Ik zou een Lorlin in het front douwen, en op de plek van de schakelaar een paar dubbelpolige relais parkeren.ds23man schreef:Hoe vaak schakel je over?![]()
![]()
Technics SU-8099 bias labiel -> cross-over
Moderator: Beheerdersteam
Re: Technics SU-8099 bias labiel -> cross-over
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nou draaien de meeste mensen met 1 draaitafel, dus die schakelaar op de print even in de juiste stand zetten voor mm of mc. Verder niet druk over maken.
Heb twee platenspelers, één met een MC cartridge en één met MM. Die zijn beide aangesloten. Mocht ik slechts één platenspeler gebruiken dan zou ik die schakelaar gewoon weglaten en brugjes op de print solderen. Anderzijds stoort de gedachte me wel dat er een schakelaar buiten gebruik is gesteld.ds23man schreef:Hoe vaak schakel je over?![]()
![]()
Wordt heel wat relais voor dat schakelen, 4 sekties-3standen.Nml. 1MC _ 1MM _2MM.ray5150 schreef:Ik zou een Lorlin in het front douwen, en op de plek van de schakelaar een paar dubbelpolige relais parkeren.ds23man schreef:Hoe vaak schakel je over?![]()
![]()
Op dit ding zitten alle nodig kontakten https://www.eoo-bv.nl/draai/3925-draai- ... orlin.html
Kan misschien op een beugeltje in de buurt van 't schakelgebeuren en zo dat een verleng-as op de juiste plaats buitenkomt ?
Anne
Kan die schakelaar niet gewoon op het frontpaneel en met (afgeschermde) veelpolige kabel(s) verbonden met de print? De te overbruggen afstand is 25 cm. Of is dat misschien te gevoeilig voor storingen of instraling?
De huidige schuifschakelaar zit op de print diep verborgen tussen een hoop componenten en is eigenlijk niet bereikbaar. Er is ook zeer weinig vrije ruimte; vlak ernaast zit de voorversterker print. De nieuwe schakelaar zal dus op de frontplaat moeten komen. Anderzijds, de huidige draaiknop zit op de frontplaat een heel eind verder. Vandaar dat ze die hebben verbonden met een soepele band die ongehinderd overal doorheen kan slingeren.Ah!buis schreef:Wordt heel wat relais voor dat schakelen, 4 sekties-3standen.Nml. 1MC _ 1MM _2MM.ray5150 schreef:Ik zou een Lorlin in het front douwen, en op de plek van de schakelaar een paar dubbelpolige relais parkeren.ds23man schreef:Hoe vaak schakel je over?![]()
![]()
Op dit ding zitten alle nodig kontakten https://www.eoo-bv.nl/draai/3925-draai- ... orlin.html
Kan misschien op een beugeltje in de buurt van 't schakelgebeuren en zo dat een verleng-as op de juiste plaats buitenkomt ?
Anne
Schakelaar verbinden met de print kan wel.Is wat prutswerk want 8 verbindingen, 2x Ph1, 2xPh2, 2x MMin en 2x MCin.Berre schreef:Kan die schakelaar niet gewoon op het frontpaneel en met (afgeschermde) veelpolige kabel(s) verbonden met de print? De te overbruggen afstand is 25 cm. Of is dat misschien te gevoeilig voor storingen of instraling?
Alles afgeschermt, ook de schakelaar zelf (konserven blikje erom of zo).
Met afgeschermd tweelingsnoer zijn 't 4 draden.
Anne
- Bijlagen
-
- zwpedy.pdf
- (111.59 KiB) 44 keer gedownload
Heb nog een paar meter meerpolig afgeschermde signaalkabel gevonden, helaas slechts 3 maal twisted pair afgeschermd + 3 geleiders niet afgeschermd. Geen idee waarvoor die ook alweer diende, ligt al meer dan 20 jaar in de kelder.Ah!buis schreef:Schakelaar verbinden met de print kan wel.Is wat prutswerk want 8 verbindingen, 2x Ph1, 2xPh2, 2x MMin en 2x MCin.Berre schreef:Kan die schakelaar niet gewoon op het frontpaneel en met (afgeschermde) veelpolige kabel(s) verbonden met de print? De te overbruggen afstand is 25 cm. Of is dat misschien te gevoeilig voor storingen of instraling?
Met afgeschermd tweelingsnoer zijn 't 4 draden.
Anne
Bedankt voor de tips. Als ik het originele onderdeel niet kan vinden voor een redelijke prijs dan zal het deze schakelaar worden. Prutswerk schrikt me niet af, heb al veel lastigere dingen gedaan.
Dat was ook de reden waarom ik voorstelde om relais te gebruiken, zo dicht mogelijk bij de originele plek.Ah!buis schreef:Schakelaar verbinden met de print kan wel.Is wat prutswerk want 8 verbindingen, 2x Ph1, 2xPh2, 2x MMin en 2x MCin.Berre schreef:Kan die schakelaar niet gewoon op het frontpaneel en met (afgeschermde) veelpolige kabel(s) verbonden met de print? De te overbruggen afstand is 25 cm. Of is dat misschien te gevoeilig voor storingen of instraling?
Voordeel daarvan is dat de draaischakelaar alleen DC hoeft te schakelen en geen audio.
Ook is dus dan de weg die die audiosignalen afleggen zo kort mogelijk.
Moet wel het relais spul in z'n geheel afgeschermd.En dan is dat niet alles, er zijn drie relais met elk twee omschakelaars nodig of een minder met een relais dieray5150 schreef:Dat was ook de reden waarom ik voorstelde om relais te gebruiken, zo dicht mogelijk bij de originele plek.Ah!buis schreef:Schakelaar verbinden met de print kan wel.Is wat prutswerk want 8 verbindingen, 2x Ph1, 2xPh2, 2x MMin en 2x MCin.Berre schreef:Kan die schakelaar niet gewoon op het frontpaneel en met (afgeschermde) veelpolige kabel(s) verbonden met de print? De te overbruggen afstand is 25 cm. Of is dat misschien te gevoeilig voor storingen of instraling?
Voordeel daarvan is dat de draaischakelaar alleen DC hoeft te schakelen en geen audio.
Ook is dus dan de weg die die audiosignalen afleggen zo kort mogelijk.
Anne
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 17 mar 2016, 10:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Met3 Vier van deze is dat best op te lossen.
https://www.eoo-bv.nl/relais-klein/5649 ... dil5k.html
En dan op de PCB zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke schakelaar plaatsen. (niet meer dan een paar cm. afstand houden.)
En dan op de PCB zo dicht mogelijk bij de oorspronkelijke schakelaar plaatsen. (niet meer dan een paar cm. afstand houden.)
Laatst gewijzigd door ray5150 op do 17 mar 2016, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, dat zien 'r mooie relais uit.Maar daarmee is 't niet klaar, moet nog aan 5V zien te komen en een schakelaar met drie standen.ray5150 schreef:Met3Vier van deze is dat best op te lossen.
Moet Berre zelf maar beslissen, hij moet 't doen, ik niet
Ook nog even vorige bericht verbeterd, was blijkbaar beetje te laat gisteren om nog goed te tellen
Anne
Even de verandering hier ook
Laatst gewijzigd door Ah!buis op do 17 mar 2016, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Mozes kriebel, moet ik nu ook nog gaan uitleggen dat je daar je een 7805 voor toepast
Ik geef alleen maar aan hoe ik dat zou oplossen.
Er zijn meerdere methoden mogelijk, elk met hun eigen voor en nadelen.
Ik ookray5150 schreef:Mozes kriebel, moet ik nu ook nog gaan uitleggen dat je daar je een 7805 voor toepast![]()
Anne
Sinds gisteren overweeg ik de knettergekke optie om die originele schuifschakelaar gewoon te laten zitten en het trek-en-duw systeem te redden met een eindje versnellingskabel van een fiets, jawel een stukje derailleurkabel!
Maar aangezien staalkabel zich moeilijk of niet laat solderen zou ik de buitenmantel van de fietskabel behouden en er een stugge, gladde koperdraad doorheen steken. Dat koper kan ik aan het palletje solderen dat de schuifschakelaar verplaatst. Voordeel hiervan is dat de originele schakelaar makkelijk kan worden losgemaakt als die print er ooit weer eens uit moet.
Aan de kant van de draaiknop, op de frontplaat, ben ik er nog niet uit. De moeilijkheid zit daar in het feit dat het tandwiel in die draaiknop de kabel moet doen bewegen. Dat tandwiel kan ik niet zomaar aan de koperkabel doen aangrijpen. Daarvoor moet ik nog iets bedenken. Misschien een tweetal centimeter plat bandstaal waarin ik de gaatjes kan boren voor dat tandwiel. Het zal priegelwerk worden, maar ik heb al gekkere dingen gedaan die toch goed zijn afgelopen.
Maar aangezien staalkabel zich moeilijk of niet laat solderen zou ik de buitenmantel van de fietskabel behouden en er een stugge, gladde koperdraad doorheen steken. Dat koper kan ik aan het palletje solderen dat de schuifschakelaar verplaatst. Voordeel hiervan is dat de originele schakelaar makkelijk kan worden losgemaakt als die print er ooit weer eens uit moet.
Aan de kant van de draaiknop, op de frontplaat, ben ik er nog niet uit. De moeilijkheid zit daar in het feit dat het tandwiel in die draaiknop de kabel moet doen bewegen. Dat tandwiel kan ik niet zomaar aan de koperkabel doen aangrijpen. Daarvoor moet ik nog iets bedenken. Misschien een tweetal centimeter plat bandstaal waarin ik de gaatjes kan boren voor dat tandwiel. Het zal priegelwerk worden, maar ik heb al gekkere dingen gedaan die toch goed zijn afgelopen.
Waarom zou ik me nu een beetje als 1 van die 2 honden voelen ?
Anne
Anne
In het verre verleden heb ik weleens een remkabel van m'n brommer gesoldeerd met de brander en ook weleens boven het gasfornuisBerre schreef:Sinds gisteren overweeg ik de knettergekke optie om die originele schuifschakelaar gewoon te laten zitten en het trek-en-duw systeem te redden met een eindje versnellingskabel van een fiets, jawel een stukje derailleurkabel!
Weliswaar met S39 en dat wil je waarschijnlijk zover mogelijk van je elektronica verwijderd houden,
maar het gaat wel.....
Aad
O, maar het is lang niet zeker dat mijn poging om die defecte kabel te redden zal lukken; integendeel, voor die verbinding met de draaiknop heb ik nog geen betrouwbare oplossing.Ah!buis schreef:Waarom zou ik me nu een beetje als 1 van die 2 honden voelen ?![]()
Anne
Vraag eens bij een rcmodelbouw winkel naar een bowdenkabel.
Is net zoiets als een remkabel voor een fiets, alleen dunner en soepeler.
Een beetje zaak heeft ook een assortiment hulpstukjes.
Kan je veel werk schelen.
Is net zoiets als een remkabel voor een fiets, alleen dunner en soepeler.
Een beetje zaak heeft ook een assortiment hulpstukjes.
Kan je veel werk schelen.