Ruim een jaar geleden kocht ik 4 stuks Scan-Speak D2010 en die waren duidelijk oud.
Het ene paartje had originele vergane foamresten (en gedeukte domes) en het andere paartje was voorzien van replacement foam dat er zeer ongelukkig ingeplakt was (de hechting is sterker dan het foam dus corrigeren is bijna niet te doen). Die replacement pads kosten maar een paar euro dus ik meende 2 bruikbare paartjes te hebben.
Bij een close range meting bleek dat elke D2010 anders meette en dat dit zeer waarschijnlijk types waren met verouderd ferrofluid. Omdat de stickers verwijderd zijn kon ik het niet zien. Ik zou een paartje hebben gekocht dat in Translator Stylus One gezeten had.
Er is weinig over te vinden hoe die dingen open kunnen maar ik had gezien dat iemand de deksel achterop open had gezaagd.
Ik heb met een afbreekmesje een poosje lopen 'gutsen' en uiteindelijk kom je er doorheen.
Wat je daarna tegenkomt is, naar mijn mening, pure kwaliteit. Ik heb er voor gekozen al het ferrofluid eruit te halen. Binnenkort even een meting doen om te kijken of dat binnen de specificaties valt van het type zonder ferrofluid. Dan kan dat paartje in mijn Stylus One en trek ik die D2010 ook eens open om te kijken welk type daar nou in zit. Ook in mijn Translators zitten D2010 tweeters met verwijderde stickers.
Het papier waarmee dit heel prettig uit de magneetsleuf te halen is, is van het type 'plenty' of 'easypull'. Dit scheurt niet, is stevig en dun. Met een wigvormige tandenstoker kun je het papier mooi door de sleuf halen en tegen de randen drukken. Net zo vaak herhalen tot alles schoon is. De spreekspoel is met zachter papier, zoals toiletpapier, weer fijner schoon te vegen.
De doorboorde poolkern is afgeschuind en het aangekoppelde volume is gedempt met een high end wattenschijfje. Het geheel van spreekspoel en motor wordt door een rubberen ring tegen de faceplate+behuizing gedrukt. Waarschijnlijk verlijm ik later het dekseltje alsnog. Nu houd ik hem open omdat ik wellicht een foamplug of twaron onder de dome ga doen (proberen kan geen kwaad).
Wellicht dat anderen deze Scan-Speak D2010 ook hebben in de versie met ferrofluid, dan is het handig om te weten hoe hij open kan.
Pics or it didn't hapen:
Dit vond ik het makkelijkst werken, eerst op 12 en 6 uur er tussen leggen. Je ziet duidelijk dat de foampad overmaats is. Daarna tussen 9 en 3 uur. Daarna rondom het centrum gelijkmatig aandrukken en dan naar buiten toe alles vlak drukken.
Hier een soortgelijke operatie: http://www.htg2.net/index.php?topic=73177.0
Scan-Speak D2010 de-ferrofuiden
Moderator: Beheerdersteam
Re: Scan-Speak D2010 de-ferrofuidten
Wat leuk, de Nederlandse taal is weer een werkwoord rijker
!
Volgens mij ben jij iemand met engelengeduld. Die pietepeuterige klusjes van jou, zien er toch altijd weer verzorgd uit
Tweetie ziet er idd uit, alsof daar iemand de nodige aandacht aan besteed heeft.
Als ik in de 2 datasheets kijk, lijkt daar wel erg weinig of laag-visceuze fluid gebruikt te zijn, je ziet het verschil nauwelijks...Verdrogen zal dan wel een bizar verschil geven. Ben benieuwd naar je resultaten !
In diezelfde datasheets zit ook een vrij opvallend impedantie-hobbeltje rond 1800-1900Hz. Is het voor jou interessant om te kijken wat dat kan zijn ? Kwart golflengte resonantie in de diepte oid, die het wattenschijfje niet helemaal wegkrijgt ? (Ik zeg maar iets, geen idee wat het werkelijk is ?)
Volgens mij ben jij iemand met engelengeduld. Die pietepeuterige klusjes van jou, zien er toch altijd weer verzorgd uit
Tweetie ziet er idd uit, alsof daar iemand de nodige aandacht aan besteed heeft.
Als ik in de 2 datasheets kijk, lijkt daar wel erg weinig of laag-visceuze fluid gebruikt te zijn, je ziet het verschil nauwelijks...Verdrogen zal dan wel een bizar verschil geven. Ben benieuwd naar je resultaten !
In diezelfde datasheets zit ook een vrij opvallend impedantie-hobbeltje rond 1800-1900Hz. Is het voor jou interessant om te kijken wat dat kan zijn ? Kwart golflengte resonantie in de diepte oid, die het wattenschijfje niet helemaal wegkrijgt ? (Ik zeg maar iets, geen idee wat het werkelijk is ?)
- bas focal m180
- Contacteer:
Re: Scan-Speak D2010 de-ferrofuidten
Wouter isMarcoSQ schreef:Wat leuk, de Nederlandse taal is weer een werkwoord rijker!
Volgens mij ben jij iemand met engelengeduld. Die pietepeuterige klusjes van jou, zien er toch altijd weer verzorgd uit![]()
-
Jamesblond
Re: Scan-Speak D2010 de-ferrofuiden
Hi Wouter! Mooi klusje!
Hoe kom je zo op het idee om ferrofluid te verwijderen? En waarom/wanneer zou je dat moeten vervangen (indien en voor zover mogelijk)?
Wat zijn dat voor grijze schuimstof stickers die ik daar zie liggen? Ik heb binnenkort mogelijk twee van dat soort nodig met een buitendiameter van 125mm, voor een set Dynaudio Esotar2 tweeters. Zou niet weten hoe ik daar aan moet komen. Zie bij Speaker & Co niets in het assortiment. Kun jij me daar aan helpen?
Thanks!
Hoe kom je zo op het idee om ferrofluid te verwijderen? En waarom/wanneer zou je dat moeten vervangen (indien en voor zover mogelijk)?
Wat zijn dat voor grijze schuimstof stickers die ik daar zie liggen? Ik heb binnenkort mogelijk twee van dat soort nodig met een buitendiameter van 125mm, voor een set Dynaudio Esotar2 tweeters. Zou niet weten hoe ik daar aan moet komen. Zie bij Speaker & Co niets in het assortiment. Kun jij me daar aan helpen?
Thanks!
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Scan-Speak D2010 de-ferrofuiden
Hoi,Jamesblond schreef:Hi Wouter! Mooi klusje!
Het verwijderen was omdat de meting van 4 stuks D2010 verschillend was. Ik had het vervangen al eens bij een mission tweeter gedaan, die gaf ook een heel vreemde impedantieplot: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 4&start=25
(ff stukje scrollen)
Toch is het volgens mij niet eenvoudig om de juist vloeistof te vinden en ook de juiste hoeveelheid terug te plaatsen in de magneetsleuf. Dus ik heb bij de D2010 het maar gewoon verwijderd. Die tweeter bestaat ook als versie zonder FF dus ik ging er maar voor het gemak vanuit dat dit nu die versie geworden is
Dat foam had ik besteld bij een webshop, weet niet eens meer welke maar volgens mij bij Rumoh. Ik had al 2 mm dik schuimrubber liggen van een hobbyzaak, dat kun je natuurlijk ook gewoon op maat snijden. Die waren zwarter, dus eigenlijk wilde ik dat doen omdat ik het meer origineel vond lijken. Die replacement pads zijn m.i. niet helemaal conform originele vorm, bij de uitsparing rond de schroefgaten bijvoorbeeld. En volgens mij zijn ze te licht grijs en te open van structuur. Maar goed, het knapt er wel eenvoudig van opJamesblond schreef:Wat zijn dat voor grijze schuimstof stickers die ik daar zie liggen? Ik heb binnenkort mogelijk twee van dat soort nodig met een buitendiameter van 125mm, voor een set Dynaudio Esotar2 tweeters. Zou niet weten hoe ik daar aan moet komen. Zie bij Speaker & Co niets in het assortiment. Kun jij me daar aan helpen?
Thanks!