(Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Na een tijd inspelen, heb ik een eerste concept scheidingsfilter in elkaar gezet.
Ik gebruik naast CLIO, X-sim als simulatie programma.
Door meten en simuleren zit ik al aardig in de goede richting en klinkt het al erg fraai :D
Nu voorlopig maar weer verder luisteren.
Bijlagen
x-over maestoso.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door dre »

Lekker simpel filtertje!

Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat klinken. 8)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door ray5150 »

Gaan de filters intern gemonteerd worden, of komt er een aparte kast voor ?
Staat me bij dat die kasten behoorlijk vol bracing zaten.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door Henkjan »

RNacoustics schreef:
Na een tijd inspelen, heb ik een eerste concept scheidingsfilter in elkaar gezet.
Ik gebruik naast CLIO, X-sim als simulatie programma.
Door meten en simuleren zit ik al aardig in de goede richting en klinkt het al erg fraai :D
Nu voorlopig maar weer verder luisteren.
krijg je geen opslingering in t laag van de impedantiepiek van de woofer?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

ray5150 schreef:
Gaan de filters intern gemonteerd worden, of komt er een aparte kast voor ?
Staat me bij dat die kasten behoorlijk vol bracing zaten.
De PoC scheidingsfilter met nog standaard componenten heb ik nog los opgebouwd.
De definitieve filter komt onder in de kast achter de aansluit plaat.
Daar is nog genoeg ruimte.
Bijlagen
IMG_1099.jpg
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Henkjan schreef:
RNacoustics schreef:
Na een tijd inspelen, heb ik een eerste concept scheidingsfilter in elkaar gezet.
Ik gebruik naast CLIO, X-sim als simulatie programma.
Door meten en simuleren zit ik al aardig in de goede richting en klinkt het al erg fraai :D
Nu voorlopig maar weer verder luisteren.
krijg je geen opslingering in t laag van de impedantiepiek van de woofer?
Nee valt mij niet op. Het laag is zeer strak. Alle bas loopjes is goed te volgen.
Doordat het een gesloten ontwerp is, is het een relatief makkelijke luidspreker om aan te sturen.
Zelfs mijn OTL's hebben er geen moeite mee.
Dus geen last van BR impedantie gedrag :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door ray5150 »

Roland, houd je wel dit lijstje in de gaten ?
plaatsing%20spoelen.gif
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

ray5150 schreef:
Roland, houd je wel dit lijstje in de gaten ?
plaatsing%20spoelen.gif
Uiteraard :dank:
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door leonidas »

Als je 7 inch IB is zou ik zeker een keertje proberen om hem aan de onderkant "filterloos" in te zetten.
De 11 inch gewoon laten aanvullen aan de onderkant.
Dus lager filteren.

Je hebt dan geen C in de signaalweg van de mid.

Wij hebben dit geprobeerd met de 5 inch en was gehoormatig errug goed !!

Dacht dat je misschien zelfs om die reden een 7 i.p.v. een 5 had gekozen?

gr. Leon
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

leonidas schreef:
Als je 7 inch IB is zou ik zeker een keertje proberen om hem aan de onderkant "filterloos" in te zetten.
De 11 inch gewoon laten aanvullen aan de onderkant.
Dus lager filteren.

Je hebt dan geen C in de signaalweg van de mid.

Wij hebben dit geprobeerd met de 5 inch en was gehoormatig errug goed !!

Dacht dat je misschien zelfs om die reden een 7 i.p.v. een 5 had gekozen?

gr. Leon
De Mid unit C173-06-090 is meer een middentoner en moet dan erg hard werken. Want die krijg dan alle laag voor z'n kiezen.

Nu hoor ik totaal geen stretch.

Bij mijn The Voice met AT 18H52 pas ik dat wel toe, maar die kan wel wat hebben.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

De luidsprekers hebben een lange tijd ingespeeld en heb ik nu nagenoeg de definitieve scheidingsfilter samengesteld.
De tijd is aangebroken om de filter met goede componenten op te gaan bouwen.
Voor het hoog ga ik de o.a. de Mundorf Supreme SGO condensator inzetten.
Voor keuze van componenten, zie boodschappenlijstje.
Bijlagen
filter.pdf
(47.13 KiB) 81 keer gedownload
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Er is een lange levertijd op de Mundorf Supreme EVO SGO's.
Ik krijg eind volgende week de spullen binnen.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

En de spullen zijn gisteren binnengekomen.
De Audyn-cap Plus zijn een stuk groter dan de standaard MKP's
Bijlagen
WP_20160410_11_45_43_Pro.jpg
WP_20160410_11_46_42_Pro.jpg
WP_20160410_11_52_51_Pro.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door Walt »

Dat noem ik nou eens 'mooi spul'! Vooral die EVO SGO's!

Weerstanden voor het hoog later misschien nog vervangen door Mresist of Duelund?
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Walt schreef:
Dat noem ik nou eens 'mooi spul'! Vooral die EVO SGO's!

Weerstanden voor het hoog later misschien nog vervangen door Mresist of Duelund?
In de proeffilter gebruik ik nu Mox weerstanden. klinkt nu ook al fraai.
Ik ben benieuwd wat de Superes gaan doen.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door Walt »

Als je voor een paar honderd euro investeert in de tweeter condensators, zou ik ook de serie weerstand zo hoogwaardig mogelijk uitvoeren, ik heb goede ervaringen met Mundorf Mresist en Duelund Cast, de Mresist is enorm neutraal, de Cast iets zachter op het tophoog.

Ik had toendertijd een Accuton C11 via Supreme SGO en een duelund weerstand, dat klopte gewoon.
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Ben nu bezig met opstelling van de definitieve filter componenten.
Bijlagen
WP_20160412_19_34_07_Pro.jpg
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

De filters zijn nu klaar om ingebouwd te worden.
Bijlagen
WP_20160417_17_04_38_Pro.jpg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door Walt »

Mooi, mooi, dat beloofd wat qua klank, nu maar snel aansluiten en laten inspelen!
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Vandaag de definitieve scheidingsfilters ingebouwd.
En maar weer luisteren :-({|=
Bijlagen
WP_20160427_14_21_09_Pro.jpg
WP_20160427_14_20_03_Pro.jpg
WP_20160427_14_19_56_Pro.jpg
toetertje
Berichten: 2936
Lid geworden op: ma 29 feb 2016, 18:05
Locatie: Omgeving Enkhuizen.

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door toetertje »

Oei das toch bijna zonde om die mooie filtertjes zo weg te stoppen.
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12407
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door pappaleo »

toetertje schreef:
Oei das toch bijna zonde om die mooie filtertjes zo weg te stoppen.
Ja, ik zou ze voor de units monteren. Lekker in het zicht. :relax:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Nu de luidsprekers met de nieuwe filter componenten een aantal weken draaien, begint het geluidsbeeld op z'n plek te vallen.
Wat mij opvalt is dat voornamelijk het hoog steeds fraaier wordt.
Jan en ik zijn erg tevreden met het uiteindelijke resultaat. De luidsprekers klinken heel uitgewogen en springt nergens uit de band. Wat voor mij een goed teken is voor de lange luistertermijn.
Ik laat de luidsprekers zeker nog een paar weken spelen en dan wellicht zijn er nog hele kleine aanpassingen nodig.
Dan zal ik ook wat meetrapporten publiceren.
Geluidstechnisch zijn de speakers zo goed als af en kunnen wij ze demonstreren in Alphen. :rock:
Vanwege andere verplichtingen, gaat Breda helaas niet lukken! :cry:
Gebruikersavatar
RNacoustics
Berichten: 381
Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
Contacteer:

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door RNacoustics »

Volgende week neem ik de luidsprekers mee naar Alphen http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 26&t=23994. Dan kunnen jullie zelf de luidsprekers komen beluisteren. Ze zijn nog niet afgewerkt, maar geluidstechnisch zijn ze zo goed als klaar. Ik ben benieuwd hoe ze zich gedragen in een andere luisterruimte. Dat is altijd maar weer afwachten.
Gebruikersavatar
Hans Nootdorp
Berichten: 2036
Lid geworden op: di 29 aug 2006, 1:52
Locatie: Nootdorp

Re: (Doorstart) Luidsprekerproject MAESTOSO

Bericht door Hans Nootdorp »

Kun je nog iets zeggen naar het klankverschil tussen het uiteindelijke filter en het filter met de "voorlopige" componenten?
Is natuurlijk moeilijk omdat er enige tijd tussen heeft gezeten. En het is moeilijk omdat het uiteindelijke filter aardig wat Euri zal hebben gekost. Maar ik ben toch benieuwd naar jou ervaring.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”