Chipamp.com LM3886 versterker

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gideon1990

Chipamp.com LM3886 versterker

Bericht door Gideon1990 »

Ik heb deze middag een setje PCBs en twee LM3886 besteld op chipamp.com, daar zijn de PCBs momenteel voor de halve prijs. dus wie nog van plan was om daar iets te bestellen; doe het nu :)

qua behuizing twijfel ik nog een beetje:
behuizing 1
behuizing 1
100-aluminium-diy-box-case-with-heatsink-320x248x70mm.jpg (6.17 KiB) 933 keer bekeken
http://www.audiophonics.fr/en/aluminium ... -9961.html
lekker strak en slang design maar helaas de duurste met 75 euro
behuizing 2
behuizing 2
box-100-aluminium-260x166x70mm.jpg (6.56 KiB) 933 keer bekeken
http://www.audiophonics.fr/en/aluminium ... -9500.html
Robuust en met strak frontpaneel waar ik dan geen knoppen in zal zetten, de goedkoopste met 40 euro, helaas misschien erg krap
behuizing 3
behuizing 3
http://www.audiophonics.fr/en/aluminium ... -9499.html
Ietwat groter dan de vorige, zelfde looks maar nu met knoppen voor 70 euro
behuizing 4
behuizing 4
diy-box-case-100-aluminium-with-heatsink-257x211x90mm.jpg (8.21 KiB) 933 keer bekeken
http://www.audiophonics.fr/en/aluminium ... -9956.html
vergelijkbaar met de vorige twee, meer dan genoeg ruimte, lekker strak, 60 euro maar helaas geen voorgeboorde gaten

De rest van de onderdelen wilde ik gaan bestellen bij dickbest waarbij ik misschien deze condensators pak wanneer ik een behuizing met flink wat ruimte neem. Maar het zijn wel gebruikte, ik weet niet wat ik daarvan zou moeten verwachten...

tjah binnenkort meer dus, maar de eerste onderdelen zijn dus al besteld :D
Gideon1990

Re: Chipamp.com LM3886 versterker

Ik vraag me af wat beter zal zijn qua capaciteiten in de voeding;
20.000µF uit 1 grote condensator
10.000µF zoals in het pakketje hoort
5*2200µF (of meer) om een hele lage ESR te krijgen.

aansluiting kan in optie 1 en 3 via een draadverbinding op de print worden aangesloten.
Hopelijk zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben :)
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Met een LM3886 heb je altijd twee condensators.Ofwel een + en - voeding danwel een koppel-C voor de LS.
Anne
John P

Bericht door John P »

Ik heb ooit ergens gelezen dat een grotere condensator als 10k leidt tot een slome bas. Dit is echter allemaal van horen zeggen.
Gideon1990

Ah!buis schreef:
Met een LM3886 heb je altijd twee condensators.Ofwel een + en - voeding danwel een koppel-C voor de LS.
Anne
dat is bekend :)
John P schreef:
Ik heb ooit ergens gelezen dat een grotere condensator als 10k leidt tot een slome bas. Dit is echter allemaal van horen zeggen.
ja dat is het probleem, je leest zoveel maar wat is nou ergens op gebaseerd en wat is voodoo. Voor zover mijn kennis reikt zou je zeggen dat een grotere condensator, liefst met een hele lage ESR, ervoor zal zorgen dat je voedingsspanning minder inzakt bij vermogens pieken door de grote capaciteit en dat de piekstroom hoog kan zijn door een de lage interne weerstand. Een kleine capaciteit op de voedingsrails zal er daarentegen voor zorgen dat je voedingsspanning ietwat kan inzakken bij vermogenspieken en dat je met een beetje pech clipping krijgt (voedingsspanning komt zo dicht bij de uitgangsspanning dat je versterker de pieken van je signaal afkapt) en/of dat je versterker niet genoeg stroom krijgt omdat de condensator niet genoeg stroom kan leveren door een te hoge ESR. Je zou kunnen zeggen dat door de grote capaciteit de bas respons dus "beter" wordt omdat de versterker die vermogenspieken veel beter kan af verwerken, wat dus misschien voor sommigen erin resulteert dat ze de bas geluiden te aanwezig vinden.
Maar als dat waar is, impliceer je in feite dat je versterker niet de theoretisch perfecte versterker mag zijn en de bassen moet afzwakken (niet lineaire versterking van lage tonen door door je chip even daargelaten). En dat is ietwat dubieus in mijn ogen aangezien iedereen altijd probeert om zo weinig mogelijk vervorming te krijgen zoals de myref fremen, modulus86 en andere varianten die astronomisch lage THD waarden laten zien. En of dat soort lage THD waarden nut heeft wanneer je kijkt naar de vervorming die een speaker oplevert is weer een andere discussie :hide: (fascinerend is het in ieder geval wel)

maja, volknallen met condensators of niet, dat blijft een beetje de vraag :think:
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zo zit het niet helemaal. De mate waarin de voedingsspanning inzakt hangt af van de grootte van je transformator, niet zozeer van de grootte van de elco's (binnen zekere grenzen}. De grootte van de condensator bepaalt meer de gelijkgerichte rimpelspaning bij grotere belasting. Dat grote elco's een slome bas veroorzaken, wat dat dan ook zijn moge, is nergens op gebaseerd. Heeft ooit eens iemand in de lucht gegooid maar meer ook niet.

Voor een LM3886 is 10.000uF per rail een mooie waarde.
Gideon1990

Het gaat inderdaad meer over het opvangen van de rimpelspanning, misschien heb ik het een en ander niet helemaal duidelijk verwoord.

Maar dan ga ik gewoon simpelweg voor de 10.000µF en geen extra printplaatjes of toestanden om er nog een batterij condensatoren in te proppen :)
Gideon1990

misschien een ietwat vreemde vraag, maar wat voor speaker aansluitingen zijn handig om op een versterker te zetten. Ik heb nu deze geselecteerd voor de signaal input maar is het wij om die ook te gebruiken voor de speaker uitgang? daarnaast vraag ik me nog af welke stekkers en dergelijke handig zijn om tussen versterker en speaker te gebruiken
ray5150

Bericht door ray5150 »

Chris_T

Bericht door Chris_T »

Of gewoon banaanbussen met schroef: http://www.eoo-bv.nl/index.php?_a=viewP ... ctId=10560, lekker stevig.
Laat in ieder geval de veerklemmen in een zwarte behuizing links liggen, dat is echt troep.
Gideon1990

die zijn duidelijk bedoeld om in de speaker kast te schroeven, maar wat zet je gebruikelijk in het achterpaneel van je versterker. mijn huidige random goedkoop speaker setje gebruikt tulpstekkers (die aan de boxen vastzitten) maar ik weet niet of dit een gangbare oplossing is.

in andere woorden; waar vul ik deze zes gaten mee http://www.audiophonics.fr/9125-thickbo ... 6x70mm.jpg :think:
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Met isolatie ringen zijn ze ook voor een versterker behuizing te gebruiken.
Het lipje van de isolatiering moet dan in het boorgat vallen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zo te zien zitten bij die banaanchassisdelen die Chris aanwijst al isolatie ringen erbij geleverd.
markbakk

Bericht door markbakk »

Gewoon op instrumentklemmen googelen.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Maar dan wel van Hirschmann. :mrgreen:
John P

Bericht door John P »

markbakk schreef:
Gewoon op instrumentklemmen googelen.
MT-60 Metronoom en Chromatisch Stemapparaat - Chromatic Tuner and Metronome
van bol.com
6 productrecensies

Door de Thru Output kun je de MT-60 Gewoon Aangesloten Laten. De Bijgeleverde Pick-up Klem kun je op je Instrument Klemmen en op de MT-60 Aansluiten om zo Zeer Accuraat je ...

Of mijn google is kapot of ik heb een ander profiel.
Gideon1990

Het worden die mooie bussen die Chris linkte. Zien er lekker degelijk uit.

Qua zekering dacht ik 2A langzaam voor de 160VA transformator, of denk ik dan te ruim?
Gideon1990

de printjes zijn binnen, mocht het nog van pas komen: versterker pcb is 30 mm bij 74mm, voedings pcb 73 bij 66 mm

ik ga ze uitrusten met printkroonsteentjes zodat ik alle connecties met een schroefverbinding kan doen (spacing is 5mm voor die plekken)
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Gideon1990 schreef:
Qua zekering dacht ik 2A langzaam voor de 160VA transformator, of denk ik dan te ruim?
Wat ik aan de datasheets bij Amplimo zie (trafo fabrikant), gebruiken ze daar een primaire zekering berekent op ca. 1.15x van het transformator vermogen.
Met 160VA kom je dan op een 0.8A traag uit, maar misschien moet dat iets meer worden i.v.m. audio.
Een trafo kan kortstondig heel wat meer leveren.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Zoiets. Het gaat bij een zekering om de Rms stroom en die is afhankelijk van het vermogen. Ik mat bij de 24V/120VA trafo's 160W bij vol uitsturen met een sinus in 4 ohm. Daaruit volgt direct de Rms stroom: 160W / 230V = 0,7A Bij trage zekeringen moet je dit met 1,2 vermenigvuldigen i.v.m. verouderen van de zekering. Kom je op 0,84A. Zet er dus een zekering in van 1A per LM3886. Zit je aan de ruime en veilige kant. In de praktijk stuur je de versterker niet vol uit met sinussen, met muziek ligt het gemiddeld vermogen veel lager.
Plaats reactie