tubeamp voor verbeteringen vatbaar ?.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
edje

tubeamp voor verbeteringen vatbaar ?.

Bericht door edje »

Is dit schema voor verbeteringen vatbaar ?
Ik heb het toestel staan maar er is door vorige eigenaar zo aan gesleuteld dat ik het niet aandurfom hem aan het net te hangen
Daarom liever voorkomen dan genezen
Wil hem terug opbouwen volgens schema,alles is nog aanwezig of gelijk een upgrate doorvoeren ?
Bijlagen
Studio_20150822_083015.png
ray5150

Re: tubeamp voor verbeteringen vatbaar ?.

Bericht door ray5150 »

Handig als we weten om welk toestel het dan ook gaat...
Het lijkt me iets Japans uit de jaren '60.
edje

Bericht door edje »

Luxman SQ 65
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Je zou zeggen dat er LS's bij horen, dus niet om 't even welke.Er is stroomtegenkoppeling met verschillende instellingen, vermoedelijk om iedereen tevreden te stellen met de bassen(uitwas ?)
UGT met wikkelingen voor kathodetegenkoppeling, mooi. En een regeling om geleidelijk van mono naar stereo te gaan, grappig.
Misschien eerst terug in oorsprongkelijke staat en later veranderen wat er niet bevalt ?
Anne
edje

Bericht door edje »

Over alle pinnen 3 van tubes 7868 staat een weerstand van 30 ohm die vast is gesoldeerd aan pin 8 (vrij) en daarna na ugt aansluiting 4 en 6 lopen
Dat is het eerste dat me opviel
Op aansluiting 1-7 is er bij elke buis ook een weerstand van 120 ohm gemonteerd
Word vervolgd...
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

edje schreef:
Over alle pinnen 3 van tubes 7868 staat een weerstand van 30 ohm die vast is gesoldeerd aan pin 8 (vrij) en daarna na ugt aansluiting 4 en 6 lopen
Dat is het eerste dat me opviel
Op aansluiting 1-7 is er bij elke buis ook een weerstand van 120 ohm gemonteerd
Word vervolgd...
Die 120Ω zijn stopweerstanden bij de schermroosters, die buizen zijn behoorlijk steil, vermoedelijk wat last van HF oscilleren.
En de 30Ω ziten in serie met de kathodes.Er is maar een instelling per versterker voor de ruststroom, zo is de kans dat de twee eindbuizen van dezelfde kant ongeveer even veel stroom trekken wat groter.Er zou beter een instelling per buis zijn, wel meer werk.
Anne
edje

Bericht door edje »

Aan knooppunt van eerste elco en de weerstand van 150 ohm in de hoogspanningvoeding is ook een 5watt weerstand van enkele megaohm gemonteerd naar het centraal massapunt van de kast
Is daar een rede voor ?
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

edje schreef:
Aan knooppunt van eerste elco en de weerstand van 150 ohm in de hoogspanningvoeding is ook een 5watt weerstand van enkele megaohm gemonteerd naar het centraal massapunt van de kast
Is daar een rede voor ?
Ja hoor, is altijd wel aan te raden.Als je aan de voeding gaat prutsen zou je nog wel 's een flinke opdonder kunnen krijgen van niet ontladen elco's.Die weerstand laat ze leeg lopen, wel zo prettig :D
Anne
edje

Bericht door edje »

De beste meneer die er aan heeft gesleuteld heeft dus wel wat kennis van zaken .Wist dus toch enkele verbeteringen aan te brengen
Heb hem inmiddels helemaal nagekeken en buiten dat er enkele elco en wat regelpots en weerstanden (dat alles wel ten opzichte van het schema)
klopt alles
Morgen ga ik hem langzaam laten ontwaken en dat met de hulp van een variac.....?.
Word vervolgd
ray5150

Bericht door ray5150 »

Als je over een variac beschikt zou ik die zeker gebruiken.
edje

Bericht door edje »

Laat ik nu net een variac bezitten ....
Heeft al mooi dienst gedaan en niet alleen om iets te laten ontwaken
Is ook makkelijk om ombekende transfoos uit te vlooien ...
edje

Bericht door edje »

Toestel is inmiddels uit zijn slaap gehaald
Geen gekraak ,ruis n alles gloeid naar wens
Even een bron eraan en .....klank
Enige probleem ,na enkele minuten gloeide de weerstand van 150 ohm na de eerste elco van de gelijkrichting ook en niet zo een beetje .....
Even de elcos nameten of gelijk vervangen ?..
ray5150

Bericht door ray5150 »

Gezien het feit dat die versterker ongeveer een jaar of 50 oud is, is het zeker aan te raden om de elco's maar eens te vervangen.
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Weinig waarschijnlijk dat zoiets van de elco's komt. Mogelijke oorzaken,
Ruststroom eindbuizen (veel) te hoog,
een eindbuis niet in orde met zelfde gevolg, rustroom verstoord,
of een koppel-C (die van 0,5µF) naar het stuurrooster van een eindbuizen lek, dan is die eindbuis meestal ook de pineut :(
Kijk 's of er een of meerdere anodes van de eindbuizen rood worden.
Wat Ray zegt kan best, maar dan heb je meestal ook brom.Alleen als je nu brom hebt kan dat ook door teveel stroom.
Anne
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

Volgens het schema wordt de anodevoeding al van de eerste Elco afgehaald, dus die gaat niet door die 150 ohm weerstand heen.
Die zit er kennelijk alleen maar in om enige spanningsafstand tussen de anode en het schermrooster te creëren. Ik zou liever schermrooster weerstanden plaatsen, maar dat is dus inderdaad ook al gebeurd.
Tenzij de vorige eigenaar dat voedingspunt heeft verplaatst tot na de 150ohm voor een lagere rimpel. Zoiets zou ik ook overwegen. Maar dan moet er wel wat zwaarders in dan 1 watt denk ik zo.
Als je 'live' durft te meten, meet dan eens de spanningsval over die 150ohm? Dan weten we meer.
edje

Bericht door edje »

Weerstand van 150 ohm blijkt vervangen te zijn door eentje van 22 ohm ?
Word alles vele hoger ,niet ?
edje

Bericht door edje »

even foutje herstellen
22w blijkt w22 te zijn
Opdruk is w22 en r650 en dat blijkt te kloppen Is er eentje van 650 ohm
Maakt een heel verschil 650 tegen 150
RobertD
Contacteer:

Bericht door RobertD »

Maak eens een foto van die weerstand? Het sowieso wel goed om wat foto's van je versterker te plaatsen.
R650 zou ook 0,65 Ohm kunnen betekenen.

Wanneer de weerstand groter wordt en de stroom gelijk blijft, dan wordt het vermogen dat gedissipeerd wordt ook veel groter.
edje

Bericht door edje »

Zie hier wat foto's
Niet lette op de kwaliteit ,ben geen fotograaf ....
Zoals je kan zien is de tweede elco van de hoogspanning vervangen Is die oranje die onderaan zit
De weerstand heb ik even los gemaakt aan één kant Is niet duidelijk maar er staat w22 r650 op en meet ook 650 ohm
Foto's zeggen genoeg ,is al wat aan gewerkt
Maar is blijkbaar een zeer zeldzaam toestel dat normaal niet gebouwd is voor de europese markt
Wil hem graag in zijn oude glorie herstellen en gebruiken
Bijlagen
DSCF4795.JPG
DSCF4798.JPG
DSCF4802.JPG
DSCF4807.JPG
Ah!buis

Bericht door Ah!buis »

Er is toch iets wat teveel stroom trekt zoals ik al aangaf.
Of 650 of 150Ω is doet er niet zo heel veel toe.Er gaat de stroom van de 4 schermroosters van de eindbuizen door plus de voorversterker, alles bijeen zo'n 30mA.
Die weerstand ziet er een draadgewonden geval uit van rond 3W.Met de opdruk is misschien 2,2W bedoeld.
Even de stroom wat hoog inschatten, 50mA bijv.
Als 't 150Ω is verstook je dan 150x0,05x0,05= 0,375W , niet veel dus.
Stel 650Ω dan wordt 't 650x0,05x0,05= 1,625W nog geen reden om zo heet te worden.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Zie dat er al een bekerelco mist ( vervangen door de gele elco???). Kan zijn dat de nog aanwezige bekerelco het nu ook heeft begeven.
Jan Geert

Bericht door Jan Geert »

edje schreef:

Maar is blijkbaar een zeer zeldzaam toestel dat normaal niet gebouwd is voor de europese markt
Wil hem graag in zijn oude glorie herstellen en gebruiken

Tsja, goede raad is duur.....
Vooropgesteld, mijns inziens moet deze versterker inderdaad weer in oude glorie hersteld worden. De Luxman buizenbakken uit deze periode worden inderdaad zeldzamer, en voor sommige modellen in goede staat worden hoge prijzen geboden, vooral in het verre oosten. In mindere staat overigens soms ook, al is het maar vanwege de trafo's.

Het probleem is natuurlijk dat als je het goed wilt doen, je ook het chassis opnieuw wilt doen, en dan zou alles er wel eens uit moeten worden gehaald. En zoals je op de foto's kan zien is dat geen sinecure. het terugzetten overigens ook niet... :-#

Inderdaad lijkt om te beginnen 1 van de bekerelco's vervangen door een axiaal type. Niet echt nodig en bij opknappen zou ik de bekers vervangen door een 'gewone' elco van bijvoorbeeld JJ of die blauwe van BC Vishay, en dan met een klem. Dat zal wel gewoon passen. Terugbouwen met 'originele' bekerelco's vind ik persoonlijk niet veel zin hebben tenzij je er een expositie object van wil maken.
Moderne elco's zijn wat compacter, dus je zal in het algemeen voor de afmeting van de gaten in het chassis veel hogere vervangingswaarden vinden, maar dat is natuurlijk beslist niet erg.

Als je de corrosie niet erg vindt op het bovendek, en de behuizing is nog goed, kan het een leuk winterprojectje zijn om het weer netjes te maken. Maar inderdaad even de spanningen meten en in het schema zetten want zoals Anne al zegt, van alleen de stroom van de schermroosters en de voortrap zou die weerstand niet heet mogen worden. tenzij, zoals gezegd, het anodevoedingspunt van voor naar na de weerstand is verplaatst. Gezien het feit dat zowel de weerstand als de elco op dat punt zijn vervangen is dat niet ondenkbeeldig.

Kortom, je kan het zo grondig (en ingewikkeld) maken als je wilt. Ik zou in ieder geval toch de 4 grote elco's vervangen als gezegd, en misschien die kleine zilverkleurige Chemicons ook maar. De koppelcondensatoren lijken vervangen door die gele MKT blokken. Vandaar een stopweerstand naar de buis, nieuw geplaatst zo te zien en ook de roosterlekweerstand naar de instelpot voor de bias lijkt met niet origineel, maar dat geeft verder niet.
Ik zie dan overigens 4 instelpots zitten, voor elke buis 1 in plaats van 1 pot voor alle 4 buizen zoals in het schema staat. Een zinvolle modificatie, maar ik zou het wat netter hebben gedaan.

Persoonlijk zou ik de circuits die nodig zijn voor alle regelingen voorop lekker laten zitten. Dit is wel hetgeen de versterker zo complex maakt binnenin, en vaak zie je dat een opknapbeurt gepaard gaat met het 'bypassen' van al deze schakelingen. Persoonlijk zou ik dat origineel houden.
edje

Bericht door edje »

De bekerelco die je ziet aan de hoogspanning is er eentje met dubbele aansluitingen en volgens mij is die zelfs ook al een vervanger omdat volgens het schema en de kast er twee enkele aanwezig moeten zijn Het is mogenlijk dat het dubbele waren maar dan met de helft van de waarde
Ga deze alle vier vervangen De gele gaat er ook uit ,weet nog steeds niet waar dat deze voor staat Moet nog worden uitgevlooid
Word vervolgd
Plaats reactie