[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gezellig hier, toch?Shadow schreef:Zo ik lees ook ff niet mee
Waar was je blijven steken?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb het momenteel druk met andere dingen, huis verkopen e.d., maar ik hoop van de winter zoals gewoonlijk weer lekker tijd voor dit forum en de hobby te hebben.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Tjeemig
Ik heb kennelijk ook wat gemist
Zonde zeg..
Ik heb kennelijk ook wat gemist
Zonde zeg..
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wat heet.
Complete drama's zijn aan je voorbij gegaan.
Complete drama's zijn aan je voorbij gegaan.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Zijwand van loodbitumen en dempingsvilt voorzien :
Beetje gaatjes voorboren en schroeven erin klaarzetten, een kleine 30 stuks.
Het moet natuurlijk wel een beetje vastzitten :
Bruislijm ertussen, en met een spanband op z'n plaats gezet voor het vastschroeven :
Zo gaat het al een beetje op een luidsprekerkast lijken :
En vervolgens met de freesmachine de uitstekende randen van achterzijde strakgefreesd :
Beetje gaatjes voorboren en schroeven erin klaarzetten, een kleine 30 stuks.
Het moet natuurlijk wel een beetje vastzitten :
Bruislijm ertussen, en met een spanband op z'n plaats gezet voor het vastschroeven :
Zo gaat het al een beetje op een luidsprekerkast lijken :
En vervolgens met de freesmachine de uitstekende randen van achterzijde strakgefreesd :
- pappaleo
- Berichten: 12407
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Gaat dat goed met dat freesje? Dit is toch degene met de scherende sneden?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Waren de schroeven in de aanbieding? Ze kunnen zo geëxporteerd worden naar Groningen om een oude boerderij te stutten.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Morgen nog een redelijk mooie dag om lekker tekeer te gaan.
- SSassen
- Berichten: 11528
- Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
- Locatie: Zuidoostbeemster
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Waarom bruislijm Ray? Voor MDF en andere houtverbindingen is gewone witte houtlijm het sterkst en daarnaast heel wat prettiger om mee te werken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Geen idee of witte houtlijm (PVA) sterker is dan PU (bruislijm). Volgens mij is de passing van de verbinding bepalend, hoe kleiner de spleet hoe sterker de verbinding. Als het goed is zal in beide gevallen het hout eerder splijten dan de lijmverbinding zelf.
PVA is beperkt vochtbestendig, niet voor buitentoepassing. PU is spleetvullend, wat handig kan zijn als je minder nauwkeurig werkt. Maar dat gaat wel weer ten koste van de sterkte. Nadeel is dat het meer rommel geeft bij het verwerken. Als het echt sterk moet zijn is epoxy ook nog een mogelijkheid, maar dat is nog lastiger te verwerken.
PVA is beperkt vochtbestendig, niet voor buitentoepassing. PU is spleetvullend, wat handig kan zijn als je minder nauwkeurig werkt. Maar dat gaat wel weer ten koste van de sterkte. Nadeel is dat het meer rommel geeft bij het verwerken. Als het echt sterk moet zijn is epoxy ook nog een mogelijkheid, maar dat is nog lastiger te verwerken.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik zie de renovatie aannemers in Groningen nog niet aan de slag gaan met doosjes schroeven van de jeweetwelwie...John P schreef:Waren de schroeven in de aanbieding? Ze kunnen zo geëxporteerd worden naar Groningen om een oude boerderij te stutten.
Alhoewel, het is van Fisher. dat merk kom ik ook geregeld op de bouwput tegen...
Er is zelfs een datasheet van :
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Verscheidene redenen, Sander.SSassen schreef:Waarom bruislijm Ray? Voor MDF en andere houtverbindingen is gewone witte houtlijm het sterkst en daarnaast heel wat prettiger om mee te werken.
-) Ik wilde wel eens proberen of het wat is, de bruislijm van de Action...
-) Bruislijm droogt met deze lage temperaturen veel sneller dan witte houtlijm.
Witte houtlijm droogt namelijk doordat het vocht erin verdampt, bruislijm daarentegen droogt doordat het vocht (en mogelijk ook zuurstof) uit de omringende omgeving opneemt.
-) er zit hier en daar een spleetje inderdaad.
(kan vooralsnog geen datasheet hiervan vinden...)
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Het is zeker mooi weer, vanmiddag nog een paar uurtjes klussen.bas focal m180 schreef:Morgen nog een redelijk mooie dag om lekker tekeer te gaan.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Naar mijn mening is het enige echte voordeel van witte houtlijm, ten opzichte van polyurethaan(bruis)lijm, dat het minder rommel geeft en goed van je handen te verwijderen is.
De voordelen van bruislijm t.o.v. witte houtlijm:
-langere open tijd. met lijmen kun je vaak een hoop verpesten, en bruislijm geeft je gewoon die extra tijd die je vaak nodig hebt
-veel langer corrigeerbaar. witte houtlijm bindt heel snel aan, waardoor voor verschuiven vaak erg veel kracht nodig is: oftewel rammen met een hamer
-hecht heel goed op heel veel materialen, waaronder ook veel kunststoffen en lakken
-je brengt geen vocht in. dat is mooi meegenomen als je met mdf werkt
-eenmaal goed droog, laat het zich makkelijker wegsteken en schuren
-en natuurlijk enigszins spleetvullend. er zijn ook steeds meer soorten te krijgen die een soort van 'gevuld' zijn. die zijn echt goed spleetvullend, en bruisen vaak ook minder. daarmee maak je al sterke verbindingen door alles even met wat tape op z'n plek te houden.
Ik gebruik zelf veel witte houtlijm, maar schuw de bruislijm niet.
De voordelen van bruislijm t.o.v. witte houtlijm:
-langere open tijd. met lijmen kun je vaak een hoop verpesten, en bruislijm geeft je gewoon die extra tijd die je vaak nodig hebt
-veel langer corrigeerbaar. witte houtlijm bindt heel snel aan, waardoor voor verschuiven vaak erg veel kracht nodig is: oftewel rammen met een hamer
-hecht heel goed op heel veel materialen, waaronder ook veel kunststoffen en lakken
-je brengt geen vocht in. dat is mooi meegenomen als je met mdf werkt
-eenmaal goed droog, laat het zich makkelijker wegsteken en schuren
-en natuurlijk enigszins spleetvullend. er zijn ook steeds meer soorten te krijgen die een soort van 'gevuld' zijn. die zijn echt goed spleetvullend, en bruisen vaak ook minder. daarmee maak je al sterke verbindingen door alles even met wat tape op z'n plek te houden.
Ik gebruik zelf veel witte houtlijm, maar schuw de bruislijm niet.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Goed gesproken, Arno.
Beiden hebben zo hun voor-en-nadelen.
Zelf vind ik de "knoeiboel" met deze bruislijm wel meevallen.
Kwestie van niet aanraken en een paar uur laten drogen, dan steek je het zo weg met een oude houtbeitel en een Stanleymes.
Overigens is er tegenwoordig ook waterbestendige witte houtlijm :
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/651 ... ijm-extra/
Alhoewel ik me goed kan voorstellen dat er dan eerder voor een PU lijm of Polymeer-kit gekozen zal worden.
Hangt natuurlijk ook van de situatie af wat er gelijmd moet worden, en waar het komt te zitten.
Beiden hebben zo hun voor-en-nadelen.
Zelf vind ik de "knoeiboel" met deze bruislijm wel meevallen.
Kwestie van niet aanraken en een paar uur laten drogen, dan steek je het zo weg met een oude houtbeitel en een Stanleymes.
Overigens is er tegenwoordig ook waterbestendige witte houtlijm :
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/651 ... ijm-extra/
Alhoewel ik me goed kan voorstellen dat er dan eerder voor een PU lijm of Polymeer-kit gekozen zal worden.
Hangt natuurlijk ook van de situatie af wat er gelijmd moet worden, en waar het komt te zitten.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Haha, op dat fotootje van Bison gaan ze zo te zien met witte houtlijm spaanplaat op kunststof (gemelamineerd spaanplaten kastdek) lijmen. Volgens het potje is dat niet de bedoelingray5150 schreef:Goed gesproken, Arno.
Beiden hebben zo hun voor-en-nadelen.
Zelf vind ik de "knoeiboel" met deze bruislijm wel meevallen.
Kwestie van niet aanraken en een paar uur laten drogen, dan steek je het zo weg met een oude houtbeitel en een Stanleymes.
Overigens is er tegenwoordig ook waterbestendige witte houtlijm :
http://www.bison.nl/nl-nl/producten/651 ... ijm-extra/
Alhoewel ik me goed kan voorstellen dat er dan eerder voor een PU lijm of Polymeer-kit gekozen zal worden.
Hangt natuurlijk ook van de situatie af wat er gelijmd moet worden, en waar het komt te zitten.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28472
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Onze PA kasten die we bouwden ( multiplex), waren allemaal gelijmd met bruislijm en extra geschroefd of geniet. Waren niet meer kapot te krijgen.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Die witte lijm, daar zit geen leven in. Vooral in het noorden..
Het moet BROEZ'N!
groet,
Aat
Het moet BROEZ'N!
groet,
Aat
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ds23man die een forumlid maant ontopic te blijven. 
Het moet niet gekker gaan worden !
Het moet niet gekker gaan worden !
