807 Single ended - we gaan verder
Moderator: Beheerdersteam
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Net nog even wat zitten meten met de scoop. Ik heb een onvervormde sinus aan de uitgang van 15V-top-top.
Dat is volgens mij 15/2=7,5 en 7,5/wortel 2 = 5,3V RMS.
De belastingsweerstand is 5,6 Ohm, dat zou een output power van (5,3*5,3)/5,6 = 5W zijn. Dat vind ik nogal tegenvallen voor de 807 op 400V met een 4kOhm UGT.
Is er iemand die daar iets over kan zeggen?
Moet ik de tegenkoppeling nog verder terug brengen?
Ik zal ook de spanning op de stuurtrap eens nameten.
Dat is volgens mij 15/2=7,5 en 7,5/wortel 2 = 5,3V RMS.
De belastingsweerstand is 5,6 Ohm, dat zou een output power van (5,3*5,3)/5,6 = 5W zijn. Dat vind ik nogal tegenvallen voor de 807 op 400V met een 4kOhm UGT.
Is er iemand die daar iets over kan zeggen?
Moet ik de tegenkoppeling nog verder terug brengen?
Ik zal ook de spanning op de stuurtrap eens nameten.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Maar weggehaald wat ik hier al gezet had.Morgen (beetje laat nu) maar 's goed nazien om je niet op het verkeerde been te zetten.
Anne
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik wacht geduldig af Anne.
In mijn testopstelling zit een GZ34 die af en toe vonkt, die zal eerdaags de geest wel geven.
Ik durf nog geen 5U4 erin te zetten, die zijn nogal snel op spanning en dat kan de eerste condensator in de voeding niet aan. Dat is een MKP 33uF / 400V. Bij het opstarten zie ik daar nu af en toe al 450V staan.
De spanning op de stuurtrap is ook bijna 400V. De 470Ohm weerstand in mijn schema mag wel 47k worden.
In mijn testopstelling zit een GZ34 die af en toe vonkt, die zal eerdaags de geest wel geven.
Ik durf nog geen 5U4 erin te zetten, die zijn nogal snel op spanning en dat kan de eerste condensator in de voeding niet aan. Dat is een MKP 33uF / 400V. Bij het opstarten zie ik daar nu af en toe al 450V staan.
De spanning op de stuurtrap is ook bijna 400V. De 470Ohm weerstand in mijn schema mag wel 47k worden.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Was ergens iets soortgelijks tegen gekomen.Er zit nog een heel klein friemeltje op de hoek van de blokgolf. Zou dat op te lossen zijn met een RC circuit parallel aan de UGT? Ik heb dat weleens gezien bij balansversterkers, maar zie het nergens in ontwerpen van single ended versterkers. Volgens mij zit het weleens in oude radio's.
Weer gevonden,misschien is dit wat.
Zie bijgevoegd word bestand.
- Bijlagen
-
- 2,2 nF op de Anode.doc
- (48.5 KiB) 93 keer gedownload
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Zo, even de boel op een rijtje gezet (in m'n hoofd dan
)
De belasting van 4k met een voeding van 400V gaan niet erg goed samen.De ruststroom zou groter moeten, mag niet van de 807 (wordt te heet).
Bij 400V zou de belasting rond 6k6 mooi zijn.
Maar een tekening erbij,De blauwe lijn is wat je hebt.Naar rechts loopt ie vast tegen de nullijn na 200V terwijl de andere kant veel meer zou kunnen.
Met 6k6 is het langs twee kanten evenveel (en een stuk meer).
Als je de voeding terugbrengt naar goed 300V (iets meer ter komp.kathodeweerstand) mag de ruststroom groter (groene X) en kun je 250V heen en weer ipv 200V.Wordt de kathodeweerstand 200 Ω.Het vermogen is evenredig met het kwadraat van de spanning, gaat dan van 200^2 naar 250^2 ofwel ruim 50% meer
.Krijg je het eigenaardige geval dat verlagen van de spanning meer vermogen geeft
.
Anne
De belasting van 4k met een voeding van 400V gaan niet erg goed samen.De ruststroom zou groter moeten, mag niet van de 807 (wordt te heet).
Bij 400V zou de belasting rond 6k6 mooi zijn.
Maar een tekening erbij,De blauwe lijn is wat je hebt.Naar rechts loopt ie vast tegen de nullijn na 200V terwijl de andere kant veel meer zou kunnen.
Met 6k6 is het langs twee kanten evenveel (en een stuk meer).
Als je de voeding terugbrengt naar goed 300V (iets meer ter komp.kathodeweerstand) mag de ruststroom groter (groene X) en kun je 250V heen en weer ipv 200V.Wordt de kathodeweerstand 200 Ω.Het vermogen is evenredig met het kwadraat van de spanning, gaat dan van 200^2 naar 250^2 ofwel ruim 50% meer
Anne
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Wat ook nog kan, als de voeding 't trekt (85mA), is de kathodeweerstand verkleinen naar 180 Ω (3W).
Gaat de buis bijna 30W
verstoken en zou er bijna 10W uitkomen.
Anne
Gaat de buis bijna 30W
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ha, bedankt Anne. Ik zal eerst de kathode weerstanden eens verlagen naar 200 Ohm en kijken of ik de voedingsspanning omlaag kan krijgen.
De eerste condensator uit de voeding vertrouw ik niet zo, dus die haal ik eerst maar eens weg. Dat zou al flink moeten schelen.
Heb je nog gedachten over de tegenkoppeling? Ik had het gevoel dat de relatief zware tegenkoppeling me ook veel power kost.
De eerste condensator uit de voeding vertrouw ik niet zo, dus die haal ik eerst maar eens weg. Dat zou al flink moeten schelen.
Heb je nog gedachten over de tegenkoppeling? Ik had het gevoel dat de relatief zware tegenkoppeling me ook veel power kost.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Tegenkoppeling gaat niet ten koste van het uitgangsvermogen, de ingangs gevoeligheid verandert.Meer tegenkoppeling, meer ingang nodig om hetzelfde eruit te krijgen.Is wel zo dat minder tegenkoppeling meer vervorming geeft, klinkt harderRobertD schreef:Ha, bedankt Anne. Ik zal eerst de kathode weerstanden eens verlagen naar 200 Ohm en kijken of ik de voedingsspanning omlaag kan krijgen.
De eerste condensator uit de voeding vertrouw ik niet zo, dus die haal ik eerst maar eens weg. Dat zou al flink moeten schelen.
Heb je nog gedachten over de tegenkoppeling? Ik had het gevoel dat de relatief zware tegenkoppeling me ook veel power kost.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik heb de aanpassing aan de voeding en de kathodeweerstanden uitgevoerd.
Er komt nu inderdaad iets meer power uit voordat de sinussen op mijn scoop gaan clippen.
Het is echter nog steeds niet meer dan 7W schat ik zo.
Omdat mijn UGT wel mogelijkheden heeft om naar een lagere impedantie om te gaan zit ik over een andere eindbuis na te denken.
De originele schakeling van TheoK werkt met de EL34. Een ander alternatief is de KT88. Beiden heb ik hier liggen.
Als ik de karakteristiek voor de KT88 in UL bekijk, dan kan ik op mijn UGT 2k5 (groene lijn) of 3k3 (rode lijn) kiezen. Mijn UGT heeft een UL aftakking.
Is dan een instelling op 350V en 60mA een goede keuze? Of loopt mijn spanningszwaai dan aan de bovenkant vast?
De Pa is dan 21W, dat is ruim binnen de marge van de KT88.
Vg1 is -47V, dan moet de voeding dus bijna 400V leveren, dat gaat probleemloos. Rk wordt dan 780Ohm en dat lijkt me weer heel veel.
Ik kom hier nog niet heel goed uit. Vanavond maar eens verder rekenen.
Misschien moet ik er ook eerst maar eens een muziekje uit laten komen, want dat heb ik ook nog altijd niet kunnen proberen.

Er komt nu inderdaad iets meer power uit voordat de sinussen op mijn scoop gaan clippen.
Het is echter nog steeds niet meer dan 7W schat ik zo.
Omdat mijn UGT wel mogelijkheden heeft om naar een lagere impedantie om te gaan zit ik over een andere eindbuis na te denken.
De originele schakeling van TheoK werkt met de EL34. Een ander alternatief is de KT88. Beiden heb ik hier liggen.
Als ik de karakteristiek voor de KT88 in UL bekijk, dan kan ik op mijn UGT 2k5 (groene lijn) of 3k3 (rode lijn) kiezen. Mijn UGT heeft een UL aftakking.
Is dan een instelling op 350V en 60mA een goede keuze? Of loopt mijn spanningszwaai dan aan de bovenkant vast?
De Pa is dan 21W, dat is ruim binnen de marge van de KT88.
Vg1 is -47V, dan moet de voeding dus bijna 400V leveren, dat gaat probleemloos. Rk wordt dan 780Ohm en dat lijkt me weer heel veel.
Ik kom hier nog niet heel goed uit. Vanavond maar eens verder rekenen.
Misschien moet ik er ook eerst maar eens een muziekje uit laten komen, want dat heb ik ook nog altijd niet kunnen proberen.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Even wat bijgevuld, hopelijk wat duidelijker zo
Anne
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Dus een spanning van 275V over de buis?
275+225 =500, daar loopt Ia tegen nul. Volgt daaruit dat de minimum spanning 50V is? (275 - 250?)
275V en 90mA, moet kunnen voor een KT88.
-Vg1 is dan ongeveer 37V.
De voedingsspanning is dan 275+37=312V. Tamelijk laag voor mijn trafo, maar dat is met een choke input wel te realiseren.
37V/90mA = 411 Ohm voor Rk ?
De anode dissipatie is dan tegen de 25W aan en het uitgangsvermogen 10W ?
Hoe bereken ik dat uitgangsvermogen?
Ik hoor graag als ik het niet goed zie.
275+225 =500, daar loopt Ia tegen nul. Volgt daaruit dat de minimum spanning 50V is? (275 - 250?)
275V en 90mA, moet kunnen voor een KT88.
-Vg1 is dan ongeveer 37V.
De voedingsspanning is dan 275+37=312V. Tamelijk laag voor mijn trafo, maar dat is met een choke input wel te realiseren.
37V/90mA = 411 Ohm voor Rk ?
De anode dissipatie is dan tegen de 25W aan en het uitgangsvermogen 10W ?
Hoe bereken ik dat uitgangsvermogen?
Ik hoor graag als ik het niet goed zie.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Voeding mag nog wel wat hoger, je verliest ook nog over de =weerstand van de UGT.
De kathodeweerstand klopt wel zo.
Vermogen is produkt effektieve spanning en effektieve stroom.Effektieve waarde is topwaarde gedeeld door √2 (voor een sinus), wordt dan top x top /2.
Top spanning is voeding-50 en top stroom de ruststroom.Krijg je 225 x 90 /2000 = ~10W.
Klopt niet helemaal, de sturing is in de twee richingen niet gelijk.Krijg je vervorming, voornamelijk 2-de harmonische.
Anne
De kathodeweerstand klopt wel zo.
Vermogen is produkt effektieve spanning en effektieve stroom.Effektieve waarde is topwaarde gedeeld door √2 (voor een sinus), wordt dan top x top /2.
Top spanning is voeding-50 en top stroom de ruststroom.Krijg je 225 x 90 /2000 = ~10W.
Klopt niet helemaal, de sturing is in de twee richingen niet gelijk.Krijg je vervorming, voornamelijk 2-de harmonische.
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik heb maar weinig tijd gehad om verder te prutsen aan de versterker, maar afgelopen vrijdag heb ik hem met de 807s eens aangesloten in de hobbykamer. Dit klinkt heel behoorlijk zo.
Nu eerst maar eens in de huiskamer uitproberen op de Stella Lights en dan verder denken of ik nog iets ga veranderen of dat ik deze variant in een mooie behuizing ga bouwen.
Nu eerst maar eens in de huiskamer uitproberen op de Stella Lights en dan verder denken of ik nog iets ga veranderen of dat ik deze variant in een mooie behuizing ga bouwen.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
RobertD schreef:Nu eerst maar eens in de huiskamer uitproberen op de Stella Lights
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik ben erg onder de indruk van de klank. Ik hoor veel meer details dan met de EL84 push pull versterker. Het lijkt ook alsof ik meer bassen hoor.
Ik denk niet dat ik nog ga experimenteren met de KT88 op deze versterker.
Ik denk niet dat ik nog ga experimenteren met de KT88 op deze versterker.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15171
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Is mijn ervaring ook, meer detail met SE tov PP. Punt is dat je met PP wat eenvoudiger meer vermogen kunt maken, en je dus meer punch hebt. Luidspreker kijkt kritischer, een mooie SE versterker op een hoogrendement luidspreker kan echt mooier klinken dan PP.
Wat ga je met de behuizing doen eigenlijk, zelf iets maken of kant en klaar?
Wat ga je met de behuizing doen eigenlijk, zelf iets maken of kant en klaar?
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik ga een behuizing maken van 9mm multiplex en mahonie latjes. Ik ben alleen nog aan het nadenken of ik de trafo's met zijn drieën onder één grote kap of drie losse kapjes doe.
En dat biertje komt vanmiddag wel, Anne
En dat biertje komt vanmiddag wel, Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Nog even wat plaatjes van de versterker op zijn toekomstige plek.
Nu alleen nog tijd vinden voor het maken van de behuizing.
Een luistertest in de huiskamer was echt positief. Hopelijk snel weer verder hiermee.
Nu alleen nog tijd vinden voor het maken van de behuizing.
Een luistertest in de huiskamer was echt positief. Hopelijk snel weer verder hiermee.
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ben blij dat het geluid je bevalt. Zie dat er betrekkelijk weinig plaats is voor 3 aparte kappen voor de trafo's, zou er éen voor alledrie nemen.
Kan me trouwens goed voorstellen dat je ondanks het betrekkelijk geringe vermogen toch bij de 807 blijft. Het oog wil ook wat, zeker in de huiskamer.
Nog iets heel anders, heb je nog E80F buisjes over? Zou er graag een aantal van je kopen.
groet,
Aat
Kan me trouwens goed voorstellen dat je ondanks het betrekkelijk geringe vermogen toch bij de 807 blijft. Het oog wil ook wat, zeker in de huiskamer.
Nog iets heel anders, heb je nog E80F buisjes over? Zou er graag een aantal van je kopen.
groet,
Aat
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Ik denk ook dat één kap makkelijker is. Hopelijk is er dit weekend wat tijd om daaraan te klussen. (En is het niet te koud in de schuur...)
Ik heb geen E80F buisjes in voorraad, Aat, maar een kennis van mij waarschijnlijk wel. Ik zal hem eens raadplegen.
Wim Rotte heeft ze denk ik ook nog wel: http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm
Ik heb geen E80F buisjes in voorraad, Aat, maar een kennis van mij waarschijnlijk wel. Ik zal hem eens raadplegen.
Wim Rotte heeft ze denk ik ook nog wel: http://www.electrontubes.nl/Voorraad/voorraadset.htm
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Dat krijg je als je aan verschillende versterkers tegelijk bezig bent, hoop tijd tekortRobertD schreef:Ik denk ook dat één kap makkelijker is. Hopelijk is er dit weekend wat tijd om daaraan te klussen. (En is het niet te koud in de schuur...)
maar meer lol
Anne
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - de eerste stapjes
Dat ik tijd tekort heb ligt vooral aan mijn werkgever, Anne...
In elk geval lijkt het andere project met de Bocama goed te zijn afgerond. Ik ga nog een dagje proefdraaien.
In elk geval lijkt het andere project met de Bocama goed te zijn afgerond. Ik ga nog een dagje proefdraaien.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
Het is vakantie dus er is weer wat tijd om te bouwen. Het houtwerk had ik al een tijd geleden gedaan, maar het inbouwen van de elektronica is de afgelopen week gebeurd.
- RobertD
- Berichten: 4408
- Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
- Locatie: Alphen a.d. Rijn
- Contacteer:
Re: 807 Single ended - we gaan verder
De kap voor de trafo's is ook gemaakt. De eerste keer dat ik met 45 graden hoeken een doosje heb gemaakt met mijn tafelcirkelzaag. Best goed gelukt al zeg ik het zelf
Ik heb het houtwerk gelakt met trappenlak.
De achterkant van de trafokap wordt een plaatje aluminium. Er moet namelijk een dikke 22Ohm weerstand in serie met de primaire wikkeling van de voedingstrafo, die kan ik dan mooi tegen dat plaatje aanzetten. Het is een keramische weerstand, moet ik daar rekening houden met uitzetten van de weerstand als deze warm wordt? Ik kan hem waarschijnlijk niet te strak vastzetten.
Ik heb het houtwerk gelakt met trappenlak.
De achterkant van de trafokap wordt een plaatje aluminium. Er moet namelijk een dikke 22Ohm weerstand in serie met de primaire wikkeling van de voedingstrafo, die kan ik dan mooi tegen dat plaatje aanzetten. Het is een keramische weerstand, moet ik daar rekening houden met uitzetten van de weerstand als deze warm wordt? Ik kan hem waarschijnlijk niet te strak vastzetten.
