[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De close range metingen van de C11 tweeter. Ik heb geen kast dus een meting op 1m zit er niet in. Een plankje geeft toch een ander diffractie effect dan de kast van Ray.
De groene lijn is de "goede" tweeter, zonder de vlek. De gele lijn is de tweeter met het qua kleur aangetaste membraan: En de impedantiemeting: Afval in het hoog is hetzelfde. Resonantiepiek van de aangetaste tweeter is wat hoger (slechts 1 Ω) en ook wat hoger in frequentie. Zou wel veroorzaakt kunnen worden door ferrofluid.
Beide tweeters vertonen afval in het hoog boven 10kHz. Hoe lang hebben die dingen stilgelegen? Ik ga deze een paar uur laten spelen met een 4μ7 condensator in serie. Dan meet ik de boel weer op.
De groene lijn is de "goede" tweeter, zonder de vlek. De gele lijn is de tweeter met het qua kleur aangetaste membraan: En de impedantiemeting: Afval in het hoog is hetzelfde. Resonantiepiek van de aangetaste tweeter is wat hoger (slechts 1 Ω) en ook wat hoger in frequentie. Zou wel veroorzaakt kunnen worden door ferrofluid.
Beide tweeters vertonen afval in het hoog boven 10kHz. Hoe lang hebben die dingen stilgelegen? Ik ga deze een paar uur laten spelen met een 4μ7 condensator in serie. Dan meet ik de boel weer op.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb zo mijn ernstige twijfels over die tweeters, datasheet beschikbaar?
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb ze in ieder geval niet. Die tweeters komen uit het pre-digitale tijdperk. Weinig ook over te vinden op het web.ds23man schreef:Ik heb zo mijn ernstige twijfels over die tweeters, datasheet beschikbaar?
_________________
Kurk, cavia, bloempot, tomatensoep en sate zijn onsmakelijke onderdelen van mijn postings.......
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Maar op een laptop met wat gefröbel:pappaleo schreef:Hm, die datasheet toont bij mij als 4 blanco pagina's. Leve de smartphone
Maar ik veronderstel dat het 'nee' is.
Hij heeft hier nu al 4 CD's verwerkt, vanavond doe ik nog een meetpoging.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ben bang dat deze units aan het ferrofluidsyndroom lijden, niet verbazingwekkend 30 jaar geleden was dat spul vaak van dubieuze kwaliteit. Misschien dat het losspelen nog wat doet, maar eerlijk gezegd heb ik daar een hard hoofd in.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik ga ervan uit dat die hoogafval er bij mij ook al inzat, check anders eens de grafieken in mijn eton accuton topic. Klankmatig merk je weinig van, het hoog uit deze tweeters is uitstekend, met mijn superieure filter uiteraard!
Beide tweeters gedragen zich tussen 1-10khz bijna hetzelfde, binnen circa 1db van elkaar, is gewoon netjes.
ik denk dat je weinig verschil gaat horen, ben wel benieuwd wat inspelen doet na ruim 2 jaar stil liggen.
Gr. Walter
Beide tweeters gedragen zich tussen 1-10khz bijna hetzelfde, binnen circa 1db van elkaar, is gewoon netjes.
ik denk dat je weinig verschil gaat horen, ben wel benieuwd wat inspelen doet na ruim 2 jaar stil liggen.
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wat lul je nou weer dom Walt, de impedantiemeting spreekt boekdelen. 1 driver zit nog op ongeveer 700hz volgens datasheet de ander op 900!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
En kun je Hires ook maar gelijk de kliko in donderen...

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Hoe erg is dat voor ray zijn 3-weg toepassing, filter zal op iets van 2400hz uitkomen, des noods conpenseer je wat in 1 passief filter. zoals ray aangaf voorlopig geen budget voor andere tweeters helaas.
Als die tweeters nog zo klinken als toen ik ze had, dan hoef je je echt geen zorgen te maken over gebrek aan tophoog, ze klinken enorm open en supermooi.
Gr. Walter
Als die tweeters nog zo klinken als toen ik ze had, dan hoef je je echt geen zorgen te maken over gebrek aan tophoog, ze klinken enorm open en supermooi.
Gr. Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Walt, die dingen zijn aan het eind van hun latijn. Over een jaartje ga je helemaal schrikken als je ze meet.
Heel hard wat ik nu zeg: einde oefening......
Heel hard wat ik nu zeg: einde oefening......
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Met jou actief op dit forum? Dacht het niet........ds23man schreef:En toen was het stil.
_________________
Kurk, cavia, bloempot, tomatensoep en sate zijn onsmakelijke onderdelen van mijn postings.......
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Eerst even mijn werk afmaken (deployment nieuwe programmatuur)Walt schreef:Heb je al nieuwe plots gemaakt?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Is dat luxe taal voor een net open getrokken biertje weglurken? 
- pappaleo
- Berichten: 12409
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, dure taal voor weer een hoop onregelmatigheidstoeslag.Walt schreef:Is dat luxe taal voor een net open getrokken biertje weglurken?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, dat de installatie van zijn besturingssysteem nog niet afgerond is 
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28479
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Even serieus Ray. Ben bang dat vanwege de ouderdom van de accuton drivers dit project dood gaat lopen. Hoe sneu ook vanwege al het werk wat je er al in hebt gestoken. Was handiger geweest om bij de start eerst eens die dingen te meten in een testkastje.ray5150 schreef:![]()
![]()
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Wat een onzin, die dingen klinken beter dan 90% van alle moderne tweeters en zeker beter dan een stel gare B&G met losse folie... 
