OBALAPAP
Moderator: Beheerdersteam
Re: OBALAPAP
Natuurlijk is dsp mooi. Ik heb mijn speakers daar niet mee gehoord, dus het volgende is 'van horen zeggen', maar ik begreep in het asp draadje van Walt/Ray dat toen hij zijn dsp inwisselde voor het asp, het geluid toch aanzienlijk mooier werd...
Ik zou dan ook zeker de mogelijkheid om een asp te bouwen in mijn overwegingen meenemen. Denk ook dat het niet per se veel duurder zal zijn. Dan kun je net zoals bij de MOB3W mid naar hoog nog passief filteren!
Nee daar heb je een punt, feit is dat ik gewoon de kennis ontbeer om zelf zo'n asp te ontwerpen voor deze speaker, vandaar eerst eens de spullen bij elkaar scharrelen en passief spelen.
Je hoeft niet zozeer te ontwerpen. Ik maak ook gebruik van het bestaande filter...
Yep. Zolang je de verhoudingen van drivers en baffle gelijk houdt qua wooferts. Bij mij iis de correctie voor het mid instelbaar gemaakt. Het is wellicht niet 100% ideaal, maar komt best wel in de buurt...
Voordeel is dan dat je de baffles smaller kunt houden, omdat er dipool loss correctie toegepast is...
Voordeel is dan dat je de baffles smaller kunt houden, omdat er dipool loss correctie toegepast is...
Mmm da's leuk, ik kon echter het hout al ritselen, dus er liggen 4 baffles van 45x54cm en 4 van 30x54 klaar in 30mm garantieplex
Ik heb voor de staanders hetzelfde profiel als m'n rack kunnen regelen dus dat oogt weer goed. M'n doel met de dubbele baffles voor de breedbander is om te beginnen met één breedbander (Sonido SFR200A?) En tzt te kunnen upgraden (als dat een upgrade is) naar een mid en dipool tweeter, maar tegen die tijd wil ik zelf kunnen meten ook
Maar dan wissel ik wel van woofer-breedbander-woofer naar woef-woef-mid-tweet, of er moet een hele goeie reden zijn om de breedbander te houden, kan ik weer op zoek naar een bestemming voor m'n Neo3 pdr's
Ik heb voor de staanders hetzelfde profiel als m'n rack kunnen regelen dus dat oogt weer goed. M'n doel met de dubbele baffles voor de breedbander is om te beginnen met één breedbander (Sonido SFR200A?) En tzt te kunnen upgraden (als dat een upgrade is) naar een mid en dipool tweeter, maar tegen die tijd wil ik zelf kunnen meten ook
Maar dan wissel ik wel van woofer-breedbander-woofer naar woef-woef-mid-tweet, of er moet een hele goeie reden zijn om de breedbander te houden, kan ik weer op zoek naar een bestemming voor m'n Neo3 pdr's
Zit net M.King z'n OB papier te lezen, hij geeft de belangrijkste reden op voor te weinig bas uit een Open Baffle; te smalle baffles of drivers met een te laag rendement / te lage Q, dat zit bij dit ontwerp en de keuze voor de Alpha 15 wel goed...
Zit nog even te stoeien met Boxsim om een goed filter te verkrijgen voor de W5-1611 en de NEO3PDR...lukt me niet lekker...
Zit nog even te stoeien met Boxsim om een goed filter te verkrijgen voor de W5-1611 en de NEO3PDR...lukt me niet lekker...
Ik heb vanmorgen een testje gedaan en op 450hz gecrossed. Als ik zeg dat het helemaal ruk is zou ik liegen. (Maar 150hz klinkt wel lekkerder)
Ik zou met de W5 de optie openhouden om met een hele smalle baffle te spelen. (Evt grote openingen naast de driver)
Ik zou met de W5 de optie openhouden om met een hele smalle baffle te spelen. (Evt grote openingen naast de driver)
Ik had in gedachten om de bassen beneden te zetten, de baffle voor mid/hoog bovenin en dan idd "openwerken" zoals Martijn H bij zijn slanke dipool ook deed...na gisteren ben ik daar meer van overtuigd, de grote Tangband heeft kwaliteit, maar ik zoek wat meer allround denk ik...
Passief midhoog filtering en laag via de dsp lijk me wel wat, ik begreep gisteren in Breda van Jeroen D dat hij bij mobw3 op 250hz naar de mid ging, da's voor de W5 goed te doen. Zoals HJ al zei; mooie unit met 1" underhung spoel
Passief midhoog filtering en laag via de dsp lijk me wel wat, ik begreep gisteren in Breda van Jeroen D dat hij bij mobw3 op 250hz naar de mid ging, da's voor de W5 goed te doen. Zoals HJ al zei; mooie unit met 1" underhung spoel
Ik had de W5 op een laminaatplank gecrossed op 136Hz (zo laag ivm aansluiting op mijn 12" ripool). Op aardig huiskamerniveau zie je hem nog niet bewegen al had je het graag.Shadow schreef:Ik had in gedachten om de bassen beneden te zetten, de baffle voor mid/hoog bovenin en dan idd "openwerken" zoals Martijn H bij zijn slanke dipool ook deed...na gisteren ben ik daar meer van overtuigd, de grote Tangband heeft kwaliteit, maar ik zoek wat meer allround denk ik...
Vergeet niet dat Jeroen een kleinere en mooiere woofer had.Shadow schreef:Ik had in gedachten om de bassen beneden te zetten, de baffle voor mid/hoog bovenin en dan idd "openwerken" zoals Martijn H bij zijn slanke dipool ook deed...na gisteren ben ik daar meer van overtuigd, de grote Tangband heeft kwaliteit, maar ik zoek wat meer allround denk ik...
Ja dat ligt een beetje stil momenteel. Ik ben bezig met een ScaMo15 kloon waarvoor ik de onderdelen heb besteld bij Rumoh, daarbij zitten ook de laatste filter onderdelen voor het filter van de OBALAPAP. Verder ben ik er nog niet helemaal uit welke fullrange ik wil gebruiken. Voorkeur gaat uit naar de TB W8-1808 maar die is momenteel nogal prijzig, verder staan de Ciare HX201 en de Sonido op het lijstje.
Zo, vandaag dan toch nog maar even de zaagtafel en de bovenfrees naar buiten gegooid en een beging gemaakt met de test baffle. Omdat ik nog niet weet welke fullrange ik ga gebruiken eerst alleen even de gaten voor Eminence gemaakt. Toch weer een beetje voortgang in het project 
- pappaleo
- Contacteer:
Niet iedereen maakt een OB uit gemakzuchtWalt schreef:groot voordeel van een OB, je bent al bijna klaar nu!
Ik vond het ook wat simpel, vandaar dat ik er nog vele hardhouten latjes tegenaan had gegooid, je moet ook niet te snel klaar zijn natuurlijk! 
Nice!
Blijft de baffle uit een stuk bestaan, of wordt daar ook nog de zaag in gezet?
Sterker nog, ik heb al heel wat kastjes in elkaar geschroefd, maar mijn open baffles echt netjes krijgen bleek uiteindelijk een stuk lastiger dan die kasten. Millimeterwerk, want alles blijft zichtbaar...pappaleo schreef:Niet iedereen maakt een OB uit gemakzuchtWalt schreef:groot voordeel van een OB, je bent al bijna klaar nu!![]()
Had ik eigenlijk ook niet voorzien.
Dit is de test baffle, maar misschien ga ik die uiteindelijk wel recyclenMickRS schreef:Nice!![]()
Er zit momenteel weinig voortgang in het project. De baffels zijn grotendeels klaar en ook de onderdelen voor het originele filter zijn binnen. Ik wil uit kosten overweging voor de breedbander gebruik maken van de Ciare HX201, maar deze is al langere tijd niet leverbaar. Het OB verhaal is voor mij meer een test project, dus wil ik eigenlijk niet gelijk investeren in de dure TB W8-1808.Shadow schreef:Benieuwd wat de status hier is...