My Ref Fremen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Joost1975

My Ref Fremen

Bericht door Joost1975 »

Hallo,

Dit is mijn eerste bericht op dit forum. Ik lees al een tijdje mee met jullie fantastische projecten, maar nog steeds geen bericht geplaatst. Wellicht netjes om mezelf even te introduceren. Ik heet Joost en ben 40 jaar. Ik ben inmiddels 18 jaar docent voertuigentechniek en algemene techniek op een VMBO. Ik heb altijd interesse gehad in hifi. Bezoek ook met regelmaat een beurs.

De leerlingen waarmee ik werk zijn niet altijd even gemotiveerd om de lessen techniek te volgen. Vandaar dat ik opzoek ben gegaan naar een leuk uitdagend werkstuk voor hen. Dat is de reden dat ik met DIY-audio in aanraking ben gekomen. Inmiddels zijn we zo'n 25 Cyburg Needle's verder, en ook een zelfde aantal versterkers met een LM1875. Ik moet zeggen dat de meeste leerlingen en ouders toch aardig enthousiast zijn over dit project. Het hele project maken we zelf, dus ook de behuizing moeten de leerlingen buigen en frezen, pootjes draaien en ook het etsen van de printen. Voor veel leerlingen is het een openbaring als er dan aan het einde ook echt geluid uitkomt. Ze zijn dan echt trots op hun werk. En natuurlijk de ene speaker en versterker zien er netter uit dan de andere......

Maar nu mijn eigen projecten. Ik ben vorig jaar met een collega naar een beurs geweest in Radio Kootwijk, en heb daar de zelfbouw speaker van Jan Didden in elkaar gezet. Ik weet het dit was een bouwpakket dat weinig te maken heeft met de projecten op deze site, maar het was mijn eerste project. En ik dacht laat ik maar onderaan beginnen. Een succeservaring is goed voor het zelfvertrouwen. Deze speakers staan op dit moment wel naar volle tevredenheid te spelen in de kamer, al zal er in de toekomst echt wel iets anders voor in de plaats komen. Suggesties zijn uiteraard welkom. Ik heb al mooie projecten gezien op de site van Tony Gee en Troels.
En dan de titel van dit bericht. Samen met 2 collega's hebben we de My Ref Fremen print zover klaar dat er muziek uitkomt!!! Ik moet zeggen dat ik versteld sta van het geluid. Ik ben wat dat betreft niet veel gewend met mijn oude Pioneer 5.1 setje, maar toch. Ik heb deze print na laten tekenen door een vriend van mij. De printen zijn nu zover klaar om ingebouwd te worden in een mooie behuizing. Ik heb nog een 4 tal printen over, die zal ik op de Marktplaats zetten, samen met nog een 7 tal softstart printjes.
Na dit project MOET er uiteraard ook weer een mooie pre-amp bij komen. Ik zat zelf te denken een een dcb1 hotrod, is dit een goede keuze, of zijn er betere? Graag wel rekening houden met mijn kennis en vaardigheden.........want als ik jullie berichten zie mis ik die nogal. Voor mij is het hoofdzakelijk na maken :( wat een ander bedacht heeft. Voor de volume en keuze regeling zat ik te denken aan de Relaixed, al zie ik wel op tegen de grote hoeveelheid SMD...... Maar dat zou een mooie uitdaging zijn. O:)

Verder ben ik op dit moment ook nog bezig om een Lenco L75 op te knappen.
Alle reacties zijn welkom!!
IMG_2697 (Kopie).~png.jpg
IMG_2698 (Kopie).~png.jpg
IMG_2699 (Kopie).~png.jpg
IMG_2708 (Kopie).~png.jpg
Bijlagen
IMG_2701 (Kopie).~png.jpg
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: My Ref Fremen

Bericht door Henkjan »

Hallo Joost, welkom hier!

:goeie: fantastisch dat je dit soort projecten doet met je leerlingen :goeie:
Shadow

Bericht door Shadow »

Super! De 230 volt nog iets beter afschermen en klaar!
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Leuk Joost! Altijd goed de jeugd te interesseren voor zelfbouw, kan me voorstellen als ze net dat zetje krijgen ze er ook voor gaan. Had vroeger een leraar geschiedenis, boeit je niet zo als guppekop, maar de man kon vertellen als geen ander. Zat in z'n genen. Was ook helemaal stil tijdens z'n lessen, kan me nu nog veel details herinneren van die verhalen.. natuurtalent.

Graag je aandacht hiervoor (ik weet niet waar je huis woont maar ze worden op verschillende plekken in het land gegeven): http://makerfestivaltwente.nl/nl/ 28 en 29 mei 2016.

Veel workshop achtige zaken die kinderen zullen aanspreken en hopelijk dat zetje richting techniek geven. Basis is het hergebruik van spullen en nadenken over hoe iets te gebruiken.

Leuk ding die versterker. Waarom zit daar een draadbrug aan de onderkant ipv een spoor? En waarom zit de uitgang midden op de print? Is niet fout, maar ivm bekabeling in een uiteindelijke behuizing is aan de rand wat praktischer, kun je de draad ook beter weghouden van delen die warm worden.
rjmulder
Contacteer:

Bericht door rjmulder »

Welkom, je zou op zo'n manier toch zo weer naar school heen willen :)

En succes met het opknappen van de Lenco :rock:
ray5150

Bericht door ray5150 »

Van harte welkom, Joost.
Ziet er prachtig uit, wat je ontwikkeld hebt. :goedzo: :goedzo:
Op zo'n manier wil ik ook wel weer terug naar school. :lol:
Laatst gewijzigd door ray5150 op wo 17 feb 2016, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Allen hartelijk dank voor de positieve reacties. Jullie zijn allemaal welkom op mijn school :lol: . Ik weet alleen niet of ik jullie veel kan leren.

@Barry, ziet er interessant uit dat festival, maar niet echt in de buurt. Mijn huis woont in Best (regio Eindhoven). En wat je vragen betreft over de print, ik heb geen idee, het is goed gejat van het origineel van Clave Fremen. Een jongen actief op diyaudio. De versterker zoals hij nu is is een doorontwikkelde versie van de myref rev c Mauro Penasa. En aangezien er veel positieve reacties waren op deze versterker en het voor mij als beginneling nog enigszins te begrijpen is heb ik deze gekozen.

Vanmiddag even in stereo geluisterd, maar het valt me op dat er erg veel bass in zit. Met name in de muziek van Yello en Daft Punk, wellicht dat ik er nog aan moet wennen. Het geluidsbeeld zelf is wel veel rustiger en gedetailleerder, zelfs mijn vrouw hoort het en dat zegt genoeg :sure:
Ik heb wel het idee dat de stemmen uit het linker kanaal sterker naar voren komen. Heb de ingangen al gewisseld, maar ik had niet echt het idee dat dat resultaat opleverde. Komende week eens testen met de printjes van mijn collega. Zijn printjes zijn identiek en hij heeft dezelfde speakers thuis.

IMG_2712.JPG
Joost1975

Bericht door Joost1975 »

Ik heb de versterker gisteren een ochtend laten spelen, en het verschil in stemvolume is nu tussen de beide speakers verdwenen.Is dit het gevolg van het inspelen van een versterker. Met andere woorden, is dit een normaal verschijnsel?

Verder heb ik bovenstaande posts een paar vragen gesteld onder andere met betrekking tot de te kiezen pre-amp en de keuze voor een goede luidspreker in combinatie met deze versterker. Ik zou het leuk vinden als iemand daar zijn visie op los zou laten.
Plaats reactie