Loftin White, maar dan echt
Moderator: Beheerdersteam
Loftin White, maar dan echt
Ik kwam bijgaande blog tegen http://rl12t15.blogspot.nl/2007/09/pc86 ... white.html en dat was voor mij wel een eye-opener. De meeste direct gekoppelde buizenversterkers die als Loftin White worden aangeprezen hebben daar maar weinig mee te maken. Deze Duitse slimmerik legt dat allemaal uit en komt met een paar interessante ontwerpjes zoals ik ze nog niet eerder gezien heb. Lijkt me zeer veelbelovend. Maar wat vinden de echte deskundigen hier van ?
Re: Loftin White, maar dan echt
Wat die White hier mee te maken heeft ? Hoewel ik ben niet zo goed in al die benamingen, zou gaan om de stroomwisselingen van een bovenste van twee buizen terug te voeren naar de onderste om een soort serie-PP te krijgen.
Dat zie ik hier helemaal niet
Wat wel, een "bootstrapping" naar de anodeweerstand van de eerste triode.Geeft een versterking bijna = µ.
Dan is er, regelbaar, meekoppeling naar de eerst kathode.Schroeft de versterking nog verder op, teveel en de boel oscilleerd.
Verder een, ook regelbare, toevoeging van brom.Vermoedelijk om brom van de 300B tegen te werken.
Zou best kunnen werken, wel wat vergezocht.En hoe het met de vervorming uitvalt zonder tegenkoppeling en met meekoppelen
Anne
Vanmorgen nog even verder gekeken, toch geen meekoppeling door de C2 (was me niet opgevallen).Lijkt 't wel twee plaatsen om brom weg te werken
Dat zie ik hier helemaal niet
Wat wel, een "bootstrapping" naar de anodeweerstand van de eerste triode.Geeft een versterking bijna = µ.
Dan is er, regelbaar, meekoppeling naar de eerst kathode.Schroeft de versterking nog verder op, teveel en de boel oscilleerd.
Verder een, ook regelbare, toevoeging van brom.Vermoedelijk om brom van de 300B tegen te werken.
Zou best kunnen werken, wel wat vergezocht.En hoe het met de vervorming uitvalt zonder tegenkoppeling en met meekoppelen
Anne
Vanmorgen nog even verder gekeken, toch geen meekoppeling door de C2 (was me niet opgevallen).Lijkt 't wel twee plaatsen om brom weg te werken
Even bezig geweest, schema wat leesbaarder gemaakt
Anne
Anne
Klopt idd Anne. Die Duitse meneer haalt een ontwerpje aan van White maar het heeft niets met de White kathodevolger te maken waarmee meneer White furore maakte. Dus waar gaat het over? Dat was i.d.d. een tegengekoppelde kathodevolger en specifiek bedoeld voor pulsversterkers.
Als je de stukken leest dan zie je dat deze meneer de beroemde Loftin White schakeling uit de dertiger jaren wat heeft aangepast. Hij bereikt in dit ontwerp o.a. dat er gewerkt kan worden zonder elco onder de eindbuis (!) en hij heeft slimme maatregelen om te ontbrommen. Hierdoor kan hij met bijzonder lage waarden van condensatoren toe in de voeding. Daardoor kunnen ook daar de elco's thuis blijven en worden vervangen door oliecondensatoren. Verder heeft hij de stroomkring rond de eindbuis korter gemaakt zodat alleen nog de laatste condensator in de voeding gepasseerd hoeft te worden. Dat principe is ook toegepast in de repeater versterkers van Western Electric in de grijze oudheid. En uiteraard worden voorbuis en eindbuis direct gekoppeld.
Dit alles bij elkaar lijkt me geen katteplas. Iemand heeft met deze principes een hoofdtelefoonversterker gebouwd met de 801 buis die doodstil is qua brom. En kijk eens hoe zijn rudimentaire voeding er uit ziet. Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen dit schema eens zou moeten proberen
Dit alles bij elkaar lijkt me geen katteplas. Iemand heeft met deze principes een hoofdtelefoonversterker gebouwd met de 801 buis die doodstil is qua brom. En kijk eens hoe zijn rudimentaire voeding er uit ziet. Eerlijk gezegd denk ik dat iedereen dit schema eens zou moeten proberen
Komt er op neer dat je de eindtrap extra afgevlakte voeding geeft die de voorversterker mist.Is goed te zien met het schema wat ik getekend heb.Gevolg is dat het verschil in brom (voor-eindtrap) op de signaalverbinding komt (verschillende massa=referentie).Moet dan uitgebalanceerd worden.Ook niet om over naar huis te schrijven.
Anne
Anne