervaring opgedaan met de bèta 12lta, leuke driver maar bundelt nog meer als de Tangband en heeft toch minder detail. Persoonlijk vind ik 8" een betere verhouding tussen dynamiek en detail, zou dan ook eerder voor een nog hoger rendement 8" gaan, lijkt mij een betere stap qua dynamiek. Een PHL of Supravox bv.
Mvg Reinder
Mvg Reinder
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Die reservering heb ik precies mbt de Beta. Wellicht dynamischer, masr uiteindelijk minder 'mooi'...
De uitdaging bij een 8" fr driver qua gevoeligheid zit m in het feit dat de gevoeligheid pas bij een wat hogere frequentie oploopt. Zo zie je dat de Tangband pas bij 500hz rond de 93db is. Daarvoor is het eerder 90db. Wellicht ook de reden dat de passieve versie pas op 450hz crossed om met de woofers te matchen.
Als ik het rijtje bij Spectrumaudio af ga, zie ik qua betaalbare drivers de AR super8, een enkele Fostex, de Ciare en idd de Supravox 215 bicone die al vrij snel oplopen. Er staat ook een nieuwe tussen de Hiwell 08hf...
De uitdaging bij een 8" fr driver qua gevoeligheid zit m in het feit dat de gevoeligheid pas bij een wat hogere frequentie oploopt. Zo zie je dat de Tangband pas bij 500hz rond de 93db is. Daarvoor is het eerder 90db. Wellicht ook de reden dat de passieve versie pas op 450hz crossed om met de woofers te matchen.
Als ik het rijtje bij Spectrumaudio af ga, zie ik qua betaalbare drivers de AR super8, een enkele Fostex, de Ciare en idd de Supravox 215 bicone die al vrij snel oplopen. Er staat ook een nieuwe tussen de Hiwell 08hf...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Ik zit zelf telkens te kijken naar de Ciare HX201 maar die zijn momenteel slecht leverbaar.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Ik heb ze nu eens 1.2m van de muur getrokken... Holy
Wel een hele slechte foto. 
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Ondanks de afmetingen zijn het echt geen luidsprekers voor grote ruimtes. Ze staan nu net iets meer dan 2 meter van mij af, met 1,5m afstand van elkaar. Had ik nog niet eerder gedaan. Maar wat een Wall of sound.
@Zweitse: je moet hier echt een keer komen luisteren. Ik weet zeker dat je dan snel je project weer oppakt...
@Zweitse: je moet hier echt een keer komen luisteren. Ik weet zeker dat je dan snel je project weer oppakt...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Omgeving Amsterdam is voor mij niet bepaald om de hoek, maar het project is ook zeker nog niet dood. Probleem is ook een beetje dat ik momenteel gewoon met teveel projecten tegelijk bezig benMickRS schreef:@Zweitse: je moet hier echt een keer komen luisteren. Ik weet zeker dat je dan snel je project weer oppakt...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Hallo Mick,
Interessant verhaal, en mooi resultaat. Je maakt mij nieuwsgierig naar het eindresultaat. Mag ik eens langs komen voor een korte luisterindruk? Woon in Katwijk ZH.
Bedenk en bouw zelf al vele jaren esl's echter de laatste 2 jaar op een laag pitje vanwege andere prio's. Ben nog wel bezig met semi gebogen full-range esl en hoop deze eind november te kunnen testen. Weet wat voor impact dipool luidsprekers kunnen hebben. Verslavend! Ook eens Quad esl 63 in huis gehad.
Heb me nog niet voorgesteld bij het forum maar ben dat wel van plan. Moet nog wel leren omgaan met alle mogelijkheden van de site.
Mvg Piet van Duijvenbode uit Katwijk
Interessant verhaal, en mooi resultaat. Je maakt mij nieuwsgierig naar het eindresultaat. Mag ik eens langs komen voor een korte luisterindruk? Woon in Katwijk ZH.
Bedenk en bouw zelf al vele jaren esl's echter de laatste 2 jaar op een laag pitje vanwege andere prio's. Ben nog wel bezig met semi gebogen full-range esl en hoop deze eind november te kunnen testen. Weet wat voor impact dipool luidsprekers kunnen hebben. Verslavend! Ook eens Quad esl 63 in huis gehad.
Heb me nog niet voorgesteld bij het forum maar ben dat wel van plan. Moet nog wel leren omgaan met alle mogelijkheden van de site.
Mvg Piet van Duijvenbode uit Katwijk
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Esl's zijn dun gezaaid op dit forum, zou zeggen, open hier eens een topic over, ben benieuwd!jopi schreef:Bedenk en bouw zelf al vele jaren esl's echter de laatste 2 jaar op een laag pitje vanwege andere prio's. Ben nog wel bezig met semi gebogen full-range esl en hoop deze eind november te kunnen testen. Weet wat voor impact dipool luidsprekers kunnen hebben. Verslavend! Ook eens Quad esl 63 in huis gehad.
Mvg Piet van Duijvenbode uit Katwijk
groet,
Aat
(en on topic maar weer..
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Hi Piet,
Uiteraard ben je welkom om te komen luisteren. En ik ben zeker geinteresseerd in jouw esl verhaal. Vriend van mij heeft Martin Logans en toen hij het laag bij mij hoorde is hij meteen gaan googelen naar electrostaten icm met ob laag....
En eerlijk gezegd lijkt mij dat ook zo ongeveer de ultieme combinatie.
Stuur mij een pb, dan kunnen we afspreken.
Uiteraard ben je welkom om te komen luisteren. En ik ben zeker geinteresseerd in jouw esl verhaal. Vriend van mij heeft Martin Logans en toen hij het laag bij mij hoorde is hij meteen gaan googelen naar electrostaten icm met ob laag....
Stuur mij een pb, dan kunnen we afspreken.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
Mick, als ik zo je foto bekijk zie ik een heleboel glas.
De TV, de schilderijen aan de muur, de glazen tafel.
Als er iets onvriendelijk is voor geluid IMHO is het keiharde oppervlaktes zoals glas.
Heb je wel es wat geëxperimenteerd met wat demping?
groet
Henk
De TV, de schilderijen aan de muur, de glazen tafel.
Als er iets onvriendelijk is voor geluid IMHO is het keiharde oppervlaktes zoals glas.
Heb je wel es wat geëxperimenteerd met wat demping?
groet
Henk
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808, of C
+1!AatV schreef:Esl's zijn dun gezaaid op dit forum, zou zeggen, open hier eens een topic over, ben benieuwd!jopi schreef:Bedenk en bouw zelf al vele jaren esl's echter de laatste 2 jaar op een laag pitje vanwege andere prio's. Ben nog wel bezig met semi gebogen full-range esl en hoop deze eind november te kunnen testen. Weet wat voor impact dipool luidsprekers kunnen hebben. Verslavend! Ook eens Quad esl 63 in huis gehad.
Mvg Piet van Duijvenbode uit Katwijk
groet,
Aat
(en on topic maar weer..)
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan...
Door de tweaks aan mijn buizenbakkie ben ik zeer tevreden hoe de tangband nu klinkt. Het laag wordt nog steeds aangestuurd door de paar tientjes Yamaha van marktplaats. Wellicht ruimte voor verbetering en dus toen ik deze zag staan moest ik wel impulsief reageren...
Hypex ucd400 dus als laagversterking. Ben benieuwd wat dat zal brengen!
Door de tweaks aan mijn buizenbakkie ben ik zeer tevreden hoe de tangband nu klinkt. Het laag wordt nog steeds aangestuurd door de paar tientjes Yamaha van marktplaats. Wellicht ruimte voor verbetering en dus toen ik deze zag staan moest ik wel impulsief reageren...
Hypex ucd400 dus als laagversterking. Ben benieuwd wat dat zal brengen!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Ik heb voor het laag bij mij 2 UCD700's gekocht, bevalt erg goed en ik denk dat jij er ook wel een goed gevoel aan over zult houdenMickRS schreef:Waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan...
Door de tweaks aan mijn buizenbakkie ben ik zeer tevreden hoe de tangband nu klinkt. Het laag wordt nog steeds aangestuurd door de paar tientjes Yamaha van marktplaats. Wellicht ruimte voor verbetering en dus toen ik deze zag staan moest ik wel impulsief reageren...![]()
Hypex ucd400 dus als laagversterking. Ben benieuwd wat dat zal brengen!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
De eindversterker van Hilbren staat nu een paar weken te draaien. Wat als eerste opviel is toch wel de sterk verbeterde definitie van het laag. Die hypex ucd400's hebben ook een nog flink betere controle over de drivers. Vanavond eindelijk de tijd gevonden om ook nog eens wat te draaien aan de knoppen van het filter. Nu gewoon de volle dipole loss compensatie er ingedraaid en het lijkt erop dat het issue van het tekort aan midlaag van de Tang Band behoorlijk gecompenseerd wordt!
wordt vervolgd!
wordt vervolgd!
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Blij dat te horen.
Ik merk zelf ook dat je front end best wel van grote invloed is.
succes , Leon.
Ik merk zelf ook dat je front end best wel van grote invloed is.
succes , Leon.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Is wel logisch toch?leonidas schreef:Ik merk zelf ook dat je front end best wel van grote invloed is.
succes , Leon.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Als in front end = baffle?leonidas schreef:Blij dat te horen.
Ik merk zelf ook dat je front end best wel van grote invloed is.
succes , Leon.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Nee, de aansturing, dus bron en versterking.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Tja, die audiofielen houden er zo hun eigen jargon op na... 
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Dit komt uit de PA techniek toevallig...
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Weer wat geleerd...
Maar inderdaad. Bron en versterking zijn van veel grotere invloed dan ik vroeger dacht. Het laag was met die oude vijf tientjes kostende marktplaats Yamaha niet slecht, maar die hypex jongens doe het toch echt een stuk beter.
En ik heb al eerder aangegeven dat het tweaken van mijn buizenversterker een enorme invloed heeft op de prestaties van de tang band. Gelukkig is het ASP filter top.
Maar inderdaad. Bron en versterking zijn van veel grotere invloed dan ik vroeger dacht. Het laag was met die oude vijf tientjes kostende marktplaats Yamaha niet slecht, maar die hypex jongens doe het toch echt een stuk beter.
En ik heb al eerder aangegeven dat het tweaken van mijn buizenversterker een enorme invloed heeft op de prestaties van de tang band. Gelukkig is het ASP filter top.
Re: Open Baffle project: 2x EA15A en Tang Band w8 1808
Wat bronnen betreft heb ik nog twee projecten te gaan. De Pass Pearl kappa-style en de AFDAC low budget... En dan ook nog een net element voor die Akai!
