ver-herbouw Vifa Delta
Moderator: Beheerdersteam
Re: ver-herbouw Vifa Delta
Enne, dat van die units in de baffle van je center, dat had je natuurlijk graag wat eerder gehoord.
Ik had er in elk geval niet op gelet.
Re: ver-herbouw Vifa Delta
Hallo Wouter
Dank voor het compliment en de tip, maar dat is iets wat ik zelf ook al bedacht had omdat de afwerklaag zo knetter hard is!
Daar komt dat afgeknipte spijkertje nooit vanzelf in!
En wat de center betreft:
Heb ongeveer een jaar geleden een proefmodelletje gemaakt van in elkaar geschroefd spaanplaat. Die heeft dus een hele tijd staan proefdraaien en als center fungeerde en klonk het, in mijn oren, helemaal niet slecht.
Was op het forum al info tegengekomen over plaatsing van mid/hoog units, maar toen zat mijn baffle er al in...
Maar als de grote jongens klaar zijn kan het maar zo zijn dat ik nog een aanpassing in de baffle maak en ga testen of ik daar veel verschil in hoor.
Heb ik tenminste weer wat te doen, want wat moet ik met mn vrije tijd als dit project klaar is?
Oh ja, de achterluidsprekers ook gaan ombouwen tot zuiltjes van betonplex...
Dank voor het compliment en de tip, maar dat is iets wat ik zelf ook al bedacht had omdat de afwerklaag zo knetter hard is!
Daar komt dat afgeknipte spijkertje nooit vanzelf in!
En wat de center betreft:
Heb ongeveer een jaar geleden een proefmodelletje gemaakt van in elkaar geschroefd spaanplaat. Die heeft dus een hele tijd staan proefdraaien en als center fungeerde en klonk het, in mijn oren, helemaal niet slecht.
Was op het forum al info tegengekomen over plaatsing van mid/hoog units, maar toen zat mijn baffle er al in...
Maar als de grote jongens klaar zijn kan het maar zo zijn dat ik nog een aanpassing in de baffle maak en ga testen of ik daar veel verschil in hoor.
Heb ik tenminste weer wat te doen, want wat moet ik met mn vrije tijd als dit project klaar is?
Oh ja, de achterluidsprekers ook gaan ombouwen tot zuiltjes van betonplex...
Laatst gewijzigd door Roland65 op vr 18 mar 2016, 17:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: ver-herbouw Vifa Delta
He Mark
Een (ver)bouw topic is natuurlijk niet compleet zonder grafieken!
Nou heb ik daar niet zo heel veel kaas van gegeten, zeg maar geen, maar wat ik uit je woorden begrijp is dat het grotere kastvolume geen nadelige invloed heeft op de kwaliteit van de bas weergave, maar dat ik moet oppassen voor hogere luister volumes?
Dus toch het kastvolume iets verkleinen door een extra schot tussen mid/hoog en laag compartiment zodat ik dichter bij die 60/65 liter kom?
En heeft dat dan ook invloed op de lengte en diameter van de BR pijp?
In de huidige kast zit dit schot er volgens mij niet en ik vind het laag een beetje tegen vallen. Kan dat een oorzaak zijn?
De vorige eigenaar had er geen klagen over, maar die had er dan ook een paar extra mono blokken op aangesloten.
Ik speel zelf met een Denon AVR 3806 en de subwoofer vult het geheel wel mooi aan, maar zonder zou toch ook al een mooi resultaat moeten geven.
Wat betreft de center:
No worries guys!
Maakt niet uit, ik zie het ook als een leer en probeer proces en nu heb ik weer wat geleerd.
Mooie uitdaging om te proberen zo nauwkeurig te frezen dat een andere baffle er moeiteloos in past.
Nogmaals, het was me nog niet echt opgevallen dat het niet goed klonk bij het luisteren van film/muziek dvd's, maar het kan dus zomaar nog beter/fijner worden!
Als het morgen een beetje weer is maar eens proberen de zij-panelen van een afgerond kantje te voorzien.
Wordt vervolgd!
Een (ver)bouw topic is natuurlijk niet compleet zonder grafieken!
Nou heb ik daar niet zo heel veel kaas van gegeten, zeg maar geen, maar wat ik uit je woorden begrijp is dat het grotere kastvolume geen nadelige invloed heeft op de kwaliteit van de bas weergave, maar dat ik moet oppassen voor hogere luister volumes?
Dus toch het kastvolume iets verkleinen door een extra schot tussen mid/hoog en laag compartiment zodat ik dichter bij die 60/65 liter kom?
En heeft dat dan ook invloed op de lengte en diameter van de BR pijp?
In de huidige kast zit dit schot er volgens mij niet en ik vind het laag een beetje tegen vallen. Kan dat een oorzaak zijn?
De vorige eigenaar had er geen klagen over, maar die had er dan ook een paar extra mono blokken op aangesloten.
Ik speel zelf met een Denon AVR 3806 en de subwoofer vult het geheel wel mooi aan, maar zonder zou toch ook al een mooi resultaat moeten geven.
Wat betreft de center:
No worries guys!
Maakt niet uit, ik zie het ook als een leer en probeer proces en nu heb ik weer wat geleerd.
Mooie uitdaging om te proberen zo nauwkeurig te frezen dat een andere baffle er moeiteloos in past.
Nogmaals, het was me nog niet echt opgevallen dat het niet goed klonk bij het luisteren van film/muziek dvd's, maar het kan dus zomaar nog beter/fijner worden!
Als het morgen een beetje weer is maar eens proberen de zij-panelen van een afgerond kantje te voorzien.
Wordt vervolgd!
Re: ver-herbouw Vifa Delta
Het is een trade-off. Een grotere BR-kast zal diep laag beter (luider) kunnen weergeven, hier rond de 25-35Hz. Dat houdt helaas ook in dat de belastbaarheid bij ongeveer 50-60Hz wat inzakt (maar niet om van te schrikken in de huiskamer). Maak je de kast kleiner, dan verminder je de maximale geluiddruk in het diepe laag (en ook de SPL-curve). Bij een kast als die van jou zou ik gaan voor de diepe afstemming.
Re: ver-herbouw Vifa Delta
Dank je Mark, gewoon openlaten dus en alleen bracing.
Verder vandaag de randjes van de zijpanelen aan de voorkant afgerond.
Heb nog een beetje moeite om goed strak te eindigen, maar met een rest-stukje betonplex aan het eind gaat het een stuk makkelijker.
Ik ben iig best tevreden!
Bij de laatste foto een kleine afwijking, maar bij de laatste van de 4 was het helemaal naar de zin.
Gelukkig zit het aan de onderkant, dus het zal niet heel erg opvallen.
Of zoals mijn vader, tot vervelens toe altijd zei: Wie hard loopt ziet het niet en wie zaggies loopt denkt er niet aan....
Nou is dat niet mijn insteek, heb het liever helemaal perfect, maar als er dan toch iets mis moet gaan, dan maar aan de onderkant.
Oefenen, oefenen, oefenen....
Bij mijn proefmodelletje center speaker bleek dat bij het frezen van de gaten in de baffle er toch kans is op kleine krasjes in de afwerklaag van de betonplex.
Bij normaal plaatmateriaal ff schuren en klaar, maar deze laag blijft in het zicht, dus geen optie.
Via een collega, die in z'n vrije tijd nog wel eens stickers op auto's plakt, een rest stuk folie gekregen, die mooi kon dienen als bescherm laag voor de baffles.
En zo heb je voor dat je het weet 2 strak blauwe baffles!
Nu kan ik naar harte lust passen, meten en afschrijven waar de units moeten komen zonder dat er lijntjes zichtbaar blijven!
Toch weer een productief middagje geweest!
Wordt vervolgd!
Verder vandaag de randjes van de zijpanelen aan de voorkant afgerond.
Heb nog een beetje moeite om goed strak te eindigen, maar met een rest-stukje betonplex aan het eind gaat het een stuk makkelijker.
Ik ben iig best tevreden!
Bij de laatste foto een kleine afwijking, maar bij de laatste van de 4 was het helemaal naar de zin.
Gelukkig zit het aan de onderkant, dus het zal niet heel erg opvallen.
Of zoals mijn vader, tot vervelens toe altijd zei: Wie hard loopt ziet het niet en wie zaggies loopt denkt er niet aan....
Nou is dat niet mijn insteek, heb het liever helemaal perfect, maar als er dan toch iets mis moet gaan, dan maar aan de onderkant.
Oefenen, oefenen, oefenen....
Bij mijn proefmodelletje center speaker bleek dat bij het frezen van de gaten in de baffle er toch kans is op kleine krasjes in de afwerklaag van de betonplex.
Bij normaal plaatmateriaal ff schuren en klaar, maar deze laag blijft in het zicht, dus geen optie.
Via een collega, die in z'n vrije tijd nog wel eens stickers op auto's plakt, een rest stuk folie gekregen, die mooi kon dienen als bescherm laag voor de baffles.
En zo heb je voor dat je het weet 2 strak blauwe baffles!
Nu kan ik naar harte lust passen, meten en afschrijven waar de units moeten komen zonder dat er lijntjes zichtbaar blijven!
Toch weer een productief middagje geweest!
Wordt vervolgd!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: ver-herbouw Vifa Delta
Raamfolie is ook ideaal als tijdelijke bescherming. Ligt gewoon bij de bouwmarkt.
Re: ver-herbouw Vifa Delta
Maar dit was gratis en het is heel dun, dus voor diepte frezen hoef ik niks te corrigeren 
Re: ver-herbouw Vifa Delta
Zo, weer eens tijd voor een update!
Al het freeswerk is gedaan. Ook het gat van de bas reflex-poort al gefreesd. Dat was niet zo slim want de pijp die ik afgelopen week bij speakerland heb opgehaald had een grotere diameter dan ik verwacht had.
Dus met een blokje en latje aan de gang om het gat weer op te vullen en groter te frezen.
Beetje spannend was het wel, maar ging wonderbaarlijk goed!
Het wordt nog wel eens wat...
Ook de interne bekabeling, aansluit unit, pritex, lood bitumen en wol meegenomen. Blij dat ik toch niet met de motor ben gegaan...
Na een eerste lijmpoging die mislukte, de zijwanden bleven zonder ondersteuning niet haaks staan dus alles weer uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, vandaag de tweede poging met een extra lading lijmklemmen ondernomen.
Nu maar afwachten hoe het allemaal aan elkaar blijft zitten!
Blijft lastig om betonplex te lijmen. Bij de eerste poging de truuk met de afgeknipte spijkertjes geprobeerd, maar het grote nadeel is dat er niet meer te corrigeren valt.
Dus deze keer zonder gedaan.
Ook aan het experimenteren geweest met deuvels, maar om die recht in de kopse kant te boren was een bijna onmogelijke opgaaf, dus ervoor gekozen om dit toch maar niet te doen.
Met het juiste boorhulpje was het waarschijnlijk wel gelukt, maar budget laat niet alles toe...
Verder besloten de mid-pot uit de oorspronkelijke speaker te laten zitten, want montage kit losmaken schiet niet op.
Dus van het orginele piramide model de mid/hoog ruimte uitgerekend om een apparte kamer te maken in de nieuwe.
Gelukkig is mijn broer wiskunde leraar, want ik kreeg het niet voor elkaar.
Nu 2 dagen wachten tot de lijm uitgehard is en kijken hoe het resultaat geworden is.
Het ziet er goed uit, maar je kunt het pas goed beoordelen als de klemmen weg zijn.
Ben benieuwd.
Al het freeswerk is gedaan. Ook het gat van de bas reflex-poort al gefreesd. Dat was niet zo slim want de pijp die ik afgelopen week bij speakerland heb opgehaald had een grotere diameter dan ik verwacht had.
Dus met een blokje en latje aan de gang om het gat weer op te vullen en groter te frezen.
Beetje spannend was het wel, maar ging wonderbaarlijk goed!
Het wordt nog wel eens wat...
Ook de interne bekabeling, aansluit unit, pritex, lood bitumen en wol meegenomen. Blij dat ik toch niet met de motor ben gegaan...
Na een eerste lijmpoging die mislukte, de zijwanden bleven zonder ondersteuning niet haaks staan dus alles weer uit elkaar gehaald en schoon gemaakt, vandaag de tweede poging met een extra lading lijmklemmen ondernomen.
Nu maar afwachten hoe het allemaal aan elkaar blijft zitten!
Blijft lastig om betonplex te lijmen. Bij de eerste poging de truuk met de afgeknipte spijkertjes geprobeerd, maar het grote nadeel is dat er niet meer te corrigeren valt.
Dus deze keer zonder gedaan.
Ook aan het experimenteren geweest met deuvels, maar om die recht in de kopse kant te boren was een bijna onmogelijke opgaaf, dus ervoor gekozen om dit toch maar niet te doen.
Met het juiste boorhulpje was het waarschijnlijk wel gelukt, maar budget laat niet alles toe...
Verder besloten de mid-pot uit de oorspronkelijke speaker te laten zitten, want montage kit losmaken schiet niet op.
Dus van het orginele piramide model de mid/hoog ruimte uitgerekend om een apparte kamer te maken in de nieuwe.
Gelukkig is mijn broer wiskunde leraar, want ik kreeg het niet voor elkaar.
Nu 2 dagen wachten tot de lijm uitgehard is en kijken hoe het resultaat geworden is.
Het ziet er goed uit, maar je kunt het pas goed beoordelen als de klemmen weg zijn.
Ben benieuwd.
