Het nadeel van de alom geprezen buizenversterkers is dat ze gevaarlijke hoogspanning nodig hebben en dat maakt het uittesten/afregelen tot een hachelijke onderneming.
Daarom een ontwerp geïnspireerd door een hoofdtelefoonversterker van Elektor, dat op een veilige spanning werkt:
Ze hebben 'm later verbeterd, zie https://www.elektormagazine.nl/magazine ... 0907/15779, omdat er bij hoogohmige hoofdtelefoons te weinig geluid uit zou komen, dus het lijkt me geen bezwaar om het oude ontwerp te plaatsen, zie de bijlage.
De buis wil ik als fase-draaier gebruiken om in BTL(brug) twee (chip-)eindversterkers per kanaal aan te sturen.
Op een standaard 24Vdc voeding heb je meer ruimte:
De buis liefst net als bij Elektor als kathode-volger, maar dan heb je een probleem om de fase te draaien.
Je kan natuurlijk uitgaan van een symmetrisch signaal, maar dat heeft niet iedereen, of je zet de ene eindversterker in- en de andere uit-fase.
Ik heb verder nog wel wat ideeën, maar als iemand ook een handige oplossing weet, hoor ik dat graag.
Veilige hybride(buizen/transistor) eindversterker.
Moderator: Beheerdersteam
Veilige hybride(buizen/transistor) eindversterker.
- Bijlagen
-
- Hybride-amp-2006.pdf
- (33.22 KiB) 78 keer gedownload
- pappaleo
- Contacteer:
Re: Veilige hybride(buizen/transistor) eindversterker.
mtb schreef:Ze hebben 'm later verbeterd, zie https://www.elektormagazine.nl/magazine ... 0907/15779.
Wel op tijd aanzetten.Specificaties
• Opwarmtijd: min. 30 minuten
Geen wonder, de ECC82 doet al niet veel op zo'n lage spanning en dan zit de gloei ook nog 's op krap 10V ipv 12,6Vpappaleo schreef:mtb schreef:Ze hebben 'm later verbeterd, zie https://www.elektormagazine.nl/magazine ... 0907/15779.Wel op tijd aanzetten.Specificaties
• Opwarmtijd: min. 30 minuten
Maar och,zie je de buis niet gloeien dan is er nog LED
Anne
Even wat, naar mijn idee, overbodig spul eruit.En dan misschien een mogelijke fasedraaier erbij ?mtb schreef:De buis liefst net als bij Elektor als kathode-volger, maar dan heb je een probleem om de fase te draaien.
Je kan natuurlijk uitgaan van een symmetrisch signaal, maar dat heeft niet iedereen, of je zet de ene eindversterker in- en de andere uit-fase.
Ik heb verder nog wel wat ideeën, maar als iemand ook een handige oplossing weet, hoor ik dat graag.
Anne
- Bijlagen
-
- HoHo.PNG (14.78 KiB) 249 keer bekeken
Die 30 minuten vind ik ook wat onnozel en komt door R7/C5 (τ=39sec!) en de lage gloeispanning.
Daarom ga ik ook uit van 24Vdc met een stroombron om voor te gloeien.
Anne's idee is wel aardig, maar die transistor en instelpot?, dan kan je beter een gewone kangoeroe gebruiken, want er hoeft maar 1Vdc over de weerstanden als je het rooster aan massa legt en ik heb maar maximaal 1Vpp nodig voor de eindtrappen.
Het gaat hier verder niet over de Elektor-hoofdtelefoonversterker, maar over een ca. 20W BTL-versterker, met buizen-voortrap/karakter.
Daarom ga ik ook uit van 24Vdc met een stroombron om voor te gloeien.
Anne's idee is wel aardig, maar die transistor en instelpot?, dan kan je beter een gewone kangoeroe gebruiken, want er hoeft maar 1Vdc over de weerstanden als je het rooster aan massa legt en ik heb maar maximaal 1Vpp nodig voor de eindtrappen.
Het gaat hier verder niet over de Elektor-hoofdtelefoonversterker, maar over een ca. 20W BTL-versterker, met buizen-voortrap/karakter.