[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door John P »

Ik heb in mijn korte doch heftige luidsprekerontwikkelcarriere (32 punten) nog nooit meegemaakt dat een theoretisch ontwikkeld filter koud opgediend een formidabel resultaat had. Het was nooit beter als veelbelovend. Misschien moeten we Ray en Leo even de tijd geven om eerst eens lekker te klooien voordat er allerlei conclusies met de haren bijgesleept worden t.b.v. het eigen gelijk. Ik kan jullie wel waarschuwen dat jullie dat gelijk toch niet krijgen want dat heb ik al. Dus laat het longterm ook even gelden voor de filterontwikkeling.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Mee eens, maar doorgaans klinkt een speaker die vlak meet best OK, en de eerste indruk van Ray en leo lijkt tamelijk drama, ik vindt het echt gek, daarom nameten, ook de waterval plot! Die units klonken hier toen echt goed, zou jammer zijn als de tand der tijd de units toch te grazen heeft genomen...

Gr. Walter
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Gut gut, wat laat Wallo zich lekker opnaaien! :rofl: :rofl: :rofl:
Laatst gewijzigd door ds23man op vr 25 sep 2015, 7:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik vindt het erg jammer dat dit project na 3 jaar als een flop dreigt te eindigen...

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pvanlingen »

Al die reacties :cry:

Dit is nu ongeveer de reden dat ik liever gewoon stilletje aan het werk ben.
Ik zou hier geen zin in hebben. :think:

Paul.
Gebruikersavatar
meiborg
Berichten: 2407
Lid geworden op: do 26 nov 2009, 13:49

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door meiborg »

Precies storm in een glas water dit, eerste opzetje van het filter, nog niet eens gemeten wat er precies gebeurd..

Meten, misschien wat spelen met de curves etc. dat is toch de hobby, nou lijkt het opeens of het vanaf de simulatie meteen perfect moet zijn & klinken als een klok.

Wat een gekakel allemaal, meisjes toch, ruhe bitte :mrgreen:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Wallo, Wallo, je bent er wel met open ogen ingetuind... :mrgreen:
Had je dan echt niet door dat we je zaten op te naaien ? :shock:
We hebben ons hier een breuk zitten te lachen over alle reacties. :rofl:

Nu even serieus, de eerste indrukken :

Een homogeen geluidsbeeld, zeker helder en gedetailleerd, maar absoluut zonder scherp te klinken.
We konden niet al te hard draaien vanwege een kind dat boven lag te slapen.
Stemmen komen er goed uit. veel meer detaillering dan ik gewend ben van de Lbvs, dit speelt toch wel een niveau hoger, zeer zeker.
Het laag is iets waar ik nog niet uit ben, in eerste instantie vond ik het te zacht tov het mid en hoog, later kreeg ik door dat het ook aan de muziek ligt die afgespeeld werd.
In de ene plaat (lees : CD) zit nu eenmaal meer laag in dan de andere.
Dat is iets waar ik nog op moet kauwen.
Klapstuk was disc 1 van The Wall, dat zit natuurlijk volgepropt met allerhande geluidjes en effecten. daar hebben we dus niet naar geluisterd. :mrgreen:
Nou, dat was toch wel heel erg :shock: zoals dat uit die kasten kwam zetten, kippevel gewoon...

Met die Accuton's is in ieder geval niks mis. :mrgreen:
Wat mij betreft heeft Leo in de roos geschoten !
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door hannesie »

Nu mag ik toch wel even lachen, na een avond in Amersfoort (AVMN), dan dit te lezen. :lol: :mrgreen:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Ik had al zo'n vermoeden, maar alsnog goed om te horen! Die oude accutons staan hun mannetje dus nog.

Nu dan lekker luisteren de komende week en de units laten werken. Dan nog een keertje meten en daarna gaan finetunen aan het filter.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Je ging er anders wel bloedserieus op in. :lol:
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door rikpost »

ray5150 schreef:
Je ging er anders wel bloedserieus op in. :lol:
ik vond je er al laconiek onder na drie jaar werk ,maar begreep de haast in het resultaat ook al niet ,nu wel :lol:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

De volgende horde is moeilijker dan 10 Walters bij elkaar.
Dat is mijn vrouw, ze vind het helemaal niks en ziet ze liever vandaag dan morgen vertrekken... :shock: :sad:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Dan zeg je maar tegen haar dat de vaatwasser ook een lelijk ding is en weg kan. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Barry2001 »

Verkeerde voorbeeld, aan je vrouw vertellen dat de vaatwasser de deur uit kan wil je wel laten :rofl:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

De wasmachine kan ook. :lol:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Precies, sta je zelf elke dag een uur af te wassen :shock: :shock:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef:
De volgende horde is moeilijker dan 10 Walters bij elkaar.
Dat is mijn vrouw, ze vind het helemaal niks en ziet ze liever vandaag dan morgen vertrekken... :shock: :sad:
Je vrouw had ze nog niet eerder opgemerkt? En hoe gaan jullie dat oplossen?
(MBCE heeft ook hobbies en we overleggen altijd even met elkaar of het een "go" of "no go" is. Dat voorkomt veel drama's.)
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door FR_Aad »

Gelukkig snapt mijn vrouw dat ik ook in ons huis woon. :-)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Als je TV kijken een hobby wil noemen...
Ik heb haar destijds de renders met afmetingen laten zien. En ze heeft ze ook vaak zat in de tuin zien staan tijdens de bouw...
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12408
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door pappaleo »

Even inhoudelijk:

Dat laag is er wel degelijk. Toen we ze aansloten stond Jeff Wayne's War of the Worlds op. Een opname van bijna 40 jaar oud. Geen laag? Ja, tamelijk slank, maar heel aangezet klonk dat niet in die opname, kan ik me vaag herinneren.

Uiteraard is er nóg wat aan de hand. De Seas unit gedraagt zich in het werkingsgebied als een perfecte zuiger, de kasten zijn resonantievrij (wegen 40kg per stuk of daaromtrent) en de afstemfrequentie is wat aan de lage kant. Echt schoon laag klinkt gewoon anders dan laag dat door (paneel)resonanties is gekleurd. Daarnaast hebben de units jaren ongebruikt op de plank gelegen en kunnen wel wat beweging gebruiken. Een nummertje U2 gaf al aan dat ze het wel kunnen.

Het laag is inderdaad niet overheersend. Ikzelf houd er wel van, strak, een beetje slank (bekende kwalificaties hè :mrgreen: ) maar duidelijk aanwezig. Naarmate de avond vorderde werd het al wat voller; raak je er aan gewend of komt de woofer een beetje los? De lage piano akkoorden in "Don't leave me now" van Pink Floyd's The Wall stonden als een huis en waren voelbaar.

De Accuton units vallen me niet tegen. Bij het eerste geluid wat er uit het filter kwam (mono) kon ik de stem van Richard Burton pinpointen op de baffle tussen beide units in. Totaal geen hoog van boven en mid(laag) van onder. Dat stemde mij al vrolijk.

Ook weer Pink Floyd, "One of my turns":
"What a fabulous room!" stap, stap, stap (een paar meter naar achteren) "This place is bigger than our appartment!", weer stap, stap, stap, helemaal achterin bij de open badkamerdeur: "Wanna take a bath?" Dat klinkt 15 meter achter de speakers. Dat kan natuurlijk alleen als alle details in de opname perfect worden weergegeven. En de stilte die ze kunnen suggereren is net zo belangrijk als het lawaai. Prima units :goedzo:

Ray gaat eerst een tijdje luisteren en zal zijn bevindingen noteren. Ik ga dan de boel opmeten en kijken in hoeverre Ray's notities te relateren vallen aan de metingen. Dat wordt het filter getuned en starten we die cyclus opnieuw. Dat komt zondermeer wel goed.

De WAF kan ik met het filter helaas niet aanpassen 8-[
Laatst gewijzigd door pappaleo op vr 25 sep 2015, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ray5150 »

Mooi geschreven verhaal, jij kunt dat ook veel beter onder woorden brengen dan ik.
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Leobus »

hannesie schreef:
Nu mag ik toch wel even lachen, na een avond in Amersfoort (AVMN), dan dit te lezen. :lol: :mrgreen:
Ja, gelukkig kan er hier gelachen worden. Bij de AVMN was het deze keer helaas treurig.

Groet,

Leobus
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Barry2001 »

Nou, vertel.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28476
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door ds23man »

Inderdaad!
Leobus
Berichten: 564
Lid geworden op: di 09 aug 2005, 21:40
Locatie: Duiven

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Leobus »

Het betrof een setje actieve speakertjes met één breedbandertje van ca 12 cm doorsnee, waar men 30 Hz uit probeerde te halen met een transmissionlijn opzet.
Misschien waren de speakertjes nog wel redelijk, maar de voortrein was mogelijk de oorzaak van een levenloze set die ook nog eens niet hard genoeg kon spelen om de zaal te vullen.
Ze waren dan ook als nearfielders voor de pro audio bedoeld, zei men. En ik maar denken dat ze daar wel keihard spelen.
Ik noem ff geen merk omdat ik dat niet fair vind tegenover de mensen die de moeite nemen om te komen demonstreren. Mijn voorzichtige commentaar in de pauze, kwam niet over, had ik het gevoel. Ik zag nog wel verslagen van hetzelfde merk bij andere audioverenigingen en daar was het commentaar van gelijke strekking. Verder maar weer on topic zou ik zeggen.

Groet,

Leobus
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”