Reparatie klasse D versterkers

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Restless

Re: Reparatie klasse D versterkers

Bericht door Restless »

Excuses, was pas om een uur thuis vannacht haha. Ben er nu aan bezig, er staat onder het netsnoer 'AC 230V' en een stukje lager staat '50HZ'. Beide lampjes gaan aan (de LED) en de speaker die kraakt, kraakt ook als hij alleen aanstaat, er hoeft dus geen signaal door te komen. De zekeringen zien er goed uit.

Edit: Heb moeite met het eruit halen van de versterker, er zit kennelijk een rubber rand die als een soort lijm werkt? Heb op een oud topic gelezen dat je vanuit binnen moet duwen, dus heb nu de subwoofer losgehaald.
Laatst gewijzigd door Restless op di 29 dec 2015, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Restless

Bericht door Restless »

Hierbij de foto's, heb de versterker los gekregen met wat moeite. Er zit wel zwarte lijm/verbrande lijm (zo ziet het er voor mij uit tenminste), heb er een foto van gemaakt.
IMG_20151229_111007.jpg
IMG_20151229_111013.jpg
IMG_20151229_111437.jpg
IMG_20151229_111504.jpg
IMG_20151229_111520.jpg
Hier zag ik dat het een beetje zwart was, er zit z'n blokje en de lijm erop en eromheen is zwart.
Hier zag ik dat het een beetje zwart was, er zit z'n blokje en de lijm erop en eromheen is zwart.
irribeo

Bericht door irribeo »

Deze werkt gewoon maar geeft krakend geluid erbij uit bass unit alleen ? Of alleen maar kraken en geen ander geluid? Beweegt conus losse bass speaker vrij als je m voorzichtig indrukt? Je hebt m eruit dus je kan m ook op je gewone versterker los aansluiten.
Als je een foto van soldeerkant print maakt, die kan je op pc vergroten wat vaak makkelijker is om slechte soldeerkontakten te zien dan met t oog
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
Deze werkt gewoon maar geeft krakend geluid erbij uit bass unit alleen ? Of alleen maar kraken en geen ander geluid? Beweegt conus losse bass speaker vrij als je m voorzichtig indrukt? Je hebt m eruit dus je kan m ook op je gewone versterker los aansluiten.
Als je een foto van soldeerkant print maakt, die kan je op pc vergroten wat vaak makkelijker is om slechte soldeerkontakten te zien dan met t oog
Hij kraakt alleen bij de subwoofer, de midrange en tweeters spelen bij allebei de speakers wel gewoon normaal. De woofers klonken beide niet lek als je er op tikte, en ze voelen ook normaal, heb niet het idee dat hij aanloopt, geen van de twee. Waar zit de soldeerkant print? Dat is neem ik aan de achterzijde?

Edit: Foto's bijgevoegd
IMG_20151229_121635.jpg
IMG_20151229_121641.jpg
irribeo

Bericht door irribeo »

Ja achterkant van versterker print.

OK, ik dacht alleen niet alles hoeft versterker te zijn :) En 1 goede versterker zou makkelijk zijn:)
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
Ja achterkant van versterker print.

OK, ik dacht alleen niet alles hoeft versterker te zijn :) En 1 goede versterker zou makkelijk zijn:)
Haha dat zou ik ook handig vinden :P. Zou het alsnog de voeding kunnen zijn? Ik ga zo de woofer los even testen, kan gewoon de kabels er tegenaan houden neem ik aan?

Edit: Woofer werkt. De woofer van de versterker die kraakte heb ik nog niet getest, maar denk dat het door de versterker komt, als ik hem aanzet zonder LFE of speakerkabel eraan kraakt hij al...
irribeo

Bericht door irribeo »

Dat ziet er rustig uit die onderkant:) Zelfs met mijn ogen lijken er diverse scheurtjes/eilandjes zichtbaar, dat kan als je geluk hebt enige zijn, als je kontakten met wat vers soldeer kan laten doorvloeien, zijn er ook lekker weinig, kan je snel kijken of dat uitmaakt. Hoop dat je geen dakbrander maar klein boutje hebt:D
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
Dat ziet er rustig uit die onderkant:) Zelfs met mijn ogen lijken er diverse scheurtjes/eilandjes zichtbaar, dat kan als je geluk hebt enige zijn, als je kontakten met wat vers soldeer kan laten doorvloeien, zijn er ook lekker weinig, kan je snel kijken of dat uitmaakt. Hoop dat je geen dakbrander maar klein boutje hebt:D
Allemaal opnieuw solderen? En alleen de achterkant? Ziet de voorkant er wel fatsoenlijk uit :P?
irribeo

Bericht door irribeo »

stof in volumepot zou ook kunnen kraken trouwens, die zie ik ook nog zitten

voorkant kan ik niet zien haha. allemaal? zijn die achterkant wel heel weinig kontakjes, je moet eens een Marantz versterker van 15 jaar oud openmaken hihi, wordt je duizelig van alle slechte kontakten :) maar die produceren ook wat meer warmte waarschijnlijk, klasse AB.
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
stof in volumepot zou ook kunnen kraken trouwens, die zie ik ook nog zitten

voorkant kan ik niet zien haha. allemaal? zijn die achterkant wel heel weinig kontakjes, je moet eens een Marantz versterker van 15 jaar oud openmaken hihi, wordt je duizelig van alle slechte kontakten :) maar die produceren ook wat meer warmte waarschijnlijk, klasse AB.
Ik vond het best veel haha. Waar zit de volumepot, en op de andere foto's zit een beetje zwarte lijm, kan dat ook het probleem zijn?
irribeo

Bericht door irribeo »

Op jouw foto's ziet lijm er wel goed uit lijkt me, ik zie iig geen zwarte.
Volume regelaar zit vlakbij koelribben, knop zit aan buitenkant.
Vergeleken met die foto van Ebay ziet alleen die 10uF NP op kleine printje er bij deze "opgerommeld" uit, op ebay's lijkt kleiner en recht op printje. Misschien al eens vervangen ??? Ik weet niet hoe spoortjes rond pot lopen, of er signaal door pot gaat of dat ie spanning regelt en dus helemaal niet in signaal zit.

Soldeer kontakten van die 3 "torren" (koelribben) op kleine haakse versterker print zien er goed uit?
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
Op jouw foto's ziet lijm er wel goed uit lijkt me, ik zie iig geen zwarte.
Volume regelaar zit vlakbij koelribben, knop zit aan buitenkant.
Vergeleken met die foto van Ebay ziet alleen die 10uF NP op kleine printje er bij deze "opgerommeld" uit, op ebay's lijkt kleiner en recht op printje. Misschien al eens vervangen ??? Ik weet niet hoe spoortjes rond pot lopen, of er signaal door pot gaat of dat ie spanning regelt en dus helemaal niet in signaal zit.

Soldeer kontakten van die 3 "torren" (koelribben) op kleine haakse versterker print zien er goed uit?
Ik snap niet helemaal wat je bedoelt, wel zag ik dat er 3 witte (ik denk) lijm resten zitten, 2 ervan zitten aan de printplaat vast en eentje niet. Op de foto met flitser is het het duidelijkst, tussen de printplaat en de koelribben.
IMG_20151229_152200.jpg
IMG_20151229_152208.jpg
ray5150

Bericht door ray5150 »

Het kraken kan inderdaad veroorzaakt worden door een slecht contact, of soldering die niet meer goed is.
Ook kan de subwoofer niet goed meer zijn, uitsluitsel kan je krijgen door de sub eens aan een andere versterker te hangen, en vice versa.
Restless

Bericht door Restless »

ray5150 schreef:
Het kraken kan inderdaad veroorzaakt worden door een slecht contact, of soldering die niet meer goed is.
Ook kan de subwoofer niet goed meer zijn, uitsluitsel kan je krijgen door de sub eens aan een andere versterker te hangen, en vice versa.
Okay, een subwoofer is in ieder geval in orde. Zal de andere sub straks even testen :)
irribeo

Bericht door irribeo »

koelpasta zou je weg kunnen halen daar, maar zit er vanaf nieuw zo, en is volgens mij niet zoals zwart wordende lijm

*** afbeelding veranderde ineens in zonder pijltjes en text in dit bericht veranderde ook, zal maar een viruschecker starten hier :)
Bijlagen
defclasd.~png.jpg
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
koelpasta zou je weg kunnen halen daar, maar zit er vanaf nieuw zo, en is volgens mij niet zoals zwart wordende lijm

*** afbeelding veranderde ineens in zonder pijltjes en text in dit bericht veranderde ook, zal maar een viruschecker starten hier :)
Wat moet ik doen waar 'Groter' bij staat? En hoe maak ik die volumepot schoon? Wattenstaafje?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Restless schreef:
En hoe maak ik die volumepot schoon? Wattenstaafje?
daar heb ik ooit een bescheiden manual voor gemaakt :
http://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewt ... 91#p168991
(na het schoonmaken heel klein beetje kontakt 61 inspuiten)
http://www.elektronica-componenten.nl/Kontakt-61-200ml
Restless

Bericht door Restless »

ray5150 schreef:
Restless schreef:
Top bedankt! Zal eerst maar eens wachten tot het spul binnen is :).
Restless

Bericht door Restless »

ray5150 schreef:

Beide woofers klinken goed als ik ze los haal, en daarna gewoon met kabels aan de versterker hang. Geen kraak of iets dergelijks.

Edit: Andere versterker er ook uitgehaald, ziet er hetzelfde uit. Bij deze zit 1 van de 3 punten vast met de koelpasta. En, ze zijn allebei een beetje gelig (de printplaat) op een plek, de plek waar de zwarte lijm of iets dergelijks zit. Kan dat kwaad of heeft dat een specifieke reden?
irribeo

Bericht door irribeo »

die andere versterker doet helemaal niks zei je ? geen ledjes ook etc etc?

die koelpasta is niks, maar je kan t weghalen als je wilt

ik zei die bipolaire elco is groter dan op foto van ebay en zit niet recht op print zoals op ebay foto zou misschien vervangen kunnen zijn, of ze hadden toevallig alleen maar grotere hihi

wat draaien aan volumeknop kan idee geven of kraken daarvandaan komt, als t niks uitmaakt....
Aaad

Bericht door Aaad »

ray5150 schreef:
Restless schreef:
Ziet die kontakt 61 spray de koolbanen niet als vervuiling?
Zou je zomaar de potmeter omzeep helpen.
Ik spuit weleens een beetje WD40 erin en een paar keer rond draaien.
Na verloop van tijd als de WD40 verdampt is doet 'ie het weer.

Aad
Restless

Bericht door Restless »

irribeo schreef:
die andere versterker doet helemaal niks zei je ? geen ledjes ook etc etc?

die koelpasta is niks, maar je kan t weghalen als je wilt

ik zei die bipolaire elco is groter dan op foto van ebay en zit niet recht op print zoals op ebay foto zou misschien vervangen kunnen zijn, of ze hadden toevallig alleen maar grotere hihi

wat draaien aan volumeknop kan idee geven of kraken daarvandaan komt, als t niks uitmaakt....
De LEDjes werken bij beide speakers, enkel een ervan kraakt. Ik zal morgen even de woofers omwisselen en dan eventjes kijken of het probleem dan verhuist.
Restless

Bericht door Restless »

Aaad schreef:
ray5150 schreef:
Restless schreef:

Aad
Kan ik die WD40 erin spuiten zonder dat heel de potmeter uit elkaar hoeft :P?
irribeo

Bericht door irribeo »

Als je aan die volumeknop draait, terwijl de versterker kraakt zonder dat ie verbonden is met je hifi, beinvloed dat t kraken ?
Ik begreep dat je beiden woofers los op je hifi hebt geprobeerd en beiden t gelijk doen, als je woofers omwisseld test je dan dus of de leidingen/draden wel kontakt maakten, dat kan ook met je meter.
Met je meter kan je ook eens kijken of de krakende versterker DC voltage op zn uitgang naar woofer geeft bijvoorbeeld.
De versterker waar je eerder van aangaf dat ie niks deed heeft dus wel brandende led begrijp ik uit latere post ?
Aaad

Bericht door Aaad »

Restless schreef:
Aaad schreef:
ray5150 schreef:

Aad
Kan ik die WD40 erin spuiten zonder dat heel de potmeter uit elkaar hoeft :P?
Ik deed het juist om ze niet uit elkaar te hoeven halen. Op de WD40 bus zit altijd een rietje waarmee je in kleine gaatjes kan spuiten.
Niet teveel een heel klein beetje is al genoeg en ik geeft geen garantie. :lol:

Aad
Plaats reactie