Grondige revisie Scott 416

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Okke

Grondige revisie Scott 416

Bericht door Okke »

Hallo allemaal,

Laatst heb ik de oude Scott 416 van mijn moeder van zolder gehaald. Die kocht zij destijds samen met de Scott S176 luidsprekers, die ik hier ook nog heb staan en een Thorens platenspeler (helaas ter ziele). Het ding heeft een paar decennia dienst gedaan, en stond nu al weer een tijdje op zolder.

Ik heb besloten hem helemaal op te lappen en er net als bij de Superceiver een bluetooth ontvanger in te zetten, zodat hij weer bij de tijd is. Overigens is de Superceiver nu bij een goede vriendin van mij weer gewoon in vol bedrijf; zoiets is ook de bedoeling voor de Scott.

Ik heb hem aangesloten, en toen bleek er bijna geen geluid meer uit te komen. Ik heb hem opengemaakt, in de veronderstelling dat het vooral een kwestie recappen zou worden. Maar toen viel mijn oog op de transistoren van de eindversterker, die met de ronde koelelementjes er omheen. Met name die links-boven lijkt wel half weggesmolten te zijn. Dit is toch niet hoe die dingen er uit horen te zien?
WP_20160222_011.jpg
WP_20160222_014.jpg
Nougoed, ik ben toch maar begonnen met alles te recappen: voeding, voorversterker en eindversterker. Inputselector op 240 volt gezet, potmeters schoongemaakt, stof d'r uit, en voila hij klinkt weer best! Maar ik blijf toch met die transistoren zitten.. Met veel moeite heb ik de typenummers kunnen achterhalen, dat zijn: 2SA 1861 en 2SC 1860 (en dan staan er nog wat nummers bij).

Het geluid is nu heel aardig, maar ook weer niet top. Hij is naar mijn idee net wat instabiel, en een echt lekkere bas zit er ook niet in. Maargoed het kan zijn dat dit gewoon is wat het model normaal doet, hij is maar 2x 20 watt per slot van rekening.

De vraag is nu: is het de moeite om die transistoren te vervangen? En waarmee zou ik ze dan moeten vervangen? (ik neem aan dat deze stekelvarkentjes niet meer worden gemaakt). Alle info hieromtrent is welkom!

Okke
Ah!buis

Re: Grondige revisie Scott 416

Bericht door Ah!buis »

Okke schreef:
De vraag is nu: is het de moeite om die transistoren te vervangen? En waarmee zou ik ze dan moeten vervangen? (ik neem aan dat deze stekelvarkentjes niet meer worden gemaakt). Alle info hieromtrent is welkom!

Okke
Als het werkt zijn de transistoren in orde.Is wel een oud beestje, ontwerp zal ook wel uit de ouwe doos komen.
Die "stekelvarkentjes" zijn transistors in TO-5 of TO-39 behuizing met een koelvin erover.Zijn nog gewoon tekoop, kijk (EOO)
Kstr.~png.jpg
Kstr.~png.jpg (9.34 KiB) 389 keer bekeken
Anne
Okke

Bericht door Okke »

ah okay, dan laten we de transistoren lekker zitten. Ik vond op de voorversterker nog een beschadigd keramisch condensatortje, dat is dan het laatste dat wordt vervangen. De bluetooth unit is nog wel even onderweg vanuit HongKong, dus we hebben alle tijd..
Okke

Bericht door Okke »

Update:

Inmiddels zit ook de bleutooth er in. Deze keer een unit zonder voedingsstabilisator, niet veel groter dan een simkaart. Deze heeft er nog wel een printje onder zitten. Dat is geen overbodige luxe hoor. Ik heb het ook geprobeerd met een helemaal kale unit, maar dat is niet te doen.
unit.~bmp.jpg
unit.~bmp.jpg (22.63 KiB) 285 keer bekeken
Groot voordeel van deze is verder dat hij een software upgrade heeft bovenop het AD2P protocol dat "lossless" overdracht mogelijk maakt. Dat is dan tot 320 kb/s als ik me niet vergis. Het geluid van deze unit is duidelijk beter dan van de vorige die ik gebruikt heb. Voor nog beter geluid zouden een aparte DAC en op-amp nodig zijn denk ik haast, maar dat is voor deze versterker te hoog gegrepen.
helemaal.JPG
De voeding is een geschakelde 3,3v voeding. Om storing te voorkomen is deze in een aluminium behuizing gebouwd. De versterker is geaard, dus moet kunnen lijkt me. De unit zelf zit daar weer bovenop. Dankzij de dubbele bodem van deze versterker is het bedraden een feestje! Ik ben alleen even vergeten daar een foto van te maken (misschien later).
grondwerk.JPG
unit boven.JPG
unit schuin.JPG
Om het bluetooth signaal de metalen omkasting van de versterker in te krijgen heb ik een "antenne" gemaakt uit een draadje en wat prullaria. De ontvangst is redelijk zo, maar een betere antenne oplossing zou nog wel wenselijk zijn.
antenne.JPG
Toch is er nog iets met die versterker niet 100%. De ruststroom is precies goed (gelukkig maar, want deze kan niet worden bijgesteld). En toch maakt hij, met name als de versterker koud is, bij schelle tonen soms dat geluid alsof hij "clipt", vooral op laag volume. Er zitten nog wel een paar kleine electrolitische condensatortjes bij de volume regeling.. Maar daar kan ik niet goed bij, omdat het frontpaneel er niet meer af kan (2 van de 4 inbusjes zijn dolgedraai en die zitten echt muuuurvast!). Maarja wel grote kans dat het daar aan ligt toch?

Desalniettemin: eenmaal opgewarmd is hij weer het mannetje hoor!
diagonaal.JPG
flair.JPG
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Die antenne op print Okke is waarschijnlijk een uitgedacht dingetje, dat koperpatroon op de print. Vrijwel alle draad lengtes die je hier aan zult solderen zullen een minder effect hebben dan de antenne alleen. Soldeer de draad er maar eens af, vermoedelijk heb je hier (zelfs in de metalen kast) een beter resultaat mee dan met die draad.

Antennes zijn vrijwel altijd geconstrueerd op basis van massa, gnd. Wil je dus toch de antenne naar buiten voeren zou je de antenne op de print kunnen uitschakelen door bv componentjes op de print te verwijderen die er zitten om de uitgang van de chip te matchen naar de antenne toe. Die uitgangen zijn vrijwel altijd 50 Ohm uit, dus daar kun je direkt aan solderen, met de mantel aan de gnd van de print. Misschien zit die zelfs wel naar buiten gevoerd op jou bordje, kan het zo op de foto niet zien, dan is het helemaal eenvoudig.

Je maakt vervolgens een antenne connector op je kast, met daaraan een voor bluetooth geschikte antenne. Heb je hier geen zin in of wordt het te complex, dan zal de ge-etste antenne op de print alleen beter voldoen dan een stuk draad eraan solderen.
Okke

Bericht door Okke »

Ja ik ben er wel mee aan het experimenteren geweest hoor. Zonder een draadje naar buiten toe heeft de bluetooth geen ontvangst (deksel d'r op = signaal weg). Een iets langer draadje rechtstreeks omhoog de omkasting uit leek het nog een fractie beter te doen, maar dat is natuurlijk geen gezicht. Achteraf wel stom dat ik geen coaxiaal kabeltje hebt gebruikt, dat kan ik eventueel nog wel doen.
aansluitingen.JPG
Ik heb ze wel gezien met een duidelijke aansluiting voor een externe antenne, maar die zie ik hier niet direct. De aansluitingen van de unit zijn net anders dan de schema's die op internet te vinden zijn, maar gelukkig hebben ze het er op gezet. Rechts-boven zitten de audio aansluitingen, dan wat bedieningsaansluitingen (knopjes), links-onder de voeding (GND & BAT) en links boven indicator ledjes. Zou een van die anderen een antenneaansluiting zijn?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Nee zit er niet bij, zou waarschijnlijk ook teveel de antenne performance beinvloeden. Die MOSI, MISO, CS e.d. zijn kreten uit serieel data gebeuren. Aan de antenne op de pcb zitten wat componentjes om te matchen, misschien kun je aan de hand daarvan herleiden wat de antenne uitgang is. Dan moet je daar nog een droadie aan zien te pielen. De chip zelf is een BGA (Ball Grid Array) zo te zien, met contactjes aan de onderkant, daar kom je niet bij.
Plaats reactie