hele kleine tweetertjes
Moderator: Beheerdersteam
hele kleine tweetertjes
Hello,
Hoe zit dat nu met hele kleine tweetertjs, en dat ze meestal een faseplugje of anderszins een beetje 'akoestische compressie' nodig hebben om hun ding te kunnen doen?
Ongetwijfeld een moeilijk technisch verhaal, maar er zijn ook uitzonderingen: Links een (naar verluid) Ti doompje met spreekspoeltje Ø = 14 mm
Rechts een Veco "breedbandertje" spreekspoeltje Ø = 12 mm, inverted mylar doompje.
U raadt het al, uit het Veco-tje komt al het hoog dat u wenste, uit het Ti doompje niet...
Het Ti doompje geeft pas het top-hoog weer als je je vingertoppen strategisch plaatst (of een faceplate die het gedeeltelijk overdekt)
Dat is ook altijd het geval met die goedkope mylar tweetertjes, u kent ze wel.
Ik gok dat het iets heeft te maken met hoe bol de bolling is van de dome, en dat het Veco-tje wat dat betreft nogal plat is.
Vooralsnog is het Veco-tje het kleinste tweetertje dat ik ken, ook al is het eigenlijk een breedbandertje.
Hoe zit dat nu met hele kleine tweetertjs, en dat ze meestal een faseplugje of anderszins een beetje 'akoestische compressie' nodig hebben om hun ding te kunnen doen?
Ongetwijfeld een moeilijk technisch verhaal, maar er zijn ook uitzonderingen: Links een (naar verluid) Ti doompje met spreekspoeltje Ø = 14 mm
Rechts een Veco "breedbandertje" spreekspoeltje Ø = 12 mm, inverted mylar doompje.
U raadt het al, uit het Veco-tje komt al het hoog dat u wenste, uit het Ti doompje niet...
Het Ti doompje geeft pas het top-hoog weer als je je vingertoppen strategisch plaatst (of een faceplate die het gedeeltelijk overdekt)
Ik gok dat het iets heeft te maken met hoe bol de bolling is van de dome, en dat het Veco-tje wat dat betreft nogal plat is.
Vooralsnog is het Veco-tje het kleinste tweetertje dat ik ken, ook al is het eigenlijk een breedbandertje.
Re: hele kleine tweetertjes
De grens ligt kennelijk bij iets van spreekspoel Ø = 17mm.
De B&W tweeter uit de DM5 en de DM6 bijvoorbeeld (18 mm), doen het nog prima zonder hulp. (een vrij platte dome)
De overbekende historische Vifa domes (19 mm) maken echter toch al gebruik van een faceplate die over het rolrandje valt. (is een bollere dome)
Enfin, misschien iemand die er iets zinnigs over weet te zeggen?
De B&W tweeter uit de DM5 en de DM6 bijvoorbeeld (18 mm), doen het nog prima zonder hulp. (een vrij platte dome)
De overbekende historische Vifa domes (19 mm) maken echter toch al gebruik van een faceplate die over het rolrandje valt. (is een bollere dome)
Enfin, misschien iemand die er iets zinnigs over weet te zeggen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ben bang dat ik wat sterkere geestverruimende middelen nodig heb om dit te volgen.
Bang om vragen te stellen kennelijk.... 
die Veco-tjes zijn overigens 20 x 20 mm van afmeting.
die Veco-tjes zijn overigens 20 x 20 mm van afmeting.
Ik vroeg me af of iemand het kan verklaren (eerste zin in de OP).
(...en misschien een tip hoe dat het beste aan te pakken met die schattige Ti doompjes.)
(...en misschien een tip hoe dat het beste aan te pakken met die schattige Ti doompjes.)
-
wouter
- Ook commercieel actief
Tja, dat zijn voor jou vragen, uit conclusies die ik niet zou trekken
Hier wat alternatieven die succesvol zijn als mini dome tweeter:
http://solen.ca/wp-content/uploads/131761s.pdf
http://www.daytonaudio.com/index.php/nd ... eeter.html
En mylar achtig spul met een diffusor ervoor:
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... w72_8.html
http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... t_ID=12301
http://www.visaton.de/en/car_hifi/ht_ka ... p13_4.html
Van beide type tweeters zijn prima voorbeelden te noemen van voorbeeldig (metende) tweeters dus ik hoop dat je hiermee verder komt met je hypotheses
Leuk, maar 'onzin' mag ik niet meer zeggen van je
Dus stuur ik maar voorbeelden die het tegendeel bewijzen. Een aap is een dier, maar niet ieder dier is een aap.
En 'altijd' en 'nooit' zijn grote woorden.
Hier wat alternatieven die succesvol zijn als mini dome tweeter:
http://solen.ca/wp-content/uploads/131761s.pdf
http://www.daytonaudio.com/index.php/nd ... eeter.html
En mylar achtig spul met een diffusor ervoor:
http://www.visaton.de/en/chassis_zubeho ... w72_8.html
http://loudspeakerfreaks.com/Product.as ... t_ID=12301
http://www.visaton.de/en/car_hifi/ht_ka ... p13_4.html
Van beide type tweeters zijn prima voorbeelden te noemen van voorbeeldig (metende) tweeters dus ik hoop dat je hiermee verder komt met je hypotheses
Jerommel schreef:Hoe zit dat nu met hele kleine tweetertjs, en dat ze meestal een faseplugje of anderszins een beetje 'akoestische compressie' nodig hebben om hun ding te kunnen doen?
Ongetwijfeld een moeilijk technisch verhaal, maar er zijn ook uitzonderingen:
Ik gok dat het iets heeft te maken met
Leuk, maar 'onzin' mag ik niet meer zeggen van je
Dus stuur ik maar voorbeelden die het tegendeel bewijzen. Een aap is een dier, maar niet ieder dier is een aap.
En 'altijd' en 'nooit' zijn grote woorden.
Ik heb geen hypothese geponeerd, maar een vraag gesteld.
Voorbeeld typisch mylar tweetertje: Dat geeft weinig top hoog zo (zeg > 7kHz)
Dit wel, met dezelfde driver: Bij een dome kan je ook de faceplate over de rolrand laten vallen, zoals de Dayton uit je voorbeeld.
Voorbeeld typisch mylar tweetertje: Dat geeft weinig top hoog zo (zeg > 7kHz)
Dit wel, met dezelfde driver: Bij een dome kan je ook de faceplate over de rolrand laten vallen, zoals de Dayton uit je voorbeeld.
Hallo Jerommel,
Ik denk dat ik me bij Wouter aansluit...
Ik verwacht dat bv ook deze tot best keurig hoog in staat zijn:
http://www.wavecor.com/html/tw013wa01.html
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... e-tweeter/
De eerste is zelfs inmiddels getest bij HH.
Die 2e heb ik in een variant (lijkt er visueel heel veel op) zeer lang geleden (ik vermoed ongeveer 25 jaar) voor een habbekrats gekocht. En die doet bijna al die jaren dienst als tweeter in een mini 2 weg voor de televisie. Voor dat doel geeft dat ding meer dan uitstekend keurig hoog.
Intussen tijdens typen plaatste je een aanvullend bericht. Ik ken deze tweeters niet, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat de conclusie is, dat het afhangt van de tweeter zelf. Ik ken ook een aantal 25mm tweeters waar ik bij het luisteren de indruk krijg dat er geen tophoog in zit (Seas H1212) (Ik ben ook band tweeters gewend..)
En ik ken ook 25mm tweeters waarin naar mijn smaak zelfs wat teveel in zit. Bv deze:
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... cles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=3&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=55
Groeten,
Wido
Groeten,
Wido
Ik verwacht dat bv ook deze tot best keurig hoog in staat zijn:
http://www.wavecor.com/html/tw013wa01.html
https://www.madisoundspeakerstore.com/a ... e-tweeter/
De eerste is zelfs inmiddels getest bij HH.
Die 2e heb ik in een variant (lijkt er visueel heel veel op) zeer lang geleden (ik vermoed ongeveer 25 jaar) voor een habbekrats gekocht. En die doet bijna al die jaren dienst als tweeter in een mini 2 weg voor de televisie. Voor dat doel geeft dat ding meer dan uitstekend keurig hoog.
Intussen tijdens typen plaatste je een aanvullend bericht. Ik ken deze tweeters niet, dus daar heb ik geen ervaring mee. Ik denk dat de conclusie is, dat het afhangt van de tweeter zelf. Ik ken ook een aantal 25mm tweeters waar ik bij het luisteren de indruk krijg dat er geen tophoog in zit (Seas H1212) (Ik ben ook band tweeters gewend..)
En ik ken ook 25mm tweeters waarin naar mijn smaak zelfs wat teveel in zit. Bv deze:
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... cles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=3&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=55
Groeten,
Wido
Groeten,
Wido
En ook met voorbeelden aan komt met fase plugje dan wel faceplate overhang.Tweety schreef:Hallo Jerommel,
Die Audax is krek zo'n mylar tweetertje als in mijn vorige bericht, maar dan zwart ipv chroom membraan.
die B&W tweeter uit de DM5 en DM6 is de kleinste maat dome die het bij mijn weten zonder hulpmiddelen goed doen.
Dat Ti doompje uit de OP heeft net als zo'n mylar kleintje hulp nodig, beetje compressie nodig, kennelijk.
Maar waarom dat Veco-tje dan niet?
Is mijn vraag nu zo onduidelijk dan?
-
wouter
- Ook commercieel actief
De B&W DM 5 en DM6 hebben een TW20 tweeter. Lijkt mij een 3/4" dome. Maar dat kun jij natuurlijk zo nameten, dus wellicht zit ik fout. http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=5&t=11624
Een fase plug bij een tweeter is wat op een Vifa XT zit, niet wat jij noemt.
En voor de rest lijkt het er op dat jij blijkbaar weinig gehoord hebt waarover je tevreden was qua hoog. Maar dat maakt je stelling niet meer aannemelijk. Of vragen, zoals jij dat noemt.
Een fase plug bij een tweeter is wat op een Vifa XT zit, niet wat jij noemt.
En voor de rest lijkt het er op dat jij blijkbaar weinig gehoord hebt waarover je tevreden was qua hoog. Maar dat maakt je stelling niet meer aannemelijk. Of vragen, zoals jij dat noemt.
Zoek maar eens op "phase plug".
Dat is een breder begrip dan je denkt.
Het gaat dus om compressie voor de meeste 'hele kleine tweetertjes', en de noodzaak daar van, zoals bij de typische mylar tweetertjes.
Waarom is dat dan niet nodig bij zo'n Vecootje?
Mij een mysterie, en jullie weten het blijkbaar ook niet.
Ook best hoor.
Topic kan wel weer dicht wat mij betreft.
Dat is een breder begrip dan je denkt.
Het gaat dus om compressie voor de meeste 'hele kleine tweetertjes', en de noodzaak daar van, zoals bij de typische mylar tweetertjes.
Waarom is dat dan niet nodig bij zo'n Vecootje?
Mij een mysterie, en jullie weten het blijkbaar ook niet.
Ook best hoor.
Topic kan wel weer dicht wat mij betreft.
Van mij mag je alles zeggen.wouter schreef:Leuk, maar 'onzin' mag ik niet meer zeggen van je![]()
Maar sommigen zeggen al gauw "onzin", is wat me op viel in een ander topic.
(Dat mag ik kennelijk van jou niet zeggen dan...)
Jij hebt nu ook weer de neiging om het onzin te noemen, maar je begrijpt niet eens wat ik bedoel.
Beetje vreemd hoor.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Nou ja zeg...
Goed dan. Een driver wordt voor een bepaald doel ontworpen. En voor nota bene ik moet gaan zoek op fase plug geef ik je maar weer wat voorbeelden
je hebt een concave dome. Dit zie je bij breedbanders, maar ook bij tweeters van bijvoorbeeld accuton, focal. De ene heeft oortjes, de andere een diffuser in de vorm van een faseplug. Wil je een dome goed laten rondstralen dan kan zo'n diffuser helpen.
Dat het volgens jou bij je "veco" niet noodzakelijk is en bij je mini dome wel staat los van de membraancurve. Het heeft meer te maken met hoe de eigenschappen van het niet gemodificeerde product is en waarvoor je het wil gebruiken.
Goed dan. Een driver wordt voor een bepaald doel ontworpen. En voor nota bene ik moet gaan zoek op fase plug geef ik je maar weer wat voorbeelden
je hebt een concave dome. Dit zie je bij breedbanders, maar ook bij tweeters van bijvoorbeeld accuton, focal. De ene heeft oortjes, de andere een diffuser in de vorm van een faseplug. Wil je een dome goed laten rondstralen dan kan zo'n diffuser helpen.
Dat het volgens jou bij je "veco" niet noodzakelijk is en bij je mini dome wel staat los van de membraancurve. Het heeft meer te maken met hoe de eigenschappen van het niet gemodificeerde product is en waarvoor je het wil gebruiken.
- pappaleo
- Contacteer:
Ja nogal. Je zegt dat je geen bewering doet maar een vraag stelt. Toch bevat je vraag een implicite bewering:Jerommel schreef:Is mijn vraag nu zo onduidelijk dan?
De bewering is hier: Ze hebben een faseplugje nodig om hun werk te kunnen doen.Jerommel schreef:Hoe zit dat nu met hele kleine tweetertjs, en dat ze meestal een faseplugje of anderszins een beetje 'akoestische compressie' nodig hebben om hun ding te kunnen doen?
Uit het vervolg van de discussie lijkt het er dan ook nog op dat je een waveguide verwart met een faseplug.
Nu is een waveguide juist bedoeld om de tweeter wat meer pit te geven in het onderste deel van het frequentiebereik waarvoor ze bedoeld zijn.
De vraag mag dan niet bestempeld worden als onzin, de impliciete bewering is op zijn minst twijfelachtig te noemen.
De waveguide heeft invloed op een andere frequentierange dan het tophoog. En dat hij beter tophoog zou weergeven als je je vingers ervoor houdt:
is op zijn minst een onwetenschappelijke test. Heb je dat gemeten? En wat noem jij tophoog? 5kHz ?Jerommel schreef:Het Ti doompje geeft pas het top-hoog weer als je je vingertoppen strategisch plaatst
Goed, dan ga ik Jerommel even helpen/bijstaan
. Ook ik moest een paar keer lezen wat je eigenlijk bedoelde.
Maar, je zit eigenlijk niet eens zover, van de werkelijke gedachte van die gekke afdek-kapjes af
.
Die kapjes noemen ze meestal 'diffuser', maar net als 'faseplug', beschrijft ook díé naam eigenlijk niet wat ie moet doen. Komt hieronder nog wel.
Die bolling uit je startpost, kan inderdaad een vervelendheidje zijn bij een tweeter. Tenminste, als dat hoogteverschil erg groot wordt.
Als zowel het centrum, als de buitenring van zo'n membraan gelijktijdig hetzelfde geluid afstralen, dan zit daar vanzelfsprekend een weglengteverschil tussen.
Hoe hoger die bolling/holling, hoe groter dat verschil.
Dat weglengteverschil kan zó groot worden, dat er verzwakking optreedt door het faseverschil. Dat gebeurt pas merkbaar op hoge frequenties : daar is zo'n centimetertje verschil, pas een duidelijk merkbare faseverschuiving.
Een niet zo stijf membraantje heeft daar niet zo'n last van. Die kunnen bij zulke hoge freqs niet meer zuigervormig (als geheel) bewegen, enkel het midden van het membraan 'doet wat'. Daar is dit probleempje dus nooit echt van toepassing.
Een echt stijf (titanium ?) membraantje zou er zeker wél last van kunnen hebben. En daarom zie je die kapjes ook (vrijwel) alleen op stijve domes. Metal domes e.d, maar ook mylar is aan de stijve kant.
Die kapjes zijn eigenlijk een extra resonantiesysteempje. De lucht tussen dome en kapje is een heel klein luchtveertje, en de massa had je al in de omringende lucht. De bedoeling is dat die boel resoneert, ergens in het tophoog.
En dat je zo weer wat output terugkrijgt, waar je die eerder in dit verhaal verloren was.
In het kort : je linker driver is stijver én heeft een dieper profiel, dan je rechter driver. Beiden samen kunnen verklaren waarom de linker (relatief) minder tophoog geeft.
Maar niet exclusief : er spelen natuurlijk nog een boel andere dingen een rol.
Afsluitend : nee, ik zie geen relatie met de diameter van je membraan, dat een te klein membraantje geen tophoog kan geven. Strookt ook niet met eigen ervaringen.
Eerder omgekeerd : hoe breder je dome, hoe hoger je hem graag zou maken om de boel stijf te houden. En hoe groter je weglengteverschillen dus zijn (door zowel hoogte, als breedte).
Maar, je zit eigenlijk niet eens zover, van de werkelijke gedachte van die gekke afdek-kapjes af
Die kapjes noemen ze meestal 'diffuser', maar net als 'faseplug', beschrijft ook díé naam eigenlijk niet wat ie moet doen. Komt hieronder nog wel.
Die bolling uit je startpost, kan inderdaad een vervelendheidje zijn bij een tweeter. Tenminste, als dat hoogteverschil erg groot wordt.
Als zowel het centrum, als de buitenring van zo'n membraan gelijktijdig hetzelfde geluid afstralen, dan zit daar vanzelfsprekend een weglengteverschil tussen.
Hoe hoger die bolling/holling, hoe groter dat verschil.
Dat weglengteverschil kan zó groot worden, dat er verzwakking optreedt door het faseverschil. Dat gebeurt pas merkbaar op hoge frequenties : daar is zo'n centimetertje verschil, pas een duidelijk merkbare faseverschuiving.
Een niet zo stijf membraantje heeft daar niet zo'n last van. Die kunnen bij zulke hoge freqs niet meer zuigervormig (als geheel) bewegen, enkel het midden van het membraan 'doet wat'. Daar is dit probleempje dus nooit echt van toepassing.
Een echt stijf (titanium ?) membraantje zou er zeker wél last van kunnen hebben. En daarom zie je die kapjes ook (vrijwel) alleen op stijve domes. Metal domes e.d, maar ook mylar is aan de stijve kant.
Die kapjes zijn eigenlijk een extra resonantiesysteempje. De lucht tussen dome en kapje is een heel klein luchtveertje, en de massa had je al in de omringende lucht. De bedoeling is dat die boel resoneert, ergens in het tophoog.
En dat je zo weer wat output terugkrijgt, waar je die eerder in dit verhaal verloren was.
In het kort : je linker driver is stijver én heeft een dieper profiel, dan je rechter driver. Beiden samen kunnen verklaren waarom de linker (relatief) minder tophoog geeft.
Maar niet exclusief : er spelen natuurlijk nog een boel andere dingen een rol.
Afsluitend : nee, ik zie geen relatie met de diameter van je membraan, dat een te klein membraantje geen tophoog kan geven. Strookt ook niet met eigen ervaringen.
Eerder omgekeerd : hoe breder je dome, hoe hoger je hem graag zou maken om de boel stijf te houden. En hoe groter je weglengteverschillen dus zijn (door zowel hoogte, als breedte).
- bas focal m180
- Contacteer:
Kan iemand hier een pdf van vinden.wouter schreef:
klein en rendement van 94db interessant.
goh dat lijkt wel erg veel op: http://www.pollin.de/shop/dt/MDIyOTUzOT ... 70826.htmlbas focal m180 schreef:Kan iemand hier een pdf van vinden.wouter schreef:
klein en rendement van 94db interessant.
-
wouter
- Ook commercieel actief
MH, die polycarbonaat tweetertjes zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit. Een conus/dome tweetertje met een diffusor ervoor.
- pappaleo
- Contacteer:
Geen diffusor, Wouter, maar een resonantiesysteem. Vergelijk de basreflex. In dit geval is het dan een hoogreflex. Voor je het weet resoneert dat niet precies in fase met de dome of konus daaronder en heb je "traag" hoogwouter schreef:MH, die polycarbonaat tweetertjes zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit. Een conus/dome tweetertje met een diffusor ervoor.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Tja, als je al bang bent wat een condensator in de signaalweg doet... Dan zul je wel therapie nodig hebben als je moet leven met een stuk plastic voor je tussen je tweeter en je oren
Sommige tweeters knappen er een stuk van op, andere tweeters hebben het niet nodig. Een diffusor is hoe fabrikanten het noemen, uiteraard is het een soort akoestische weerstand. In het geval van harde dome tweeters kan het daarmee helpen met de spreiding maar zeker ook met het aanpakken van de breakup resonantie van de dome.
Hier een leuk experimentje (bij een al 'perfecte' tweeter). Veel zachter dan het supronyl van de Vifa D19TD zal het niet worden qua materiaal:
https://sites.google.com/site/jooched/s ... -diffusers
Uiteraard kun je pas zien of zo'n modificatie werkt als je metingen onder hoeken erbij voegt en evt. de impuls meting oid
En hoe gaan we deze dan noemen... een asymmetrische resonator?

Sommige tweeters knappen er een stuk van op, andere tweeters hebben het niet nodig. Een diffusor is hoe fabrikanten het noemen, uiteraard is het een soort akoestische weerstand. In het geval van harde dome tweeters kan het daarmee helpen met de spreiding maar zeker ook met het aanpakken van de breakup resonantie van de dome.
Hier een leuk experimentje (bij een al 'perfecte' tweeter). Veel zachter dan het supronyl van de Vifa D19TD zal het niet worden qua materiaal:
Uiteraard kun je pas zien of zo'n modificatie werkt als je metingen onder hoeken erbij voegt en evt. de impuls meting oid
En hoe gaan we deze dan noemen... een asymmetrische resonator?
-
wouter
- Ook commercieel actief
Tja, als je al bang bent wat een condensator in de signaalweg doet... Dan zul je wel therapie nodig hebben als je moet leven met een stuk plastic voor je tussen je tweeter en je oren
En hoe gaan we deze dan noemen... een asymmetrische resonator? http://www.pioneer.com.sg/vn/products-d ... X%20Series

En hoe gaan we deze dan noemen... een asymmetrische resonator? http://www.pioneer.com.sg/vn/products-d ... X%20Series
- Bijlagen
-
- convex diffusor.jpg (6.81 KiB) 660 keer bekeken
Het is m.i. een manier om akoestische compressie te bewerken.pappaleo schreef:Geen diffusor, Wouter, maar een resonantiesysteem. Vergelijk de basreflex. In dit geval is het dan een hoogreflex. Voor je het weet resoneert dat niet precies in fase met de dome of konus daaronder en heb je "traag" hoogwouter schreef:MH, die polycarbonaat tweetertjes zien er eigenlijk allemaal hetzelfde uit. Een conus/dome tweetertje met een diffusor ervoor.
Compressie-drivers doen dat ook, maar dan wat meer.
Voor resonantie is de ruimte tussen 'diffusor' en dome te klein.