drummonitor

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

architect schreef:
Dan nu maar eens proberen met 12db op 1200hz?
En wat doe ik met het laag, ook 12db?
Waarom zou je dat doen als je actief crossed? 12 db is leuk om kosten te besparen als je een passief filter gebruikt.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

impuls.png
wat zijn dat? zit dat in rew?
ik zie wel iets :
Laatst gewijzigd door architect op zo 20 sep 2015, 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
architect schreef:
Dan nu maar eens proberen met 12db op 1200hz?
En wat doe ik met het laag, ook 12db?
Waarom zou je dat doen als je actief crossed? 12 db is leuk om kosten te besparen als je een passief filter gebruikt.
het komt ook niet echt mooier uit, het geeft meer hobbels
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Klopt, de rommel van de woofer boven de overnamefreq gaan meer meetellen.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

architect schreef:
impuls.png
wat zijn dat? zit dat in rew?
ik zie wel iets :
Staat in je onderschrift! :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

maar dat lijkt niet te veranderen per meting, ik heb hem nog toegevoegd aan bovenstaande post; is dat wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

crossover ca. 1200hz
dipje gemaakt op 3.5khz ter compensatie off-axis bult
Bijlagen
1200 25ms delay op laag.png
25ms op het laag lijkt het mooist
25ms op het laag lijkt het mooist
Laatst gewijzigd door architect op zo 20 sep 2015, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Zijn dit simulaties of daadwerkelijke metingen?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

metingen, 1/3 smoothing en al enkele notchfilters ingesteld om het mooier te maken
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Begin nu een beetje de weg kwijt te raken met al die plaatjes. :lol:
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ik lach even mee :rofl: :yeah: :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Volgens mij gebruik je nu LR 24db filters. Dat is leuk mits de drivers 2 octaven recht doorlopen buiten het overname punt. Vandaar dat je delay afwijkt om de goede som te krijgen. Je zou eens Butterworth of Bessel kunnen proberen. Wel hopeloos zo dat meten, instellen en weer meten. Dan werkt de Hypex filter design een stuk sneller.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

de datasheet van deze coax 15CX1000 :
- LF-driver : Max Recomm. Frequency 1000 Hz
- HF-driver : Recomm. Xover Frequency 1 kHz 12 dB/oct

de datasheet van de HF-driver ND1480 :
- Frequency Range 500 Hz ÷ 20 kHz
- Recomm. Xover Frequency above 800 Hz (12 dB/octave)

en als ik dan naar de curves kijk die ik gemaakt heb van x-over op 900, 1200 en 1400hz dan heeft de eerste toch ook de mooiste afstraling?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Ja, maar de minste belastbaarheid. In een hifi toepassing kom je daar nog mee weg, niet langdurig op hoge geluidsterktes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Zoonlief moet het dan maar zonder cymbals doen :D
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

er zit nu 10db verschil tussen hoog en laag in het filter, als ik dat eens in een overzicht zet, levert dat het volgende op

vermogen.....gevoeligheid.....gevoeligheid
W............laag.............hoog

1.............94..............104
2.............97..............107
4............100..............110
8............103..............113
16...........106..............116
32...........109..............119
64...........112..............122
128..........115..............125
256..........118..............128
512..........121
1024.........124
2048.........127

het laag kan 1000W program power aan en het hoog 200W bij een xover boven 1200hz

125db is volgens mij ook knap veel, ik meet nu zo rond de 90db; voor reële volumes hier in huis schat ik in dat het filter op 900hz prima kan, maar het blijft een een benadering

ten opzichte van het laag is er op maximaal geluidsniveau ook nog wat speelruimte over denk ik
- het laag vraagt om meer vermogen omdat de kast is vrij compact is met 70liter
- is de power compressie voor het laag groter dan voor het hoog omdat het veel meer vermogen is?
- bij een eventuele basboost neemt het maximaal volume voor het laag snel af
- verder gaat het datasheet-advies uit van 12db/octaaf; een steiler filter belast de driver minder

dan is het toch geen gek idee om twee instellingen te programmeren in de NU6000DSP:
- geluidskwaliteit met een lager xover
- volume met een hoger xover
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Ik zie dat je van twee walletjes eet?

http://www.licht-geluid.nl/forum/zelfbo ... tor-7.html
:lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

Maar om even terug te komen op de belastbaarheid, die wordt mede bepaald door de driver hoorn combinatie. Door de fysieke beperking is het hoorntje vrij klein en als ik de freq grafieken zou bekijk ligt de grensfreq. op 700Hz ( wordt bepaald door de mondopening). De driver waar deze driver vanaf geleid is loopt veel verder door met een grotere hoorn. Het is verstandig niet te dicht bij die grensfreq te zitten.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36750
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: drummonitor

Bericht door Pjotr »

Laat ie het allemaal zelf maar proberen Gerhard. Merkt ie vanzelf wel dat dicht bij de grensfrequentie van de hoorn de vervorming je ook gelijk om de oren slaat :D En gaat ie roken door overbelasting, dan wordt het een nieuwe driver èn de X-over aanpassen.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
Ik zie dat je van twee walletjes eet?

http://www.licht-geluid.nl/forum/zelfbo ... tor-7.html
:lol:
:D geschikte gast daar met veel ervaring
Laatst gewijzigd door architect op ma 21 sep 2015, 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

ds23man schreef:
Maar om even terug te komen op de belastbaarheid, die wordt mede bepaald door de driver hoorn combinatie. Door de fysieke beperking is het hoorntje vrij klein en als ik de freq grafieken zou bekijk ligt de grensfreq. op 700Hz ( wordt bepaald door de mondopening). De driver waar deze driver vanaf geleid is loopt veel verder door met een grotere hoorn. Het is verstandig niet te dicht bij die grensfreq te zitten.
super Gerhard =D>
ik doe mijn best om een en ander uit te zoeken en te begrijpen, maar ik had nog weinig handvaten voor het bepalen van de ondergrens/crossover van een compressie driver
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28473
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: drummonitor

Bericht door ds23man »

architect schreef:
ds23man schreef:
Maar om even terug te komen op de belastbaarheid, die wordt mede bepaald door de driver hoorn combinatie. Door de fysieke beperking is het hoorntje vrij klein en als ik de freq grafieken zou bekijk ligt de grensfreq. op 700Hz ( wordt bepaald door de mondopening). De driver waar deze driver vanaf geleid is loopt veel verder door met een grotere hoorn. Het is verstandig niet te dicht bij die grensfreq te zitten.
super Gerhard =D>
ik doe mijn best om een en ander uit te zoeken en te begrijpen, maar ik had nog weinig handvaten voor het bepalen van de ondergrens/crossover van een compressie driver
Ach, ik heb ook enige ervaring.........
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: drummonitor

Bericht door Jag »

ds23man schreef:
Volgens mij gebruik je nu LR 24db filters. Dat is leuk mits de drivers 2 octaven recht doorlopen buiten het overname punt. Vandaar dat je delay afwijkt om de goede som te krijgen. Je zou eens Butterworth of Bessel kunnen proberen. Wel hopeloos zo dat meten, instellen en weer meten. Dan werkt de Hypex filter design een stuk sneller.
+1
Voorheen deed ik het ook zo. Maar goede metingen doen en die importeren in je filter software en daar filter simuleren werkt toch wel gestructureerder.

Zijn je metingen nu eigenlijk gegate?
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

Jag schreef:
ds23man schreef:
Volgens mij gebruik je nu LR 24db filters. Dat is leuk mits de drivers 2 octaven recht doorlopen buiten het overname punt. Vandaar dat je delay afwijkt om de goede som te krijgen. Je zou eens Butterworth of Bessel kunnen proberen. Wel hopeloos zo dat meten, instellen en weer meten. Dan werkt de Hypex filter design een stuk sneller.
+1
Voorheen deed ik het ook zo. Maar goede metingen doen en die importeren in je filter software en daar filter simuleren werkt toch wel gestructureerder.

Zijn je metingen nu eigenlijk gegate?
geen idee en ik vind geen mogelijkheid om daar aanpassingen aan te doen
maar zit dat niet gewoon verwerkt in de meting, rew doet een sweep en als het geluid vertraagd aankomt, dan is de vertraging toch gewoon bekend
Gebruikersavatar
architect
Berichten: 1547
Lid geworden op: zo 14 mar 2010, 17:36
Locatie: Friesland

Re: drummonitor

Bericht door architect »

een hoop plaatjes kun je uit rew halen
en dan is er ook nog een die heet filtered IR maar die lijkt veel op impulse
Bijlagen
spectogram
spectogram
20150921 920.png
decay
decay
waterfall
waterfall
rt60
rt60
gd
gd
impuls
impuls
distortion
distortion
Plaats reactie