Speaker ontwerp voor in orgel
Moderator: Beheerdersteam
Speaker ontwerp voor in orgel
Ik heb wat hulp nodig.
Ik ben een digitaal orgel aan het bouwen en ben aan het spitten naar een ontwerp voor mijn speakers.
Ik heb 4 stuks peerless hds ppb 106 en 2x vifa tweeter voor het mid en hoog.
Uiterraard een sub voor het laag.
Deze speakers komen iets onder oor-hoogte te staan.
Nu hoef ik (gelukkig) niet op het uiterlijk te letten, omdat deze speakers ingebouwd worden.
Na wat zoeken en verschillende tools geprobeerd te hebben ben ik een beetje lost.....
een vented box lijkt een goede oplossing voor deze drivers.
Het enige waar ik aan gebonden ben is de breedte namelijk 15cm.
De hoogte kan tot max 40 cm.
Wie kan mij helpen aan een goed ontwerp?
mvg Edward
oh ja, hier de link naar de specs van de peerless:
http://www.datasheets.pl/SPEAKERS/PEERLESS/830854.pdf
Ik ben een digitaal orgel aan het bouwen en ben aan het spitten naar een ontwerp voor mijn speakers.
Ik heb 4 stuks peerless hds ppb 106 en 2x vifa tweeter voor het mid en hoog.
Uiterraard een sub voor het laag.
Deze speakers komen iets onder oor-hoogte te staan.
Nu hoef ik (gelukkig) niet op het uiterlijk te letten, omdat deze speakers ingebouwd worden.
Na wat zoeken en verschillende tools geprobeerd te hebben ben ik een beetje lost.....
een vented box lijkt een goede oplossing voor deze drivers.
Het enige waar ik aan gebonden ben is de breedte namelijk 15cm.
De hoogte kan tot max 40 cm.
Wie kan mij helpen aan een goed ontwerp?
mvg Edward
oh ja, hier de link naar de specs van de peerless:
http://www.datasheets.pl/SPEAKERS/PEERLESS/830854.pdf
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Speaker ontwerp voor in orgel
Heb je de 8 ohm midwoofertjes of komt het uit philips htr9900 speakers? Die zijn namelijk 4 ohm
Heb ik even nagevraagd en idd ze komen uit de htr 9900
Ik heb zelf het filter ervan liggen
Is daar wat van te maken denk je?
Ik heb zelf het filter ervan liggen
Is daar wat van te maken denk je?
is het een idee om deze peerless mid's in een closed box te bouwen? of gaat er dan teveel laag verloren.
Ik heb ongeveer 5 Liter inhoud nodig (volgens de berekeningen.)
Maakt het nog veel verschil wat de vorm is qua verhouding?
Ik heb nu een afmeting van hxbxd 16x25x25.
oh ja nog een andere vraag. maakt het nog veel verschil of je 2x de mid woofer met een tweeter plaats, of 1 mid + tweeter?
Wat een vragen he? maar ik ben dan ook een leek op dit gebied...
Ik heb ongeveer 5 Liter inhoud nodig (volgens de berekeningen.)
Maakt het nog veel verschil wat de vorm is qua verhouding?
Ik heb nu een afmeting van hxbxd 16x25x25.
oh ja nog een andere vraag. maakt het nog veel verschil of je 2x de mid woofer met een tweeter plaats, of 1 mid + tweeter?
Wat een vragen he? maar ik ben dan ook een leek op dit gebied...
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
omdat je ze toch hebt, zou ik lekker 2 mids per kant gebruiken, MTM opstelling bv. of ze gesloten laag genoeg gaan om lekker aan te sluiten op de sub kan je met bv winisd vrij eenvoudig zelf afschatten
- matthijs1988
Ik ben benieuwd wat voor plan je precies in gedachten hebt. Ga je een digitaal kerkorgel (hauptwerk/grandorgue) orgel maken, wordt het eerder een rock orgeltje, of...
Moet al het geluid noodzakelijk uit de orgelkast komen? Voor bijvoorbeeld muziek/film is plaatsing van geluid belangrijk. Deze moet overeenkomen met de opname. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor een orgel niet zo boeiend is omdat het het instrument zelf betreft. Sterker nog, in de praktijk staan de pijpen van een kerkorgel altijd verdeeld over een grote ruimte, en elektronische orgels worden weer aangevuld met losse luidsprekerkasten.
Als je namelijk het geluid uit de orgelkast zelf wil laten komen, is het belangrijk wáár de subwoofer komt te staan.
Als deze in de orgelkast zelf komt te staan (dus dichtbij de bij Peerless units), dan maakt de overgangsfrequentie niet uit. Dan zou het interessant zijn om de Peerless in een gesloten kast te stoppen. Dan heb je meteen een natuurlijke roll-off naar de sub. De sub moet dan wel in staat zijn om wat hoger afgesteld te worden.
Komt de subwoofer los van het orgel, ergens te staan, dan wordt de overgangsfrequentie ineens belangrijk.
In beide gevallen is het handig om WinISD even erbij te gebruiken om te kijken hoe laag ze komen in een gesloten behuizing.
Moet al het geluid noodzakelijk uit de orgelkast komen? Voor bijvoorbeeld muziek/film is plaatsing van geluid belangrijk. Deze moet overeenkomen met de opname. Maar ik kan mij voorstellen dat het voor een orgel niet zo boeiend is omdat het het instrument zelf betreft. Sterker nog, in de praktijk staan de pijpen van een kerkorgel altijd verdeeld over een grote ruimte, en elektronische orgels worden weer aangevuld met losse luidsprekerkasten.
Als je namelijk het geluid uit de orgelkast zelf wil laten komen, is het belangrijk wáár de subwoofer komt te staan.
Als deze in de orgelkast zelf komt te staan (dus dichtbij de bij Peerless units), dan maakt de overgangsfrequentie niet uit. Dan zou het interessant zijn om de Peerless in een gesloten kast te stoppen. Dan heb je meteen een natuurlijke roll-off naar de sub. De sub moet dan wel in staat zijn om wat hoger afgesteld te worden.
Komt de subwoofer los van het orgel, ergens te staan, dan wordt de overgangsfrequentie ineens belangrijk.
In beide gevallen is het handig om WinISD even erbij te gebruiken om te kijken hoe laag ze komen in een gesloten behuizing.
Het is idd de bedoeling om met grandorgue een digitaal kerkorgel te bouwen.
Ik heb nu een sub naast het orgel staan, maar wil op termijn een tl sub in het orgel plaatsen
Waar het nu vooral om gaat is dat ik een kast wil bouwen voor de mids.
Ik heb zeker met winisd zitten spelen, maar mis nog kennis/ervaring om er een goed gevoel bij te krijgen.
Op basis van winisd lijkt het het beste om een br kast te maken met een inhoud van ongeveer 5 liter.
Mijn vraag is hoe nauw komt die inhoud precies? Is het erg als het meer wordt?
En ook de afmeting. Als je een kast hebt van 10x30x40 bxhxd of je hebt een kast van 30x40x10. Maakt dat verschil?
Ook het berekenen van de br pijp is me niet helder. Een 3cm doorsnee pijp is vrij kort, maar met een grotere diameter wordt ie best wat langer. Te groot geeft portruis, maar wat is dan goed?
Ik heb nu een sub naast het orgel staan, maar wil op termijn een tl sub in het orgel plaatsen
Waar het nu vooral om gaat is dat ik een kast wil bouwen voor de mids.
Ik heb zeker met winisd zitten spelen, maar mis nog kennis/ervaring om er een goed gevoel bij te krijgen.
Op basis van winisd lijkt het het beste om een br kast te maken met een inhoud van ongeveer 5 liter.
En ook de afmeting. Als je een kast hebt van 10x30x40 bxhxd of je hebt een kast van 30x40x10. Maakt dat verschil?
Ook het berekenen van de br pijp is me niet helder. Een 3cm doorsnee pijp is vrij kort, maar met een grotere diameter wordt ie best wat langer. Te groot geeft portruis, maar wat is dan goed?
- matthijs1988
WinISD weet niet dat jij ooit een sub wil toevoegen aan je systeem;)edwardb schreef:Op basis van winisd lijkt het het beste om een br kast te maken met een inhoud van ongeveer 5 liter.
Er is niets mis met basreflex, maar onthoudt wel dat er dan onder de poortfrequentie gefilterd moet worden. Een orgel kan best hard en laag gaan, en dus ook onder de poortfrequentie. Ga je voor gesloten, dan bespaar je je dat filter, en heb je gratis een 1e orde roll-off en gaat ie ook niet zomaar stuk bij een beetje geluidsniveau.
Hoe dan ook, bij basreflex maakt de preciesie van de inhoud wel wat uit. Een andere inhoud van je kast zal een andere poortafstemming teweegbrengen. Dit kun je makkelijk in WinISD controleren door even de inhoud een litertje te veranderen. Je zult zien dat de poortafmetingen dan ook anders worden bij dezelfde afstemming. Maar zolang je beide kasten even groot houd, dan maakt een iets andere afstemming dan gesimuleerd niet zo erg uit.
Te klein geeft poortruis. Dus groter is goed. Niet te groot, 4 a 5 cm ofzo, zal prima zijn voor deze luidsprekertjes. Bedenk wel dat het volume van de pijp afgetrokken moet worden van de kastinhoud. Dit geldt ook voor de ruimte die de drivers innemen.
de verhoudingen van de kast maken voor het basreflexgebeuren geen verschil zolang de inhoud hetzelfde blijft.
Maar nogmaals, kies voor een gesloten box. Dat bespaart je ruimte, en een filter;)
Ik heb even in Winisd wat calculaties gemaakt en het resultaat bijgevoegd. een vented box is dan toch wel beter. (of niet?)
Anders moet de sub tot zeker 120Hz doorlopen. dat ga je dan wel horen denk ik.
De vented box past qua afmeting ook nog wel goed. 14x35X40 (bxhxd)
pijp diameter van 5cm met een lengte van 8.48cm zou dan moeten gaan werken.
Vergeet ik dan nog iets?
hebben jullie nog andere ideen?
Groeten,
Edward
Anders moet de sub tot zeker 120Hz doorlopen. dat ga je dan wel horen denk ik.
De vented box past qua afmeting ook nog wel goed. 14x35X40 (bxhxd)
pijp diameter van 5cm met een lengte van 8.48cm zou dan moeten gaan werken.
Vergeet ik dan nog iets?
hebben jullie nog andere ideen?
Groeten,
Edward
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
overname naar sub zal idd beter zijn met BR
maar die afstemming kan beter die bult wil je niet, probeer eens een iets langere poort
maar die afstemming kan beter die bult wil je niet, probeer eens een iets langere poort
- matthijs1988
BR kan prima hoor, maar als de sub dichtbij de luidsprekers komt te staan, dan hoor je die overnamefrequentie toch niet;) Tenzij de sub heel lelijk klinkt bij 120 hz natuurlijk...
Verder zie je niets over het hoofd, bouwen zou ik zeggen.
Verder zie je niets over het hoofd, bouwen zou ik zeggen.
- bas focal m180
- Contacteer:
0,25dbHenkjan schreef:overname naar sub zal idd beter zijn met BR
Ik kan hem nog iets beter krijgen, maar helemaal strak lukt me niet.
bij onderstaande plaatje komt ie bij 300Hz +0.3Db hoger uit.
Wat ik niet weet is hoe nauw dit luistert. maakt zo'n klein verschil veel uit?
bij onderstaande plaatje komt ie bij 300Hz +0.3Db hoger uit.
Wat ik niet weet is hoe nauw dit luistert. maakt zo'n klein verschil veel uit?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Nee, hoe nauwkeurig is bijvoorbeeld je bepaling van de inhoud van je kast ( volume driver en poort). Kijk maar eens wat er gebeurd als je wat gaat spelen met de inhoud. Het blijft een simulatie die je in werkelijkheid moet nameten.
dus op basis van deze simulatie de kast bouwen. en dan (laten) meten om het filter de bepalen.
Klopt dat?
of kun je op basis van de huidige specs het filter ook al bepalen?
Klopt dat?
of kun je op basis van de huidige specs het filter ook al bepalen?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Je hebt nu alleen maar een simulatie van de afstemming op basis van de T&S parameters . Om filters te ontwerpen heb je de echte metingen nodig.
dus nu eerst de kasten bouwen.
dan drivers er in en dan meten.
Met deze gegevens kan je dan de filter ontwerpen en bouwen.
Klopt dat?
dan drivers er in en dan meten.
Met deze gegevens kan je dan de filter ontwerpen en bouwen.
Klopt dat?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Correct, je kunt dan ook de afstemming van je baspoort controleren en aanpassen.
Top. Allen bedankt voor de informatie. Daar kan ik als leek echt wat mee
Dan gaan we nu de volgende fase van het project in..... Box bouwen
Dan gaan we nu de volgende fase van het project in..... Box bouwen